Auteur Topic: Goede vrijdag feestdag!!  (gelezen 25331 keer)

De Unie Security

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • In jouw belang
    • Bekijk profiel
    • www.uniesecurity.nl
Goede vrijdag feestdag!!
« Gepost op: woensdag 4 juni 2014, 17:20 »
Check loonstrook en verlofsaldo Goede Vrijdag.

Van verschillende leden krijgt ons Servicecentrum vragen over Goede Vrijdag. Is dit volgens de cao een feestdag?

Ja! In de cao staat namelijk vermeld dat ook de door de overheid aangewezen nationale feestdagen feestdagen zijn. En dat is het geval voor Goede Vrijdag. Die viel dit jaar op 18 april.

Dit heeft gevolgen voor de betaling. Je hebt op feestdagen op grond van de cao, artikel 45 van de cao, namelijk recht op 50% toeslag op het basisuurloon.

Ook heb je recht op extra vakantietegoed. Zie artikel 67 van de cao.

Check je loonstrook en vakantietegoed!

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/632829370128687



Wij informeren slechts, beantwoorden geen vragen en gaan niet in discussie. Voor vragen info@uniesecurity.nl Tel: 0345-851851  Lid worden? www.uniesecurity.nl/lidworden Volg ons op Facebook https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers en op twitter @uniesecurity

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 4 juni 2014, 17:54 »
Ja! In de cao staat namelijk vermeld dat ook de door de overheid aangewezen nationale feestdagen feestdagen zijn. En dat is het geval voor Goede Vrijdag. Die viel dit jaar op 18 april.

Jullie willen hier geen discussie voeren, maar kunnen jullie in ieder geval wel, voordat jullie iets beweren, de bron vermelden waar jullie dat iets op baseren? Volgens mij is namelijk Goede Vrijdag GEEN Algemeen erkende Feestdag. Deze staan namelijk in artikel 3.1. van de Algemene Termijnenwet, en daar staat Goede Vrijdag dus NIET bij:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002448/#Artikel3

Verder staat weliswaar in Artikel 3.2 van die wet:

"Voor de toepassing van deze wet wordt de Goede Vrijdag met de in het vorige lid genoemde dagen gelijkgesteld."

Maar het gaat hier niet om de toepassing van die wet, maar om een CAO. Wel is het zo dat ambtenaren op basis van het 2e lid vrij zijn, maar dat geld niet voor het bedrijven, tenzij dat expliciet in een CAO en/of individueel arbeidscontract staat.

Overigens is ook de FNV van mening dat dit geen vrije dag is:

http://www.fnvbondgenoten.nl/mijn-vraag/arbeidsvoorwaarden/feestdagen/ben-ik-vrij-op-goede-vrijdag

Mochten jullie overigens gelijk hebben, dan lijkt het mij zinvol om niet alleen dit jaar, maar over de afgelopen 5 jaar terug te kijken!

« Laatst bewerkt op: woensdag 4 juni 2014, 18:02 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 4 juni 2014, 19:54 »
Als ik dit overigens lees, dan weet ik niet wat ik daar precies moet van vinden? Kijk, het is natuurlijk goed wanneer een vakbond voor de belangen van de achterban opkomt, maar als dit zo evident is als dat de Unie het hier doet voorkomen, dan hebben zij tientallen jaren lopen slapen!

In al die jaren dat ik in de beveiliging werkzaam ben geweest, ben ik nog NOOIT een bedrijf tegengekomen die Goede Vrijdag als een feestdag behandeld. En dit is echt niet de eerste keer dat deze vraag naar boven komt. Op het voormalige Prikbord kwam deze vraag regelmatig terug. En ook ik heb, toen ik nog kaderlid was van de Unie, een keer gevraagd hoe dit zat? En het antwoord was toen dat het GEEN feestdag was, en ik zie ook geen reden om dat anders te zien.

Deze problematiek was in al die jaren dus ook geen reden om Goede Vrijdag even in de CAO te benoemen, zelfs niet in de laatste CAO, die tekstueel nog gewijzigd is. Ik denk dat om dit probleem eens en voor altijd uit de wereld te helpen, de Unie dit in het eerstvolgende overleg met de werkgevers (30 juni) aan de order stelt. Als de werkgevers het er mee eens zijn, dan lijkt het mij geen probleem om de CAO op dit punt aan te passen, en dat de werkgevers die dit doen, uit zichzelf met terugwerkende kracht (minimaal 5 jaar) dit gaan herstellen voor ALLE werknemers.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat de werkgevers dit zo zien. Wanneer de Unie dan nog steeds dit standpunt heeft, dan lijkt het mij logisch om dit dan zo spoedig mogelijk voor te leggen aan de Sociale Commissie, zodat er een bindende uitspraak komt.

Of het nu wel of geen feestdag is/blijkt te zijn, in beide gevallen lijkt mij dat Goede Vrijdag in de CAO benoemd wordt, ofwel in het lijstje met feestdagen, ofwel expliciet vermelden dat het GEEN feestdag is....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 4 juni 2014, 22:13 »
Ook het CNV zegt dat dit geen Nationale Feestdag is:

https://www.cnv.nl/actueel/nieuws/nieuwsdetail/is-goede-vrijdag-een-vrije-dag/

En als ik op de facebook pagina van de Unie kijk, blijkt dat ik niet de enige ben die deze vraag eerder aan de Unie heb voorgelegd, en ook te horen heeft gekregen dat het GEEN nationale Feestdag is! Iemand heeft dat ook van Maarten Hoelscher te horen gekregen.

Maar dan de reactie van Maarten wanneer hij daar mee geconfronteerd wordt:

"Ik zit er soms naast. Dit is het standpunt van De Unie. Kijken wat ervan komt!"

"Het standpunt van De Unie?" Zoals al opgemerkt, dat standpunt is dan opeens gewijzigd! "Kijken wat er van komt?" Wellicht is het handiger, dat voordat je dergelijke uitspraken doet en dat hard van de daken gaat lopen roepen, je eerst eens gaat onderzoeken hoe het zit? Zoals ik al aangaf, volgens mij is het antwoord te vinden in de Algemene Termijnenwet.

Wat hier van komt is dat je weer in een (onnodig) conflict met werkgevers beland, en dat de verhoudingen weer op scherp komen te staan, terwijl de onderhandelingen over een nieuwe CAO nog moeten beginnen!

Volgens mij staat het allemaal duidelijk in dit artikel:

http://www.rendement.nl/salaris/nieuws/id7164-gewoon-aan-het-werk-op-goede-vrijdag.html

En dat is/was dus ook de strekking van mijn eerste reactie. Maar helaas, de Unie gaat dus hier inderdaad niet de discussie aan, doet dat dus overigens ook niet op hun facebook pagina (ze kijken wel wat er van komt), en komt ook niet met een onderbouwing van hun betoog.... En zo wordt dus weer een hoop onrust veroorzaakt!!!!

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 01:49 »
Grappig om te lezen...

Er word gewoon wat geroepen zonder onderzoek te doen.
Mooi dat ze er keihard op gewezen worden planner... Ik sluit me volledig bij je aan..

Ik mijn jarenlange ervaring als ondernemer in de beveiliging als beveiliger in loondienst....
Nooit is er een feestdagtoeslag betaald voor goede vrijdag... Omdat het inderdaad geen erkende feestdag is naar mijn weten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 08:47 »
Dat er zo maar wat geroepen wordt, dat is nog tot daar aan toe. Maar in plaats van, wanneer er onderbouwde kritiek komt, pas op de plaats te maken, graaft men zich, zoals in het verleden wel eens vaker het geval was, steeds dieper in. Ook iemand anders had van de Unie eerst het (volgens mij correcte) antwoord gekregen dat het geen feestdag is, maar dan is de reactie:

"Dan hebben wij je een verkeerd antwoord gegeven. Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen. Excuus voor het misverstand."

Excuus voor het misverstand? Zoals gezegd, als de Unie echt deze mening is toegedaan, dan hebben zij de afgelopen tientallen jaren lopen slapen, en gaat het om HEEL VEEL geld. Dat kan je volgens mij niet zo maar even af gaan doen met een dergelijke  mededeling op een facebook pagina, maar dan moeten ze hun tanden laten zien.

Ik denk alleen dat zij hier een grote blunder begaan en binnenkort weer met dezelfde mededeling moeten gaan komen, en hun excuus aan moeten gaan bieden dat zij met deze mening de plank mis hebben geslagen! Wordt vervolgd.....  :-[

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 6 juni 2014, 16:49 »
Zegt trouwens ook wel wat over deze vakbond dat ze niet reageren/ in discussie gaan, maar doorverwijzen naar een telefoonnummer...  Zie je maar weer waar de prioriteiten liggen...

Het zou ze sieren als men gewoon de discussie aangaat, immers openheid en transparantheid zou goed doen voor het vertrouwen in een vakbond....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #7 Gepost op: maandag 16 juni 2014, 12:26 »
Misschien wordt het eens tijd dat de leden van de Unie eens MASSAAL een email/brief gaan sturen aan hun vakbond, met de vraag "wat de Unie in deze voor hen gaat doen?". Ik ken geen werkgever in deze branche die Goede Vrijdag als feestdag verloond, en als de Unie dit standpunt heeft, dan lijkt mij dat zij in ieder geval voor hun vele duizenden leden gaat regelen dat zij dit met (minimaal 5 jaar) terugwerkende kracht gaan krijgen. Ik acht de kans dat dit gaat lukken uitermate klein, maar als je als vakbond een dergelijk grote broek aantrekt, dan is het logisch gevolg dat je in actie gaat komen!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 10 juli 2014, 16:07 »
We zijn nu meer dan een maand verder. maar de Unie hult zich, zoals wel vaker, in stilzwijgen. Ik ben toch erg benieuwd wat zij nu hebben gedaan voor (al) hun leden, die volgens hen dus al jarenlang iets niet krijgen waar ze wel recht op hebben?

Egeltje

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: I-SEC Nederland BV
  • Functie: Supervisor Airport Security
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 12 mei 2016, 13:43 »
Het is al een oud bericht maar voor ons (Ondernemingsraad I-SEC Nederland) toch weer actueel.
Wij hebben onze bestuurder gevraagd werknemers die deze dag hebben gewerkt de feestdagentoeslag uit te betalen. Samengevat komt het er op neer dat de CAO een aantal dagen specifiek benoemd maar ook verwijst naar de alle overige door de rijksoverheid aangewezen feestdagen en daarin staat Goede vrijdag als officiële feestdag benoemd (dus ook een nationale feestdag). en ook de hierboven al genoemde termijnenwet stelt goede vrijdag gelijk.

Wij hebben deze vraag ook aan de bestuurders van de 3 vakbonden gesteld en die van CNV en FNV stellen ook dat het als feestdag uitbetaald dient te worden.  Van de Unie hebben wij nog geen antwoord van de bestuurder zelf maar van een consulent.

Wij gaan hierover een brief sturen naar het SFPB

CAO
Definities
Feestdagen:  Nieuwjaarsdag, de beide paasdagen, Koninginnedag, 5 mei als viering van de nationale bevrijding in de lustrumjaren (om de 5 jaar), hemelvaartsdag, de beide pinksterdagen, de beide kerstdagen en de door de overheid aangewezen nationale feestdagen.

www.rijksoverheid.nl
Wanneer zijn de officiële feestdagen in Nederland?
Tabel: officiële feestdagen Nederland 2016
Officiële feestdag Datum Nieuwjaarsdag Vrijdag 1 januari 2016, Goede Vrijdag Vrijdag 25 maart 2016, Pasen: eerste en tweede paasdag Zondag 27 en maandag 28 maart 2016, Koningsdag Woensdag 27 april 2016, Bevrijdingsdag Donderdag 5 mei 2016, Hemelvaartsdag Donderdag 5 mei 2016, Pinksteren: eerste en tweede pinksterdag Zondag 15 en maandag 16 mei 2016, Kerst: eerste en tweede kerstdag Zondag 25 en maandag 26 december 2016

Voor de duidelijkheid, Goede vrijdag is altijd al een nationale feestdag geweest. Zie hiervoor de onderstaande tekst uit de algemene termijnenwet van 1964 die onder artikel 3 lid 2 Goede Vrijdag als algemeen erkende feestdag gelijk stelt.
Algemene termijnenwet
Geldend van 10-10-2010 t/m heden
Wet van 25 juli 1964, houdende berekening van termijnen in verband met de zaterdag, de zondag en algemeen erkende feestdagen
Wij JULIANA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is regelen te stellen inzake berekening van termijnen in verband met de zaterdag, de zondag en algemeen erkende feestdagen;
Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
Artikel 1
•   1 Een in een wet gestelde termijn die op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag eindigt, wordt verlengd tot en met de eerstvolgende dag die niet een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag is.
•   2 Het vorige lid geldt niet voor termijnen, bepaald door terugrekening vanaf een tijdstip of een gebeurtenis.
Artikel 2
Een in een wet gestelde termijn van ten minste drie dagen wordt, zo nodig, zoveel verlengd, dat daarin ten minste twee dagen voorkomen die niet een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag zijn.
Artikel 3
•   1 Algemeen erkende feestdagen in de zin van deze wet zijn: de Nieuwjaarsdag, de Christelijke tweede Paas- en Pinksterdag, de beide Kerstdagen, de Hemelvaartsdag, de dag waarop de verjaardag van de Koning wordt gevierd en de vijfde mei.
•   2 Voor de toepassing van deze wet wordt de Goede Vrijdag met de in het vorige lid genoemde dagen gelijkgesteld.
•   3 Wij kunnen bepaalde dagen voor de toepassing van deze wet met de in het eerste lid genoemde gelijkstellen. Ons besluit wordt in de Nederlandse Staatscourant openbaar gemaakt.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 12 mei 2016, 14:30 »
Wij hebben deze vraag ook aan de bestuurders van de 3 vakbonden gesteld en die van CNV en FNV stellen ook dat het als feestdag uitbetaald dient te worden.  Van de Unie hebben wij nog geen antwoord van de bestuurder zelf maar van een consulent.

Bij de CNV spreken ze elkaar dus tegen:

https://www.cnv.nl/actueel/nieuws/nieuwsdetail/is-goede-vrijdag-een-vrije-dag/

Voor de duidelijkheid, Goede vrijdag is altijd al een nationale feestdag geweest. Zie hiervoor de onderstaande tekst uit de algemene termijnenwet van 1964 die onder artikel 3 lid 2 Goede Vrijdag als algemeen erkende feestdag gelijk stelt.

Dit is onjuist. Er staat dat "voor de toepassing van deze wet" Goede vrijdag gelijkgesteld wordt. Daarmee wordt dus ten eerste niet gezegd dat het een feestdag is, en ten tweede, hij wordt alleen voor de toepassing van de Algemene Termijnwet gelijkgesteld. Wanneer je te maken hebt met de overheid, en deze moeten binnen een bepaalde termijn reageren, dan gelden op Goede Vrijdag dezelfde regels als op een feestdag, niets meer, niets minder.

Maar goed, eindelijk eens een partij die de daad bij het woord voegt, en de juiste wegen bewandeld om eens en voor altijd helderheid te krijgen, in plaats van alleen maar roepen en niets doen  :D
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 mei 2016, 14:36 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 12 mei 2016, 15:15 »
Zojuistop de site van de Rijksoverheid de volgende vraag gesteld:

"Is Goede vrijdag een "door de overheid  aangewezen Nationale Feestdag". In de Algemene Termijnwet staan alleen de "in de zin van die wet erkende feestdagen", waar Goede Vrijdag niet bij staat, maar wel "voor de toepassing van die wet gelijkgesteld wordt". Maar het gaat in deze wet alleen maar om termijnen die de overheid hanteert.

Op de site van de rijksoverheid staat een lijst met "officiële feestdagen":

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/vraag-en-antwoord/officiele-feestdagen

Daar staat Goede Vrijdag wel bij. Maar waar (wet, besluit, beleidsregel?) is deze lijst op gebaseerd? Is een "officiële feestdag" hetzelfde als een "Nationale feestdag?"


Dit is namelijk de kern van het probleem. Meestal heb ik binnen een dag of 2 antwoord, zodra ik het heb zal ik het hier neerzetten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 12 mei 2016, 15:27 »
Het is al een oud bericht maar voor ons (Ondernemingsraad I-SEC Nederland) toch weer actueel.
Wij hebben onze bestuurder gevraagd werknemers die deze dag hebben gewerkt de feestdagentoeslag uit te betalen.

Overigens gaan jullie wel je boekje te buiten. Een OR heeft namelijk geen rol als het gaat om primaire arbeidsvoorwaarden. Het SFPB, zal waarschijnlijk jullie niet ontvankelijk verklaren. Dit moet opgepakt worden door een individuele medewerker en/of een vakbond. Ook jullie bestuurder zou deze discussie niet met jullie aan moeten gaan:

https://www.fnv.nl/site/brochures_en_folders/Brochure_or_en_Arbeidsvoorwaarden.pdf

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 12 mei 2016, 15:43 »
Ook het CNV zegt dat dit geen Nationale Feestdag is:

https://www.cnv.nl/actueel/nieuws/nieuwsdetail/is-goede-vrijdag-een-vrije-dag/

En ook het FNV heeft (recentelijk) nog iets geschreven over feestdagen, en daar noemen zij Goede Vrijdag ook niet bij "de gebruikelijke feestdagen"

http://www.fnv-kiem.nl/nieuws/algemeen/1941/vraag-van-de-week-heb-ik-altijd-vrij-op-een-feestdag/

En zoals ik hierboven ook al schreef ook de Unie zegt de ene keer dit en de andere keer dat. Kortom, dat ze nu opeens alle 3 wel zeggen dat het zo is, is allemaal leuk en aardig, maar zoals ik al eerder schreef, dan hebben zij de afgelopen tientallen jaren lopen slapen en hun leden en alle andere beveiligers (en andere beroepsgroepen) in de kou laten staan. In plaats van alleen maar iets te roepen hadden ze dit voor moeten leggen aan de Sociale Commissie en/of de rechter.

Maar ik denk dat zij de plank mis slaan, en terug moeten komen op hun eerder ingenomen standpunt. Als ze nu gewoon zorgen dat in de CAO Goede Vrijdag gewoon benoemd wordt, hetzij als feestdag, of juist niet als feestdag, dan zijn we eindelijk van dit (bijna) jaarlijks terugkerende thema!

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Goede vrijdag feestdag!!
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 13 mei 2016, 20:30 »
Sodejuu ..... Dan heb ik toch nog wat dagen te goed vanaf 1978  ;D
Maar even serieus, Goede Vrijdag is in die bij 40 jaar dat ik werk nog nooit een feestdag geweest, ten minste niet in de CAO's waar ik onder viel en dat zijn er 4 verschillende geweest ;)