Auteur Topic: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.  (gelezen 18203 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 10 februari 2021, 21:11 »
maar als ik met 144 uur, per periode, gewoon 20 dagen moet werken voor vrijwel het gelijke salaris dan vind ik dit geen verbetering. we zijn al genaaid met de afschaf van de ADV. toen hadden we 19 dagen werken en 1 adv dag voor 160 uur. nu zijn het 20 dagen werken voor 152 uur en straks voor 144 uur. Als het nog maar 18 dagen werken was dan zou het een vooruit gang zijn.

Jij gaat mij niet wijsmaken dat door het verlagen van de arbeidsduur ook de duur van de gemiddelde dienst verlaagd wordt. Het gevolg van het verlagen van de arbeidsduur zal dus leiden tot een vermindering van het (gemiddeld) aantal diensten. Ik zie werkelijk niet in waarom dit geen verbetering is?

De bonden doen niks, zijn  waardeloos, daarom horen we ook niks meer van het ORT onderzoek. ik weet niet met welke sectoren jij de beveiligings-ort vergelijk maar als ik kijk naar de zorg, politie of andere bedrijven die continue-diensten draaien, dan komen wij  er maar bekaaid vanaf.

En jawel hoor, er worden natuurlijk weer een aantal CAO's genoend waarvan men weet (of het vermoeden heeft) dat daar betere ORT regelingen in staan. Voor het gemak laat men dan CAO's achterwege waarvan men weet (of vermoed) dat daarin de ORT regeling slechter is. Laat ik voor het tegenwicht er eens 1 noemen, de Horeca CAO....

Overigens heb ik in het verleden al eens de ORT in de politie CAO naast die van de beveiliging gezet. Ik vraag mij af of jij dat wel eens gedaan hebt?

Daarnaast is het lastig vergelijken. Zo heeft de politie vaste bedragen, daar waar de beveiliging een percentage van het uurloon is. En de tijdstippen waarop toeslagen geldig zijn verschillen, het hangt dus ook af van de dienstenset.

Inscannen en anonimiseren van de uitspraak lukt helaas niet zo 123, dus even wachten tot dat die online komt.

Helaas, we wachten af


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 08:14 »
Hier de uitspraak:

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2021:336&showbutton=true&keyword=ort+beveiliging

Nou, dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over!

Het mooie in de uitspraak is dat de rechter het schrappen van de ORT nietig verklaard en de compensatieregeling hoeft er niet mee verrekend te worden. Het is dus een uitspraak waar alle beveiligers op terug kunnen vallen.

Maar goed, dan had je dus wel zelf even de verjaring moeten stuiten. Voor wie dat gedaan hebben is deze uitspraak goud waard.

Gefeliciteerd voor degenen die de strijd zijn aangegaan!

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #48 Gepost op: woensdag 17 februari 2021, 18:27 »
Een mooi vonnis.

Jammer genoeg, als men aanspraak wil maken en een vordering wil instellen bij hun (ex)werkgever te maken gaat krijgen van de wettelijke verjaringstermijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #49 Gepost op: woensdag 17 februari 2021, 22:56 »
Een mooi vonnis.

Jammer genoeg, als men aanspraak wil maken en een vordering wil instellen bij hun (ex)werkgever te maken gaat krijgen van de wettelijke verjaringstermijn.

Tja, in plaats van af te wachten of anderen iets zouden doen had men ook zelf actie kunnen ondernemen. En het minste wat je had kunnen doen was een simpel briefje opstellen om de verjaring te stuiten. Ik heb het al jaren geleden aangegeven, als je nu pas wakker wordt is het wel een beetje laat!

Snoopy1975

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 09:39 »
Jij gaat mij niet wijsmaken dat door het verlagen van de arbeidsduur ook de duur van de gemiddelde dienst verlaagd wordt. Het gevolg van het verlagen van de arbeidsduur zal dus leiden tot een vermindering van het (gemiddeld) aantal diensten. Ik zie werkelijk niet in waarom dit geen verbetering is?

Op de ms en ws draaien we nu al 6 a 7 uurs diensten, omdat er gewoon niet meer werk is, hebben zelfs al diensten van 4 uur gehad. Loont zich nog niet eens om je om te kleden.

Dus ja 144 als nieuwe fulltime norm levert bij echt niet minder werkdagen op. Dat blijven gewoon 20 per vier weken.

En dan heb ik het nog niet over die 60 minuren.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 11:32 »
Op de ms en ws draaien we nu al 6 a 7 uurs diensten, omdat er gewoon niet meer werk is, hebben zelfs al diensten van 4 uur gehad.

Je geeft het zelf al aan 'omdat er niet meer werk is". Dat heeft dus niets te maken met het verlagen vsn de arbeidsduur.

Wat ik overigens vreemd vind, is dat die 200 uur voor iedereen geldt, dus ook voor parttimers. Dat is volgens mij niet in overeenstemming met de Wet verbod op Onderscheid naar Arbeidsduur (WOA). Ook hier laten de bonden weer een steek vallen, wanneer staat er eens een parrtimer op die dit voorlegd aan de Sociale Commissie en als die het niet toekennen,  aan een rechter. Net als met het ORT bij vakantie verhaal is dit een no brainer....

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Uitspraak: doorbetalen tijdens vakantie. Nietige bepaling in CAO.
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 20 februari 2021, 12:30 »
Tja, in plaats van af te wachten of anderen iets zouden doen had men ook zelf actie kunnen ondernemen. En het minste wat je had kunnen doen was een simpel briefje opstellen om de verjaring te stuiten. Ik heb het al jaren geleden aangegeven, als je nu pas wakker wordt is het wel een beetje laat!

Dat wordt een eindeloze discussie. Oude koeien uit de sloot halen is een gepasseerd station lol