Auteur Topic: SD2 schildetectie  (gelezen 4315 keer)

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
SD2 schildetectie
« Gepost op: maandag 13 mei 2019, 13:08 »
Als ik bij SD2 schildetectie kijk staat er trillingsdetectie en glasbreukdetectie op vaste en beweegbare gevelelementen.

Als ik het letterlijk lees zou dit betekenen zowel trilling als glasbreuk. Neem aan dat 1 van beide mag afhankelijk van de situatie.
Tevens zijn wanden/muren geen gevelelementen of heb ik dat mis? Bij SD3 staat nl. specifiek ook wanden genoemd.

Hein

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 60
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: SD2 schildetectie
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 14 mei 2019, 10:37 »
Ik ben toevallig ook bezig met een projectie en was deze treath aan het volgen maar nog weinig reactie.
Ik lees precies het zelfde in de definities.
Zelfs heb ik mijn kanttekening bij tril of liesbreuk.
De elementen moeten gedetecteerd worden w.m.i. ook kan met pir aan de binnenzijde.
Heb al een eerder een discussie gehad met een auditeur en werd toch goed bevonden dat er geen glas of tril werd toegepast.

Net wie het hoe interpreteert lijkt mij.


Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


JamLaMin

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligings Engineer
Re: SD2 schildetectie
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 14 mei 2019, 22:05 »
Naar mijn mening is het een keuze welke je toepast.
Op een massieve houten deur lijkt het me kansloos om een glasbreukmelder te plaatsen 8) :P

Het doel lijkt mij om "een eerste aanval op het gevelelement" te detecteren....

Signaleren voor iemand daadwerkelijk binnen is, dit kan je met een pir niet realiseren.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: SD2 schildetectie
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 14 mei 2019, 23:24 »


Signaleren voor iemand daadwerkelijk binnen is, dit kan je met een pir niet realiseren.

Hmm, een buitenpir is dus een nutteloos ding. Snap niet dat ze nog worden gemaakt...

Hein

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 60
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: SD2 schildetectie
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 15 mei 2019, 07:24 »
Letterlijke tekst vrki 2.0

SD2 bestaat uit detectie op, voor inbrekers bereikbare, vaste en beweegbare gevel elementen.
Schildetectie niveau sd2 kan op meerdere wijze worden gerealiseerd: bv glasbreuk en trildetectie op de gevelelementen.

Waar vroeger werd omschreven dat dit op een 1e aanval was is dit nu niet meer zo.
M.a.w. een pir bij het gevelelement is voldoende. Misschien wel een zwakte in de omschrijving van de definitie.
Om nou een pand extra te gaan vol hangen met glasbreukmelders terwijl er al pirren hangen vind ik ook zo zonde al zullen er meningen over verdeeld zijn uiteraard.
Ben benieuwd naar jullie opvattingen.

Mvg Hein

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: SD2 schildetectie
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 15 mei 2019, 19:51 »
Beste Hein en overige lezers van dit item.
Ik zal je uit "de droom" helpen dat een PIR aan de binnenzijde niet voldoet aan het SD2 niveau.
De essentie van beveiligen is: eerst signaleren en daarna vertragen.
Dat kan je bereiken door compartimentering en/of meeneembeperkende maatregelen te treffen binnen het (ruimtelijk) beveiligde gebied met attractieve goederen.
Als men GEEN CO of ME maatregelen uitvoert (of kan uitvoeren) dient - bij de hogere risico's - de buitenschil te worden gedetecteerd. SD2, SD3 of SD4, en ja, natuurlijk voordat een onbevoegde de buitenschil kan passeren (en dus binnen is). Je kunt hooguit opmerken of de vertragingstijd van een gevelelement BK(x) voldoende zal zijn om de alarmopvolger ter plaatse te krijgen voordat de goederen zijn verzameld en afgevoerd.
Vandaar dat de VRKI 2.0 er op wijst dat er CO en/of ME maatregelen moeten worden uitgevoerd.
zie: https://dehaanadviseur.nl/?item=mactwin 

Hein

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 60
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: SD2 schildetectie
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 16 mei 2019, 12:54 »
Beste Piet,

Bedankt voor de reactie.
Ik heb de projectie aangepast maar het blijft toch raar dat een auditeur mij gelijk heeft gegeven in een soort gelijke projectie. zelfs nog op locatie geweest met hem.

Mvg Hein

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk