Auteur Topic: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling  (gelezen 16573 keer)

Mr.M

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Dit is een geweldig forum!
    • Bekijk profiel
Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 10:47 »
Goede dag allen,

Ik heb even een vraag betreft een veroordeling en hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.
In 2008 was ik werkzaam in de beveiliging en heb toen een aanvaring met een jaloerse ex gehad.
Ze heeft me toen in m'n gezicht geslagen met d'r vuist, omdat ze jaloers was op mij en m'n nieuwe vriendin.
Uit reactie en om d'r op afstand te houden (want ze bleef op me afkomen), heb ik d'r een klap en een trap terug gegeven. In 2009 ben ik hier helaas voor veroordeeld, ook toen was ik nog werkzaam in de beveliging. Ik heb geen celstraf gekregen, maar wel een boete en een taakstraf.
Op het moment dat ik hiervoor werd veroordeeld, werd ik niet bij het desbetreffende beveiligingsbedrijf ontslagen. Alleen werd mijn contract niet verlengd. Dus na 8 jaar in de beveiliging te hebben gewerkt, moest ik opzoek naar ander werk.
Nu is mijn vraag of iemand toevallig weet hoe lang het duurt, voordat ik weer in de beveiliging kan solliciteren en of dat zo ie zo nog wel kan. Ik weet wel dat ze tot 8 jaar terug kijken met de screening.
Alvast bedankt.

Gr. Mr. M

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 11:48 »
Jou beveiligingspas was dus niet ingetrokken maar je contract werd niet verlengd. Ik vraag me daarom af of je ervanuit gaat dat je (voorlopig) niet meer in de beveiliging kunt werken, of heb je ook daadwerkelijk een bericht van de Korpsleiding van je Politiedistrict dat men voornemens is, jou geen pas uit te reiken?

In het laatste geval krijg je wel de mogelijkheid om bezwaar in te dienen tegen het voornemen van de korpschef. Dit kan mondeling en schriftelijk.
Je wordt dan uitgenodigd "om je verhaal" te doen in een persoonlijk gesprek op het politiebureau.

De korpschef zou willen weten waarom jou zelfverdediging is uitgedraaid op "buitensporig- of "niet evenredig geweld" tegen jou aanvaller.
Tijdens dit gesprek moet de korpschef beoordelen of je niet een "wel heel erg kort lontje" hebt of dat dit een incidentele gebeurtenis is. Hiij zal bijvoorbeeld vragen wat je doet als jij die vriendin weer tegen komt...
Je moet hem ervan zien te overtuigen dat dit incident in de relationele sfeer is ontstaan en dat dit tiijdens je werk niet zal voorkomen.
 
Hij kan dan 3 dingen beslissen; Of je krijgt geen toestemming, of je krijgt een pas voor 1 jaar om te kijken of er niets meer voorvalt, of je krijgt gewoon een pas voor 3 jaar zoals elke beambte (dus volledige toestemming).

Elk politiedistrict heeft een eigen korpschef en elke korpschef kan anders beslissen.
 
Je kunt dus gewoon solliciteren. Zéér belangrijk is dat je integer bent en dat je tijdens je sollicitatiegesprek vermeld dat je veroordeeld bent. Ook de korpschef zal aan je vragen of je het je werkgever gemeld hebt. Indien je dit niet gemeld hebt, zal hij twijfelen aan je integeriteit, wat negatief kan uitdraaien bij zijn beslissing.
Daarnaast wordt gekeken wat voor functie jij bij je nieuwe werkgever gaat uitoefenen. Stel, je bent 3x met drank op achter het stuur gepakt en jij solliciteert naar een functie van mobiele surveillant, dan is de kans klein dat je toestemming krijgt.
 
Dus de enige manier om te weten te komen of je nog in de beveiliging kunt werken, is door te solliciteren.
 
Als een beveiligingsbedrijf jou bij voorbaat afwijst omdat je een aantekening in je strafdossier hebt, dus zonder voor jou een pas aan te vragen bij Justitie, wil dat nog niets zeggen want dat is dan een beslissing van het bedrijf en niet van de Korpschef. In dat geval ga je door met solliciteren, net zo lang tot je de kans krijgt je verhaal te doen bij de Korpschef van het district waar jou "nieuwe werkgever" onder valt.
 
Ik wens je iig veel succes.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 18 februari 2011, 11:54 door Harry »
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 11:54 »
Hallo M
Bij mijn weten gaat een antecedentenonderzoek volgens de volgende korte richtlijnen:
Een verklaring wordt niet afgegeven als iemand:

- 4 jaar voorafgaande aan het onderzoek door de rechter is veroordeeld tot een geldboete voor een misdrijf
- 8 jaar voorafgaande aan het onderzoek door de rechter is veroordeeld tot een gevangenisstraf voor een misdrijf
- Iemand onvoldoende betrouwbaar wordt geacht of ongeschikt voor beveiligingswerkzaamheden.

Uitzondering hierop is een zedenmisdrijf, die blijft langer meetellen.

Een taakstraf is vervanging voor een gevangenis straf, dus in dit geval 1 jaar te vroeg.
Je kunt natuurlijk altijd navraag doen bij politie/bijzondere wetten en/of dit aangeven bij het bedrijf waar je solliciteert


Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 12:01 »
Wat Harry zegt is ook waar is je pas ooit ingetrokken?
Op het moment dat je contract niet verlengd wordt lever je de pas ook in, maar de vraag blijft was het voorval ernstig genoeg om die pas in te nemen, het bureaucratische apparaat werkt ook niet snel dus het één kan langs het ander lopen.

Ik vraag me alleen af of toelichten in een gesprek werkt omdat je door een rechter bent veroordeeld en daar zal de korpschef niet anders over oordelen.

Je kunt ook kijken waar het schip strand tijdens de sollicitatie, nee heb je ja kun je krijgen.

Wellicht zit er ook nog een niveau verschil in antecedenten onderzoeken, ik kan me voorstellen dat dit functie afhankelijk is.

suc6

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 12:05 »
Hallo M
Bij mijn weten gaat een antecedentenonderzoek volgens de volgende korte richtlijnen:
Een verklaring wordt niet afgegeven als iemand:

- 4 jaar voorafgaande aan het onderzoek door de rechter is veroordeeld tot een geldboete voor een misdrijf
- 8 jaar voorafgaande aan het onderzoek door de rechter is veroordeeld tot een gevangenisstraf voor een misdrijf
- Iemand onvoldoende betrouwbaar wordt geacht of ongeschikt voor beveiligingswerkzaamheden.

Dat klopt Mik maar zo zwart/wit als het er staat is het zeker niet. Elk geval wordt individueel beoordeeld.
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 12:08 »
Ik vraag me alleen af of toelichten in een gesprek werkt omdat je door een rechter bent veroordeeld en daar zal de korpschef niet anders over oordelen.

Ga er maar vanuit dat ik spreek als ervaringsdeskundige  ;)
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mr.M

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Dit is een geweldig forum!
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 22:25 »
Goede avond allen,

Hartstikke bedankt voor jullie reacties  :).
Om nog even antwoord te geven op Harry en Mik, mijn pas is toendertijd niet ingetrokken. Alleen mijn contract is niet verlengd.
Ik ben na mijn veroordeling niet uitgenodigd om bij de Korpschef op gesprek te komen en kon gewoon blijven werken tot het einde van m'n contract.
Enige is wel dat iemand van HR me mededeelde, dat ik 3 a 4 jaar niet in de beveiliging kon solliciteren. Ik heb dit maar voor lief genomen en heb dus ook niet meer gesolliciteerd nadat m'n contact afliep.
Nou, bij deze nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ga maar eens rustig op m'n gemak kijken voor vacatures en het gewoon proberen. Wat er al gezegd werd: nee heb ik en ja kan ik krijgen.

Gr. M

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 23:47 »
Als je nu gewoon even contact opneemt met de afdeling Bijzondere Wetten van de politie in jouw regio, dan krijg je uit eerste hand te horen wat de stand van zaken is!

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 18 februari 2011, 23:53 »
Als je nu gewoon even contact opneemt met de afdeling Bijzondere Wetten van de politie in jouw regio, dan krijg je uit eerste hand te horen wat de stand van zaken is!

Dan krijgt hij te horen wat hij al weet. Ze zullen bevestigen dat hij een strafblad heeft. Verder niets want die beslissing ligt niet bij de afd. Bijzondere Wetten.
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 19 februari 2011, 07:13 »
Als je nu gewoon even contact opneemt met de afdeling Bijzondere Wetten van de politie in jouw regio, dan krijg je uit eerste hand te horen wat de stand van zaken is!
Dit is wel vreemd
Met de huidige pas blijven werken in de beveiliging tot einde contract maar je krijgt dan geen nieuwe bij sollicitatie.
Een soort koehandel waarin men meet met 2 maten, lijkt mij niet helemaal te kloppen.
Als ik dit allemaal zo lees dan zou ik er gewoon voor gaan, en zien wat er uit komt
grtz

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 19 februari 2011, 13:58 »
Dit is wel vreemd
Met de huidige pas blijven werken in de beveiliging tot einde contract maar je krijgt dan geen nieuwe bij sollicitatie.
Een soort koehandel waarin men meet met 2 maten, lijkt mij niet helemaal te kloppen.

Dat lijkt vreemd, maar dat komt gewoon omdat BW niet elke veroordeling naast hun lijst met uitgegeven passen legt om te kijken of er een pas ingetrokken moet worden. Dat kan natuurlijk met automatisering opgelost worden, maar daar schijnt men druk mee bezig te zijn.

In dit geval is de werkgever van betrokkene wel wat te verwijten indien die op de hoogte was van de veroordeling, want dan hadden ze dat aan BW moeten melden.

Dan krijgt hij te horen wat hij al weet. Ze zullen bevestigen dat hij een strafblad heeft. Verder niets want die beslissing ligt niet bij de afd. Bijzondere Wetten.

Nee, die beslissing ligt bij de Korpschef, maar denk jij nu werkelijk dat deze alles zelf doet. Voor dit heeft deze een een afdeling genaamd Bijzondere Wetten, die namens de Korpschef de beslissing neemt...

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 19 februari 2011, 15:10 »
je hebt wel gelijk Sorpio, eerst komt een brief met daarin dat men voornemens is blablabla en dan staat er tevens in vermeld dat als je het niet eens bent met het voornemen, je een bezwaarschrift kunt indienen waarna een persoonlijk gesprek volgt.
Of dit nu de korpschef is of iemand die namens hem spreekt, dat maakt eigelijk niet uit. Waar het om gaat is dat de kansen voor Mr. M nog niet bekeken zijn...
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mr.M

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Dit is een geweldig forum!
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 19 februari 2011, 20:06 »
En dat is nu juist iets wat ik wou weten of ik eventueel nog in de beveiliging kon solliciteren en hoe lange periode er eventueel voor staat, als ik weer wil solliciteren. Ben inmiddels wel al rustig op internet aan het kijken voor beveiligings jobs, morgen ook weer even verder kijken :D.

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 19 februari 2011, 21:05 »
En dat is nu juist iets wat ik wou weten of ik eventueel nog in de beveiliging kon solliciteren en hoe lange periode er eventueel voor staat, als ik weer wil solliciteren.

En degenen die je dat kunnen vertellen, en die uiteindelijk ook een beslissing moeten nemen, werken bij BW. dus bel gewoon even met 0900-8844, vraag hoe jij in contact kan komen met deze afdeling, en dan krijg je uit de eerste hand een antwoord. Het lijkt mij een beetje een omweg om te gaan solliciteren, hopen dat ze je eventueel willen aannemen, om vervolgens een screening aan te vragen die dan misschien wordt afgewezen. Dat is zonde van jouw tijd en van de tijd van het bedrijf.

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Solliciteren in de beveiliging na een veroordeling
« Reactie #14 Gepost op: zondag 20 februari 2011, 00:50 »
Dat heeft helemaal niks met een omweg te maken. Een potentiële werkgever moet namelijk eerst op de screeningaanvraag aangeven welke functie M. zou moeten gaan uitoefenen. Aan de hand dáárvan, wordt bekeken of hem toestemming wordt verleent.

Als M. bijvoorbeeld wordt aangenomen als arrestantenverzorger, dan gaat het feest niet door met een strafblad, wat het ook is.
Wordt hij aangenomen als objectbeveiliger, dan wordt het verhaal weer anders.

Dus niks omweg, dat is gewoon nodig om te kunnen beoordelen of je die functie mag gaan doen waar je voor aangenomen wordt. Of spreek je ook uit ervaring Scorpio? Want dan zeg ik niks meer.... ;)

Volgens de letters van de Wet zou M. voorlopig niet meer aan de bak kunnen. dat zal hem ook steeds verteld worden. De Korpschef is de enige die hierop een uitzondering kan maken.
« Laatst bewerkt op: zondag 20 februari 2011, 09:54 door Harry »
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.