Auteur Topic: Openbreken CAO  (gelezen 3828 keer)

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Openbreken CAO
« Gepost op: zondag 14 juni 2020, 19:28 »
Ik heb begrepen dat het openbreken van de huidige CAO is voorgesteld door de werkgeversorganisatie.
Nog geen bericht hierover via de bond.
Gesprekken zijn nog gaande.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Openbreken CAO
« Reactie #1 Gepost op: zondag 14 juni 2020, 22:10 »
Niet alle (beveiligings) bedrijven zijn even hard getroffen door de Corona crisis. Ik ben dus heel benieuwd op welke punten de werkgevers de CAO open zouden willen breken?

Ik denk dat wanneer er nu minder werk is, er eerst eens constructief gekeken moet worden naar de soms mega grote vakantiebergen die er zijn. Er is een bedrijf die graag wilt dat ALLE vakantie uren die dit jaar opgebouwd worden ook dit jaar opgenomen worden, maar dat gaat wellicht wat ver.

Ik zou bijvoorbeeld in kunnen denken dat alle verlofuren die voor 2020 opgebouwd zijn, en de wettelijke vakantieuren die in 2020 opgebouwd worden in 2020 opgenomen moeten worden. En dan zou ik meteen uit de CAO halen dat wettelijke vakantiedagen pas na 5 jaar verjaren, maar (vanaf 2021) gewoon weer op 1 juli volgend op het jaar waarop ze opgebouwd worden. Het is namelijk de bedoeling van de wetgever dat werknemers ook tijdig hun vakantiedagen opnemen.

Maar goed, bovenstaande zou een oplossing kunnen zijn voor bepaalde bedrijven, maar bij andere bedrijven zijn wellicht drastischer maatregelen nodig. Ik ben heel benieuwd naar de solidariteit van de beveiligers....

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Openbreken CAO
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 16 juni 2020, 10:57 »
Niet alle (beveiligings) bedrijven zijn even hard getroffen door de Corona crisis. Ik ben dus heel benieuwd op welke punten de werkgevers de CAO open zouden willen breken?
Ik vrees voor de langjarige loonsverhogingen.
De eindejaarsuitkering is ook een kandidaat.
Het beleid m.b.t. vakantiedagen is zoveel mogelijk uren afschrijven tijdens de vakantie.

Martos

  • Gast
Re: Openbreken CAO
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 16 juni 2020, 22:51 »
Heb nergens iets gelezen over het verslechteren van het CAO. Het CAO is ingeregeld t/m 2023 en is naar mijn mening heel mager ingevuld, kijk naar de huidige toeslagen en de loonsverhogingen, echt een lacher vergeleken met andere branches. Als het verslechteren net zo snel gaat als het maken van het huidige cao zijn we de crisis al lang en breed uit. Tevens zou er in het eerste kwartaal van dit jaar 2020 eindelijk wat gebeuren aan het roostersystematiek wat al sinds de invoering er van compleet uit balans is. De meeste bedrijven die een omzetverlies hebben worden inmiddels gecompenseerd door de overheid. Dus voor elk minuur dat een beveiliger heeft is al 90% compensatie vanuit de overheid. Daarbij heb ik gezien dat er volop is afgeschaald, maar toch halen de collega's zo goed als allemaal hun werkuren door hun flexibiliteit.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Openbreken CAO
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 17 juni 2020, 10:46 »
Heb nergens iets gelezen over het verslechteren van het CAO. Het CAO is ingeregeld t/m 2023 en is naar mijn mening heel mager ingevuld, kijk naar de huidige toeslagen en de loonsverhogingen, echt een lacher vergeleken met andere branches.

Die discussie is hier al vaker gevoerd. De toeslagen zijn echter helemaal niet zo slecht als dat jij het doet voorkomen, ook niet in vergelijking met veel andere branches. Maar goed, er zijn ongetwijfeld branches/CAO's waarin hogere toeslagen zijn afgesproken, maar er zijn er ook velen waar minder (of zelfs bijna helemaal geen) toeslagen van toepassing zijn, maar daar vergelijk jij natuurlijk liever niet mee! Het onderwerp toeslagen zou lang geleden op de agenda staan, dat was zelfs afgesproken in de CAO, maar ja, in deze branche zijn jullie heel goed in het maken van 'goede' afspraken in de CAO waarin beloofd wordt binnen een bepaalde termijn iets te doen, om vervolgens die termijn zonder enig probleem te laten verlopen. Het laatste voorbeeld daarvan is de afspraak om een andere roostersystematiek te gaan maken. Die had er al lang (voor de coronacrisis uitbrak) moeten zijn, maar niemand die zich daar maar druk om heeft gemaakt!

Als het verslechteren net zo snel gaat als het maken van het huidige cao zijn we de crisis al lang en breed uit.

De ervaring leert echter anders, namelijk dat verslechteringen er zonder al te veel moeite gewoon doorgedrukt worden. Zo zouden jullie een keer loonsverhoging krijgen op basis van het inflatiecijfer wat er op het moment van de afspraak nog niet was. Toen deze er wel was, en deze zelfs lager bleek dan de verwachting op het moment van de afspraak, stemden jullie er gewoon mee in om wel even een vakantiedag in te leveren om die loonsverhoging te krijgen, want anders konden de werkgevers het niet betalen....

Tevens zou er in het eerste kwartaal van dit jaar 2020 eindelijk wat gebeuren aan het roostersystematiek wat al sinds de invoering er van compleet uit balans is.

Inderdaad, dat schreef ik hierboven ook al. En de afgelopen maanden heb ik er ook al over geschreven, waarbij ik ook al heb aangegeven dat zelfs als die nieuwe systematiek er komt, de kans groot is dat vele beveiligers, zo niet de meerderheid het helemaal geen verbetering zullen vinden, omdat het gewoon onmogelijk is om 1 roostersystematiek voor een hele branche te maken die voor alle bedrijven (groot en klein, in allerlei soorten beveiliging) en alle werknemers (met allemaal verschillende wensen) beter is.

De laatste stand van zaken, ruim een maand voor corona was dat men er bijna uit was, maar corona zorgt er kennelijk ook voor dat de roostersystematiek minder urgent is geworden, want je hoort er niemand meer over!

De meeste bedrijven die een omzetverlies hebben worden inmiddels gecompenseerd door de overheid. Dus voor elk minuur dat een beveiliger heeft is al 90% compensatie vanuit de overheid.

Dat was het oorspronkelijke verhaal van de regeling, maar in de praktijk pakt deze regeling voor veel bedrijven toch veel ongunstiger uit. Overigens gaat het zeker niet om de minuren, want dan zou het betekenen dat een werkgever er op verdiend, want een minuut moet later ingehaald worden. Wanneer een beveiligingsbedrijf van deze regeling gebruik maakt, moeten de minuren bevroren worden, of eventueel afgebouwd worden, maar het kan niet zo zijn dat er extra minuren opgebouwd worden, want dan is het fraude.

Daarbij heb ik gezien dat er volop is afgeschaald, maar toch halen de collega's zo goed als allemaal hun werkuren door hun flexibiliteit.

Ik zie werkelijk niet in hoe flexabiliteit er voor zorgt dat bij afschalen iedereen wel aan de werkuren komt?

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Openbreken CAO
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 17 juni 2020, 17:38 »
De meeste bedrijven die een omzetverlies hebben worden inmiddels gecompenseerd door de overheid.
Er zijn bedrijven die de 20% omzetverlies niet halen.
Deze bedrijven kunnen dus geen gebruik kunnen maken van deze regeling.

Martos

  • Gast
Re: Openbreken CAO
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 18 juni 2020, 00:24 »
Die discussie is hier al vaker gevoerd. De toeslagen zijn echter helemaal niet zo slecht als dat jij het doet voorkomen, ook niet in vergelijking met veel andere branches. Maar goed, er zijn ongetwijfeld branches/CAO's waarin hogere toeslagen zijn afgesproken, maar er zijn er ook velen waar minder (of zelfs bijna helemaal geen) toeslagen van toepassing zijn, maar daar vergelijk jij natuurlijk liever niet mee! Het onderwerp toeslagen zou lang geleden op de agenda staan, dat was zelfs afgesproken in de CAO, maar ja, in deze branche zijn jullie heel goed in het maken van 'goede' afspraken in de CAO waarin beloofd wordt binnen een bepaalde termijn iets te doen, om vervolgens die termijn zonder enig probleem te laten verlopen. Het laatste voorbeeld daarvan is de afspraak om een andere roostersystematiek te gaan maken. Die had er al lang (voor de coronacrisis uitbrak) moeten zijn, maar niemand die zich daar maar druk om heeft gemaakt! Antw: De meeste beroepen zonder toeslagen hebben een hoger basisuurloon.

Ik zie werkelijk niet in hoe flexabiliteit er voor zorgt dat bij afschalen iedereen wel aan de werkuren komt?
Antw: Door jezelf in te zetten bij andere klanten waar wel werk is.

Martos

  • Gast
Re: Openbreken CAO
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 18 juni 2020, 00:25 »
Er zijn bedrijven die de 20% omzetverlies niet halen.
Deze bedrijven kunnen dus geen gebruik kunnen maken van deze regeling.
  Goed dat de overheid voorwaarden stelt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Openbreken CAO
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 18 juni 2020, 10:06 »
Antw: De meeste beroepen zonder toeslagen hebben een hoger basisuurloon.

Is dat een aanname, of kun je dat ook onderbouwen?

Antw: Door jezelf in te zetten bij andere klanten waar wel werk is.

Bij welk bedrijf werk jij, dat jij jezelf zo maar bij andere klanten in kunt zetten?

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Openbreken CAO
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 19 juni 2020, 21:14 »
Antw: Door jezelf in te zetten bij andere klanten waar wel werk is.
Ook wanneer de klanten er niet zijn?