Auteur Topic: Compleet rookverbod voor beveiliging.  (gelezen 11825 keer)

Ej1990

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Gepost op: dinsdag 25 juli 2017, 06:07 »
Morguuh,

Ik had een vraag en ben benieuwd of jullie hier iets van weten. Ik kan op internet wel informatie over vinden maar niet specifiek over mijn onderwerp.

Ik werk bij voor een groot bedrijf met meerdere collegaś via een beveiligingsbedrijf. Nu is er van de leiding van mijn bedrijf(niet van de werkplek) een compleet rookverbod voor de gehele beveiliging. Dit terwijl er door mijn werkplek Rookruimtes zijn gecreerd en iedereen hier gebruik van mag maken. Behalve de beveiliging dus.

Deze regel geld 24/7 dus als je in de nachtdienst niks te doen hebt en je komt toevallig langs een rookhok word er geacht dat wij niet roken. Word dit opgemerkt krijg je een officiele waarschuwing. Ook als je een kleine pauze hebt(die gewoon doorbetaald word geen eigen tijd dus) mag je niet roken.

Tot hoever kan een werkgever dit maken op gebied van het COA. Behalve dat dit kinderachtig kan ik me dit moeilijk voorstellen dat dit mag\kan

iemand hier ervaring mee of die hier iets van afweet?

thx alvast :)

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017, 06:11 »
Het mag niet... hoe dan ook... je kunt de leidinggevende vragen of ze goed snik zijn...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017, 11:02 »
Tot hoever kan een werkgever dit maken op gebied van het COA.

Dit staat los van de CAO. Jouw werkgever is en blijft verantwoordelijk en jij dient gewoon te handelen conform de instructies van jouw werkgever, dat staat los van het gegeven wat de opdrachtgever regelt voor de werknemers van dat bedrijf.

Behalve dat dit kinderachtig kan ik me dit moeilijk voorstellen dat dit mag\kan

Ik vind er helemaal niets kinderachtigs aan en kan mij er van alles bij voorstellen dat een werkgever niet wil dat zijn werknemers roken tijdens de werkzaamheden. Want als je geen duidelijke lijn trekt, dan zit jij tijdens de eerste nachtdienst waar je 'niets te doen hebt' 1 x in het rookhok, maar al snel wordt dat 2, 3, 4 x, en waar houdt dat dan op?

Jij loopt daar namens en in het uniform van jouw werkgever en als jouw werkgever niet wilt dat jij tijdens diensttijd rookt dan is dat zo.

Wat betreft het 'niets te doen hebben', dat is nu juist het verraderlijke van dit vak. Jij moet ten alle tijden waakzaam zijn en blijven, en als jij op gezette tijden in een (afgesloten) rookruimte zit te paffen, dan maak je het voor kwaadwillenden wel erg makkelijk. Jij loopt daar toch niet voor niets rond?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017, 11:08 »
Het mag niet... hoe dan ook... je kunt de leidinggevende vragen of ze goed snik zijn...

En waarom zou het niet mogen?

je kunt de leidinggevende vragen of ze goed snik zijn...

Dat kun je inderdaad doen. Lijkt me voor de verstandhouding echter minder raadzaam!

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017, 12:20 »
@planner
Niet letterlijk zoals ik het zei he hahaha
Anders heb je idd problemen..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 27 juli 2017, 01:46 »
Blijft een lastig verhaal.

Het bedrijf waarvoor je werkt, kan dat niet van je eisen. Als bij het ene bedrijf wel mag en bij het andere niet, en er is geen wettelijk kader hiervoor, zou spraken kunnen zijn van discriminatie. Als een algehele rookverbod zou komen voor alle rokende werknemers in elke branche, dient daar tegenover iets tegen over te staan, zoals gefinancierde stop programma's. Just de overheid heeft dat jaren geleden terug gedraaid omwille van de kosten.

En het verhaal van planner ''Jij loopt daar namens en in het uniform van jouw werkgever en als jouw werkgever niet wilt dat jij tijdens diensttijd rookt dan is dat zo.'' is vreemd, dan zou de agenten van politie ook niet mogen roken terwijl zij hun uniform aan hebben. Werk men op een locatie waar een opdracht gever een rookverbod geldt, dan is daar weinig tegen te doen.

Een beveiligingsbedrijf, als zij het zo goed bedoelen voor hun werknemers zo gezond mogelijk te laten leven, dienen zij ook de gelegenheden moeten creëren, dat een werknemer stop met roken. De progamma's zijn zijn het financieren van medicatie, hulpprogramma's etc. Maar aangezien het te duur is, zal dat ook niet gebeuren. Men stelde het is de verantwoordelijkheid van de roker zelf. Maar stoppen met roken is zeer lastig.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 27 juli 2017, 12:50 »
Blijft een lastig verhaal.

Het bedrijf waarvoor je werkt, kan dat niet van je eisen.

Waarom niet?

Als bij het ene bedrijf wel mag en bij het andere niet, en er is geen wettelijk kader hiervoor, zou spraken kunnen zijn van discriminatie.

Het wettelijk kader is heel makkelijk. Een werkgever heeft namelijk een zorgplicht om te zorgen voor een rookvrije werkplek. Dus in beginsel mag er op de werkvloer niet gerookt worden.

Als een algehele rookverbod zou komen voor alle rokende werknemers in elke branche,

Die is er dus al!

dient daar tegenover iets tegen over te staan, zoals gefinancierde stop programma's. Just de overheid heeft dat jaren geleden terug gedraaid omwille van de kosten.

???

En het verhaal van planner ''Jij loopt daar namens en in het uniform van jouw werkgever en als jouw werkgever niet wilt dat jij tijdens diensttijd rookt dan is dat zo.'' is vreemd, dan zou de agenten van politie ook niet mogen roken terwijl zij hun uniform aan hebben.

Wat een onzin. Als de politie (ik kom er later op terug) of een andere werkgever, in dit geval bijvoorbeeld de opdrachtgever waar deze beveiliger werkt, er voor kiest om roken tijdens het werk toe te staan en daar zelfs een rookruimte voor in te richten, dan betekend dat toch niet dat andere werkgevers zich daar bij aan hoeven te sluiten. Ik zou als ik werkgever zou zijn ook niet wlllen dat mijn werknemers het werk een aantal malen per dag onderbreken om even te gaan roken, en het mij geld kost om hun verslaving te bekostigen doordat zij minder productief zijn, of in dit geval, niet bezig zijn met wat ze moeten doen, namelijk de boel te beveiligen (dat lukt namelijk niet zo goed wanneer je jezelf opsluit in een rookruimte!)

Werk men op een locatie waar een opdracht gever een rookverbod geldt, dan is daar weinig tegen te doen.

Hierboven leg jij uit dat die opdrachtgever dan aan het discrimineren is. Wat is het nu?

Een beveiligingsbedrijf, als zij het zo goed bedoelen voor hun werknemers zo gezond mogelijk te laten leven, dienen zij ook de gelegenheden moeten creëren, dat een werknemer stop met roken.

Ik ken in mijn omgeving een aantal rokers. En die zijn gewoon niet te redden. Wat zou een werkgever daar aan kunnen doen. Als werkgever heb je niets te zeggen over wat een werknemer in zijn/haar vrije tijd (en dus ook in een pauze) doet. Maar tijdens werktijd heb je als werkgever een zorgplicht om voor een rookvrije werkplek te zorgen. Nergens in de wet staat dat je als werkgever verplicht bent om een werknemer tijdens het werk gelegenheid te bieden om te kunnen roken.

De progamma's zijn zijn het financieren van medicatie, hulpprogramma's etc. Maar aangezien het te duur is, zal dat ook niet gebeuren. Men stelde het is de verantwoordelijkheid van de roker zelf. Maar stoppen met roken is zeer lastig.

Inderdaad. En in die (maximaal) 40 van de 168 uur per week dat de werknemer bij de werkgever aan het werk is gaat dat zeker niet lukken.

Wat betreft de politie. Ook bij de politie is het niet toegestaan om in uniform in het openbaar te roken. Mocht men willen roken, dan zal men zich uit het openbaar terug moeten trekken, maar daar is meestal echt geen tijd voor. Maar zoals gezegd, zelfs als dat anders zou zijn, wat bij de ene werkgever geregeld is voor roken tijdens werktijd, zegt helemaal niets over hoe het bij een andere werkgever geregeld moet worden, en dat heeft helemaal niets met discriminatie te maken.

En zowel bij de politie en in de beveiliging komt er ook nog bij dat je in het uniform van je werkgever loopt en daardoor dus een voorbeeldfunctie hebt.
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 juli 2017, 13:01 door Planner »

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 28 juli 2017, 07:41 »
Het wettelijk kader is heel makkelijk. Een werkgever heeft namelijk een zorgplicht om te zorgen voor een rookvrije werkplek. Dus in beginsel mag er op de werkvloer niet gerookt worden.


Klopt, maar als er ingerichte rookruimtes zijn, is roken toegestaan in die aangewezen rookruimtes. Maar deze zorgplicht wordt niet uitgevoerd of in het leven geroepen, met een paar uitzonderingen daar gelaten.

Wat een onzin. Als de politie (ik kom er later op terug) of een andere werkgever, in dit geval bijvoorbeeld de opdrachtgever waar deze beveiliger werkt, er voor kiest om roken tijdens het werk toe te staan en daar zelfs een rookruimte voor in te richten, dan betekend dat toch niet dat andere werkgevers zich daar bij aan hoeven te sluiten. Ik zou als ik werkgever zou zijn ook niet wlllen dat mijn werknemers het werk een aantal malen per dag onderbreken om even te gaan roken, en het mij geld kost om hun verslaving te bekostigen doordat zij minder productief zijn, of in dit geval, niet bezig zijn met wat ze moeten doen, namelijk de boel te beveiligen (dat lukt namelijk niet zo goed wanneer je jezelf opsluit in een rookruimte!)

Gelukkig ben jij geen werkgever planner. Jammer dat jij het meer zwart ziet dan wit  :)

Ik ken in mijn omgeving een aantal rokers. En die zijn gewoon niet te redden. Wat zou een werkgever daar aan kunnen doen. Als werkgever heb je niets te zeggen over wat een werknemer in zijn/haar vrije tijd (en dus ook in een pauze) doet. Maar tijdens werktijd heb je als werkgever een zorgplicht om voor een rookvrije werkplek te zorgen. Nergens in de wet staat dat je als werkgever verplicht bent om een werknemer tijdens het werk gelegenheid te bieden om te kunnen roken.

Hahahaha grapig. Jij spreekt over werkgever, daar is hiervan geen sprake. De vraagsteller werkt bij een beveiligingsbedrijf dat is ingehuurd door een opdrachtgever, waar hij ook werkt. Een beveiligingsbedrijf mag jouw niet verbieden om te roken als bij de opdrachtgever rookruimtes zijn.

Wat betreft de politie. Ook bij de politie is het niet toegestaan om in uniform in het openbaar te roken. Mocht men willen roken, dan zal men zich uit het openbaar terug moeten trekken, maar daar is meestal echt geen tijd voor. Maar zoals gezegd, zelfs als dat anders zou zijn, wat bij de ene werkgever geregeld is voor roken tijdens werktijd, zegt helemaal niets over hoe het bij een andere werkgever geregeld moet worden, en dat heeft helemaal niets met discriminatie te maken.

Dat geldt ook voor de vraagsteller, die niet buiten gaat staan en gaat roken, maar in de rookruimte van de opdrachtgever. En trouwens de naleving rookverbod op politie in uniform in het openbaar wordt niet nageleefd. Agenten met deze verslaving roken op de binnenplaats van het politiebureau, op in rookruimtes etc. Jawel is er sprake van discriminatie. Rokers worden anders behandelt dan niet rokers.

En zowel bij de politie en in de beveiliging komt er ook nog bij dat je in het uniform van je werkgever loopt en daardoor dus een voorbeeldfunctie hebt.

Dat die voorbeeldfunctie iets voorstelt in de beveiliging  :D :D :D

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 28 juli 2017, 20:30 »
Citaat

Wat een onzin. Als de politie (ik kom er later op terug) of een andere werkgever, in dit geval bijvoorbeeld de opdrachtgever waar deze beveiliger werkt, er voor kiest om roken tijdens het werk toe te staan en daar zelfs een rookruimte voor in te richten, dan betekend dat toch niet dat andere werkgevers zich daar bij aan hoeven te sluiten. Ik zou als ik werkgever zou zijn ook niet wlllen dat mijn werknemers het werk een aantal malen per dag onderbreken om even te gaan roken, en het mij geld kost om hun verslaving te bekostigen doordat zij minder productief zijn, of in dit geval, niet bezig zijn met wat ze moeten doen, namelijk de boel te beveiligen (dat lukt namelijk niet zo goed wanneer je jezelf opsluit in een rookruimte!)

Gelukkig ben jij geen werkgever planner. Jammer dat jij het meer zwart ziet dan wit  :)
Planner heeft in deze wel gelijk. Waarom moet jou werkgever betalen voor jou verslaving? Laten we zeggen dat je in een 8 uursdienst, 1 keer per uur mag roken, met een maximum van 5 min per keer. Dat houd in dat je 7 keer 5 min van je dienst niks aan het doen bent. Daarnaast loop je een minuut heen en een minuut terug van en naar de rookruimte. Dat is dus 49 min per dag. In de praktijk kom je aan het praten met je collega en dan worden die 5 min al snel wat langer. Afgerond ben je van de 8 uur, 1 uur niks aan het doen, maar je krijgt wel betaald. Vind je dit reëel? Of zeg jij tegen je werkgever van joh houd me maar een uurtje per dag in voor het roken?


Citaat
Hahahaha grapig. Jij spreekt over werkgever, daar is hiervan geen sprake. De vraagsteller werkt bij een beveiligingsbedrijf dat is ingehuurd door een opdrachtgever, waar hij ook werkt. Een beveiligingsbedrijf mag jouw niet verbieden om te roken als bij de opdrachtgever rookruimtes zijn.

Een werkgever mag een bedrijfsreglement opstellen. En wanneer hier in staat dat je in de baas zijn tijd niet mag roken, dan heb je je hier gewoon aan te houden. Enkel officiële pauzes zijn vrije tijd en mag je doen wat je wil.

Citaat
Jawel is er sprake van discriminatie. Rokers worden anders behandelt dan niet rokers.
Als je praat van discriminatie kun je het ook van de andere kant bekijken! Als een roker vrij krijgt om te roken, moet de niet roker ook deze vrije tijd krijgen, want anders trek je de rokers voor op de niet rokers?


Citaat
Dat die voorbeeldfunctie iets voorstelt in de beveiliging  :D :D :D
Voor jou misschien niet, maar voor de klant wellicht wel. Die betaald immers voor professionele beveiliging, en niet voor beveiliging met een sigaret op de lip. Want wees eerlijk??? Dat ziet er niet uit, plus je stinkt een uur in de wind naar rook, waar je niet rokende collega last van heeft!

Buiten het feit om of je het er wel of niet mee eens bent. Een werkgever maakt zijn regels, en daar dien je je aan te houden. Staat je dit niet aan, moet je een werkgever zoeken die beter bij je past!

Betreffende het roken. Ik ben het er mee eens dat je niet rookt tijdens je BETAALDE dienst. Dit doe je in je pauze en dus vrije tijd. Heb je geen pauze tijdens je dienst, dan moet je je verslaving maar even opzij zetten. Jou verslaving hoeft niet ten koste te gaan van je werk.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 28 juli 2017, 21:17 »
Klopt, maar als er ingerichte rookruimtes zijn, is roken toegestaan in die aangewezen rookruimtes.\\\

Inderdaad, daar mag gerookt worden. Maar dat betekend niet dat jij wanneer het jou uitkomt je dienst maar even kunt onderbreken om te gaan roken

Maar deze zorgplicht wordt niet uitgevoerd of in het leven geroepen, met een paar uitzonderingen daar gelaten.

Geen idee wat je hier zegt?

Gelukkig ben jij geen werkgever planner. Jammer dat jij het meer zwart ziet dan wit  :)

Ik ben geen werkgever geweest, maar wel planner, leidinggevende en manager (geweest). En je wil niet weten hoe vaak ik dit soort discussies heb gevoerd namens mijn werkgever. En vele werkgevers, binnen en buiten de beveiliging, willen niet dat hun personeel tijdens diensttijd rookt. Zint je dat niet, zoek een andere werkgever.

Hahahaha grapig. Jij spreekt over werkgever, daar is hiervan geen sprake.

Dus jij gaat beweren dat wanneer een beveiliger (of andere werknemer) een opdracht bij een opdrachtgever uitvoert, de werkgever niets meer te zeggen heeft? Slaap lekker verder....

De vraagsteller werkt bij een beveiligingsbedrijf dat is ingehuurd door een opdrachtgever, waar hij ook werkt. Een beveiligingsbedrijf mag jouw niet verbieden om te roken als bij de opdrachtgever rookruimtes zijn.

Het is inmiddels wel duidelijk hoe jij daar over denkt. Alleen onderbouw je dat niet.

Dat geldt ook voor de vraagsteller, die niet buiten gaat staan en gaat roken, maar in de rookruimte van de opdrachtgever. En trouwens de naleving rookverbod op politie in uniform in het openbaar wordt niet nageleefd. Agenten met deze verslaving roken op de binnenplaats van het politiebureau, op in rookruimtes etc.

Nogmaals, het heeft geen enkele zin om werkgevers met elkaar te gaan vergelijken. Als de ene werkgever roken toestaat en/of zelfs faciliteert, dat heeft geen enkele invloed op wat een andere werkgever moet doen.

Jawel is er sprake van discriminatie. Rokers worden anders behandelt dan niet rokers.

Haha, Het is eerder andersom. Rokers willen graag anders behandeld worden, zij vinden het volstrekt logisch om hun werkzaamheden te onderbreken om te pas en te onpas een peuk op te steken. Bij sommige werkzaamheden, bijvoorbeeld op een kantoor, is dat vaak ook helemaal geen probleem. Zolang jij je werk maar afmaakt is er meestal niet zo veel aan de hand. Wel is het dan wel zo netjes om wat eerder te komen en/of wat later naar huis te gaan als de collega's die niet roken. Maar er zijn ook zat beroepen waar dat niet zo maar kan. En een typisch voorbeeld daarvan is beveiliging. Jij dient tijdens de hele dienst waakzaam te zijn, en dit niet zo maar even te onderbreken omdat jij vindt dat je wel even toe bent aan een peuk.

Dat die voorbeeldfunctie iets voorstelt in de beveiliging  :D :D :D

Precies. En de reden daarvan is vaak dat werknemers een eigen invulling geven aan hun taak en verantwoordelijkheden, en dit is typisch zo'n voorbeeld!

Maar goed, dit blijft een welles-nietes verhaal. Martin en ondergetekende hebben volgens mij duidelijk aangegeven hoe het zit. Jij bent het daar niet mee eens, en we gaan je toch niet overtuigen.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 29 juli 2017, 17:08 »
!
Citaat
Maar goed, dit blijft een welles-nietes verhaal. Martin en ondergetekende hebben volgens mij duidelijk aangegeven hoe het zit. Jij bent het daar niet mee eens, en we gaan je toch niet overtuigen.

Geen aandacht meer aan geven planner, dat is het beste denk ik haha

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #11 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 06:32 »
Laatste post van planner en Haan een hoop bla bla zonder inhoud en onderbouwing.

Martos

  • Gast
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #12 Gepost op: zondag 30 juli 2017, 09:37 »
Punt 1. Roken is slecht voor de gezondheid. Punt 2. Roken is duur. Punt 3. Het ziet er niet uit met een sticky voor het gebouw van de klant. Punt 4. Het is extra belasten van de collega's, van elk uur een kwartier roken. Punt 5. De acties die de werkgever doen zijn zinloos, hardcore rokers stoppen NOOIT! en stoppen van roken is eigen verantwoordelijkheid, dit moet uit jezelf komen, niet door een programma van een werkgever!

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #13 Gepost op: maandag 31 juli 2017, 02:34 »
Punt 1. Roken is slecht voor de gezondheid. Punt 2. Roken is duur. Punt 3. Het ziet er niet uit met een sticky voor het gebouw van de klant. Punt 4. Het is extra belasten van de collega's, van elk uur een kwartier roken. Punt 5. De acties die de werkgever doen zijn zinloos, hardcore rokers stoppen NOOIT! en stoppen van roken is eigen verantwoordelijkheid, dit moet uit jezelf komen, niet door een programma van een werkgever!


Ik wil er een kanttekening plaatsten. De overheid, de Gezondheidszorg, Stivoro etc zijn al lang bekend met de schade dat roken aanricht, maar de overheid kan en wil niet het roken verbieden, terwijl het duidelijk is en wetenschappelijk bewezen dat in tabaksrook, meer dan 70 stoffen bevat dat kanker kan veroorzaken, doch wordt het niet verboden, om de eenvoudige reden, dat bij een totale verbod grote inkomsten aan accijns voor de overheid wegvallen. Het is voor de overheid lucratief om het roken niet te verbieden, maar het te blijven handhaven, vanwege de accijns inkomsten. Bij een totale verbod instaat een begrotingstekort, welk linksom of rechtsom ergens anders vandaan geharkt dient te worden.

Dat roken slecht is, dat het duur is, is bekend. Het is niet de bedoeling dat men elk uur apart gaan roken, en samen met medewerkers van de klant in 1 ruimte.

Ik begrijp dat men dit wil voorkomen door te stellen dat een beveiligingsbedrijf dit wil verbieden, maar zal niet werken, er is geen controle op.

Exact. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de roken dat hij of zij rookt, en eventueel wil stoppen, maar bij goodwill van de roker om toch te stoppen, met of zonder hulp van de werkgevers kan veel gewonnen worden. Voor de werkgever bijvoorbeeld, als die goodwill is geïmplementeerd is het gezondheidsplan van een werkgever kan op langere termijn veel gewonnen worden. Gezonde werknemers levert meer op dan een zieke werknemer.

Om het gelijk van tafel te vegen, is kortzichtig denken.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Compleet rookverbod voor beveiliging.
« Reactie #14 Gepost op: maandag 31 juli 2017, 03:08 »
Citaat
Ik wil er een kanttekening plaatsten. De overheid, de Gezondheidszorg, Stivoro etc zijn al lang bekend met de schade dat roken aanricht, maar de overheid kan en wil niet het roken verbieden, terwijl het duidelijk is en wetenschappelijk bewezen dat in tabaksrook, meer dan 70 stoffen bevat dat kanker kan veroorzaken, doch wordt het niet verboden, om de eenvoudige reden, dat bij een totale verbod grote inkomsten aan accijns voor de overheid wegvallen. Het is voor de overheid lucratief om het roken niet te verbieden, maar het te blijven handhaven, vanwege de accijns inkomsten. Bij een totale verbod instaat een begrotingstekort, welk linksom of rechtsom ergens anders vandaan geharkt dient te worden.

Dat roken slecht is, dat het duur is, is bekend.

Dit heeft niks met de stelling te maken!!!

Citaat
Het is niet de bedoeling dat men elk uur apart gaan roken, en samen met medewerkers van de klant in 1 ruimte.
Wat is de bedoeling volgens jou dan wel?

Citaat
Ik begrijp dat men dit wil voorkomen door te stellen dat een beveiligingsbedrijf dit wil verbieden, maar zal niet werken, er is geen controle op.
Gaat niet werken en is geen controle op? Ik ken genoeg bedrijven waar het niet mag, en waar de hoofdbeveiliging of hoofd facilitair hier op controleert... En daar worden gewoon officiële waarschuwingen uitgedeeld op moment dat er geconstateerd word dat je je niet aan de regels houd.

Citaat
Exact. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de roken dat hij of zij rookt, en eventueel wil stoppen, maar bij goodwill van de roker om toch te stoppen, met of zonder hulp van de werkgevers kan veel gewonnen worden. Voor de werkgever bijvoorbeeld, als die goodwill is geïmplementeerd is het gezondheidsplan van een werkgever kan op langere termijn veel gewonnen worden. Gezonde werknemers levert meer op dan een zieke werknemer.

Een roker stopt pas wanneer de roker dit wil. De overheid, je werkgever, je dokter, en iedereen daarom heen kan je stimuleren. Wanneer je zelf niet de wil hebt om te stoppen, gaat dit ook niet gebeuren. Maar dat neemt niet weg, dat indien je werkgever je verbied om tijdens je betaalde dienst niet te roken, dat je dit wel gaat doen omdat je nu eenmaal een roker bent.