Auteur Topic: Verplicht voorschieten reiskosten  (gelezen 9143 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Verplicht voorschieten reiskosten
« Gepost op: woensdag 19 oktober 2016, 01:03 »

 In welke wet, of bepalingen in het CAO staat dat een werknemer verplicht is om kosten te maken (voorschieten) om op zijn werk te komen met het OV  (Openbaar Vervoer).

Dat declaraties van OV kosten door de werkgever wordt vergoed is wel duidelijk.

Stel dat je het geld er niet voor heb om deze kosten voor te schieten omdat de werkgever geen werk heeft in de woonplaats waar de werknemer woonachtig is, maar wel werk heeft buiten je woonplaats, en dat je min of meer wordt gedwongen, gechanteerd wordt door je werkgever, jezelf in de financiële problemen te werken. Ook al als je dit bij je werkgever diverse malen heb aangegeven, maar geen medewerking krijg.

Wie kan mij hierover duidelijkheid verschaffen.

Alvast mijn dank.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Verplicht voorschieten reiskosten
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 oktober 2016, 13:51 »
Reiskosten worden nu eenmaal, net als je salaris, achteraf betaald. Het is eigenlijk een soort van declaratiebasis. Je maakt (reis) kosten en deze kun je declareren bij je werkgever. Alleen omdat de reiskostendeclaratie al in de meeste roosterprogrammas is geïntegreerd hoef je er geen fysieke declaratie meer voor in te vullen.
Wanneer dat voor jou problemen oplevert zou je met werkgever kunnen gaan overleggen hoe dit op te lossen. (Misschien door een klein voorschot op je salaris of vakantiegeld of dat je werkgever een ov abbonement voor je aanschaft.)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Verplicht voorschieten reiskosten
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 oktober 2016, 14:25 »
Er is geen wet of (CAO) bepaling die dit regelt. Je hebt recht om achteraf deze kosten vergoed te krijgen. Het gaat wat ver om te roepen dat je werkgever je chanteert omdat deze je in een andere plaats laat werken als waar jij woont.

Wanneer jij op een normale manier bij je werkgever aangeeft dat jij onvoldoende financiële middelen hebt om de reiskosten voor te schieten, dan lijkt het mij het gewoon van goed werkgeverschap getuigen dat de werkgever een voorschot betaald. De werkgever is er immers ook bij gebaad wanneer jij gewoon op tijd bij de klant verschijnt. Ik ken ook genoeg werkgevers die dat doen.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Verplicht voorschieten reiskosten
« Reactie #3 Gepost op: zondag 23 oktober 2016, 03:07 »
Er staat nergens vermeld dat je als werknemer verplicht ben om je eigen reiskosten voor te schieten. Dit is ook niet opgenomen in de arbeidsovereenkomst.

Zelf had ik dit probleem al meerdere malen aangegeven, maar de werkgever werkt niet mee. Mijn werkgever heeft mij wel gechanteerd, zelfs gedreigd.

Van goed werkgeverschap is hier zeker geen sprake.

Achteraf declareren dat was reeds duidelijk.

Het kan niet zo zijn, wanneer een werknemer niet de financiën heeft, zichzelf in de nesten te werken.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Verplicht voorschieten reiskosten
« Reactie #4 Gepost op: zondag 23 oktober 2016, 14:40 »
Er staat nergens vermeld dat je als werknemer verplicht ben om je eigen reiskosten voor te schieten. Dit is ook niet opgenomen in de arbeidsovereenkomst.

Er staat ook niet in de arbeidovereenkomst of in een wet, dan wel de CAO dat de werkgever deze reiskosten dient voor te schieten, vandaar dat deze dat ook niet doet.

Zelf had ik dit probleem al meerdere malen aangegeven, maar de werkgever werkt niet mee. Mijn werkgever heeft mij wel gechanteerd, zelfs gedreigd.

Ik weet niet wat jij onder chanteren en dreigen verstaat.

Van goed werkgeverschap is hier zeker geen sprake.
Zeker niet. Misschien moet je je afvragen of je wel voor zo'n werkgever wilt werken wanneer de zaken zo hoog oplopen

Achteraf declareren dat was reeds duidelijk.

Het kan niet zo zijn, wanneer een werknemer niet de financiën heeft, zichzelf in de nesten te werken.

Het kan ook niet zo zijn dat, wanneer een werknemer, om wat voor een reden dan ook, zijn financiën niet op orde heeft, dit het probleem van de werkgever wordt gemaakt. Ik neem aan, dat er in de wervings advertentie heeft gestaan dat werknemer over vervoer dient de beschikken of op een andere manier zelfstandig in staat is om tijdig op de werkplek te komen.

Nee, dit zijn niet de antwoorden die jij wil horen, maar de opties die er zijn, zijn zowel door planner als door mij al gegeven. Ik kan alleen maar zeggen Succes met het oplossen van je probleem.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Verplicht voorschieten reiskosten
« Reactie #5 Gepost op: zondag 23 oktober 2016, 15:45 »
Ik heb net eens de bijdrages van Beveiliger64 van de afgelopen jaren op dit forum doorgelezen. Het is echt alleen maar kommer en kwel. Als het echt allemaal zo erg is, waarom ga jij dan niet gewoon op zoek naar een baan in een andere branche waar het allemaal beter geregeld is?

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Verplicht voorschieten reiskosten
« Reactie #6 Gepost op: maandag 24 oktober 2016, 02:41 »
Citaat
In welke wet, of bepalingen in het CAO staat dat een werknemer verplicht is om kosten te maken (voorschieten) om op zijn werk te komen met het OV  (Openbaar Vervoer).

Zoals al eerder gezegd, is hier geen wet. Dit word in de regel altijd achteraf gedaan, soms is in goed overleg veel mogelijk!


Citaat
Stel dat je het geld er niet voor heb om deze kosten voor te schieten
Dan moet je in gesprek gaan met je werkgever, mocht je hier er niet uit komen, dan is er geen andere oplossing dan niet naar je werk gaan en thuis blijven!


 
Citaat
omdat de werkgever geen werk heeft in de woonplaats waar de werknemer woonachtig is, maar wel werk heeft buiten je woonplaats

Als het werk in je eigen woonplaats minder word, en de werkgever kan je buiten je woonplaats wel werk bieden, heb je 2 keuzes... Met beide handen aanpakken of ander werk gaan zoeken. Tenzij je natuurlijk in je contract hebt staan, dat je werkgever werk moet verschaffen in je woonplaats, maar dat zal er vast niet in staan....

Citaat
, en dat je min of meer wordt gedwongen, gechanteerd wordt door je werkgever, jezelf in de financiële problemen te werken.
Je kunt ook overdrijven. Er word je vast geen pistool op je hoofd gezet. Je hebt altijd nog een eigen wil.

Citaat
Ook al als je dit bij je werkgever diverse malen heb aangegeven, maar geen medewerking krijg.

De goede werkgevers zullen je proberen te helpen. Als die van jou tegen werkt, je chanteert en dwingt zoals je zelf zegt... dan zal ik mij laten ontslaan en lekker de ww in gaan, en opzoek naar een andere werkgever.




Maar zoals planner ook al aangeven heeft.. Je bijdragen op het forum ook even vluchtig bekeken. Jij profileert je op een bepaalde manier op het forum, welke vaak negatief is. Als jij ook zo op de werkvloer bent, en/of tegen je werkgever dezelfde houding aanhoud, dan kan ik me voorstellen dat de werkgever zich minder flexibel tegen je opstelt.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Verplicht voorschieten reiskosten
« Reactie #7 Gepost op: maandag 24 oktober 2016, 05:06 »
Ik moet eerlijk zeggen dat de opmerkingen na mijn laatste post een teken is van "' het antwoord niet weten, maar toch 1 geven.

De opmerking van planner die toch niets anders te doen heeft om mijn oude posts erbij te halen, is ook een teken van dat hij denkt slimmer te zijn dan de ander. Verhalen uit zijn verband te hallen en ze daarna als een legpuzzel een nieuw verhaal probeert te maken. Zijn van kennis van het CAO is prima, maar respect tonen naar anderen is weer een ander verhaal. Dit is door andere leden vaker aangegeven, dat je normaal moet doen.

Als ik om iets simpels vraagt hoef ik niet te horen wat niet met dit onderwerp te maken heeft, maar gewoon recht toe, recht aan. Antwoord. Niet van die rare opmerkingen om maar een andere baan te gaan zoeken, of dat verhaal met het pistool.

Mijn vraag was duidelijk. Waar of in welke wet is het geregeld. Antwoord. Nergens. Simpel. Niet een eindeloos lulverhaal ophangen.

Martin Haan: Mijn dank voor uw uitleg. Een teken, dat uw opmerkingen geen stuiver waard zijn.

Einde topic.
« Laatst bewerkt op: maandag 24 oktober 2016, 05:11 door Beveiliger64 »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Verplicht voorschieten reiskosten
« Reactie #8 Gepost op: maandag 24 oktober 2016, 14:24 »
De opmerking van planner die toch niets anders te doen heeft om mijn oude posts erbij te halen, is ook een teken van dat hij denkt slimmer te zijn dan de ander. Verhalen uit zijn verband te hallen en ze daarna als een legpuzzel een nieuw verhaal probeert te maken.

Ik probeer juist het verband te zien tussen al jou bijdrages, en dan is er een heel duidelijk rode draad die daar doorheen loopt. Ik begrijp gewoon niet dat werknemers die jaar in jaar uit alleen maar problemen met een werkgever hebben niet zelf eens de conclusie trekken dat het wellicht beter is dat de wegen elkaar scheiden? Ik zie niet in wat daar niet respectvol aan is?

Zijn van kennis van het CAO is prima, maar respect tonen naar anderen is weer een ander verhaal. Dit is door andere leden vaker aangegeven, dat je normaal moet doen.

Inderdaad, dat geven een aantal anderen aan. En dat zijn over het algemeen degenen die alles negatief belichten, waarbij er van respect van hun kant naar anderen geen sprake is. De manier waarop jij over je werkgever schrijft getuigd ook van weinig respect.

Als ik om iets simpels vraagt hoef ik niet te horen wat niet met dit onderwerp te maken heeft, maar gewoon recht toe, recht aan. Antwoord. Niet van die rare opmerkingen om maar een andere baan te gaan zoeken, of dat verhaal met het pistool.

Met of zonder jou goedkeuring bepalen wij zelf wel wat wij schrijven. Wat jij wel of niet wilt lezen, dat laten wij aan jou over.

Martin Haan: Mijn dank voor uw uitleg. Een teken, dat uw opmerkingen geen stuiver waard zijn.

Ook weer heel respectvol....

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Verplicht voorschieten reiskosten
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 25 oktober 2016, 07:41 »
Citaat
De opmerking van planner die toch niets anders te doen heeft om mijn oude posts erbij te halen, is ook een teken van dat hij denkt slimmer te zijn dan de ander. Verhalen uit zijn verband te hallen en ze daarna als een legpuzzel een nieuw verhaal probeert te maken. Zijn van kennis van het CAO is prima, maar respect tonen naar anderen is weer een ander verhaal. Dit is door andere leden vaker aangegeven, dat je normaal moet doen.

Weet je waar ik denk waarom er een aantal mensen klagen over planner?
Om zijn bijdragen er even bij te halen! Planner heeft goede kennis van CAO, veel mensen niet en lullen maar wat. Planner onderbouwd zijn bijdrage..

En ja, planner is recht voor de raap, vrij direct... De beunhazen hier op het forum die alle kennis in pacht te hebben, maar dat niet hebben, die kunnen niet tegen de bijdrage van Planner.
Maar ligt dat dan aan planner? of aan de beunhazen?

Citaat
Als ik om iets simpels vraagt hoef ik niet te horen wat niet met dit onderwerp te maken heeft, maar gewoon recht toe, recht aan. Antwoord. Niet van die rare opmerkingen om maar een andere baan te gaan zoeken, of dat verhaal met het pistool.

Op een forum kun uiteenlopende reacties verwachten. Zowel positief als negatief.. Op een forum worden discussies gehouden. Wens je dit niet, dan dien je geen post te openen.

Citaat
Mijn vraag was duidelijk. Waar of in welke wet is het geregeld. Antwoord. Nergens. Simpel. Niet een eindeloos lulverhaal ophangen.

Word ook niet eindeloos gedaan.. Er worden gewoon wat zaken aangekaart, en hier hoef je uiteraard niks mee te doen.

Citaat
Martin Haan: Mijn dank voor uw uitleg. Een teken, dat uw opmerkingen geen stuiver waard zijn.

Graag gedaan! Ook ik ben direct... Wellicht dat je daar niet tegen kunt!!!

Veel succes voor de toekomst!!!