Auteur Topic: Best practices ats1000a-ip  (gelezen 4294 keer)

v4a

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Best practices ats1000a-ip
« Gepost op: vrijdag 10 maart 2017, 21:30 »
Hoi,
Ik weet niet goed wat een aantal zaken zijn ...en ik heb niet zo'n zin om heel uitgebreid de handleiding te lezen..

1. Wat is doel van gebied, is dit dat je bijvoorbeeld beneden alarm erop zet en boven niet als je gaat slapen?
2. Wat is een looptest, is dat om te kijken of alle sensoren het doen? Hoe stel je dit in?
3. Op het ats1115 bedienpaneel, zijn die 16 ledjes de ingangen of de gebieden waar alarm is? ik denk ingang.
4. ik krijg de keyfobs niet toegevoegd, moet dit via ats1115 in soort programmeerstand?
5. hoe kan ik spraak ats... module testen? en/of pstn bellen (of is dat alleen voor alarmcentrale)
6. zijn er diensten waar je via ip naar toe kunt alarmeren en dat je daar status kunt zien?
7. hoe  stel je filters in en waarom? lijkt me buitensirene en binnensirene bij system en (alarm gebied in?)
8. kun je tijdens testen het alarm sirene uitzetten; mijn vrouw vindt het niet zo leuk.
9. er zit ook ergens een trilsensor aan een raam, hoe test ik die en koppel ik die?
10. beetje domme vraag, maar als ik boef ben en ik weet waar die centrale hangt dan ren ik snel naar binnen en knip ik alles door?

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Best practices ats1000a-ip
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 10 maart 2017, 21:36 »
Als je het niet zoekt om een handleiding te lezen, dan ga aub ergens anders heen.... die vragen worden beantwoord in een dure lange opleiding..



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Best practices ats1000a-ip
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 11 maart 2017, 00:42 »
Toch apart dat hij wel de software heeft en nog niet eens de basics weet, maar dat merk ik hier wel vaker met andere personen.

Ik vind het helemaal geen probleem om mede installateurs te helpen, maar dan wel als ik het gevoel heb dat ze weten waar ze over praten en dat gevoel krijg ik nu niet echt.

Wij investeren in opleidingen om een product te kunnen monteren/programmeren en andere mensen denken dat dat overbodig is en de info wel hier vandaan kunnen krijgen incl software, firmware etc.
En op 1 of andere manier wordt er toch info, software en firmware verspreid zodat dit soort mensen met dit soort vragen hier op het forum komen, dus mede installateurs let er op zou ik zeggen.

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Best practices ats1000a-ip
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 11 maart 2017, 10:13 »
Ik had het niet beter kunnen verwoorden als Atomic.

Die software staat overigens gewoon op de bijgeleverde cd-rom, ik ben alleen benieuwd of deze cd-rom er dan ook bij zit bij een particulier aangekochte centrale?

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Best practices ats1000a-ip
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 11 maart 2017, 11:37 »
Nog even een wat uitgebreidere reactie nu ik achter de pc zit:

Ik heb absoluut niets tegen mensen die een professioneel systeem aanschaffen en hiermee zelf aan de slag willen gaan.

Een hoop dingen kan je door veel informatie op te doen zelf wel leren, echter moet je daar wel de tijd en moeite voor (willen) nemen.

Vooral dat laatste is iets wat ik hier (maar ook op andere fora) vaker zie: mensen komen ergens niet uit en gaan voor elk wissewasje een vraag stellen zonder zichzelf er eerst zelf even in te verdiepen.

Veel van de vragen die je hierboven stelt zijn echt beginnersvragen (no offence) en door jezelf wat beter in te lezen had je al een aantal vragen weg kunnen strepen.

vraag 3 bijvoorbeeld: zoek de handleiding van het bediendeel er maar eens bij, daar staat ergens beschreven waar de 16 ledjes onder aan het bediendeel voor zijn.
Deze zal ik verklappen: dat is voor de gebieden en niet voor de ingangen zoals jij dacht (op een ats2000a kunnen veel meer dan 16 zones/ingangen aangesloten worden, hoe had je daarvan de status willen zien? ;) )

v4a

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Best practices ats1000a-ip
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 11 maart 2017, 14:14 »
Bedankt voor de hulp. Snap de dure cursus en ben idd particulier met technische achtergrond (Elektro TUE) werkzaam in de ICT en af en toe ook even geen zin om door 200 pagina's handleiding te spitten zoals ik ook soms mensen help die daar geen zin in hebben....heb al tijdje lopen te klooien met een USB driver die niet aan te praat te krijgen is en heb dus nieuwe module gekocht. Enige wat ik nog niet werkend heb is de spraak/ bel module. zal hier aparte post voor maken. Denk dat meer mensen die zelf willen knutselen tegen dezelfde dingen aanlopen, vandaar de post.

Onderstaand de antwoorden.

1. Wat is doel van gebied, is dit dat je bijvoorbeeld beneden alarm erop zet en boven niet als je gaat slapen?
--> Ja, hier zijn de  gebieden voor. Wat je feitelijk doet is aan de ingangen gebieden koppelen zodat je ook ingangen hebt die in meerdere gebieden zitten. Ik heb drie gebieden gemaakt en 1 als niet in gebruik gedefinieerd. Ik heb ook een ingang die ik niet kan vinden, die blijft in rust. die heb ik aan het gebied 'niet  in gebruik gekoppeld'.

2. Wat is een looptest, is dat om te kijken of alle sensoren het doen? Hoe stel je dit in?
--> Dit is om te kijken of de ingangen allemaal werken. Omdat ik 1 ingang heb die niet in gebruik is, heb ik die uit de looptest gehaald. Je loopt dan 1 voor 1 alle signalen af. Ik heb op een paar PIR melders de jumper 0-1 overbrugt zodat het rode lampje aangaat om te zien of ie werkt. Ook heb ik alle kapjes eraf gehaald en dan ging de interne sirene even af. Daarmee weet ik dat de tamper switches werken. Je kunt de looptest periodiek instellen maar als je dan van huis wilt en dat ding begint dan doet ie het niet.

3. Op het ats1115 bedienpaneel, zijn die 16 ledjes de ingangen of de gebieden waar alarm is? ik denk ingang.
==> Dit is van de gebieden. Ik heb drie gebieden dus bij inschakeling gaan drie gebieden in. Bij snel inschakelen zonder lijst gaan direct die 3 gebieden aan.

4. ik krijg de keyfobs niet toegevoegd, moet dit via ats1115 in soort programmeerstand?
Dit gaat via 1 van de ATS1115 bedieningen die je moet toekennen. Daarna je aan een gebruikersgroep meegeven of die fobs mag maken. De fobs die ik heb gekocht worden als kaart gelezen en niet als fob. Het zijn van die ronde ringetjes...dan heet het maar kaart. Je kunt in deze ene bediening als hoofdgebruiker mensen toekennen en hun ww opgeven. Het ww is beetje dom vind ik, je kunt namelijk geen dubbele opgeven waarmee je dus ook weet dat iemand anders dat ww in gebruik heeft. Misschien gaat het met 2-factor wel (dus pin en kaart), maar wil mijn gezin eerst aan beide laten  wennen. daarom heb ik ook versneld uitschakelen uitgezet, je moet dus fob of pincode bij je hebben tbv inschakelen. Zag geen optie om alleen met fob zonder pin in te schakelen en dan met two factor uitschakelen.
5. hoe kan ik spraak ats... module testen? en/of pstn bellen (of is dat alleen voor alarmcentrale)
--> deze werkt dus niet. Ik zal aparte maken, hij blijft hangen op ...gereed. Ik denk dat ie geen lijn open krijgt. Er zitten 4 draadjes op het paneel en uit de glasvezel box komen er maar 2.
6. zijn er diensten waar je via ip naar toe kunt alarmeren en dat je daar status kunt zien?
--> Weet ik niet.
7. hoe  stel je filters in en waarom? lijkt me buitensirene en binnensirene bij system en (alarm gebied in?)
--> ik heb nu 1 filter ingesteld naast het alarm dat filter OF met combinatie in alarm.
8. kun je tijdens testen het alarm sirene uitzetten; mijn vrouw vindt het niet zo leuk.
--> Dit kan idd door sabotage in paneel te overschakelen.
9. er zit ook ergens een trilsensor aan een raam, hoe test ik die en koppel ik die?
--> Gevonden dat die niet gekoppeld is, maar mogelijk ook omdat als de telefoon gaat, dat ding ook rood wordt.
10. beetje domme vraag, maar als ik boef ben en ik weet waar die centrale hangt dan ren ik snel naar binnen en knip ik alles door?
--> Denk dat ik wat kabeltjes een beetje beter moet wegwerken of de inlooptijd verkleinen.

Heb je nog aanvullende suggesties of vragen, stel ze gerust.

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Best practices ats1000a-ip
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 11 maart 2017, 16:45 »
Ik zie dat je inmiddels op een aantal vragen al een antwoord gevonden hebt, zoals je ziet lukt het dus wel door zelf het een en ander uit te zoeken ;)

Verder heb ik ook niet altijd zin om een dikke handleiding door te zoeken naar een antwoord of oplossing, maar vergeet ook niet dat dit een forum is waar een aantal vakidioten en hobbyisten zitten en dat dit geen online helpdesk is waar binnen een aantal minuten de oplossing voor je wordt aangedragen.

Verder denk ik dat je beter 1 algemeen onderwerp voor je vragen kan houden ipv voor elk dingetje een nieuw topic aan te maken.

Goed, nu zal ik nog een poging doen om wat van je vragen te beantwoorden.

1.
voor wat betreft het gebruik van de gebieden: de ATS advanced heeft zeker voor woonhuis situaties een gedeeltelijk in functie.
Hiermee kan je instellen welke zone's (ingangen) bij gedeeltelijk in overbrugd worden.
Op deze manier kan je een stuk makkelijker een gedeelte van het alarm inschakelen ipv het een en ander aan andere gebieden toe te wijzen.

2.
De reden dat jij je druppels/kaarten niet werkend krijgt is omdat je het in de verkeerde hoek zoekt, een keyfob is namelijk een draadloze handzender waarmee je functies mee uit kan voeren zoals bijvoorbeeld het schakelen van een contact of het bedienen van het alarm.
Je kan in het menu bij de gebruikers ergens ook een kaart inleren, je moet dan de kaart of druppel bij het daarvoor bestemde bediendeel houden.

3.
De ip interface is er in eerste instantie voor om door te melden naar een meldkamer en is makkelijk om de centrale te programmeren via het netwerk zodat je niet met je laptop bij de centrale hoeft te zitten met een usb snoer.
Doormelding naar een particulier kan hiermee helaas niet.
Wel kan je met de advisor advanced app op afstand verbinding maken met je centrale, dan kan je eventueel het alarm in of uitschakelen en kan je ook gebeurtenissen teruglezen enz.
(je krijgt alleen geen melding via deze app als je alarm afgaat enz. maar daar heb je je spraakmodule voor)

4.
De spraakmodule. ten eerste zal je je spraakmodule in moeten spreken, anders zijn er geen berichten om te versturen. vervolgens moet je bij je gebeurtenissen de desbetreffende spraakboodschap toewijzen.
verder zal je bij je pac aan moeten geven dat de doormelding via pstn gaat en het protocol op spraak zetten, vergeet ook niet een klantnummer bij het desbetreffende gebied te zetten.

De 4 aansluitingen bij pstn zijn een telefoon lijn in en uit.
A/B is lijn in Ax/Bx is de lijn uit, deze gaat naar de andere vaste telefoontoestellen in je huis als je deze hebt. (op deze manier kan je centrale altijd een melding versturen, ook als de lijn bezet is omdat de verbinding dan wordt verbroken)

Ik denk dat je met deze info wel weer even verder kan ;)