Auteur Topic: Grijzepas  (gelezen 14118 keer)

wilsec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Grijzepas
« Gepost op: zondag 29 november 2015, 09:06 »
Hallo mede collega's.

Mijn grijzepas is verlopen, maar de nieuwe is in de maak.
Ik had hem al moeten hebben.
Mij is verteld dat mijn pas 3 maanden nog geldig is omdat er een pas is aangevraagd.

Is er iemand die mij kan vertellen wat er van waar is.

Groet wilsec

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #1 Gepost op: zondag 29 november 2015, 11:15 »
Voor zover ik weet staat nergens in enige wet en/of beleidsregel dat passen nog 3 maanden geldig zijn. Het gegeven dat een nieuwe pas is aangevraagd, is geen garantie dat een nieuwe pas ook afgegeven zal worden, het zou namelijk ook kunnen dat er bij de screening iets gevonden gaat worden. Het is wat mij betreft dan ook een broodje aap verhaal.

Zonder (geldige) pas mag jij geen beveiligingswerkzaamheden verrichten. Wanneer jij dat wel doet, dan is de vergunninghouder (lees je werkgever) verantwoordelijk en krijgt de eerste keer dan meestal een waarschuwing en bij herhaling kan er een (bestuurlijke) boete opgelegd worden.

Jouw werkgever is gewoon slordig geweest en probeert dat nu een beetje goed te praten.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 november 2015, 11:17 door Planner »

wilsec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #2 Gepost op: zondag 29 november 2015, 12:10 »
Nou heb ik al ruim 2 manden voor het verlopen van mijn pas het al aangegeven,  het antwoord van mij'n pz  was( maar je geen zorgen )
Ik heb gister nog naar mijn bijde lijdende gebeld, alle bij komen met een antwoord waar ik niet veel mee kan, zo als ik al aangaf.
Ik heb ook gister de piket van het bedrijf gebeld, maar daar kon hij niks mee.
Ik vroeg hem waarom niet, ik kan alleen iets met ziekte.
Ik zei tegen hem( dan meld ik mij ziek )  daar werk ik niet aan mee, was het antwoord en drukte mij weg.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Grijzepas
« Reactie #3 Gepost op: zondag 29 november 2015, 12:38 »
Dan zou ik toch eens een stap naar bijzondere wetten doen.
Dat is mijn advies en mening. Als BW dit verhaal hoort, dan zou er nog wel meer niks kloppen aan het bedrijf waar je werkt.

Mocht jou dat een stap te ver zijn, probeer de vakbond eens.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

wilsec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #4 Gepost op: zondag 29 november 2015, 14:00 »
Nou ik ga morgen BW bellen, en de vakbond heeft mij al teleurgesteld, 5 jaar geleden. Dat zou een jurist worden van arag,

wilsec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #5 Gepost op: maandag 30 november 2015, 09:41 »
Ik heb zo juist de PZ  gebeld, over de pas en ze hebben het volgen hun uit gezocht. Ik maga gewoon werken zonder geldige pas, wand de nieuwe is in behandeling.

Mocht ik toch niet werken dan is het VRIJ EIGEN REKENING.

Ik heb gevraagd om een schrijven dat ik mag werk en dat de pas is aangevraagd.

wilsec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #6 Gepost op: maandag 30 november 2015, 10:13 »
Net gesproken met een jurist, alle uitzonderingen die er zijn als er geen grijzepas is, bij de opleiding.
Maar als het goed is dan krijgt mijn werkgever de boete.

Maargoed  ik zou wel werken zonder geldige pas :'( :'(

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Grijzepas
« Reactie #7 Gepost op: maandag 30 november 2015, 13:25 »
Dan moet je gewoon gaan werken. Mochten ze controleren, dan kunnen ze dit in het systeem terugvinden.
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #8 Gepost op: maandag 30 november 2015, 13:48 »
Volgens BW uit onze regio zou je niet mogen werken. Als je pas niet geldig is en er geen nieuwe is afgegeven mag je volgens de wet geen beveiligingswerk doen. Ook niet als er al een nieuwe is aangevraagd. Anders zou iedereen direct na aanvraag kunnen gaan werken in afwachting van afgifte pas.

Jouw werkgever is in overtreding, maar jij ook. Jullie kunnen allebei een boete krijgen, al is de boete van de werkgever hoger.

Ik zou het risico niet wilen lopen, als werknemer, maar ook als werkgever niet.

vrij voor eigen rekening is een vreemd verhaal. Jij hebt een arbeidscontract neem ik aan, en als jouw werkgever jouw niet van de juiste materialen voorziet om je werk te kunnen doen is dat voor rekening van de werkgever en niet voor rekening van de werknemer.

Succes sowieso.

mvg, Nadina

wilsec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #9 Gepost op: maandag 30 november 2015, 15:19 »
Ik hebvan daag BW gebeld, en heb het uitgelegd. Het was klip en klaar dat ik ook van hun uit niet mag werken.
Dit heb ik mijn werkgever medegedeeld, en zij hebben eigen juristen gebeld en hebben het ook van hun te horen gekregen dat ik niet mag werken zonder geldige pas.

Ik ben op het moment uit geroosterd op kosten van het bedrijf.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #10 Gepost op: maandag 30 november 2015, 23:04 »
Jouw werkgever is in overtreding, maar jij ook. Jullie kunnen allebei een boete krijgen, al is de boete van de werkgever hoger.

Oh ja?

In artikel 7 van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus staat dat een beveiligingsorganisatie geen personen te werk stelt waarvoor geen toestemming is afgegeven. In artikel 9 lid 8 staat dat een beveiligingsorganisatie er zorg voor draagt dat personen die beveiligingswerkzaamheden uitvoeren een (geldig) legitimatiebewijs bij zich dragen. En in artikel 15 staat vervolgens welke (bestuurlijke) boete een vergunninghouder opgelegd kan worden bij overtreding van (onder andere) artikel 7 en artikel 9.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008973/#Paragraaf4_Artikel15

In alle gevallen is de vergunninghouder (lees werkgever) verantwoordelijk.

Waar in welke wet staat dat de werknemer een boete kan krijgen, en hoe hoog die boete dan is?

Dat betekend overigens niet dat een werknemer dus zo maar zonder pas moet gaan werken! Jammer dat de werkgever het zo ver heeft laten komen en de werknemer met een probleem opzadeld....

Maar als het goed is dan krijgt mijn werkgever de boete.

En zo is het dus maar net!

Maargoed  ik zou wel werken zonder geldige pas :'( :'(


Wanneer een werkgever volhoudt dat je moet werken, dan is dat inderdaad het beste, anders is het werkweigering, ondanks dat jij weet dat je werkgever in overtreding is. Maar aangezien jij je gemeld hebt bij BW is jouw werkgever zo verstandig om het maar niet te doen. Als jij niet aan de bel had getrokken was de kans klein dat er controle plaats had gevonden, nu vinden ze het risico waarschijnlijk te groot!
« Laatst bewerkt op: maandag 30 november 2015, 23:13 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #11 Gepost op: maandag 30 november 2015, 23:11 »
OOPS
« Laatst bewerkt op: maandag 30 november 2015, 23:13 door Planner »

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 2 december 2015, 07:12 »
Wanneer een werkgever volhoudt dat je moet werken, dan is dat inderdaad het beste, anders is het werkweigering

Dat argument zal voor geen rechter standhouden als er sprake is van werken zonder vergunning.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 2 december 2015, 20:40 »
Dat argument zal voor geen rechter standhouden als er sprake is van werken zonder vergunning.

Er is helemaal geen sprake van "werken zonder vergunning". En ik zou er niet zo maar van uit gaan dat jij gelijk hebt.

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijzepas
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 3 december 2015, 07:51 »
Er is helemaal geen sprake van "werken zonder vergunning". En ik zou er niet zo maar van uit gaan dat jij gelijk hebt.

Werken zonder grijze pas dan, betweter

En hoe kan je werk weigeren, als je uberhaupt niet MAG werken zonder grijze pas?

"Rechter: Werkgever ontslaat werknemer zonder grijze pas (welke verplicht is om te werken) terecht omdat hij weigert te werken"..

Je kan niet rechtbreien wat krom is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 3 december 2015, 07:57 door beveiligerr »