Auteur Topic: Satel Integra - Installatie door tweaker of installateur?  (gelezen 2933 keer)

Pro-alarm

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Webshop voor Satel onderdelen
  • Bedrijf: Pro-alarm.nl
  • Functie: Ondernemer
Satel Integra - Installatie door tweaker of installateur?
« Gepost op: dinsdag 29 oktober 2019, 16:44 »
Beste Installateurs,

Graag jullie ongezouten mening! Als webwinkel eigenaar ben ik op zoek naar een goede vorm voor het aanbieden van consumenten (domotica) oplossingen. Mijn hart ligt bij domotica projecten en ik ben benieuwd naar jullie mening.  Kan een goede tweaker/ doe-het-zelf er ook zelf een Integra installeren? En waar zou je met de verkoop rekening mee moeten houden om de tweaker te behoeden voor de eventuele risico's.

Een tweaker heeft baat bij mooie producten die hij/zij kan koppelen aan de rest van zijn/haar systemen. Zoals jullie weten kan Integra gekoppeld worden met Z-WAVE en KNX. Een ideaal alarm systeem dus die te integreren is in de bestaande domotica setup. Uit ervaring wil je als domotica hobbyist ook zelf de knoppen bedienen, om de eenvoudige reden dat de eerste setup nooit meteen 'one time right' is.
Ik neem aan dat je als installateur niet staat te springen om een fibaro te configureren en regelmatig terug te moeten komen om het systeem te kunnen finetunen.

Hoe kijken jullie tegen deze doelgroep aan?


Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Satel Integra - Installatie door tweaker of installateur?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 30 oktober 2019, 08:46 »
Het is een lastige stelling.

Aan de ene kant krijg je natuurlijk ook te maken met klanten die zeggen of denken dat ze heel handig zijn maar wat in de praktijk flink tegenvalt.

De andere kant is dat er ook zat mensen zijn die leergierig zijn en er wél uitkomen.

Zo ben ik bijvoorbeeld een aantal jaar geleden met KNX in aanraking gekomen en heb ik dit in mijn huis toegepast. Ik heb daarbij zelf alles uitgezocht, geleerd en geprogrammeerd inclusief visualisatie met een gira homeserver!

andreas58

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 46
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Satel Integra - Installatie door tweaker of installateur?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 3 november 2019, 13:30 »
Ik geef toe dat ik een tweaker ben. Heb thuis mijn eigen Integra64 geplaatst en geconfigureerd. Dat heeft wel enige  tijd gekost om het "concept" van Satel te doorgronden. Maar met enige hulp vanuit dit forum is dat allemaal gelukt.
Waar de tweaker m.i. tegen aan loopt is de soms verwarrende omschrijving van functie's. En je moet de handleidingen goed lezen!
Vanuit de professionals merk ik dat er weerstand is om een DHZ of tweaker te willen helpen. Ik begrijp dat er een zakenlijk belang achter zit..

Gr,
Andre



 

Pro-alarm

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Webshop voor Satel onderdelen
  • Bedrijf: Pro-alarm.nl
  • Functie: Ondernemer
Re: Satel Integra - Installatie door tweaker of installateur?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 4 december 2019, 15:23 »
Thanks voor de reacties! Het lijkt misschien onschuldig onderwerp, maar het geeft grote gevolgen voor de prijs. Op dit moment maakt dat beveiligingsproducten nodig duur zijn omdat er relatief veel uren nodig zijn  een installatie bij de klant op te leveren. Het merk Satel is hier een goed voorbeeld, prijzen worden kunstmatig hoog gehouden door de hoge mate van ondersteuning. Echter heeft een goede DHZ geen of nauwelijks ondersteuning nodig maar betaald wel onnodig veel voor de producten, wat hij/zij eigenlijk niet afneemt. Uiteindelijk zorgt het prijsbeleid ervoor dat dit product voor DHZ/Tweakers van de huidige generatie niet interessant maakt om de producten aan te schaffen. Terwijl het product technisch gezien zeer interessant is.