Auteur Topic: Nachtdienst en verplichtingen  (gelezen 3845 keer)

lindsay

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
  • Gediplomeerd: beveiliger 2
    • Bekijk profiel
  • Functie: Evenementenbeveiliging, Oproepbasis
Nachtdienst en verplichtingen
« Gepost op: dinsdag 8 december 2020, 09:11 »
Ik zou graag willen weten of een bedrijf/leidinggevende jou kan verplichten om in een reeks van 3 nachtdiensten na de 1 e nachtdienst een uur langer te blijven om een interne cursus te volgen ik heb dus de volgende nachten en tijden:


Donderdag 10 december van 23:55-08:00

Vrijdag 11 december van 23:55-08:30

Zaterdag 12 december 23:55 - 08:30


Dus mijn leiding gevende verplicht me nu om vrijdagochtend vanuit me nachtdienst langer te blijven ... doe ik dit niet krijg ik een officiële waarschuwing en als ik wel kom gaat ze kijken om mij nachtdiensten anders te plannen in januari  .. 


Dus mijn vraag was mogen zij dit verplichten om langer te blijven ? 


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nachtdienst en verplichtingen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 8 december 2020, 13:05 »
Er van uit gaande dat er een half uur pauze ingeroosterd is heb jij dus een dienst met daarin een arbeidstijd van 7,5 uur (en 5 minuten). Standaard mag een nachtdienst maximaal 9 uur duren (artikel 33), in uitzondering situaties 10 uur (artikel 29 lid 3). Ik zie dus geen formele redenen waarom dit niet zou mogen.

Ik denk alleen dat het niet verstandig is om een nachtdienst zo lang op te rekken. Als het een belangrijke cursus is heb ik daar toch liever een uitgeruste werknemer zitten ipv een werknemer die er net een nachtdienst op heeft zitten en het liefst zsm naar huis wil.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 8 december 2020, 13:08 door Planner »