Auteur Topic: Cao-onderhandelingsresultaat ....  (gelezen 9321 keer)

Meneer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Gepost op: woensdag 19 september 2018, 04:45 »

Cao-onderhandelingsresultaat biedt 30.000 beveiligers meer rust en perspectief

Vanavond hebben vakbond FNV Beveiliging en de werkgevers in de particuliere beveiliging een onderhandelingsresultaat bereikt over een cao voor de 30.000 beveiligers. 'Het resultaat is hard bevochten door de beveiligers, maar hun vechtlust wordt nu beloond', zegt Tanja Schrijver van FNV Beveiliging.

‘We hebben afspraken gemaakt over onder andere de werkdruk, de roosters en een kortere werkweek. Allemaal belangrijke elementen waardoor de beveiligers op een gezonde manier hun werk kunnen blijven doen.’

Betere roosters, kortere werkweek

Eén van de eisen was dat er gezondere roosters kwamen, niet alleen vanwege de hoge werkdruk maar ook omdat het werk fysiek - en soms mentaal - zwaar is. Het roostersysteem wordt aangepast waardoor er meer hersteltijd komt tussen vroege en late diensten en de voorspelbaarheid groter zodat beveiligers niet voor onaangename verrassingen komen te staan. Daarnaast wordt de gemiddelde werkweek korter: van maximaal 152 uur per 4 weken naar maximaal 144 uur.

Flex wordt beperkt

Bovendien is afgesproken dat ten minste 80% van de beveiligers een contract voor onbepaalde tijd heeft. Schrijver: ‘Door het aantal flexwerkers beperkt te houden, wordt de continuïteit beter gewaarborgd wat weer ten goede komt aan de kwaliteit van het werk dat de beveiligers doen.’

Mat Zeegers beveiliger bij G4S Nederland: ‘Wij zetten ons 24 uur per dag, 7 dagen per week in voor de veiligheid van mensen. Verkeerde planning en hoge werkdruk leidden tot veel ziekteverzuim. Ik ben blij dat de werkgevers eindelijk snappen dat waardering en respect in de vorm van een fatsoenlijke loonsverhoging en gezonde roosters onontbeerlijk zijn voor het werk dat wij doen.’

Gezond doorwerken

Daarnaast is afgesproken dat werknemers gezond de pensioengerechtigde leeftijd moeten kunnen behalen. Er komt een werkgroep die gaat onderzoeken welke regeling het beste is. ‘Doel is dat een beveiliger uiteindelijk 80% kan gaan werken tegen 90% salaris maar wel 100% pensioen opbouwt’, aldus Schrijver.

Niet meer inleveren

De cao loopt van 1 juli 2018 tot 1 juli 2023. Eind 2018 stijgen de lonen met 1,5% en per 1 mei 2019 met 1,75%. Vanaf 2020 stijgen de lonen telkens vanaf 1 januari met 2,5% maar er wordt tevens rekening gehouden met de koopkracht. Schrijver: ‘Als de consumentprijsindex op bijvoorbeeld 1 januari 2020 2,6% is, dan stijgen de lonen ook met 2,6%. De beveiligers leveren dus niet meer in op koopkracht.’ Bovendien is afgesproken dat vanaf 2023 beveiligers een basissalaris hebben dat minstens 125% van het wettelijke minimum loon is. Tot slot is afgesproken dat er een pensioenregeling komt die de werknemers niets extra’s gaat kosten, maar waarmee ze op termijn wel meer aan over kunnen houden.

De cao Particuliere Beveiliging geldt voor circa 30.000 beveiligers die onder andere werken voor Securitas, Trigion en G4S Nederland.


https://www.fnv.nl/over-fnv/pers/persberichten/persarchief/2018/september/cao_onderhandelingsresultaat_meer_perspectief_en_rust_voor_beveiligers/

Jur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 06:51 »
Ziet er goed uit,zitten er geen addertjes onder het gras?

Snoopy1975

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 06:53 »
Zo zie je maar weer hoe betrouwbaar de bonden zijn. Ze schreeuwen van de daken dat ze 5% loonsverhoging in 2019 willen. En schepen ons af met een magere 1.5% eind 2018 (waar een loons verhoging in 2018 nog een harde eis was) en 1.75% in mei 2019

Volgens mij compenseerd dat nog niet eens de inflatie.

Van 152 uur naar 144 uur ? Daar gaat weer €100,- minder in de maand.

En ze beginnen weer met onderzoeken.ppff zeker net als het ORT ondezoek ergens begin 2000 waar ze nu nog steeds mee bezig zijn.

Sorry, de beveiliging gaat hard achter uit, geen eer en geen fatsoenlijk loon meer te behalen.

Versteeg

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 07:20 »
wow, maximaal 144 uur?

Als ik partime wou werken, had ik dat wel aangekaart bij mijn werkgever.
Van mij hadden ze hem gerust weer mogen ophogen naar 160 uur.

Bij wie kan ik mijn geld ophalen welke ik per periode ga mislopen?

Totally not happy!

Jur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 07:35 »
Zullen de contracten van 152 uur omgezet worden naar 144 uur per 4 week?zullen vandaag wel een mail krijgen van de bonden met meer duidelijkheid.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 08:50 »
Dit is een zeer teleurstellend resultaat .

Hier hoeven de leden niet akkoord mee te gaan.

Van 152 naar 144 uur????

Wie ga dat verschil betalen, hoe zit dat met de pensioenkoppeling aan het full time contract???

De cao loopt van 1 juli 2018 tot 1 juli 2023. Eind 2018 stijgen de lonen met 1,5% en per 1 mei 2019 met 1,75%. Vanaf 2020 stijgen de lonen telkens vanaf 1 januari met 2,5% maar er wordt tevens rekening gehouden met de koopkracht. Schrijver: ‘Als de consumentprijsindex op bijvoorbeeld 1 januari 2020 2,6% is, dan stijgen de lonen ook met 2,6%. De beveiligers leveren dus niet meer in op koopkracht.’ Bovendien is afgesproken dat vanaf 2023 beveiligers een basissalaris hebben dat minstens 125% van het wettelijke minimum loon is. Tot slot is afgesproken dat er een pensioenregeling komt die de werknemers niets extra’s gaat kosten, maar waarmee ze op termijn wel meer aan over kunnen houden.

Van 2018 tot 2023 stijgt het loon met 13,2%

Koopkracht van 2,6% ??? Als het cijfer onder de 2,6%, zou dus betekenen dat de loonsverhoging 2,5 %, maar wat blijft er werkelijk over aan deze cijfers, wat krijgen wij als beveiligers werkelijk in onze handen?

Basis salaris van 125% van het wettelijke minimum loon. Grappig verhaal, daar mogen ze met de juiste cijfers mee komen.
[b
Tot slot is afgesproken dat er een pensioenregeling komt die de werknemers niets extra’s gaat kosten, maar waarmee ze op termijn wel meer aan over kunnen houden[/b]. OOh waaruit zal dat gaan blijken?????

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 09:08 »
Aanvulling:

Basis salaris van 125% van het wettelijke minimum loon. Grappig verhaal, daar mogen ze met de juiste cijfers mee komen.
[b
Tot slot is afgesproken dat er een pensioenregeling komt die de werknemers niets extra’s gaat kosten, maar waarmee ze op termijn wel meer aan over kunnen houden[/b]. OOh waaruit zal dat gaan blijken????? Welk termijn????


Gezond doorwerken
Daarnaast is afgesproken dat werknemers gezond de pensioengerechtigde leeftijd moeten kunnen behalen. Er komt een werkgroep die gaat onderzoeken welke regeling het beste is. ‘Doel is dat een beveiliger uiteindelijk 80% kan gaan werken tegen 90% salaris maar wel 100% pensioen opbouwt’, aldus Schrijver.
Ik geloof hier totaal niet van.

De Schiphol beveiligers hebben een veel betere CAO, krijgen dit jaar 700 euro bijgestort, en de rest van de beveiligers een negatief CAO, er is hier duidelijk sprake van Discriminatie.

Zoals het akkoord er nu voor light, is het beter om massaal TEGEN TE STEMMEN. Dit resultaat rammelt van alle kanten.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 09:16 »
Als er minder gewerkt wordt van 152 uur naar max 144 is 8 uur minder. Onduidelijk is hoe dat wordt gecompenseerd????????

Als dat niet wordt gecompenseerd, vallen dus 8 uur minder aan inkomsten af, en je krijgt hiervoor 1,5% loonsverhoging voor terug, dan klopt er totaal niets van dat akkoord.

Dat akkoord ruikt naar dikke stront.

Met diverse collega's gesproken, en they are not amused

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 09:31 »
wow, maximaal 144 uur?

Als ik partime wou werken, had ik dat wel aangekaart bij mijn werkgever.
Van mij hadden ze hem gerust weer mogen ophogen naar 160 uur.

Bij wie kan ik mijn geld ophalen welke ik per periode ga mislopen?

Totally not happy!

IDD.

* uur minder per loon periode. Wie ga dat betalen dat inkomensverlies.

De vakbonden hebben als altijd weer zitten liegen. Inzet was 3% voor 2018 = nu 1,5%

8 uur inleveren dat kan om grote bedragen gaan, wat je inlevert, ruim 110 euro per maand. Reken zelf maar na hoeveel dat is, 8 maal jouw basis uurloon incl. onregelmatigheid.

EN NIET TE VERGETEN. WANNEER JE TERUG GAAT VAN 152 UUR NAAR 144 UUR LEVERT IEDEREEN VERLOF UREN IN.

DE ENIGSTE DIE WINNEN ZIJN WEDEROM DE WERKGEVERS.

WIJ ALS BEVEILIGERS VERLIEZEN WEER.

Die 13,2% loonsverhoging is een middel om de leden over de drempel te tillen om voor te stemmen.

NOOIT AKKOORD GAAN MET DIT VOORSTEL.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 09:37 »
Van 152 uur naar 144 uur = ook inleveren verlof rechten, dus verlof saldo verlies.

Zeer slecht akkoord.

TEGEN STEMMEN

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 09:40 »
Ik wacht eens braaf af op een uitgebreider uiteenzetting van de nieuwe CAO zowel door de bonden als werkgevers en dan beslis ik wel of ik voor of tegen ben. :-\

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 09:45 »
Van 152 uur naar 144 uur = ook inleveren verlof rechten, dus verlof saldo verlies.

Zeer slecht akkoord.

TEGEN STEMMEN

Is dat niet lood om oud ijzer? Bij een lager uurcontract heb je toch ook minder uren nodig omdat je vrije tijd is gestegen en de opbouw blijft evenredig.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 september 2018, 09:53 door Nog even en dan .... »

Jur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 09:49 »
Idd eerst maar even afwachten op de brief,ik krijg wel argwaan over de snelheid waarmee de nieuwe CAO afgesloten gaat worden.
Waarom willen de werkgevers een CAO met een looptijd van 5 jaar?

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 150
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 09:53 »

Goedemorgen,

Zoals het er nu staat lijkt het er op dat de collega's met een 152 uur contract per saldo gaan inleveren. Die gaan dus inderdaad 8 uur minder werken, wat lijdt tot inkomsten verlies. 1,5% gaat dit niet compenseren, laat staan dat je er op voorruit gaat.

De keiharde eis was een loonsverhoging per 1 juli, dit wordt nu ergens eind 2018. Is dit dan met terugwerkende kracht? En om dan maar nog niet te spreken over die lachwekkende 1,5%.

DIKKE NEE

Robbbie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: Cao-onderhandelingsresultaat ....
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 19 september 2018, 09:55 »
vraag me ook af of alleen FNV akkoord is aangezien de andere 2 nog niks gemeld hebben . Maar zoals gewoonlijk gaan we er weer lekker op achteruit in plaats van vooruit nog minder werken we gaan dus nog minder overhouden i.p.v. meer. Bonden kunnen er weer niks van. gewoon weer 160 per 4 week en een rooster 4 week van te voren dan heb je ook weer je vrije tijd vroeg genoeg om in te delen. Mijn stem wordt een dikke tegen.