Auteur Topic: Skeleton team  (gelezen 2657 keer)

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Skeleton team
« Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 07:43 »
In opdracht van onze opdrachtgever is er een zogenaamd skeleton team samengesteld: dit zijn 5 beveiligers die 24 uur standby staan voor het geval er een corona besmetting op onze werkplek plaats vind.
Deze collega's worden door de opdrachtgever doorbetaald ( 8uur zonder ORT &reiskosten).
Ik vindt als HB dat deze collega's ook nog recht zouden moeten hebben op een consignatie vergoeding oid. echter de cao is hierin niet duidelijk.
Vraag aan planner: voorziet onze CAO hierin en is deze aanpak van de klant op meerdere objecten het geval, voorzover jij het weet
PS deze collega's moeten echt a la minute opkomen ongeacht het tijdstip, hebben "huisarrest" in mijn ogen
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Skeleton team
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 09:29 »
Ik neem aan dat jij bedoeld met '5 beveiligers die 24 uur standby staan' dat dit 5 beveiligers zijn waarvan er minimaal 1 24/7 beschikbaar is.

Onze CAO (en de ATW) voorzien daarin, het is namelijk gewoon consignatie. En in de CAO staat ook gewoon de vergoeding die daar bij hoort.

Maar ja, wanneer je gewoon de uren thuis zit maar doorbetaald krijgt (dus veel ruimer dan de normale consignatie vergoeding) dan is het wel weer een zeer ruime vergoeding. Alleen is consignatie bedoeld voor de uren 'naast je gewone werkzaamheden' en ik vermoed dat in ieder geval een deel van deze uren, maar waarschijnlijk alle uren onder hun normale contracturen vallen. Dan is het in mijn ogen geen consignatie meer maar gewoon werktijd.

Ik zie alleen niet wat nu het voordeel voor de werkgever/opdrachtgever is om iemand thuis te laten zitten en op afroep beschikbaar te laten zijn tegen een uurloon en dat dan steeds hetzelfde groepje van 5 is? Zoals gezegd, consignatie is gewoon geregeld in de CAO (en ATW) de regels wat betreft de hoeveelheid staan zowel in de CAO als ATW, en de beloning staat in de CAO. Dat betekend dat gewoon alle werknemers die bij die opdrachtgever werken tussen de normale diensten door op afroep beschikbaar kunnen zijn. Dat is veel flexibeler en uiteindelijk veel goedkoper voor de opdrachtgever, en worden de lasten eerlijk verdeeld over alle werknemers.

Want jij maakt je nu dus druk over de 5 beveiligers die thuis zitten maar 100% betaald worden, wat wellicht te weinig zou zijn, maar aan de andere kant zijn de andere beveiligers dus aan het werk, krijgen ook 100% betaald en alleen tijdens ORT uren krijgen ze iets meer. Zij zouden dit ook als oneerlijk kunnen zien. De CAO voorziet hier gewoon in, ik zou zeggen, maak daar van gebruik.

Maar er is wellicht nog wel een veel socialere oplossing in deze crisis. Want daar waar het bij jullie dus kennelijk gewoon door loopt, en er dus nu zelfs extra mensen achter de hand gehouden worden (heel verstandig overigens), daar is bij andere (beveiligings) bedrijven de nood hoog. Als ik bv kijk naar wat er op Schiphol aan de hand is, waar ontzettend veel beveiligers werken kan het niet anders zijn dat daar veel beveiligers werkloos thuis zitten.

Het lijkt mij dat de werkgevers in beveiligingsland in deze crisis beter elkaar kunnen helpen dan elkaar gaan beconcureren, en wanneer er dus bedrijven zijn die genoeg werk hebben en wellicht zelfs extra werk, die niet gaan verdelen onder hun eigen werknemers maar eerst kijken of er elders beveiligers niets te doen hebben. Dat moet toch te regelen zijn?

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: Skeleton team
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 10:06 »
@Planner: de 5 collega's worden uit de teams gehaald (afschaling), en dienen indien er een coronabesmetting is direct op het object aanwezig te zijn. Het object wordt totaal ontruimd, schoonmaakploeg erin, beveiligers volgen na de schoonmaakploeg. Ook de medewerkers van onze klant hebben 2 ploegen op standby. Dit is dus een kostbaar grapje voor de opdrachtgever.
Mijn 5 collega's krijgen inderdaad hun contracturen uitbetaald.(6 weken lang)
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Skeleton team
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 10:42 »
Tja, in dat geval lijkt het mij gewoon om arbeidstijd te gaan, dus altijd inclusief ORT en alleen reistijdvergoeding wanneer ze daadwaarlijk er naar toe moeten.

Maar ik blijf het een rare (en kostbare) oplossing vinden. Met normale consignatie bereik je precies hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 april 2020, 10:53 door Planner »

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: Skeleton team
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 10 april 2020, 11:36 »
@Planner: Ben blij met je antwoord(en) en inzichten, zoals gewoonlijk ;)
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED