Auteur Topic: Buiten bloktijd  (gelezen 6098 keer)

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Buiten bloktijd
« Gepost op: woensdag 22 juni 2011, 12:35 »
 De volgende situatie: binnen g4s ontvangt de werknemer 1 week voor het verstrijken van de periode een rooster voor de nieuwe periode. In mijn geval staan hier de diensten op. Ik heb bijvoorbeeld dienst van 10.00-18.00, echter deze dienst wordt 1 dag van te voren gewijzigd in bijvoorbeeld 08.00-16.00. Ik claim vervolgens een Bloktijden toeslag. De werkgever geeft aan dat dit allemaal binnen het dagblok valt. Ik ben echter van mening dat zij na de donderdags weekindeling de dienst hebben aangepast, het blok is van 10.00-18.00. Anders had de werkgever een dagblok moeten invullen ipv een dienst.



Wie heeft gelijk ??

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Buiten bloktijd
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 22 juni 2011, 13:56 »
 Dit is nu typisch een voorbeeld waar de CAO niet heel duidelijk in is. De CAO zegt dat er 2 mogelijkheden zijn:



Ofwel wordt een dienst in de donderdagse weekindeling neergezet, ofwel wordt er een bloktijd neergezet. In het laatste geval is er geregeld, dat wanneer er uiteindelijk een dienst in wordt gepland buiten de vastgestelde bloktijd, dat er dan een toeslag betaald moet worden, en dat dit alleen kan  na toestemming van de werknemer. Maar de CAO zegt niet wat er moet gebeuren wanneer een werkgever een andere dienst inpland. Het is niet zo dat de diensttijd de bloktijd wordt, zoals jij dat aangeeft. Mij lijkt dat een eenmaal vastgestelde dienst niet zo maar door de werkgever gewijzigd kan worden. en hoe het zit met een eventuele toeslag, daar kan ik niets van zeggen. Ik zou zeggen, leg het voor aan de vakbonden?



Maar even wat anders. Jij zegt:



Quotejvd1971
binnen g4s ontvangt de werknemer 1 week voor het verstrijken van de periode een rooster voor de nieuwe periode



Als dit ook het eerste moment is dat de roostervrije dagen aan de werknemer kenbaar gemaakt worden, dan klopt er iets niet. De CAO (en ATW) zegt namelijk dat de roostervrije dagen minimal 28 dagen voor aanvang van de roosterperiode kenbaar gemaakt dienen te worden (artikel 33 lid 2)

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Buiten bloktijd
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 22 juni 2011, 14:13 »
 @planner, ik heb de cao nogmaals doorgenomen. Indien de werkgever ipv bloktijden , daadwerkelijke werktijden in het rooster heeft opgenomen welke buiten de vastgestelde bloktijden vallen, is de toeslag niet van toepassing. Een dienst van 10.00-18.00 valt binnen de 06.30-19.00 dagblok alsmede de dienst 08.000-16.00 uur.



Schijnbaar ontvangt iedereen binnen g4s een rooster een week voor het verstrijken van de periode. Misschien een aandachtspunt voor de vakbond om dit voor iedereen op de juiste wijze toe te passen

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Buiten bloktijd
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 22 juni 2011, 14:47 »
 Quotejvd1971
ik heb de cao nogmaals doorgenomen. Indien de werkgever ipv bloktijden , daadwerkelijke werktijden in het rooster heeft opgenomen welke buiten de vastgestelde bloktijden vallen, is de toeslag niet van toepassing.



Daarmee wordt bedoeld dat wanneer een dienst wordt ingepland die niet binnen 1 van de 3 blokken valt, er geen toeslag dient te worden betaald. Anders zouden deze diensten wel heel erg duur worden. Maar dat zinnetje zegt niets over of reeds aangezegde diensten door de werkgever gewijzigd mogen worden, en het zegt al helemaal niets of er dan wel of geen toeslag betaald moet worden. Zoals ik al aangaf, in de CAO wordt deze mogelijkheid niet besproken.



Quotejvd1971
Schijnbaar ontvangt iedereen binnen g4s een rooster een week voor het verstrijken van de periode. Misschien een aandachtspunt voor de vakbond om dit voor iedereen op de juiste wijze toe te passen



Ik zou mij niet zo fruk maken over hoe het met jouw collega\'s is geregeld. Als jij niet uiterlijk 28 dagen voor aanvang van een roosterperiode de vrije dagen door hebt gekrgen, dan zou ik gewoon zelf aan de bel trekken. Als je op collega\'s of bonden gaat wachten dan kan het namelijk nog wel eens lang gaan duren. Zorge gewoon dat je uiterlijk 35 dagen voor ingang van de roosterperiode een voorkeur voor je vrije dagen hebt ingeleverd (aantoonbaar, bijvoorbeeld via een email), dan worden deze conform jou wens vastgesteld wanneer de werkgever verzuimd om 28 dagen voor ingang van het rooster de vrije dagen in te plannen. En als jij dan een week van te voren opeens allemaal andere vrije dagen krijgt, dan claim jij gewoon voor elke dag dat dat gebeurt de toeslag. Moet je kijken hoe snel men het gaat snappen.



Die 28 dagen is trouwens niet zo maar willekeurig gekozen. Het is namelijk gewoon de mededelingstermijn die in de ATW wordt genoemd.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Buiten bloktijd
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011, 08:13 »
 Dit bedoel ik nou. Onduidelijke cao met veel tegenstrijdigheden en dan gaat de VPB ook nog eens zijn naam wijzigen in \"de Nederlandse Veiligheidsbranche\" om het nog eens onduidelijker te maken voor welke dienstverlening zij staat.