Auteur Topic: Waarnemen...tips  (gelezen 42274 keer)

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Waarnemen...tips
« Gepost op: vrijdag 20 juli 2012, 07:51 »
Een aantal tips voor het examenvak waarnemen.

Waarnemen is een breed begrip en ook nog al eens subjectief omdat het altijd gaat om een individueel iets. Als we een kopje op tafel zetten en we zitten met 4 personen aan die tafel ziet een ieder dat kopje, echter ik zie niet het deel van het kopje wat mijn collega aan de overzijde ziet, zeg maar in vergelijk het beeld van de achterkant van de maan. Toch kunnen we iets waarnemen wat een generiek deel is en die bij alle vier de waarnemers gelijk zal zijn. Echter gaan we de "getuigen" specifiek horen dan kan het zijn dat die collega aan de overkant van de tafel wel degelijk verteld dat hij een kopje heeft gezien wat overeen zal komen met de beschrijving van dat wat de andere drie vertellen maar ook een barst heeft gezien in het kopje wat ik aan mijn kant van de tafel niet heb gezien. Het gaat er dus om zo volledig mogelijk de "feitelijke" informatie te genereren en dus vervolgens te rapporteren. Wat je voelt en met je fantasie invult is niet van belang.

Een leuke oefening met de collega's voor in de nachtdienst:

Leg in de loge een voorwerp neer en laat in de loop van een paar dagen de verschillende collega's rapporteren wat ze zien. Je zal verbaast staan wat er uit gaat komen.

Het examenvak waarnemen sluit naadloos aan bij het examenvak handelen in kritieke situaties. Waarom?
Bij de verschillende proeve krijg je kleine stukjes informatie en is het aan jou om daar dieper op in te gaan, informatie te genereren en de zaak op te lossen en dat kan je alleen als je de juiste en voldoende informatie hebt.

Voorbeeld: je krijgt een persoon aan de lijn en die zegt: "er staat een voertuig voor de nooddeur".

In deze ene zin zitten bijvoorbeels al een aantal luiken die je moet kunnen openen.

Wie is de melder en wat zijn de kern gegevens van hem/haar?
Waar staat het voertuig, dus parkeerplaats, welke straat etc.?
Welk gebouw, hoofdgebouw, welke werkplaats, gebouwnummer etc ?
Welke nooddeur, deurnummer etc..?
Wat voor een voertuig, signalement voertuig?
Hoe ziet het voertuig er uit, signalement voertuig?

En deze informatie moet je dus ook in kern zien te "vangen" tijdens de filmpjes waarneming.

Een aantal kernzaken die dus zowel voor waarnemen als voor de handelen in kritieke situaties van belang zijn:

Kerngegevens persoon:

N = naam
A = adres / bij interne melding welke afdeling
W = woonplaats / bij interne melding bij welk bedijf werkzaam (is het een derde of eigen personeel)
T = telefoon nummer / bij interne melding welk toestel bereikbaar
G = geboorte plaats
G = geboorte datum

Leer dit rijtje uit je hoofd!

Signalement personen:

Begin bij primaire kenmerken:

Geslacht
Postuur
Raciale kenmerken
Lengte
Leeftijd

Leer dit rijtje uit je hoofd!

Vervolgens de secundaire kenmerken:

Denk aan een paspop in de etalage van een modewinkel, gewoon aan een pop denken.
Begin boven bij het hoofd en zak dan systematisch naar beneden, alsof je ogen een scanner zijn.

Op het hoofd : petten, hoeden, hoofdoeken etc (kleuren, veren...)
Aan het hoofd : bril, baard, snor, oorbellen (kleuren, kralen,....
Boven de taille : t-shirt, trui, jas, bloot (opschriften, plaatjes, patronen, stofsoort, kleuren...)
Taille : geen riem zichtbaar of juist wel, een touw, wat hangt er aan de riem, versierselen
Onder de taillè : broek, rok, regenton... (rafels, applicaties, kleur, stofsoort,...)
Voeten : sokken, schoeisel, blote voeten... (soort schoeisel, kleuren, rolschaatsen en beschrijving...)

Leer dit rijtje uit je hoofd!

Bijzonderheden:

Zijn er echt opvallende zaken aan de persoon te zien of heeft de persoon bij zich. Denk aan tatoo's, maar ook spraakgebrek of liep de persoon mank, wat had de persoon bij zich en in welke hand of op de rug (rugzak), littekens, spreektaal, opvallend gedrag...

Denk er over na en leer dieper te kijken!

Signalement voertuigen/vaartuigen/vliegtuigen:

S = Soort voertuig : (vrachtwagen/brommer/scooter/skijet/UFO)
M = Merk :  (Mercedes/Yamaha/DAF/Alien)
T = Type : (300SEL/PX50/battle cruiser)
K = Kleur : (rood met wittte stippen en een neusvleugel van chroom)
K = Kentkeken : (BH-40-DD)
B = Bijzonderheden: bekleding van de stoelen in tijgerprint, twee rose stoffen dobbelstenen aan de binnen spiegel, kralenketting gordijnen aan de zijruiten achterzijde in de rasta kleuren geel, rood en groen, opschriften zijkanten: getekende rokende joint met opschrift van koffieshop "Jawh Man" te Wietdorp.

Leer dit rijtje uit je hoofd!

Beschrijving van voorwerpen:

De nijging om in te vullen wat je denkt dat iets is, is sterk aanwezig bij ons allen, immers reageren we primair met het referentiekader wat we in ons leven hebben opgebouwd en voor je het weet gaan we dus invullen. Geloof me.. er bestaan dingen op deze wereld die je nog nooit hebt gezien en dan kan je wel gaan invullen, maar je zal zien dan ga je mis. Wie kent niet het programma "tussen kunst en kitsch" waar in soms zaken voorbij kwamen die we absoluut niet kenden en dan moet je iets anders... juist beschrijven en niet fantaseren!

Beschrijven voorwerpen:

Kleur, vorm, gewicht, omvang, maten, soort materialen, geheel of in onderdelen, geur, smaak, scherp, stomp, rond, vierkant, hol, massief, opschriften in text of cijfers, herkenbare taal in opschrift etc....


Het verhaal van Oma en pannenkoeken eten:

Ga er eens van uit je hebt een oma en je gaat bij je oma pannenkoeken eten. Het verhaal begint dat jij aan de deur staat bij oma en je hebt net aangebeld.

Oma:

Chess

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Operationeel manager en stage begeleider
    • Bekijk profiel
Re: Waarnemen...tips
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 21 juli 2012, 13:35 »
Waarnemen is inderaad een vak apart en lastiger dan de meeste menen denken of weten.

Ik heb 19 jaar recherche ervaring en weet dus hoe slecht mensen gemiddeld waarnemen. Daarom zijn getuigeverklaringen meestal uiterst ongetrouwbaar.

Je kunt het echter met een paar collega's vrij simpel oefenen.

Oefening 1.
Selecteer een youtube filmpje en bekijk die zelf en laat die ook je collega's bekijken.
Dan, ieder voor zich, opschrijven wat je gezien hebt.
Denk daarbij dan aan het signalement van de personen maar ook b.v. wat er in de achtergrond te zien is.
Je zult er achter komen dat je eigenlijk wel honderden dingen kunt waarnemen.

Oefening 2.
Neem een brandende kaars en ga eens beschrijven wat je precies aan de kaars ziet.
Ik heb die test wel eens gedaan met een aantal mensen en, geloof het of niet, uiteindelijk hadden we een lijst van meer dan honderd verschillende waarnemingen.

Ik kan me ook nog goed herinneren dat een crimineel eens tegen mij gezegd heeft: Een rechercheur reuk ik op 50 meter afstand.
Toen ik hem vroeg waaraan zei hij: Een rechercheur zal altijd de omgeving scannen en zijn blik vestigen op veranderingen in die omgeving.
Daarnaast heeft mijn ex vrouw mij er wel eens op gewezen dat het haar was opgevallen dat ik b.v. in een restaurant nooit met mijn rug naar de deur zal gaan zitten en het liefste een tafeltje heb waarvandaan ik het gehele restaurant kan overzien, en daar had ze inderdaad gelijk in. Ik deed dat echter niet bewust (meer).

Er is een groot verschil tussen kijken en bewust kijken. Ook dat kun je trainen.
Ga maar eens beginnen om tijdens het autorijden tegen jezelf te zeggen: zie vrouw met kinderwagen en een kindje aan de hand. Of, kijk in de spiegel en zie het kenteken van de auto achter je. Controleer die als die je inhaald. Dat kun je uitbreiden en kleur en merk van de auto.
Kijk ook eens in die auto, aantal inzittenden, geslacht, volwassen of kinderen enz enz.

Doe dit soort dingen elke dag, 1 maand lang en je zult merken dat je HEEL veel meer dingen bewust gaat waarnemen.

Iedereen die een rijbewijs heeft kan zich wellicht nog wel herinneren dat de eerste 5 lessen waren om te leren om de auto te bedienen en daarna alle lessen eigenlijk maar om 2 dingen gingen, namelijk, waarnemen en er op reageren.

Mocht er belangstelling voor zijn dan wil ik wel een filmpje selecteren en daar dan 10 of meer vragen over formuleren.
Dan zetten we de link naar het filmpje hier neer, die kun je dan bekijken en dan via een persoonlijk bericht kun de dan de vragen van me krijgen. Zo kun je dan een beetje meten hoe goed je al bewust kijkt.
Zet ik de vragen hier neer dan is het niet zinvol meer, dan ken je de vragen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 juli 2012, 13:42 door Chess »

anoniempje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Waarnemen...tips
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 29 november 2012, 11:52 »
bedankt, hartstikke leerzaam en altijd handig om te weten !!

kijken hoe het gaat met examens straks

gr

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Waarnemen...tips
« Reactie #3 Gepost op: maandag 17 december 2012, 15:17 »
Met vriendelijke dank voor de heldere uitleg.

En een filmpje hier presenteren en daar een aantal vragen formuleren is helemaal een subliem idee.
Want wees eerlijk, als je zelf een filmpje uitkiest, heb je toch altijd alle antwoorden goed?

Een filmpje geselecteerd door een derde (bijvoorbeeld Chess) en voor ieder afzonderlijk vragen is in mijn ogen een objectieve manier van oefenen.
De filmpjes van mijn roc en inorde.nu heb ik inmiddels al genoeg gezien.

Dus Chess, graag.
« Laatst bewerkt op: maandag 17 december 2012, 15:21 door Raka »

Chess

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Operationeel manager en stage begeleider
    • Bekijk profiel
Re: Waarnemen...tips
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 20 december 2012, 22:19 »
Okee, ik heb nog even zitten denken hoe we dit het handigste kunnen doen.
Het volgende lijkt me het meest werkzame.

1. stuur mij een pb als je mee wilt doen.
2. ik stuur dan een pb terug met de vragen maar zal zorgen dat die daar niet meteen in beeld komen.
3. heb je de pb binnen dan kijk je het filmpje twee keer.
4. dan scrol je naar beneden in het pb en kun je de vragen lezen.
5. laat even weten op het forum of je er wat aan hebt gehad.

Succes er mee. Het filmpje vind je hier : http://www.youtube.com/watch?v=qK_A6dTYzro

Raka

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Waarnemen...tips
« Reactie #5 Gepost op: zondag 30 december 2012, 18:08 »
Na het doorstaan van de kerstdagen, nu weer op dieet en straks de nacht in.
Hopelijk is you tube op mijn post niet geblokkeerd, kan ik er mooi mee aan de slag.