Auteur Topic: Prijs en kwaliteit opleidingen  (gelezen 7342 keer)

Erik

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Prijs en kwaliteit opleidingen
« Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 17:25 »
Ik ben van plan de opleiding beveiliger niveau 2 te gaan doen.
Het contract van mijn huidige baan loopt in Maart af. Ik heb zinnen gezet op werken in de beveiliging.
Nu zijn er heel veel mogelijkheden en instellingen om dat te realiseren. Hoe kom ik te weten wat een goed opleidingsinstituut is en wat zijn de kosten?
Ik kan in Januari  al starten met de opleiding van Guard . Dat ziet er redelijk compleet uit met stages, kleding,extra les onderdelen en veel extra`s . 6 Maanden,  16 uur onbetaalde stage p.w.  voor iets van ongeveer 3500Euro.
Redelijk veel  geld voor een papier dat je ergens anders weer kunt halen voor 1700 of 2000.euro
Maar Mits het goed loopt heb ik dan na 6 maand het diploma en ben ik vrij om te solliciteren waar ik wil.
 Hoe kom ik te weten of dat goed besteed geld is?

Libo

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: Prijs en kwaliteit opleidingen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 10 januari 2012, 15:16 »
In de CAO staat dat beveiligers in opleiding een arbeidsovereenkomst moeten krijgen met salaris. Als je stage gaat lopen bij een bedrijf dat valt onder de CAO (dat zijn de meeste) dan mag je dus niet gratis stage lopen.

Erik

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Re: Prijs en kwaliteit opleidingen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 januari 2012, 18:49 »
Bedankt voor de reactie. Nu weet ik niet of dat ook in mijn geval van toepassing is omdat ik niet de opleiding volg bij een beveiligingsbedrijf maar een opleidings instituut. (Guard).
Ik draag tijdens mijn opleiding en stages een Uniform van deze instelling.
Maar ik ga dit zeker nog even navragen bij de opleider en de vakbond.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Prijs en kwaliteit opleidingen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 januari 2012, 00:17 »
Voordat je dergelijke uitspraken doet, is het wellicht handig dat je eerst precies op de hoogte bent van de \"spelregels\"....

http://www.particulierebeveiliging.com/opleiden/beroepspraktijkvorming/bol-reglement

Erik

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Re: Prijs en kwaliteit opleidingen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 januari 2012, 14:12 »
Misschien moet ik namen achterwege laten maar het is ontzettend moeilijk om enige objectieve informatie te krijgen over welk beveiligingsbedrijf of opleider dan ook.
Hoe kom je als leek er achter wat een goede opleiding is?
Welk bedrijf is betrouwbaar.
 Ik heb gezocht naar beveiligingsbedrijven in de regio via google . je krijgt een lijst internet adressen maar velen zijn zonder telefoon nr of zelfs een vestigingsplaats. Wekt ook geen vertrouwen. Ja er is veel kaf onder het koren,.
Mijn referenties en antecedenten worden wel nagetrokken maar is het zo vreemd dat van een werkgever/ opleider te vragen?
Ik moet het doen met de referenties van de opleider zelf. Nauwelijks objectief.

Hoezo trouwens : Voordat je dergelijke uitspraken doet, is het wellicht handig dat je eerst precies op de hoogte bent van de \"spelregels\"....
Nogmaals ik ben een leek. Er zijn spelregels!?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Prijs en kwaliteit opleidingen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 januari 2012, 21:53 »
Citaat van: Erik

Hoezo trouwens : Voordat je dergelijke uitspraken doet, is het wellicht handig dat je eerst precies op de hoogte bent van de \"spelregels\"....
 Nogmaals ik ben een leek. Er zijn spelregels!?


Inderdaad, er zijn \"spelregels\" waardoor het wel degelijk mogelijk is om stage te lopen zonder dat je in dienst bent en des betaald krijgt, dit in tegenstelling wat Libo beweert. Hoe dat werkt kan je lezen als je de link volgt. Op die site van de Stichting Opleidingsfonds Beveiligingsbranche kan je nog veel meer informatie vinden, of neem anders eens contact met ze op

http://www.particulierebeveiliging.com/opleiden/contact

Wat ik je in ieder geval wil meegeven is dat 3500 euro betalen voor een opleiding waarmee je een baan kan krijgen die minder dan 2000 euro per periode startsalaris kent natuurlijk volstrekt belachelijk is. Zeker als je bedenkt dat er ook bedrijven zijn waar je gewoon zonder diploma aan de slag kunt, en zij de opleiding voor jouw betalen (ze krijgen daar ook nog een subsidie voor). En helaas leert de ervaring dat duurder zeker niet beter hoeft te beteken.....

Libo

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: Prijs en kwaliteit opleidingen
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 13 januari 2012, 14:36 »
(misschien verschijnt mijn bijdrage dubbel, ik zie mijn vorige bijdrage niet staan, dus voeg ik hem nogmaals toe)

Ik had mijn bijdrage wellicht nog meer moeten detailleren: er is inderdaad een uitzondering op de regel dat aspiranten een arbeidsovereenkomst moeten hebben als ze stagelopen bij een beveiligingsbedrijf dat onder de CAO valt. Echter, die regel (het zogenaamde BOL-vignet) geldt alleen als de opleiding wordt gevolgd bij een roc. En daarvan is bij de vragensteller geen sprake, hier betreft het een particuliere opleider.

Erik

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
Re: Prijs en kwaliteit opleidingen
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 13 januari 2012, 17:25 »
Bedankt. Heel nuttige informatie en ook de links bleken zeer  informatief.
 Ik heb ook op andere adressen mijn licht opgedaan en ben intussen heel wat wijzer geworden.
 Die zeldzame variant  die ik gevonden had voor de basisopleiding beveiliger blijkt idd een vreemde , overbodige en veel te dure te zijn.
 Thanks