Auteur Topic: Oproepkracht en (art.69) Buitengewoon verlof en kort verzuim.  (gelezen 12892 keer)

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Oproepkracht en (art.69) Buitengewoon verlof en kort verzuim.
« Gepost op: zaterdag 30 november 2013, 10:58 »
Als je een oproep ofwel een kleine uren contract hebt. En al je staat ingeroosterd voor een nachtdienst.
Maar bijvoorbeeld je opa of een familie lid is onverwacht overleden. Heb je dan recht op doorbetaalde vrije dag?

Of ben je alleen roostervrij?

Is de werkgever dan wel verplicht om je de mogelijkheid te geven om een familielid begrafenis bij te kunnen wonen?.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Oproepkracht en (art.69) Buitengewoon verlof en kort verzuim.
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 30 november 2013, 13:08 »
Andre,

In artikel 69 van het cao staat hierin beschreven wat van toepassing is.

1. Dit artikel is van toepassing op de fulltimer en parttimer
 is alleen waar ik mee zit. Weet niet of dit dan ook geld voor oproepkrachten.

Denk als je gewoon mee geroosterd word, dat dit ook voor toepassing is als je een oproepcontract hebt..

Maar valt me op dat Planner hier op het forum veel kennis heeft van het CAO..

Dus Planner zie graag je reactie haha

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Oproepkracht en (art.69) Buitengewoon verlof en kort verzuim.
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 30 november 2013, 18:05 »
Andre,

In artikel 69 van het cao staat hierin beschreven wat van toepassing is.

1. Dit artikel is van toepassing op de fulltimer en parttimer
 is alleen waar ik mee zit. Weet niet of dit dan ook geld voor oproepkrachten.

Denk als je gewoon mee geroosterd word, dat dit ook voor toepassing is als je een oproepcontract hebt..

Maar valt me op dat Planner hier op het forum veel kennis heeft van het CAO..

Dus Planner zie graag je reactie haha

Dit artikel is niet van toepassing op de oproepkracht. De reden hiervan is dat de oproepkracht per oproep betaald word en als hij niet kan of wil de dienst kan weigeren. Het salaris van de oproepkracht bevat alle elementen die bij de full- en parttimer apart uitgekeerd worden zoals opbouw vakantiedagen en vakantiegeld.

Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Oproepkracht en (art.69) Buitengewoon verlof en kort verzuim.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 1 december 2013, 01:17 »
In artikel 69 van het cao staat hierin beschreven wat van toepassing is.

1. Dit artikel is van toepassing op de fulltimer en parttimer
 is alleen waar ik mee zit. Weet niet of dit dan ook geld voor oproepkrachten.

Denk als je gewoon mee geroosterd word, dat dit ook voor toepassing is als je een oproepcontract hebt..

Wat is er niet duidelijk? Er staat expliciet dat het genoemde artikel van toepassing is op een fulltimer en een parttimer. Als het ook op afroepkrachten van toepassing zou zijn geweest, dan had het er wel bij gestaan.

Maar valt me op dat Planner hier op het forum veel kennis heeft van het CAO..

Inderdaad ken ik de CAO zo'n beetje van voor naar achter, maar als je dat niet hebt is het gewoon een kwestie van goed lezen. In dit geval heb jij het juiste artikel gevonden, en als je leest wat er staat moet het volgens mij voor iedereen duidelijk zijn, ongeacht of je nu veel of weinig kennis van de CAO hebt.

Dus Planner zie graag je reactie haha

Bij deze....

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: Oproepkracht en (art.69) Buitengewoon verlof en kort verzuim.
« Reactie #4 Gepost op: maandag 2 december 2013, 06:02 »
Even geheel los van de CAO lijkt het me van menselijkheid getuigen als een werkgever aan de werknemer (oproepkracht of niet) de ruimte geeft tot het verwerken van dit verlies.

Ben van mening dat als dit niet zou gebeuren het een mogelijke invloed op het naar behoren functioneren van deze werknemer kan hebben met alle mogelijke bedrijfsmatige gevolgen van dien.

Toch ?

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: Oproepkracht en (art.69) Buitengewoon verlof en kort verzuim.
« Reactie #5 Gepost op: maandag 2 december 2013, 13:01 »
Je heb gelijk met het emotionele en menselijke kanten van de mens. Zo zou ik ook de wereld net zoal jij graag willen hebben.

Maar goed, de harde werkelijkheid was al ingezet ver voor de crisis door mensen met geld mensen meer en meer wilde hebben. Met resultaat, de crisis is een afrekening en komt nu ook op het bordje terecht diegene die geen invloed hierop hadden. Voor sommige onder ons een financiële afgrond betekent en ook de generaties kinderen die komend tijd armoede zullen blijven leven.

Maar goed ik zelf heb het wel  zwaar en komt tot nu toe redelijk goed vanaf. maar dat kan je niet van iedereen hetzelfde hierover zeggen. met dit blijvend besef zal ik een ander blijven steunen waar ik het kan.
Dat steun geven is een gedeelte waar jij de crisis impact voor ander kan verzachten en dus het positieve verschil hierin kan maken   

Met deze crisis is er ook duidelijk verharding in werkrelatie ontstaan tussen werkgever en werknemers.
voornaamste kenmerk zich in zakelijkheid. en niet iedereen heeft de luxe om het menselijk aspecten bij een baas mee te laten wegen in zijn beleid.

Dus de cao is nu veel besproken onderwerp en ook bepalend factor. Een andere realiteit is voor mij onbekend. 

Dus als ik een tip mag geven zou ik zeggen, waardeer wat je nu wel heb en ga voor het behoud hiervan.
en maakt met dingen druk waar je echt invloed hierop heb.En denk niet alleen in problemen maar ook in realistische kansen. En ja!, de crisis gaat echt voorbij!!

Misschien is dat nog te vroeg,  Ik wens toch alvast iedereen een prettige maar ook niet te vergeten( ook emotionele ) warme feestdagen toe.


« Laatst bewerkt op: maandag 2 december 2013, 13:06 door andre4all »

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Oproepkracht en (art.69) Buitengewoon verlof en kort verzuim.
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 10:42 »
Wat is er niet duidelijk? Er staat expliciet dat het genoemde artikel van toepassing is op een fulltimer en een parttimer. Als het ook op afroepkrachten van toepassing zou zijn geweest, dan had het er wel bij gestaan.

Inderdaad ken ik de CAO zo'n beetje van voor naar achter, maar als je dat niet hebt is het gewoon een kwestie van goed lezen. In dit geval heb jij het juiste artikel gevonden, en als je leest wat er staat moet het volgens mij voor iedereen duidelijk zijn, ongeacht of je nu veel of weinig kennis van de CAO hebt.

Bij deze....

Planner,

Klopt dat je met goed lezen een eind komt. Echter zag ik op internet dat er in de wet ook bepaalde wetten staan over bijzonder verlof wat buiten de cao valt. Daar twijfelde ik een beetje over, kon niet zo snel vinden of dit ook niet van toepassing was voor oproepkrachten.

En veel mensen hebben tegenwoordig een 0 uren contract. Maar veel draaien wel mee volgens rooster. Ik weet nog van mezelf dat ik een conflict had met een werkgever uit verleden dat ik met mijn 0 uren contract, 3 maanden lang gemiddeld 38 uur gewerkt had en dat mijn contract omgezet moest worden naar een contract voor 38 uur per week tot einde contract datum.

Als mensen gelijksoortige situatie hebben, maar dit nooit aangekaart hebben bij de werkgever, kun je er dan wel aanspraak op maken zodat je bijzonder verlof hebt?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Oproepkracht en (art.69) Buitengewoon verlof en kort verzuim.
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 3 december 2013, 11:46 »
Klopt dat je met goed lezen een eind komt. Echter zag ik op internet dat er in de wet ook bepaalde wetten staan over bijzonder verlof wat buiten de cao valt. Daar twijfelde ik een beetje over, kon niet zo snel vinden of dit ook niet van toepassing was voor oproepkrachten.

In jouw antwoord verwijs je alleen naar de CAO, en mijn kennis van de CAO. Wat betreft de wet, deze staat in principe altijd boven de CAO, tenzij uitdrukkelijk in de wet staat dat je iets ook in de CAO mag regelen. Ik weet echter niet aan welke wet jij refereert.

En veel mensen hebben tegenwoordig een 0 uren contract. Maar veel draaien wel mee volgens rooster.

Ik denk dat het daar al fout gaat, want in lid 1 van artikel 14, waarin de afroepovereenkomst wordt beschreven, staat:

"De diensten worden in onderling overleg tussen de werkgever en de werknemer geregeld, zowel wat beschikbaarstelling van de werknemer betreft als de duur en de aard van de werkzaamheden."

Wanneer je "in een rooster meedraait" is het dus de werkgever die bepaald wanneer de werknemer werkt, en is er van het "onderling overleg" geen sprake.

http://www.andre4all.nl/pb/index.html#14

Ik weet nog van mezelf dat ik een conflict had met een werkgever uit verleden dat ik met mijn 0 uren contract, 3 maanden lang gemiddeld 38 uur gewerkt had en dat mijn contract omgezet moest worden naar een contract voor 38 uur per week tot einde contract datum.

Als mensen gelijksoortige situatie hebben, maar dit nooit aangekaart hebben bij de werkgever, kun je er dan wel aanspraak op maken zodat je bijzonder verlof hebt?

Tja, hier kom je op het terrein van de (arbeids-) jurist. In lid 4 van bovenstaand artikel hier iets over. Er staat dat de werknemer daar zelf (schriftelijk) om moet verzoeken. Vervolgens staat er dat de werkgever daar een besluit over moet nemen, maar nergens in het artikel staat op welke gronden de werkgever het verzoek zou moeten beoordelen en dan vervolgens ook zou kunnen afwijzen. Ook wordt in het artikel verwezen naar het Burgerlijk Wetboek Artikel 7:610B.

http://www.andre4all.nl/pb/index.html#BW-A7:610b

Daarin lees ik echter helemaal niets over dat de werknemer en/of werkgever iets moeten doen, er bestaat gewoon een (rechts) vermoeden dat er een ander contract bestaat als aan bepaalde voorwaarden is voldoen. Wanneer je dus in deze situatie beland, en je hebt een conflict met je werkgever over de aanpassing van je contract omdat je gedurende een bepaalde periode meer uren dan je contract hebt gewerkt, dan zal je dit aan een rechter voor moeten leggen

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Oproepkracht en (art.69) Buitengewoon verlof en kort verzuim.
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 4 december 2013, 01:28 »
In jouw antwoord verwijs je alleen naar de CAO, en mijn kennis van de CAO. Wat betreft de wet, deze staat in principe altijd boven de CAO, tenzij uitdrukkelijk in de wet staat dat je iets ook in de CAO mag regelen. Ik weet echter niet aan welke wet jij refereert.

Ik denk dat het daar al fout gaat, want in lid 1 van artikel 14, waarin de afroepovereenkomst wordt beschreven, staat:

"De diensten worden in onderling overleg tussen de werkgever en de werknemer geregeld, zowel wat beschikbaarstelling van de werknemer betreft als de duur en de aard van de werkzaamheden."

Wanneer je "in een rooster meedraait" is het dus de werkgever die bepaald wanneer de werknemer werkt, en is er van het "onderling overleg" geen sprake.

http://www.andre4all.nl/pb/index.html#14

Tja, hier kom je op het terrein van de (arbeids-) jurist. In lid 4 van bovenstaand artikel hier iets over. Er staat dat de werknemer daar zelf (schriftelijk) om moet verzoeken. Vervolgens staat er dat de werkgever daar een besluit over moet nemen, maar nergens in het artikel staat op welke gronden de werkgever het verzoek zou moeten beoordelen en dan vervolgens ook zou kunnen afwijzen. Ook wordt in het artikel verwezen naar het Burgerlijk Wetboek Artikel 7:610B.

http://www.andre4all.nl/pb/index.html#BW-A7:610b

Daarin lees ik echter helemaal niets over dat de werknemer en/of werkgever iets moeten doen, er bestaat gewoon een (rechts) vermoeden dat er een ander contract bestaat als aan bepaalde voorwaarden is voldoen. Wanneer je dus in deze situatie beland, en je hebt een conflict met je werkgever over de aanpassing van je contract omdat je gedurende een bepaalde periode meer uren dan je contract hebt gewerkt, dan zal je dit aan een rechter voor moeten leggen

De Wet Arbeid en Zorg (Wazo)  bedoel ik, maar hier staat veel in beschreven, maar ook dat er in de cao afwijkende afspraken kunnen worden vastgelegd. De cao dient dus gehanteerd te worden. Staat er niks in de cao kun je daar op terug vallen. Althans zo lees ik het even snel.

Desondanks mocht hij er officieel geen recht op hebben, dan bestaat er natuurlijk de kans dat de werkgever uit respect en coulance, betaald verlof verleend. Je zit immers al in een donkere periode mocht dit je over komen!