Auteur Topic: Galaxy Flex Ethernet module debuggen  (gelezen 3772 keer)

BvD

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Galaxy Flex Ethernet module debuggen
« Gepost op: vrijdag 19 maart 2021, 15:30 »
Hallo allemaal,

In m'n woonhuis heb ik al een aantal jaren een Flex3-20 centrale hangen met A83-00-01 ethernet module die via een BUS kabel is aangesloten op het paneel.
Alles heeft altijd naar behoren gefunctioneerd en de configuratie is ongewijzigd.
Vanaf vorige week kreeg ik plotseling F.T.C. errors en kan ik de centrale ook niet meer bereiken via de GXRemotecontrol app.  Zowel interne als externe IP adres geprobeerd om de centrale te bereiken.

De centrale was eerst nog wel gewoon te pingen op het IP adres met 0% packetloss, maar dat lukt nu ook niet meer.

Aan de instellingen van zowel centrale noch modem is iets gewijzigd. Ik heb al vanalles getest om dingen uit te sluiten en ben een beetje out of options.

--
Dit heb ik al geprobeerd:

- modem restart
- centrale restart
- nieuwe meldkamer PAD toegevoegd met ander IP adres. De engineertest op beide PAD's faalt.
- als ik de centrale open flitsen de groene en oranje LED van de module gewoon
- ethernet kabel unpluggen en weer erin. Oranje lampje gaat weer netjes opnieuw knipperen. Ook op het modem brandt het LEDje waar de utp kabel van de centrale is ingeplugd.
- ethernet module bus-kabel unpluggen en weer erin. Via autodetect menu 72 geeft hij dan netjes aan dat er 1 com module wordt gemist. Dus de module lijkt wel nog steeds te worden herkend.
- via menuoptie 61 Diagnose, staat de verbindingstatus met de ethernet module op 100%.
- DHCP instelling uitgeschakeld (vast toegewezen IP), verandert ook niks.
- het IP adres klopt (permanente lease). Lease ook eens verwijderd, maar dan haalt de centrale geen nieuw IP adres op.

Kortom: de centrale lijkt gek genoeg niet meer te communiceren richting modem.
Heeft iemand nog een idee wat ik kan proberen om het probleem te achterhalen en de ethernet module weer aan te zwengelen? :)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 maart 2021, 15:37 door BvD »

Bart..

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Flex Ethernet module debuggen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 19 maart 2021, 20:11 »
Heb je ook de ethernet module los gekoppeld  en uit het paneel verwijderd verwijderd door middel van verlaten installateurs menu? Dan weer op nieuw toevoegen?

BvD

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Flex Ethernet module debuggen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 19 maart 2021, 21:41 »
Thanks voor de suggestie, die had ik nog niet geprobeerd!
Meteen even gedaan.
Bij verlaten van de installateursmodus gekozen voor * = verwijderen.
Daarna weer meteen toegevoegd op dezelfde manier.

De module maakt nog geen verbinding met het lokale netwerk.

Als de connectie met de module in de diagnose op 100% staat betekent dat per definitie dat het zou moeten werken? Of kunnen we op een andere manier vaststellen of de ethernet module wel goed z’n werk doet?

bartgalaxy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 60
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Flex Ethernet module debuggen
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 20 maart 2021, 08:05 »
Connectie module 100 % wil zeggen dat ze goed comuniceert met de centrale, wil niets zeggen over de netwerkverbinding

JamLaMin

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligings Engineer
Re: Galaxy Flex Ethernet module debuggen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 20 maart 2021, 16:22 »
De ervaring leert dat deze modules nog wel een om zeep gaan helaas...
A083-00-14 plaatsen en de centrale updaten naar 3.52 gaat je probleem verhelpen denk ik.

BvD

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Flex Ethernet module debuggen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 22 maart 2021, 18:34 »
Dank voor jullie reacties.

Ik heb nog even uitgesloten dat het probleem in de kabel/router zit, dus het zit zeker in de module zelf danwel de centrale.

De leds van de module knipperen wel gewoon, dus ik vraag me af of er toch nog een manier is om precies te zeggen waar het probleem zit? Anders vernieuw ik de IP module en zou het manco toch in de aansturing of communicatie met de centrale zitten, dat zou natuurlijk zonde zijn.

Overigens, zou update van de Galaxy software ook kunnen helpen? Dan ga ik die stap eerst zetten.

JamLaMin

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligings Engineer
Re: Galaxy Flex Ethernet module debuggen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 23 maart 2021, 07:07 »
Als wij de 01 (jan 2013) nog tegenkomen vervangen wij hem bij problemen door 10.
Dan direct de flex naar 3.51

Momenteel is van zowel de a083 als de flex een nieuwe versie uit.
Ik zou die er direct in zetten dan.

BvD

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Flex Ethernet module debuggen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 28 maart 2021, 15:59 »
Dank voor de suggestie JamLaMin,
Ik heb n.a.v. je advies een nieuwe Ethernet module A83-00-10 ingebouwd en dit heeft het probleem verholpen. Kennelijk dus inderdaad een "kapotte" module, alhoewel het gek blijft dat er ogenschijnlijk niks fout mee was.

Valt trouwens op dat de verbinding (bv. via de GXremote app) met deze nieuwe Ethernetmodule veel sneller tot stand komt. Jammer van het extra geld maar misschien wel een prima upgrade dus ;-)

JamLaMin

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligings Engineer
Re: Galaxy Flex Ethernet module debuggen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 30 maart 2021, 20:01 »
wel de versie 14? of heb je (helaas) nog een versie 10 gekocht?