Auteur Topic: Goede in-ear spreek-luistersetjes  (gelezen 13677 keer)

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Goede in-ear spreek-luistersetjes
« Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 17:13 »
Beste collega's,

Ik heb een vraag die specifiek gericht is op evenementbeveiligers en portiers. Welke in-ear spreek-luistersetjes kunnen jullie écht aanbevelen? Ik doel hierbij op de zogenoemde "recherche oortjes" (met een losse microfoon in de hals van bv een polo).

Wij hebben van onze werkgever op de man allemaal een standaard setje toegereikt gekregen. Deze werkt in principe prima, zolang je niet op een té gehorige plaats staat. Afgelopen weekend stond ik frontstage bij een evenement. Zelfs na het weglopen van de luidsprekers (voor berichten die aan mij gericht waren), kon ik veel berichten nauwelijks verstaan. Het eventuele antwoorden was ook een ramp.  Deels lag dit eerste aan de leden van de organisatie die op hetzelfde kanaal als ons opereerden, veel van hen hadden nog nooit met een portofoon gewerkt en praatten daardoor óf te zacht, óf te hard, óf te snel óf schakelde de microfoon pas halverwege het bericht in. Het grootste probleem was echter de te harde muziek in mijn omgeving.

Ik heb tot afgelopen weekend nog nooit problemen gehad met dit setje, maar ik ben nu toch wel benieuwd of er ook in-ear spreek-luistersetjes zijn die óók in de omschreven situatie goed functioneren. Het dient een in-ear spreek-luistersetje te zijn dat aangesloten kan worden op de bekende Kenwood portofoons (dus met K1 aansluiting: 2-pins recht, 3.5 mm & 2.5 mm). Zelf werken wij met analoge Kenwood portofoons (met vergunningsplicht).

« Laatst bewerkt op: donderdag 28 augustus 2014, 17:15 door Jochem »

Niek92

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Goede in-ear spreek-luistersetjes
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 19:05 »
Heeeel herkenbaar dit...
Ik heb een paar jaar geleden ook front stage gestaan bij het evenement : strand festival Zand door onderbezetting heb ik 18 uur lang onafgebroken in de herrie gestaan.  Hierdoor heb ik een lichte hoorbeschadeging opgelopen en kreeg ik van de huisarts het advies : otoplastieken ik ben er super blij mee! Kost je wel wat geld maar je investeert in je eigen welzijn, en nu ik ze heb gebruik ik ze een stuk vaker! Je kan ze laten maken met een klein adaptertje op het oortje om deze dan aan je luchtslang te bevestigen. 

Grootste voordelen voor mij: bij lang zitten gaan ze niet irriteren omdat ze op maat gemaakt zijn.

Je hoort je portofoon goed

Je hebt minder last van omgevingsgeluid

Als er door bezoekers tegen je gepraat wordt versta je het normaal

Ik heb spijt dat ik er niet eerder aan begonnen ben!

Succes met je zoektocht ;-)   

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Goede in-ear spreek-luistersetjes
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 19:13 »
Bedankt voor je reactie! Heb je misschien een merk van deze producten? Dat maakt mijn zoektocht wellicht een stuk makkelijker.

Ik ben zelf al in het bezit van goede gehoorbescherming, maar daar draag ik er dus altijd maar één van i.v.m. het recherche oortje in het andere oor.

- - -

Ik zie dat er trouwens grote prijsverschillen zitten in de diverse in-ear spreek-luistersetjes. Waar ik verwacht dat dit standaard setje niet meer dan €30,- / €35,- heeft gekocht, kwam ik met wat Googlen ook al wat setjes tegen van meer dan €100,-.   Heeft iemand enig idee of voor deze artikelen ook geldt "duurder = beter" in dit geval?

Niek92

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Goede in-ear spreek-luistersetjes
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 23:12 »
graag gedaan,

http://www.filterz.net/nl/portofoon-oordop-op-maat.php

om je volgende vraag gelijk te beantwoorden de setjes van het "merk" en een allround setje doen niet veel voor elkaar onder, alleen wil bij bijvoorbeeld de kenwood de duurzaamheid weleens wat beter zijn. maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe je met je spullen omgaat...

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Goede in-ear spreek-luistersetjes
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 29 augustus 2014, 01:06 »
Wederom bedankt voor je reactie! Ik heb even geGoogled en kwam naast de op maat gemaakte portofoonoortjes van Filterz ook deze website tegen: http://www.gabriels-gehoorbescherming.nl/pages/sub/67390/PORTOFOON_SET.html

Is iemand daar bekend mee? Het voordeel van deze op maat gemaakte portofoonoortjes is dat je beide oortjes ook gewoon kunt dragen als gehoorbescherming, dus bijvoorbeeld tijdens het uitgaan in je vrije tijd. Althans, dat beweert deze website.

Het is al met al een prijzige bedoeling heb ik gezien. Echter overweeg ik dit alternatief weldegelijk.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Goede in-ear spreek-luistersetjes
« Reactie #5 Gepost op: maandag 1 september 2014, 11:52 »
Waar ik persoonlijk goede ervaringen mee heb voor evenementen of horeca met veel lawaai.
Is het oortje waarbij de microfoon ook in het oor zit.

Als je dan praat, dan pakt het microfoontje het geluid vanuit de binnenkant ipv de buitenkant.
Resultaat dat je minder ruis hebt als je praat!..

Hieronder een voorbeeld wat ik bedoel:

http://portofoontoebehoren.nl/product/motorhelm-headset-voor-kenwood-portofoons/kenwood-oortje-in-ear-model-1/#product_images[grouped]/0/

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Goede in-ear spreek-luistersetjes
« Reactie #6 Gepost op: maandag 1 september 2014, 16:31 »
Bedankt voor je reactie Johanappel!

Ik was zelf nog niet bekend met deze oortjes. Ik ben zelf al wel mensen tegengekomen met een zogenoemde "keelmicrofoon", maar persoonlijk vond ik dat geen succes (om te horen dan).


Indien er hier meer mensen zijn met aangemeten portofoonoortjes (al dan niet van Filterz of van Gabriëls Gehoorbescherming) dan hoor ik dit graag. Ik ben deze serieus aan het overwegen.

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Goede in-ear spreek-luistersetjes
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 september 2014, 02:47 »
Bump ^. Er zitten hier vast meer evenementbeveiligers / horecaportiers met dezelfde problemen ;D. Ik hoor graag jullie ervaringen!

EG-Muziek

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Eric Gijsen- Muziekprodukties
  • Bedrijf: Eric Gijsen- Muziekprodukties
  • Functie: Eigenaar
Re: Goede in-ear spreek-luistersetjes
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 30 september 2014, 23:09 »
Wederom bedankt voor je reactie! Ik heb even geGoogled en kwam naast de op maat gemaakte portofoonoortjes van Filterz ook deze website tegen: http://www.gabriels-gehoorbescherming.nl/pages/sub/67390/PORTOFOON_SET.html

Is iemand daar bekend mee? Het voordeel van deze op maat gemaakte portofoonoortjes is dat je beide oortjes ook gewoon kunt dragen als gehoorbescherming, dus bijvoorbeeld tijdens het uitgaan in je vrije tijd. Althans, dat beweert deze website.

Het is al met al een prijzige bedoeling heb ik gezien. Echter overweeg ik dit alternatief weldegelijk.

Ik heb mijn oortje bij Gabriels laten aanmeten. Ben ik erg tevreden over.. Ze kwamen bij mij thuis voor het opmeten en binnen 3 weken had ik het in huis. Gabriels maakt alleen harde otoplastieken voor portosets maar ze zijn ergens anders ook in zacht materiaal te krijgen. Sommige collega's hebben voorkeur voor zachte maar heb afgelopen tijd veellange diensten gedraaid zoals Pinkpop, Lowlands en het zand en heb geen last gehad.. Zelfs met frontstage heb je gehoorbescherming en hoor je de porto gewoon goed. Zelfs als je al de welbekende piep in je oren heb van gehoorbeschadiging ;-) Daarbij heb ik een portoset bij R&S verhuur aangeschaft maar wij werken veel met Motorola. Zie hun site voor info en vragen http://www.rsverhuur.nl/