Auteur Topic: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie  (gelezen 9426 keer)

Zjorz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Gepost op: zondag 16 oktober 2016, 16:28 »
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar de integratiemogelijkheden tussen satel integra 32 en fibaro hc2 en heb daardoor wat vragen over de integratie ervan. Hopelijk kunt u die beantwoorden

Bedankt alvast

• is het mogelijk om satel componenten in de fibaro console te tonen en die dus mee te nemen in scenes?
• is het mogelijk om fibaro componenten aan te sturen via het satel bedieningspaneel? Bijv bij armen of disarmen van satel worden fibaro componenten overeenkomstig en gearmed of disarmed.
• is het mogelijk om bij de breach van een fibaro component (raam/deur sensor of bewegingssensor) het satel alarm af te laten gaan?
• is het mogelijk om een melding in het satel bedieningspaneel te krijgen tijdens het armen van het alarm dat een fibaro component niet gearmed kan worden (bijv omdat het raam nog open staat)
• is het mogelijk om via fibaro het satel alarm aan of uit te zetten?
• is het mogelijk om in fibaro een status melding te krijgen van de batterijstatus van de (wireless) satel componenten

Is er tevens informatie/documentatie beschikbaar hoe deze integratie gerealiseerd moet worden om dit vervolgens zelf te doen?

Mvg,

Jorge

Zjorz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 20 oktober 2016, 10:51 »
Hoi,

Ik kan moeilijk geloven dat werkelijk niemand dit ooit gedaan heeft.

Kan iemand met deze kennis/ervaring dit aub beantwoorden?

mvg,
Jorge

blokl

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 oktober 2016, 17:00 »
Hallo Jorge,

De satel wordt ingelezen in de configuratie van de Fibaro.
Je kan dan de Satel componenten gebruiken in de Fibaro.
De Fibaro componenten kunnen niet gebruikt worden in de Satel configuratie.
Verder kan je met scripting (alleen hc2) scenes in Fibaro maken die gebruik maken van de Satel componenten.
In Fibaro kan je de blokken vanuit Satel in alarm of uit alarm zetten.

Voor de intregatie hen je een Ethm-1 of een Ethm-plus nodig.


Groet,

Leo

Zjorz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #3 Gepost op: zondag 22 januari 2017, 15:53 »
Hoi,

Het heeft even geduurd, maar ik heb inmiddels een Satel Integra 32 draaien (volledig geconfigureerd) en een Fibaro HC2 (ook volledig geconfigureerd).
Ik heb inmiddels de Satel config in de Fibaro config ingelezen.
Op basis van scenes in Fibaro, kan ik zowel componenten van Satel als Fibaro uitlezen. Ik kan ook de Satel en de Fibaro afzonderlijk bedienen.

Wat ik heel graag zou willem, maar wat mij nog steeds niet gelukt is, is het volgende:
* Wanneer ik het Satel alarm arm of disarm, worden vervolgens alle Satel componenten gearmd/gedisarmd. Ik zou graag willen dat de Fibaro componenten ook meteen overeenkomstig gearmd/gedisarmd worden. Hoe laat ik de Satel de Fibaro de betreffende opdracht geven?
* Wanneer er een breach is van een Fibaro component (beweging sensor of een deur/raam contact), dan moet het Satel alarm (sirene en flitser) afgaan. Hoe laat ik de Fibaro de Satel dit weten zodat het Satel alarm afgaat?
* Wanneer je het Satel alarm armed en er staat nog een raam open die beveiligd is met een Satel deur/raam contact, zal het het satel bedieningspaneel dit melden zodat je het of kan overbruggen of alsnog het raam dit kan gaan doen. Is het mogelijk om via het satel paneel eenzelfde melding te krijgen wanneer een bewegingsensor van Fibaro beweging detecteert of dat er nog een raam open staat die beveiligd is met een Fibaro deur/raam contact.

Is wat hier boven staat mogelijk, en zo ja heeft iemand wat hier boven staat al eens eerder gedaan?

Dank je wel alvast

Met vriendelijke groet,
Jorge

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 22:22 »
Ik heb ooit eens zo'n integratie gedaan met Fibaro.
Volgens mij zaten er toen wat haken en ogen aan qua gebruik en samenwerken hiervan..
Ik heb ook niet meer gehoord of gezien hoe de gebruiker het systeem nu gebruikt..
Als het goed is ga ik er van het voorjaar weer heen. Dan ben ik benieuwd hoe de gebruiker het nu ervaart.

Maar ik kan je er dus niets over vertellen.

Mvg Nigel

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 25 januari 2017, 23:49 »
Je gewoon inschrijven voor de gevorderden cursus bij de leverancier dan laten ze je voor dit soort dingen zien hoe je te werk moet gaan en hoe je e.e.a het beste kunt gaan programmeren om het maximale resultaat te behalen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 26 januari 2017, 13:06 »
Je gewoon inschrijven voor de gevorderden cursus bij de leverancier dan laten ze je voor dit soort dingen zien hoe je te werk moet gaan en hoe je e.e.a het beste kunt gaan programmeren om het maximale resultaat te behalen.

suc6

Gerrit
Heb ik ook gevolgd ja. In het begin. Ik zou eigenlijk nog wel eens een keer moete gaan. Omdat je nu weet hoe het systeem werkt en hoe de menu's zijn, is het niet verkeerd om weer eens een uitdagende schakeling voorgeschoteld te krijgen. En denken, ooowja zo kan het ook.

Mvg Nigel

Edgar

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je (nog) n
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 27 januari 2017, 07:07 »
In de toekomst wil ik ook mog eens een fibaro hc2. Daarom heb ik de integra centrale gekozen.
Als alle in- en uitgangen vanuit satel in de fibaro beschikbaar zijn,  dan kun je toch met virtuele uitgangen (al dan niet gekoppeld aan virtuele ingangen) de status van bv de ramen uitlezen in de fibaro?
Vervolgens in de fibaro gaan scripten met logische statements, zo van:
'Als raam open dan kan alarm niet ingeschakeld'. De inschakeling van het alarm doe je dan vanuit een extra virtueel device.

Nogmaals: dit is vanuit mij theoretisch benaderd. Maar deze methodiek beb ik wel in de satel zelf gebruikt om een 'fool proof' in en iitschakelmechanisme te maken.
Als ik alarm inschakel op keypad en ik blijf thuis, worden sensoren in een blok niet ingeschakeld. (Om meer precies te zijn: tijdens de langere uitlooptijd van dat blok wordt de inschakeling ongedaan gemaakt omdat eerste blok op alarm staat, en er geen deur is opengegaan).  Dit soort logica moet ook innde finaro gemaakt kunnen worden.
Overigens is bovenstaande maar een klein onderdeeltje van de werking aangezien er bij inschakelen via de app weer andere varianelen bijkomen. En met dit soort logica gebruik in de satel loop je heeeeel hard uit het aantal beschikbare zones. Ik heb daarom een integra64.

Ik ben benieuwd hoe je de integratie met HC2 verder vorm gaat geven...

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 27 januari 2017, 09:41 »
Overigens is bovenstaande maar een klein onderdeeltje van de werking aangezien er bij inschakelen via de app weer andere varianelen bijkomen. En met dit soort logica gebruik in de satel loop je heeeeel hard uit het aantal beschikbare zones. Ik heb daarom een integra64.

Daarom dus ook mijn advies, "ga eerst een cursus volgen" ;)

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Edgar

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je (nog) n
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 28 januari 2017, 23:14 »
En een cursus zorgt voor meer virtuele in- uitgangen?
Ik weet zeker dat als ik er echt werk van wil maken ongetwijfeld iets efficiënter gebruik van de resources kan maken. Mijn grootste gemis wat ik heb gemerkt is een directe negatie. Nu moet dat via een 'volg uitgang'. (En dan omgekeerd qua puls) om vervolgens weer een uitgang op te offeren. M.a.w.: een 'als niet' statement kost 1 virtuele ingang én 1 virtuele uitgang)

Verder mooi spul hoor, daar niet van. En aangezien het voor mij een eenmalige installatie is, enkel voor mijzelf, worden commerciële trainingen snel buiten budget.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #10 Gepost op: zondag 29 januari 2017, 12:07 »
En een cursus zorgt voor meer virtuele in- uitgangen?

Nee zeker niet, maar dan weet je wel waar je het over hebt en is de basis meteen goed zodat je ook verder kunt en niet al snel tegen beperkingen aanloopt.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Edgar

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Hoe meer je weet, hoe beter je weet wat je (nog) n
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #11 Gepost op: maandag 30 januari 2017, 23:26 »
De Satel kan absoluut ontzettend veel voor een fixed-device als zijnde een alarminstallatie.
En als ik de gebruiker zou willen laten moeten kiezen bij het inschakelen: nu alleen de buitenschil inschakelen óf volledig inschakelen, zou dat natuurlijk met de prox readers kunnen dmv functie kort of lang de tag vasthouden.

Maar ik wilde het ook mogelijk maken om bepaalde ramen op de kiep ventilatiestand open te hebben bij het inschakelen van het alarm. 'Staan er ramen open' dan overbrug de ventilatiestand, maar als ramen niet open staan dan volledig in alarm bij inschakelen én woning verlaten. Ben ik thuis, met ingeschakeld alarm, dan wil ik midden in de nacht het raam op ventilatie kunnen zetten zonder aan het alarm te hoeven denken.

In deze gecombineerde scenario's zijn de nodige in- en uitgangen virtueel nodig. Ergens moet het logische rekenwerk vorm worden gegeven.

En voordat er vragen over komen: de bewuste kiepramen hebben dubbele magneetcontacten: 1 voor ventilatiestanddetectie/alarm, en 1 voor alarm raam open. 

Zjorz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 31 januari 2017, 23:27 »
Hoe lang duurt zo'n cursus en wat kost het (ongeveer)?

Zjorz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Satel integra 32 en fibaro hc2 integratie
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 31 januari 2017, 23:44 »
Voor wat betreft integratie wat ik nu weet:
* alle fibaro componenten (bijv fibaro pirs of fibaro mcs) worden als 1 zone in 1 partitie weergegeven
* mijn alarm staat ook zo ingesteld dat wanneer je het alarm inschakeld en de deur niet open is gegaan dan wordt alleen de buitenschil ingeschakeld. Dat betekent dus dat de satel pirs armed zijn maar gebypassed worden om niet het alarm te triggeren. Mijn ervaring (of ik doe iets niet goed) is dat fibaro dat niet snapt omdat het ziet dat een pir armed is maar niet ziet dat het gebypassed wordt.
* het fibaro alarm wordt ingesteld op basis van de status van de satel centrale. Om in fibaro alsnog alleen de buitenschil te activeren en dus niet de fibaro pirs heb ik een aanwezigheidsstatus ingesteld. Bijv wanneer aanwezigheidsstatus is AT SLEEP en alarm wordt ingesteld dan wordt alleen satel en fibaro buitenschil geactiveerd
* wanneer ik alarm aan heb staan dan gaat fibaro automatisch diverse zaken doen met camera's en
Lampen


Nu alleen nog er voor zorgen dat wanneer er een breach is in een fibaro component dat de satel sirene afgaat

Groet,
Jorge