Auteur Topic: Intern bericht zoals Frank Klomp van G4S het CAO voorstel ziet.  (gelezen 6056 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Intern bericht zoals Frank Klomp van G4S het CAO voorstel ziet.
« Gepost op: vrijdag 19 februari 2016, 20:25 »
https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/927829260628695

Ik had het al een hele tijd geleden voorspeld, dat het teruggeven van de ORT over de vakantiedagen, wat volgens uitspraken van rechters gewoon moet, door werkgevers gekoppeld zou gaan worden aan de eerder gemaakte afspraken over de kostenneutraliteit. En wat zegt Frank Klomp nu dus:

De vakbonden zijn niet blij. Wat is het grootste struikelblok?
“De onregelmatigheidstoeslag voor verlofdagen. Die toeslag was er bij de vorige cao uitgehaald om de cao kostenneutraal te houden en willen we nu weer invoeren. De vakbond vindt dit een sigaar uit eigen doos, maar dat is het zeker niet. De toeslag komt er bij en dat kan, afhankelijk van de ORT, tot wel 3% inkomensverbetering oplopen. Daarmee wordt het gat van 0,34% ruimschoots gecompenseerd.”

De bonden zien de onregelmatigheidstoeslag dus niet als een verbetering?
“Klopt. En ze geven andere informatie aan hun achterban. We hebben de ORT over verlof bij de vorige cao uitgeruild en als we deze weer opnemen is dat extra. Stel: ik spreek af dat ik geen vakantiegeld krijg, maar een auto van de zaak. Als ik aan het einde van het jaar zeg: ‘ik heb recht op mijn vakantiegeld’. Dan zeg jij toch ook: ‘Ja, maar dan moet je wel die auto teruggeven.’ Als ik dan toch de auto mag houden en ook vakantiegeld krijg, dan is dat extra. De herinvoering van de onregelmatigheidstoeslag is daarom wel een arbeidsvoorwaardenverbetering."


En natuurlijk heeft hij zeker een punt. Het probleem is echter dat de bonden zich helemaal verkeken hebben op het onderwerp kostenneutraliteit, zich daaraan hebben verbonden zonder echt te weten wat de consequenties waren, akkoord zijn gegaan met een onderzoek en zich daarbij vooraf aan hebben geconformeerd, zonder precies vast te leggen waaraan ze zich geconformeerd hebben en duidelijk afspraken gemaakt over hoe, en vooral hoe lang er gecompenseerd zou gaan worden. En last but not least, zich vooraf vast hebben gelegd op een onderzoek, maar nu dat onderzoek uitwijst dat er maar 0,34 % gecompenseerd moet worden, niet meer terug kunnen, terwijl je heel makkelijk hele grote gaten kunt schieten in dat onderzoek. Maar ook daar hebben de bonden geen kennis voor in huis.

Maar Frank Klomp geeft eigenlijk al heel duidelijk aan dat die 0,34% een lachertje is, die de werkgevers graag willen afrekenen. Want als hij zegt dat die ORT voor sommige werknemers alleen al 3% kost, en dat zij behalve dat ook nog allerlei toeslagen en zoals ik al heel lang roep, ook vakantieuren kwijt zijn, en dus in totaal veel meer dan die 3% mis lopen, en daarvoor in de plaats alleen wat verschuivingstoeslage krijgen, dan is die 0,34% dus duidelijk veel te laag.

Maar dat onderzoek is ruim een jaar geleden dus uitgekomen, ik heb dat onderzoek onder embargo in mogen zien en ik heb de Unie mijn opmerkingen daarover gegeven en aangeboden om het uit te komen leggen. En meermaals is mij beloofd dat er geluisterd zou gaan worden en dat men er echt naar zou kijken, maar het bleef stil en het blijft stil. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder, en is het natuurlijk veel te laat om het onderzoek nog ter discussie te gaan stellen.

Goede raad is duur. Ik denk dat de vakbonden zich ernstig hebben misrekend, en zichzelf, en daarmee alle beveiligers in Nederland in een zeer lastige situatie hebben gemanoeuvreerd. Ik hoop dat er afgelopen donderdag in Utrecht een duidelijke koers is bepaald?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 februari 2016, 20:37 door Planner »

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Intern bericht zoals Frank Klomp van G4S het CAO voorstel ziet.
« Reactie #1 Gepost op: maandag 22 februari 2016, 07:32 »
Citaat
De bonden zien de onregelmatigheidstoeslag dus niet als een verbetering?
“Klopt.

Waar haalt hij deze wijsheid vandaan?

Citaat
De vakbonden zijn niet blij. Wat is het grootste struikelblok?
“De onregelmatigheidstoeslag voor verlofdagen. Die toeslag was er bij de vorige cao uitgehaald om de cao kostenneutraal te houden en willen we nu weer invoeren. De vakbond vindt dit een sigaar uit eigen doos, maar dat is het zeker niet.

Waarom zou dit een struikelblok zijn voor de vakbonden? Waar haalt hij dit vandaan? Dit willen "we" weer invoeren? Buiten het feit dat dit uberhaupt ten onrechte uit de CAO is gehaald en teruggedraaid MOET worden, weet die kerel de boel wel goed te verdraaien.


rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Intern bericht zoals Frank Klomp van G4S het CAO voorstel ziet.
« Reactie #2 Gepost op: maandag 22 februari 2016, 18:33 »
Deze man praat graag in zijn eigen straatje en is bang dat hij zijn bonus moet inleveren die door de medewerkers betaald wordt.

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Intern bericht zoals Frank Klomp van G4S het CAO voorstel ziet.
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 februari 2016, 07:08 »
Deze man praat graag in zijn eigen straatje en is bang dat hij zijn bonus moet inleveren die door de medewerkers betaald wordt.

Ja dat blijkt wel, wat een kolder. Overigens zijn alle "grote" bedrijven al een tijdje druk bezig hun hachje veilig te stellen, ten koste van het personeel.. Dit wereldje is verrot

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Intern bericht zoals Frank Klomp van G4S het CAO voorstel ziet.
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 februari 2016, 13:44 »
Ik ben het met je eens dat het beveiligingswereldje verrot is maar wie controleert de beveiligingsbedrijven? De overheid is vaak niet thuis en durft de oud-kamerlid collega niet op haar donder te geven!
Vanmorgen zag ik dit in de Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/25250558/__Forse_schade_Facilicom_door_failliet_VD__.html
Het zal mij niets verbazen als de schade weer verhaald wordt op de medewerkers van de diverse bedrijven van dit concern terwijl het niet meer het risico van ondernemen is.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Intern bericht zoals Frank Klomp van G4S het CAO voorstel ziet.
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 23 februari 2016, 22:02 »
Het zal mij niets verbazen als de schade weer verhaald wordt op de medewerkers van de diverse bedrijven van dit concern terwijl het niet meer het risico van ondernemen is.

Lekker kortzichtig. Ja natuurlijk is dat het risico van ondernemen. Maar als een onderneming uiteindelijk verlies op verlies blijft draaien, dan gaat op een keer de stekker er uit, zie V&D en vele andere ondernemingen. Een bedrijf dat verlies draait heeft uiteindelijk altijd gevolgen voor in ieder geval een deel van het personeel, en als het helemaal mis gaat, voor al het personeel.

Feitelijk mogen die schoonmakers nog blij zijn dat zij een heel jaar lang gewoon in dienst konden blijven, ondanks dat er geen cent voor betaald is en waarschijnlijk gaat worden. Menig bedrijf had al veel eerder de stekker er uit getrokken.

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Intern bericht zoals Frank Klomp van G4S het CAO voorstel ziet.
« Reactie #6 Gepost op: maandag 29 februari 2016, 13:03 »
Oordeel zelf. Interview met Frank Klomp: http://audiofiles.biz/Audio/DeThemaUren/HRadio/20160211.mp3