Auteur Topic: In hoeverre mag je kleding niet lijken op dat van politie  (gelezen 4285 keer)

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
In hoeverre mag je kleding niet lijken op dat van politie
« Gepost op: woensdag 12 februari 2014, 00:51 »
Hallo,

In de voorwaarden waar een beveiligingsuniform aan moet voldoen, en wat niet mag.


Wat mag niet?

    Bij donkerblauwe uniformen geldt: de pantalon mag geen bies hebben, en een eventuele blouson (korte jas) moet afwijken van die van de politie.
    Herkenningstekens (vignetten, emblemen en logo’s) mogen niet lijken op die van de politie.
    Er mogen geen rangonderscheidingstekens worden aangebracht.

Er staat wat in over het uniform van politie. Dit mag niet teveel op elkaar lijken.

Tegenwoordig dragen agenten veel gele jassen. In hoeverre mag ik als beveiliger een geel jasje dragen?
Tijdens evenementen zie ik veel bedrijven gele jassen aan hebben, om zo goed op te vallen tussen publiek.

Vraag mij af in hoeverre dit mag? Justis geeft mij hier geen antwoord op. Die jassen lijken ook veel op die van politie(Die ik dan gezien heb) Zou dit dus wel mogen, of heeft het desbetreffende bedrijf lak aan de regels?

Secuda

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 58
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Secuda
Re: In hoeverre mag je kleding niet lijken op dat van politie
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 12 februari 2014, 12:41 »
Die voorwaarden waar jij het over hebt, daar wordt op gelet bij de vergunningaanvraag: dit weet je vast wel. Je stuurt een staaltje mee, en foto's van de uniformen, die binnen het bedrijf gebruikt worden.

Daarna, als het bedrijf de vergunning heeft, wordt het Strafrecht. Hetzij art. 196 Sr., 'Hij die opzettelijk onderscheidingstekens draagt of een daad verricht behorende tot een ambt dat hij niet bekleedt (...) wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie' of art. 435a Sr. dat bepaalt, 'Hij die in het openbaar kledingstukken of opzichtige onderscheidingstekens draagt of voert, welke uitdrukking zijn van een bepaald staatkundig streven, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of geldboete van de tweede categorie.'

Het eerste artikel levert een misdrijf op, het tweede een overtreding. Overigens heb ik me er niet in verdiept, maar er zitten relevante juridische nuances in beide bepalingen - maar het voert hier te ver om daarop in te gaan.

Waar het op neer komt, dat is hoe de beveiliger zich in een concreet geval gedraagt, en hoe zijn kleding er uitziet. Zelf denk ik dat dit echt een situatie is van, I know it, when I see it. Kan een doorsnee persoon het uniform onderscheiden van dat van een politieagent?