Auteur Topic: Transmissietijden controleren bij onderhoud  (gelezen 4459 keer)

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 15:38 »
Hoe controleren jullie de transmissietijden bij het uitvoeren van onderhoud?
In hoofdstuk 2.10 van "002079 Voorschriften beheer en onderhoud alarmapp.versie 2" staat dat je de transmissietijden moet controleren.
In de oude VRKI stond een overzicht van deze tijden (tabel 3, 6.4.1 bladzijde 4, Document D03/385 -Verbeterde Risicoklassenindeling Definities beveiligingsmaatregelen).
Gelden deze tijden ook nog voor de VRKI2.0?

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 31 mei 2019, 22:10 »
Goede vraag, betwijfel of iemand dit echt serieus oppakt tijdens een onderhoud.

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 1 juni 2019, 00:33 »
De eisen staan in de VRKI 2.0 deel B hoofdstuk 7
en in de NEN EN 50131-1:2006/A1:2009 en de NEN -EN 50136-1:2012
Let op: voor AT3 en AT4 geldt dat de controle op de van toepassing zijnde alarmtransmissietijden en rapportagetijden moeten worden gecontroleerd en bewaakt door de ATSP (Alarm Transmissie Service Provider)
Voor SP2 en DP1 (AT2) is het toegestaan verificatie van de prestaties achterwege te laten. Volstaan kan worden met het bewaken van de controlemeldingen uit het inbraaksignaleringssysteem door de PAC.
Voor het onderhoud verwijs ik naar de Richtlijn Onderhoud en Storingen opheffen artikel 1.6
https://dehaanadviseur.nl/?item=kaartenbak3_2019#87
Succes & groet, Piet de Haan

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 1 juni 2019, 20:43 »
Ja leuk VRKI 2.0 deel B hoofdstuk 7 doorlezen en mij nog niet duidelijk.

Vertel eens in normale taal wat ik moet navragen en bij wie om zodoende te hebben voldaan aan het controleren van de transmissie tijden.

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: zondag 2 juni 2019, 22:09 »
Beste gb1974
Maak maar een afspraakje met me, dan zal ik je gratis een cursus Alarmtransmissie geven.
contact gewenst: per e-mail info@dehaanadviseur.nl of telefoon 0182-501612

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Reactie #5 Gepost op: maandag 3 juni 2019, 21:17 »
Transmissietijden zijn niet te controleren is mij uitgelegd. Ik vraag dan hoe de aansluiting staat geregistreerd, dp2 dp4 sp2...

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Reactie #6 Gepost op: maandag 3 juni 2019, 21:18 »
Beste gb1974
Maak maar een afspraakje met me, dan zal ik je gratis een cursus Alarmtransmissie geven.
contact gewenst: per e-mail info@dehaanadviseur.nl of telefoon 0182-501612
Voor wie geldt dit? Forum meeting, leerzaam!

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk


Secures

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 114
  • Secures beveiligt...
    • Bekijk profiel
    • Secures Camerabewaking en Inbraakbeveiliging
  • Bedrijf: Secures
Re: Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Reactie #7 Gepost op: zondag 16 juni 2019, 07:25 »
Hoe kan een installateur hier verantwoordelijk voor worden gehouden. Je bent immers afhankelijk van derden waar je geen invloed op hebt. Het enige dat je kunt doen is zorgen dat de meldkamer de juiste verbinding instelt...

Wordt het hier aan de kaak gesteld wordt er gezegd dat je in een privé bericht een afspraak kunt maken. Riekt naar ik weet het eigenlijk ook niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Camerabewaking - Inbraakbeveiliging

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 27 augustus 2019, 16:27 »
Citaat Secures:
Hoe kan een installateur hier verantwoordelijk voor worden gehouden. Je bent immers afhankelijk van derden waar je geen invloed op hebt. Het enige dat je kunt doen is zorgen dat de meldkamer de juiste verbinding instelt...
Wordt het hier aan de kaak gesteld wordt er gezegd dat je in een privé bericht een afspraak kunt maken. Riekt naar ik weet het eigenlijk ook niet 
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Toch is er wel iets over te zeggen: 😄
https://dehaanadviseur.nl/?item=kaartenbak_login
Hebt u nog geen account, meld u dan aan voor een kosteloos account
In de kaartenbakken installatierichtlijn alarmapparatuur, Ontwerp- en projecterings-eisen en Onderhoud is extra informatie beschikbaar, zie Pdf “Alarmtransmissietijden”
Geen account voor de kaartenbakken en toch graag over de info beschikken?
Stuur me even aan mail “ info@dehaanadviseur.nl ” dan antwoord ik met de Pdf als bijlage.

Meer weten? Er staat ook een rubriek “ICT en AoIP” met 274 items op de beveiligde pagina van mijn website   https://dehaanadviseur.nl/?item=index_ict
En ja, hiervoor is een “betaald” account van toepassing.

Secures

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 114
  • Secures beveiligt...
    • Bekijk profiel
    • Secures Camerabewaking en Inbraakbeveiliging
  • Bedrijf: Secures
Re: Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 28 augustus 2019, 15:09 »
Je kunt er heel veel over zeggen maar zo weinig aan doen als installateur.
Ik heb een account op jullie site en heb het document enigszins met verbazing zitten lezen.
Heel leuk om pingen en tracert te beschrijven maar de meeste alarminstallateurs zijn jullie al kwijt bij het open van een terminal. Wat wil je er aan doen als er met tracert veel hops zijn? Zeggen tegen de AMS iX dat je een kortere route wilt? Of dat de provider van je klant zich ook moet aansluiten op een andere exchange zodat de route korter is?

Door mijn achtergrond in de IT moet ik nogal lachen om het geheel. In de tabellen hebben we het over alarmtransmissie tijden in de hoogste grade van 10 sec oplopend naar de laagste grade 120 sec. Tegenwoordig gaan de meldingen allemaal over IP. Dan hebben we het over de LAN aansluiting of de GPRS/3G/4G sim verbindingen. Zoals jullie aangeven in het pdf'je praten we over milliseconden voor alarmtransmissie. In de normering praat je over 10 tot 120 seconden. Dit staat toch niet in verhouding. En hoezo moet de installateur hier de verantwoording voor nemen?

Sowieso als je verbinding dusdanig brak is met en hoge latency en packet loss tot gevolg dan zal de rest ook klagen die van deze internetverbinding gebruik maakt.

Verbinding over de GSM kan eventueel een M2M met roaming gebruikt worden om automatisch het beste netwerk te gebruiken.

Al met al vind ik het een beetje interessant doen op niks af en staat het niet in verhouding met de huidige technologie.     

Camerabewaking - Inbraakbeveiliging

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Transmissietijden controleren bij onderhoud
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 28 augustus 2019, 23:49 »
En om het nog erger te maken kennen we als BORG bedrijf al helemaal geen AT3 en AT4 immers in de installatievoorwaarden staat omschreven dat we gebruik moeten maken van AL1, AL2 en AL3.

Roepen we tegen een meldkamer dat we een AT3 aansluiting willen dan geeft die ook aan dat ze die niet  kennen omdat de meldkamers in hun certificering ook gehouden zijn aan AL1, AL2 en AL3.
En ook al voldoe je overal aan maar knipt er iemand ergens een kabel door of reroute gewoon wat data de andere kant op dan krijgen we weer met de AL1, AL2 en AL3 te maken en gaat de meldkamer bij AL1 pas reageren als er 25 uur geen testmelding is binnen gekomen.

Deze transmissietijden zijn in mijn ogen net zoiets als "een ieder wordt geacht de wet te kennen" ja natuurlijk joh......... daarom lopen er ook zoveel advocaten ed. rond. ;)

Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.