Auteur Topic: Waarnemen en noteren  (gelezen 9040 keer)

Grashopper

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Waarnemen en noteren
« Gepost op: dinsdag 25 oktober 2016, 16:19 »
Beste Mensen,

Hoe kan ik me voorbereiden voor waarnemen en noteren. Ik heb alle vakken in 1 keer gehaald behalve waarnemen en noteren. Ik ben zelfs voor de herkansing gezakt. Ik heb met de examinator gesproken en heel veel fouten waren ook onnodig. Ik denk meer dat het kwam on over analyseren waardoor ik niet objectief bleef en veel twijfelen.

Misschien tips???

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Waarnemen en noteren
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 26 oktober 2016, 09:43 »
Loop je toevallig al ergens stage?

Dan kun je met je begeleider overleggen of je in de praktijk even kunt oefenen, en hij je dan beoordeeld.

Voor jezelf tijdens het examen....
Het is eigenlijk heel simpel. Je volgt gewoon alle handelingen die de beveiliger uitvoert en let hierbij op de details.

Voorbeeldje van een filmpje die gebruikt word bij het examen:
Een beveiliger moet medewerkers visiteren. Medewerkers lopen door een poortje en bij groen, mogen ze door, en bij rood worden ze gevisiteerd.

Hierbij vind de beveiliger een laptop zonder uitvoerbewijs. De beveiliger neemt de medewerker apart en gaat daar verder.

In principe schrijf je op wat je ziet stap voor stap.

Dan kan het eigenlijk niet mis gaan..


Kun je misschien uitleggen waar je op gezakt bent, of hebben ze dit niet aangegeven?

Grashopper

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Waarnemen en noteren
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 26 oktober 2016, 12:45 »
Ik loop niet meer stage want ik ben met alles klaar. Ik heb een 7 voor me praktijkboek en een 9 gehaald voor handelen in kritieke situaties.

De eerste keer vonden ze onvoldoende inhoud de opdracht was ik moest chronoligsch vertellen dat de beveiliger deed. Het ging om een alarm opvolging waarbij de beveiliger inbrekers had getroffen. Ik had aan iemand anders gevraag hoeveel regels hij had geschreven. Hij had daadwerkelijk meer regels genoteerd dan ik.

De tweede keer ging over een filmpje over een parkeer ruzie waarbij de beveiliger optreed. Ik werd apart genomen door de examinator. We gingen de fouten antwoorden doornemen en er zaten gewoon onnodige fouten. Als die 5 fouten niet had gemaakt dan was ik er wel doorheen. Het ging om benoemen van een secundaire kenmerken van een signalement. Benoemen van de strafbare feit die gepleegd werd en andere dingen.


Grashopper

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Waarnemen en noteren
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 26 oktober 2016, 19:49 »
Nog een vraagje is het handig om de eerste keer alleen het filmpje te bekijken en dan bij de 2e keer notities maken of gelijk beide keren gelijk noteren?

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Waarnemen en noteren
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 03:49 »
Citaat
De eerste keer vonden ze onvoldoende inhoud de opdracht was ik moest chronoligsch vertellen dat de beveiliger deed. Het ging om een alarm opvolging waarbij de beveiliger inbrekers had getroffen. Ik had aan iemand anders gevraag hoeveel regels hij had geschreven. Hij had daadwerkelijk meer regels genoteerd dan ik.

Dat klopt wel met wat ik geschreven heb. Belangrijk is, alles wat je ziet noteren. Je moet het zo zien. Aan de hand van jou rapport, dien ik te weten wat er precies gebeurt is, en moet ik het mij kunnen inbeelden.

Citaat
De tweede keer ging over een filmpje over een parkeer ruzie waarbij de beveiliger optreed. Ik werd apart genomen door de examinator. We gingen de fouten antwoorden doornemen en er zaten gewoon onnodige fouten. Als die 5 fouten niet had gemaakt dan was ik er wel doorheen. Het ging om benoemen van een secundaire kenmerken van een signalement. Benoemen van de strafbare feit die gepleegd werd en andere dingen.

Primaire en secondaire kenmerken zijn essentieel in de beveiliging. Dit dien je dan ook uit de puntjes te kunnen beschrijven.

Nogmaals het enige advies wat ik kan geven is..

Goed scherp opletten wat er gebeurt. regel voor regel vertellen wat er gebeurt en door wie. Let hierbij op details.
Als je dit aanhoud, moet het goed komen.

Citaat
Nog een vraagje is het handig om de eerste keer alleen het filmpje te bekijken en dan bij de 2e keer notities maken of gelijk beide keren gelijk noteren?

Mijn advies is om de eerste keer een kladje te maken. Dus alles snel noteren, en bij het 2e filmpje zou ik het netjes noteren, en aanvullen met wat je de eerste keer vergeten bent.

Grashopper

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Waarnemen en noteren
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 11:20 »
Nog bedankt voor je reactie. Ik heb gisteren de examen gedaan en ik heb een 8 gehaald voor waarnemen en noteren. Ik was verbaasd van de uitslag dus ik heb me diploma op zak. Kan eindelijk aan het werk

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Waarnemen en noteren
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 1 november 2016, 07:33 »
Nog bedankt voor je reactie. Ik heb gisteren de examen gedaan en ik heb een 8 gehaald voor waarnemen en noteren. Ik was verbaasd van de uitslag dus ik heb me diploma op zak. Kan eindelijk aan het werk

Gefeliciteerd!!!

Hopen dat je een leuke baan zult vinden!