Auteur Topic: werken op vrije zaterdag  (gelezen 3592 keer)

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
werken op vrije zaterdag
« Gepost op: zaterdag 10 oktober 2020, 14:55 »
Wij werken op een object, waar we in principe maandag/vrijdag werken in een ochtend en een avonddienst.
Nu werkt de opdrachtgever al 2 maanden op zaterdag.
Planners smeken de bestaande teams om op zaterdag te gaan werken, wat met moeite lukt.
Nu heeft de Planning het volgende bedacht: week 41 werk je zaterdag (overwerk) en vervolgens in week 42 ben je plotseling een dag RV ( werk je dus 4 dagen ipv de 5 dagen )
Ik heb me rot gezocht in de CAO, maar niet gevonden dat dit zomaar kan ( behalve de "paraplu"algemeen bedrijfsbelang )
Hiertoe toch mij vraag: mag dit zomaar..........
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: werken op vrije zaterdag
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 10 oktober 2020, 19:25 »
Afgezien van de vraag of het allemaal wel of niet volgens de regels gaat, vraag ik mij in dit soort situaties wel eens af waar de loyaliteit van werknemers ligt, zowel naar de werkgever en opdrachtgever? De opdrachtgever veranderd iets aan de aanvraag, dan lijkt het mij volstrekt logisch dat de werkgever (planning) eerst naar oplossingen gaat zoeken binnen de bestaande groep medewerkers op basis van vrijwilligheid. Dat is hier als ik het goed lees/begrijp ook gebeurd, zonder het gewenste resultaat. Tja, dan zit er niets anders op om de lasten over alle medewerkers te verdelen, en dan is de gekozen oplossing heel normaal

En nee, je hebt geen overwerk in een week wanneer je 6 dagen werkt, overwerk wordt berekend over een loonperiode. En dat je niets kan vinden in de CAO dat klopt, wat niet wil zeggen dat het niet mag. De CAO gaat gewoon uit van onregelmatig werken, alleen als jij of anderen in je individuele contract duidelijke afspraken hebt gemaakt over werkdagen, dan heb je recht om daar op te wijzen.

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: werken op vrije zaterdag
« Reactie #2 Gepost op: maandag 12 oktober 2020, 09:36 »
Duidelijk antwoord Planner, dit is een vraag die mij herhaaldelijk is gesteld. Collega's kwamen erachter toen zij hun rooster voor de nieuwe week controleerden.
Maar...dit moet dan voor de donderdagse weekindeling geschieden, erna wordt een ander verhaal denk ik. Heb iedereen de raad gegeven een screenshot te maken van de indeling voor de nieuwe week op donderdag.
En wat loyaliteit betreft: iedereen binnen de teams is super flexibel, enkele uitzondering daargelaten. Alleen het animo wordt op deze manier een stuk minder ben ik bang.
Vrijwel geen enkele collega heeft afspraken, wat betekent dat men gewoon op de zaterdag kan worden ingeroosterd.
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: werken op vrije zaterdag
« Reactie #3 Gepost op: maandag 12 oktober 2020, 09:50 »
Maar...dit moet dan voor de donderdagse weekindeling geschieden, erna wordt een ander verhaal denk ik.

Het moet in principe al 4 weken van te voren ingeroosterd worden, bij de vaststelling van de tijdvakken. Maar goed, 8x per jaar mag er een verplichte wijziging gemaakt worden.

En wat loyaliteit betreft: iedereen binnen de teams is super flexibel, enkele uitzondering daargelaten. Alleen het animo wordt op deze manier een stuk minder ben ik bang.

Wat ik begrijp hebben ze het eerst gevraagd toch? Als er dan niemand of te weinig mensen zich daar voor op geven, dan zie je toch mijlenver aankomen dat er op een gegeven moment iets verplicht gaat worden.  Maar goed, ik had het wellicht nog wat creatiever opgelost. Ik had het niet zo zeer hard ingeroosterd, maar iedereen verplicht om een x aantal zaterdagen aan te geven waarop men wel of juist niet zou kunnen, zodat ik in ieder geval rekening kan houden met de wensen van een ieder. Maar daar moet dan wel weer genoeg tijd voor zijn natuurlijk...


unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: werken op vrije zaterdag
« Reactie #4 Gepost op: maandag 12 oktober 2020, 19:20 »
Aha daar komen de jokerdagen weer tevoorschijn, daar had ik niet aangedacht. En chapo voor jouw creatieve manier voor die zaterdagen,. Zal ik zeker benoemen bij de maandelijkse bespreking met de planning.
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED