Auteur Topic: Luchthavenbeveiliger Schipholpas  (gelezen 6006 keer)

jnks070

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Luchthavenbeveiliger Schipholpas
« Gepost op: maandag 8 januari 2018, 14:07 »
Hallo,

Ik heb gesolliciteerd op een baan als luchthavenbeveiliger op Schiphol.
Nu word er een verklaring van geen bezwaar aangevraagd voor mij alleen ben ik bang dat die geweigerd kan worden.

Ik heb op 15 December 2011 een transactievoorstel gekregen van 100 euro omdat ik verduistering had gepleegd. Ik vond een mobiele telefoon in een kleedkamer en nam het mee.
Ik was toen 17 jaar oud.

In 2013 begon ik de opleiding beveiliging ik moest stage lopen en hiervoor werd een grijze pas aangevraagd ik kreeg een brief van de korpschef dat deze werd onthouden door de verduistering.
Ik mocht langskomen voor mijn zienswijze. Dit heb ik daarna met succes gedaan en ik kreeg mijn grijze pas en kon stage lopen en mijn diploma halen.
In de brief stond ook dat ik geen werkzaamheden mocht uitvoeren tot Oktober 2017.

nu heb ik gesolliciteerd en vrees ik dat ik geen VVGB krijg voor werken op schiphol door deze incident.
Hoe groot is de kans dat ik word geweigerd, of kunnen ze met toch matsen.

bartjuh85

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Luchthavenbeveiliger Schipholpas
« Reactie #1 Gepost op: maandag 8 januari 2018, 20:07 »
Hallo,

Ik heb gesolliciteerd op een baan als luchthavenbeveiliger op Schiphol.
Nu word er een verklaring van geen bezwaar aangevraagd voor mij alleen ben ik bang dat die geweigerd kan worden.

Ik heb op 15 December 2011 een transactievoorstel gekregen van 100 euro omdat ik verduistering had gepleegd. Ik vond een mobiele telefoon in een kleedkamer en nam het mee.
Ik was toen 17 jaar oud.

In 2013 begon ik de opleiding beveiliging ik moest stage lopen en hiervoor werd een grijze pas aangevraagd ik kreeg een brief van de korpschef dat deze werd onthouden door de verduistering.
Ik mocht langskomen voor mijn zienswijze. Dit heb ik daarna met succes gedaan en ik kreeg mijn grijze pas en kon stage lopen en mijn diploma halen.
In de brief stond ook dat ik geen werkzaamheden mocht uitvoeren tot Oktober 2017.

nu heb ik gesolliciteerd en vrees ik dat ik geen VVGB krijg voor werken op schiphol door deze incident.
Hoe groot is de kans dat ik word geweigerd, of kunnen ze met toch matsen.

Het ligt inderdaad aan je verleden en welk feit je hebt gepleegd of je een een VGB krijgt. Het onderzoek gaat een stuk verder dan bijv een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) of een Verklaring van Betrouwbaarheid en ik denk dat je verleden je nu in de weg gaat zitten als ik onderstaande link moet geloven artikel 1 paragraaf 2e

http://wetten.overheid.nl/BWBR0008521/1997-02-01

En aan matsen doen ze niet bij de AIVD/KMAR

Succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jnks070

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Luchthavenbeveiliger Schipholpas
« Reactie #2 Gepost op: maandag 8 januari 2018, 22:02 »
Thanks voor de antwoord.
Na een beetje googlen vond ik dit

http://www.ftwadvocaten.nl/blog/artikel/schipholpas-en-strafblad/

''Twee onderdelen verdienen nadere toelichting. Ten eerste  is de ouderdom van het feit relevant. Een harde grens is 8 jaar. Naar oudere feiten wordt niet meer gekeken.

Verder is de hoogte van de straf van belang. Dit leidt in de praktijk vaak tot weigering. Het ministerie toetst aan de zogeheten gedragslijn. Dit is geen beleidsregel of andersoortige wetgeving en is ook niet gepubliceerd. De rechter acht toepassing van deze gedragslijn echter wel rechtmatig.

Hieruit volgt dat de straffen niet mogen uitstijgen boven:

20 dagen vrijheidsstraf;

40 uur taakstraf;

€ 1.000,- boete.

Het maakt daarbij niet uit of de straf voorwaardelijk of onvoorwaardelijk is opgelegd. Evenmin maakt het uit of het strafbare feit al dan niet in de privésfeer heeft plaatsgevonden''

Dit geeft wel een klein beetje hoop mocht het waar zijn.

jnks070

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Luchthavenbeveiliger Schipholpas
« Reactie #3 Gepost op: maandag 8 januari 2018, 23:04 »
Het transactiebedrag bedroeg trouwens 50 euro, de andere 50 euro was schadevergoeding.
Ik kon ook kiezen voor een taakstraf van 3 uur.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Luchthavenbeveiliger Schipholpas
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 9 januari 2018, 16:45 »
En aan matsen doen ze niet bij de AIVD/KMAR

Voor alle duidelijkheid. Voor het werk op Schiphol als beveiliger gaat het dus om 2 screeningen, namelijk het veiligheidsonderzoek door de AIVD voor het verkrijgen van een Schipholpas, en de screening ten behoeve van de afgifte van een beveiligingspas door de KMAR (of politie als het bedrijf elders dan op Schiphol gevestigd is)

http://wetten.overheid.nl/BWBR0035004/#Circulaire.divisie2_Circulaire.divisie2.3

En je kan het geen 'matsen' noemen, maar er zijn dus bovenstaande formele regels op basis waarvan de verklaring geweigerd kan/moet worden, maar er is ook een hardheidsclausule, die de Commandant van de KMAR (of  Korpschef van politie) (of in een later stadium een bestuursrechter) de ruimte geeft om in individuele gevallen een uitzondering op de formele regels te maken

http://wetten.overheid.nl/BWBR0035004/#Circulaire.divisie2_Circulaire.divisie2.3_Circulaire.divisie2.3.1

En ook tegen de uitslag van de AIVD screening kan je bezwaar maken en desnoods naar de (bestuurs)rechter stappen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 9 januari 2018, 16:54 door Planner »