Auteur Topic: waar nemen en noteren oplichters SVPB!  (gelezen 8296 keer)

Rotterdam010

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
waar nemen en noteren oplichters SVPB!
« Gepost op: donderdag 17 december 2015, 10:29 »
Ik heb vandaag voor de 2e keer het examen waar nemen en noteren gedaan en heb het weer niet gehaald. Het gaat echt nergens meer over bij het svpb. Filmpje van 5 minuten zitten kijken en vervolgens de opdracht gemaakt en een 4 gehaald voor waar nemen en noteren. Ik heb het gevoel dat ik wordt opgelicht door het svpb en volgens mij gaat het hen om het geld. De opdracht was maak een tabel met een kolom en rij en alle zinnen moesten cursief en onderstreept zijn. In het filmpje is er een man die een pakketje intel processors komt stelen. schrijf vervolgens wat de man zei en deed. De opdracht heb ik naar mijn mening voldoende uitgevoerd. Ik heb opgeschreven dat hij werd gebeld door een bekende over een doosje of hij dat even kwam oppikken. De man komt aan en stapt uit zijn auto en loopt naar het pakketje pakt het op en loopt weer naar zijn auto en vertrekt. De primaire kenmerken van deze man moest je ook noteren dus ik geschreven dat het om een man van blanke huidskleur ging en rond de 1.75 m lang is. vervolgens krijg ik een 4 een beetje flauw allemaal volgens de examinator had ik ik moeten schrijven dat hij de autodeur open deed( dat doe je toch automatisch lijkt mij als je uit een auto stapt waar gaat het over??) en dat ik nog iets meer van de primaire kenmerken mocht opschrijven leeftijd en bouw, maar goed dan nog zou ik een voldoende moeten hebben. weer 50 euro kwijt. Ik heb begrepen dat er per 1januari dingen gaan veranderen aan dit examen. SVPB waar nemen en noteren opichters

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: waar nemen en noteren oplichters SVPB!
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 19 december 2015, 23:26 »
Citaat
De primaire kenmerken van deze man moest je ook noteren dus ik geschreven dat het om een man van blanke huidskleur ging en rond de 1.75 m lang is.


En jij vind dit voldoende?


Citaat
vervolgens krijg ik een 4 een beetje flauw allemaal volgens de examinator had ik ik moeten schrijven dat hij de autodeur open deed( dat doe je toch automatisch lijkt mij als je uit een auto stapt waar gaat het over??) en dat ik nog iets meer van de primaire kenmerken mocht opschrijven leeftijd en bouw,


Hij geeft dus aan wat je meer had moeten doen, wat is dan het probleem?

Citaat
maar goed dan nog zou ik een voldoende moeten hebben.

En dat baseer jij op?


Wat ze op het examen willen zien, is hoe het exact moet zoals je geleerd hebt.
Bij waarnemen en noteren moet je gewoon alles wat je ziet opschrijven.

Van een autodeur open doen, tot zijn handen in zijn zak steken om een zakdoek te pakken.

Kortom elke handeling die de persoon in het filmpje doet moet je noteren. Dit gaat om details.

De examinator geeft in mijn ogen genoeg aan wat je niet hebt genoteerd. Aan de hand daarvan heb je een 4.

Niet meer als terecht dan.. Heeft niks met oplichting te maken.

MvBuzzi

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • kennis is macht, kennis delen is kracht.
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: PAC
  • Functie: Centralist
Re: waar nemen en noteren oplichters SVPB!
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 1 april 2016, 11:15 »
Ze controleren ook op spelfouten, als je in elke zin een fout hebt zitten dan kan dat resulteren in een laag cijfer.

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: waar nemen en noteren oplichters SVPB!
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 14 mei 2016, 21:52 »
Sinds het bestaan van dit examen draai ik ze mee als rollenspeler en schoolbegeleider. Nog nooit, maar dan nog nooit heb ik enige zaken van oplichting of fraude of wat dan ook kunnen ontdekken bij de SVPB. Kan ook niet, want wat jij opschrijft en noteert staat op jouw print en na correctie tijdens het examen gaat dit ook nog eens ter correctie naar de SVPB zelf. Op papier staat een scorelijst items bij het examen. De examinatoren lezen jou tekst en lezen de score items. Je scoort of je scoort niet, heel simpel. Ook hoor ik vaak, ik ben gezakt op Nederlands en/of tekstopmaak. Dit kan niet maar kan wel bijdragen tot je zakken. De score zit namelijk in het beantwoorden van je items. Dus als je alles hebt beantwoord dan krijg je gewoon 100 punten en als je dan zelfs je Nederlands hebt verkloot dan kost je dat 10 punten en hou je 90 punten over. Stel je zou dan zelfs je tekst opmaak niet hebben uitgevoerd kost je dat maximaal 10 punten en hou je nog steeds 80 punten over en is goed om te slagen met een 7. Dan bovendien zullen de examinatoren bij de persoonlijke mededeling van de voorlopige uitslag jou altijd kort laten zien waar het fout ging en het benoemen. En ja uiteraard heb je recht tegen vergoeding om bezwaar te maken en de zaak in te kijken. En vooral doen. Want als jij echt ervan overtuigd bent dat je goed zit zou ik dat geld er voor over hebben en lekker bezwaar maken en in Amersfoort inzage laten verkrijgen. Ik denk dat je er echter slimmer aan doet om elke avond even goed zelf te oefenen en dat geld te steken in een herexamen! Want helaas, als ik vraag aan kandidaten concreet hoeveel zij er zelf aan tijd hebben besteed, dus gedurende de gehele opleidingstijd, hoeveel keer per week zij een filmpje thuis zelf hebben gekeken, dan is die tijd nihil of verwaarloosbaar! Je kunt het trainen, maar dan moet je wel tijd er in steken en het "er in laten slijten" door te doen. Een aantal basis zaken vanuit het vak "waarnemen" (dus hoe je aan informatie komt) moet je dan wel weten en als een drill weten toe te passen zodat je een heleboel zaken ahw automatisch noteert en ruimte hebt in je hoofd om de volgorde van de handelingen en gebeurtenissen weg te zetten.