Auteur Topic: CAO Beveiliging 2011  (gelezen 129647 keer)

thewhale

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 12 mei 2011, 11:45 »
antwoord op de reactie van scorpio

ja ik ben lid van de vakbond en ja ik ben op de ledenvergadering geweest, en ja ik ben bereid actie te voeren voor een goede cao

en nee het is geen verwijt naar de vakbonden maar eerder naar de werkgevers want die willen altijd minder betalen.

maar je bent het toch met me eens dat het belachelijk is dat we nog steeds geen cao hebben
zonder cao kunnen de werkgevers doen en laten wat ze willen met je diensten

gr
thewhale

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 12 mei 2011, 12:16 »
ja ik ben lid van de vakbond en ja ik ben op de ledenvergadering geweest, en ja ik ben bereid actie te voeren voor een goede cao

Heel goed. Maar als jij bij de ledenvergadering bent geweest, dan moet het jou toch ook zijn opgevallen dat de zaal wel heel erg leeg was?

en nee het is geen verwijt naar de vakbonden maar eerder naar de werkgevers want die willen altijd minder betalen.

Lekker makkelijk.

maar je bent het toch met me eens dat het belachelijk is dat we nog steeds geen cao hebben

Nee hoor. Ik vind het een logisch gevolg van de situatie die al jarenlang in de beveiliging speelt. Bonden en werkgevers staan lijnrecht tegenover elkaar, en aangezien de bonden een achterban hebben die niet vooruit te branden is hebben de bonden weinig "macht" om hun eisen kracht bij te zetten. Als het zo belachelijk is, waarom komen de beveiligers dan niet voor hun belangen op?

zonder cao kunnen de werkgevers doen en laten wat ze willen met je diensten

Absoluut niet. Er bestaat ook nog zo iets als een ATW, waar iedereen zich aan dient te houden. En bovendien,  in de meeste gevallen is de reeds verlopen CAO nog steeds van kracht

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #17 Gepost op: zondag 15 mei 2011, 09:54 »
zonder cao kunnen de werkgevers doen en laten wat ze willen met je diensten

Absoluut niet. Er bestaat ook nog zo iets als een ATW, waar iedereen zich aan dient te houden. En bovendien,  in de meeste gevallen is de reeds verlopen CAO nog steeds van kracht

Hoezo "in de meeste gevallen"? Waarom niet in alle gevallen?
« Laatst bewerkt op: zondag 15 mei 2011, 09:56 door Harry »
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Peerpandabeer

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 100
  • Alles op zijn tijd
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #18 Gepost op: zondag 15 mei 2011, 11:21 »
een CAO wordt algemeen verbindend verklaard door de minister en geld dus voor alle werknemers in die sector.
helaas houden niet alle werkgevers zich aan die CAO en soms is er sprake van een afwijkende CAO omdat die met een bepaald bedrijf appart is gemaakt en op punten voor de werknemer van betere kwalliteit is.

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #19 Gepost op: maandag 16 mei 2011, 12:54 »
Hoezo "in de meeste gevallen"? Waarom niet in alle gevallen?


Omdat een CAO een nawerking heeft, Maar dat geld alleen voor werknemers die al in dienst waren op het moment dat de CAO nog wel geldig was. Werknemers die in dienst zijn getreden nadat de CAO is verlopen, bij een bedrijf dat geen lid is van de VPB, en waarin in het contract niet wordt verwezen naar de VPB CAO, daarvoor geld de verlopen CAO niet. Zodra er een nieuwe CAO is afgesloten EN AVV verklaard is door de Minister, pas dan geld ook voor deze werknemers de VPB CAO.

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #20 Gepost op: maandag 16 mei 2011, 22:11 »
Daar zit wat in.. thx.
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Peerpandabeer

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 100
  • Alles op zijn tijd
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 17 mei 2011, 19:56 »
daar ben ik het niet geheel mee eens Scorpio.
een cao is algemeen verbindend verklaard en als deze dus verloopt zonder dat er een nieuwe is govereengekomen kan de oude dus onder de zelfde voorwaarden worden voortgezet. in jou redenering lijkt het wel of de cao voor elke nieuwe medewerker in het bedrijf opnieuw algemeen verbindend moet worden verkaard maar dat hoeft dus niet vandaar de term algemeen toch en niet persoonlijk verbindend.
of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 18 mei 2011, 00:06 »
Toch vrees ik dat scorpio gelijk heeft.
Voor degene die na het verlopen van het Cao in dienst komt kan gelden dat een andere cao van toepassing is.
Ten slotte zeg je het zelf het is bindend verklaard maar daar zit wel een houdbaarheidsdatum op.
Als het cao verloopt, dan blijft deze alleen nog gelden voor de mensen die daar in beginsel onder vielen.

Peerpandabeer

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 100
  • Alles op zijn tijd
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 30 juni 2011, 20:48 »
De CAO van nu is verlengt tot januari 2012.
Er wordt dus nog flink gekletst over een nieuwe CAO en al die tijd krijgen wij geen loonsverhoging. toch weer mooi meegenomen voor de werkgevers en jammer van de Bonden.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 30 juni 2011, 23:31 »
De onderhandelingen zijn zelfs in externe handen, zo vast zit het.

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #25 Gepost op: maandag 4 juli 2011, 13:54 »
De onderhandelingen zijn zelfs in externe handen, zo vast zit het.

Je hebt de bel horen luiden, maar weet de klepel niet te vinden....

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #26 Gepost op: maandag 4 juli 2011, 15:54 »
ah, ik dacht wanneer is onze vrolijke frans er weer, Dit kreeg ik te horen via iemand van het OR.
Van de exacte details ben ik niet op de hoogte, maar dat geeft niet op een forum brengt iedereen zijn eigen inbreng.

Ik ben benieuwd wat voor informatie jij hebt over de COA onderhandelingen, ik brand van nieuwsgierigheid.

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #27 Gepost op: maandag 4 juli 2011, 23:32 »

Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 5 juli 2011, 08:49 »
Kopieren plakken kan ook hoeven ze niet te zoeken. :D :D

Geplaatst op 30 juni 2011
Partijen werken komend halfjaar aan modernisering cao
Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012


Partijen in de particuliere beveiliging hebben een akkoord voor de cao die ingaat op 1 juli 2011 en loopt tot 1 januari 2012. Deze cao is gebaseerd op de cao 2008 - 2010 en wordt algemeen verbindend verklaard. Werkgeversorganisatie (Vereniging Particuliere Beveiligingsorganisaties), De Unie en andere werknemersorganisaties leggen aan de achterbannen positief voor om de lonen met ingang van januari 2012 te verhogen conform de prijsontwikkeling 2011.

Van juli tot januari werken partijen gezamenlijk aan een nieuwe cao die past bij de hedendaagse wensen en behoeften van werkgevers en werknemers. Het moderniseren van de nieuwe cao, die moet ingaan op 1 januari 2012, heeft betrekking op het verder vorm en inhoud geven van afspraken over arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen. Belangrijke uitgangspunten voor de nieuwe cao zijn: waardering van het werk van de beveiliger, oog voor de menselijke maat en toewerken naar een gemeenschappelijke branchestrategie. Concreet staan vijf thema’s centraal: werkzekerheid, arbeidstijden en toeslagen, waardering, sociaal beleid en uitvoering van cao-afspraken. Partijen hebben nog niet voor alles een oplossing, maar onderschrijven het belang van (meer) rust in de roosters en minder complexe regels.

De manier waarop de nieuwe cao tot stand komt is nieuw: niet het klassieke model van voorstellenbrieven en onderhandelingsessies wordt gevolgd, maar intensieve werkbijeenkomsten waarin partijen gezamenlijk de mogelijkheden voor een nieuwe cao uitwerken. De bijeenkomsten worden begeleid door a-advies. Het bureau heeft in het voorjaar bij werkgevers en werknemers in de branche onderzoek gedaan naar knelpunten in de oude cao en ideeën over de nieuwe cao. Bij het oude blijft de betrokkenheid van de achterbannen, zowel van werkgevers als van werknemers. Op gezette momenten zal met hen worden gecommuniceerd en afgestemd. Via www.particulierebeveiliging.com is het proces te volgen.

De plannen zijn ambitieus, maar de welwillendheid is bij beide partijen aanwezig. Zij zijn er beide van doordrongen dat het tijd is voor modernisering. Het oplappen van de oude cao is geen optie meer.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Maarten  Hoelscher
Belangenbehartiger  De Unie


T. Neijenhuijs, FNV Bondgenoten;
A. Kasper, CNV Dienstenbond,
R. Follon, VPB; M. Clarijs, Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging.

Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever

Peerpandabeer

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 100
  • Alles op zijn tijd
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 5 juli 2011, 11:27 »
Veel forumgangers hebben problemen met die gast.
denk dat het tijd wordt voor de mods om een gesprek met hem/haar aan te gaan en eventueel sancties op te leggen. maar das voor de mods om te beslissen en niet voor ons alhoewel wij het wel aan moeten geven en dat doen we dus bij deze.

je mening geven is ok maar ongefunceerde kritiek leveren en op de man spelen niet. (alhoewel wij dit nu ook even doen maar das om een punt naar de mods te maken.)