Auteur Topic: Werken in de beveiliging en 50+  (gelezen 6274 keer)

Tranquility

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Werken in de beveiliging en 50+
« Gepost op: woensdag 26 oktober 2016, 14:27 »
Goedemiddag,

Na 17 dienstjaren gewerkt te hebben als Monteur kantoor- en winkelautomatisering in de buitendienst ben ik samen met onze hele afdeling vanwege een reorganisatie (na overname door groot Amerikaans bedrijf) boventallig verklaard.

Omdat er in mijn huidige functie praktisch geen vacatures beschikbaar zijn wil ik het in een andere hoek gaan zoeken. Nu heeft de beveiliging mij altijd al geïnteresseerd en ben ik gaan kijken of er hierin mogelijkheden voor mij zijn. Ik heb begrepen dat ik om te beginnen de opleiding Beveiliger Niveau 2 moet gaan halen. Nu heb ik bij diverse opleidingsinstituten gekeken en zag dat die opleiding altijd in combinatie gaat met een stage. Nu is het wel zo dat mijn oude werkgever samen met de OR in het Sociaal Plan een Outplacement Traject heeft opgenomen waarbinnen we een opleiding mogen gaan volgen (budget is 7000 euro).

Nu is natuurlijk mijn vraag of dat (stage) kan gezien mijn leeftijd van 51 jaar en of er sowieso kans op werk is voor een beginnende beveiliger van 50+. Mijn interesse betreft dan voornamelijk werk als object beveiliger of mobiele beveiliger en is 's nachts werken voor mij geen probleem en doe ik dat zelfs liever dan overdag. Ik ben woonachtig in de Kop van Noord Holland (West Friesland).

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Werken in de beveiliging en 50+
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 26 oktober 2016, 16:12 »
Omdat er in mijn huidige functie praktisch geen vacatures beschikbaar zijn wil ik het in een andere hoek gaan zoeken.

Dan lijkt mij de beveiligingsbranche, die de laatste jaren ook alleen maar aan het krimpen is, een verkeerde keuze

Nu is het wel zo dat mijn oude werkgever samen met de OR in het Sociaal Plan een Outplacement Traject heeft opgenomen waarbinnen we een opleiding mogen gaan volgen (budget is 7000 euro).

Ga in ieder geval niet zo maar in zee met de eerste de beste opleider die jou voor vele duizenden euro's een waardeloze opleiding aanbied, je gouden bergen belooft (baangarantie) waar meestal helemaal niets van terecht komt. En daar zijn er in deze sector namelijk een heleboel van....

Nu is natuurlijk mijn vraag of dat (stage) kan gezien mijn leeftijd van 51 jaar en of er sowieso kans op werk is voor een beginnende beveiliger van 50+.

De eerste ja(a)r(en), waarin jij nog een beginnend beveiliger bent (waarbij de leeftijd er minder toe doet), is er wellicht nog wel iets te vinden. Maar wanneer jij meer ervaren bent, en meer dienstjaren hebt, wordt jij steeds duurder. En dan wordt jij ook nog extra duur omdat jij gezien je leeftijd nog recht hebt op wat extra dagen, en dan zie ik het somber in dat jij ergens een (vast) contract gaat krijgen.

Mijn interesse betreft dan voornamelijk werk als object beveiliger of mobiele beveiliger

Als jij dan toch in deze branche wilt werken, dan lijkt mij, gezien jouw technische ervaring, een functie als "monteur beveiligingsinstallaties" veel meer voor de hand te liggen en daar liggen voor de toekomst denk ik veel meer mogelijkheden.

Bijvoorbeeld:
http://www.nationalevacaturebank.nl/vacature/14099613/beveiligingsmonteur


en is 's nachts werken voor mij geen probleem en doe ik dat zelfs liever dan overdag.

Zo denk jij nu, maar de ervaring leert dat naarmate men ouder wordt dit in de loop der tijd meestal anders wordt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 oktober 2016, 16:16 door Planner »

Tranquility

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Werken in de beveiliging en 50+
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 26 oktober 2016, 21:13 »
Planner,

Hartelijk dank voor je heldere antwoorden, hier kan ik iets mee!
Ook vooral de waarschuwing niet in zee te gaan met de eerste de beste opleider. Ik wist niet dat er zoveel onbetrouwbare organisaties tussen zitten. Een gewaarschuwd mens telt hier zeker voor twee!

Ik had altijd gedacht dat de beveiligingsbranche groeiende is en er daar veel mensen gevraagd worden. Jammer te horen dat dat blijkbaar niet zo is?

Aangaande je opmerking over monteur beveiligingsinstallaties zou dat gezien mijn achtergrond inderdaad ook een idee kunnen zijn. Ik zie mijzelf echter niet in allerlei bochten wringen om bijvoorbeeld kabels te trekken. Ik heb met name ervaring in computerhardware wat toch heel andere techniek is dan beveiligingsinstallaties, maar ik ga me hier zeker eens in verdiepen qua mogelijkheden.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Werken in de beveiliging en 50+
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 03:29 »
Citaat
Nu heeft de beveiliging mij altijd al geïnteresseerd en ben ik gaan kijken of er hierin mogelijkheden voor mij zijn.

Mogelijkheden zijn er uiteraard. Gelukkig voor jou, zijn de loonperiodieken niet leeftijdsgebonden, maar aan de hand van ervaringsjaren. Dus op je 50e instappen is geen probleem.

Citaat
Ik heb begrepen dat ik om te beginnen de opleiding Beveiliger Niveau 2 moet gaan halen. Nu heb ik bij diverse opleidingsinstituten gekeken en zag dat die opleiding altijd in combinatie gaat met een stage. Nu is het wel zo dat mijn oude werkgever samen met de OR in het Sociaal Plan een Outplacement Traject heeft opgenomen waarbinnen we een opleiding mogen gaan volgen (budget is 7000 euro).

De goedkoopste oplossing is een thuisstudie, maar dan dien je alles zelf te doen.
Wat ook een goeie optie is, om een avond opleiding bij een ROC te volgen. Dan weet je zeker dat je goede kennis bijgebracht krijgt. En gezien het budget, is dit wel haalbaar.

Citaat
Nu is natuurlijk mijn vraag of dat (stage) kan gezien mijn leeftijd van 51 jaar en of er sowieso kans op werk is voor een beginnende beveiliger van 50+.


Zoals ik al aangaf, kijken ze naar ervaringsjaren betreffende je salaris, dus leeftijd hoeft geen struikelblok te zijn.

Citaat
Mijn interesse betreft dan voornamelijk werk als object beveiliger of mobiele beveiliger en is 's nachts werken voor mij geen probleem en doe ik dat zelfs liever dan overdag.

Heb je veel ervaring met nachten? Mobiele surveillant is veelal altijd in de avond en nachturen. Dus hier moet je wel tegen kunnen.

Citaat
Ik ben woonachtig in de Kop van Noord Holland (West Friesland).

Ik zou eens kijken naar leerbedrijven in jou regio, en eens advies inwinnen.

Citaat
Ik had altijd gedacht dat de beveiligingsbranche groeiende is en er daar veel mensen gevraagd worden. Jammer te horen dat dat blijkbaar niet zo is?

De branche is nog wel groeiende, echter is het aanbod in beveiligers groter, waardoor er werk te kort is.

Er zullen genoeg bedrijven zijn, die je wel te oud vinden. Ik daarentegen zie juist het tegenovergestelde. Ik heb liever de beambten wat ouder. Maar dit is puur afhankelijk bij welk bedrijf je komt.

In ieder geval veel succes met je nieuwe plannen!!!!

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Werken in de beveiliging en 50+
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 28 oktober 2016, 10:48 »
SBB (de organisatie achter de MBO-opleidingen en het erkennen van leerbedrijven) voert onderzoek uit naar kans op werk en kans op stage.
Je kunt de opleiding en de regio invullen.
Voor Beveiliger is de kans op werk in regio Noord-West matig en de kans op stage ook.

https://www.s-bb.nl/feiten-en-cijfers/kans-op-werk
https://www.s-bb.nl/feiten-en-cijfers/kans-op-stage