Auteur Topic: Structurele loonsverhoging  (gelezen 4416 keer)

spechte

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Eigen veiligheid eerst
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: jeweetwel
  • Functie: Beveiliger met iets extra's.
Structurele loonsverhoging
« Gepost op: dinsdag 26 juli 2016, 21:53 »
Hallo allemaal. Om mij het doorspitten van het forum te besparen met de sterke mogelijkheid dat ik geen vergelijking vind, heb ik een paar vraagjes.
1. Als je in 2015 een structurele loonsverhoging hebt gekregen ( CAO) , heb je daar in 2016,2017, enz,enz dan ook recht op?
2.Normaal gesproken wordt dit bij je uurloon opgeteld en zo doorberekend in je ORT.
Maar omdat ik te maken heb met een persoonlijke toelage naast mijn uurloon ( omdat mijn uurloon buiten de schalen valt)  en een vaste ORT, moet dit dan niet verrekend worden in mijn uurloon EN ORT?
In mijn geval 1.5 % extra persoonlijke toelage (extra uurloon)  én 1.5% extra ( vaste) ORT?
Waarom ik dit vraag is omdat er in 2015 alleen een loonsverhoging is verrekend met het uurloon, in de vorm van extra 1.5 % persoonlijke bijlage, en niet in mijn vaste ORT. Mij vaste ORT is vanaf 2014 gelijk gebleven
Begin 2016 is er helemaal geen loonsverhoging doorbrekend.
Kan iemand mij helderheid verschaffen in deze toch wat ingewikkelde materie?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Structurele loonsverhoging
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 27 juli 2016, 00:38 »
1. Als je in 2015 een structurele loonsverhoging hebt gekregen ( CAO) , heb je daar in 2016,2017, enz,enz dan ook recht op?

Nee. Zoals jij zelf al aangeeft heb jij op basis van de CAO 2014-2015 een loonsverhoging van 1,5 % gekregen omdat dit zo in de CAO is afgesproken. Maar sindsdien zitten de CAO onderhandelingen in het slop, de bonden geven minimale informatie over de stand van zaken en zolang er geen nieuwe CAO is waarin een loonsverhoging in is afgesproken moet je het doen met wat je hebt.

2.Normaal gesproken wordt dit bij je uurloon opgeteld en zo doorberekend in je ORT.
Maar omdat ik te maken heb met een persoonlijke toelage naast mijn uurloon ( omdat mijn uurloon buiten de schalen valt)  en een vaste ORT, moet dit dan niet verrekend worden in mijn uurloon EN ORT?
In mijn geval 1.5 % extra persoonlijke toelage (extra uurloon)  én 1.5% extra ( vaste) ORT?
Waarom ik dit vraag is omdat er in 2015 alleen een loonsverhoging is verrekend met het uurloon, in de vorm van extra 1.5 % persoonlijke bijlage, en niet in mijn vaste ORT. Mij vaste ORT is vanaf 2014 gelijk gebleven

Vaste ORT is iets wat niet in de CAO staat. Het staat de werkgever vrij om met jouw iets overeen te komen wat boven de CAO uitgaat. De loonsverhoging in 2015 heeft echter betrekking op jouw feitelijk salaris, ook al is die hoger als de (maximale) salarisschalen. (zie artikel 42). De ORT wordt berekend over het uurloon, wat dan dus ook omhoog is gegaan. Krijg jij echter een extra toeslag (per uur/periode) boven de (maximale) salarisschaal, dan is je uurloon dus niet hoger en geldt de loonsverhoging dus alleen over dat uurloon en de ORT dus ook.

Maar de situatie die jij schetst is mij niet helemaal duidelijk. Met name de opmerking "vaste ORT" daar kan ik niet zo veel mee. Want zoals gezegd, de werkgever mag jouw wel meer geven, maar niet minder als in de CAO staat. Jij hebt dus minimaal recht op de ORT zoals deze in artikel 44 staat, en dat is dus geen vaste toeslag maar gebaseerd op de daadwerkelijk gewerkte onregelmatige uren. Zolang de vaste ORT die jij krijgt in een loonperiode meer is als de ORT zoals die berekend moet worden volgens artikel 44 zie ik geen probleem, maar als jij een keer meer onregelmatig werkt en de vaste ORT is dan minder, dan moet jouw werkgever toch echt conform artikel 44 betalen.

Begin 2016 is er helemaal geen loonsverhoging doorbrekend.

Inderdaad, en het ziet er naar uit dat dit in 2017 ook niet gaat gebeuren.....

spechte

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Eigen veiligheid eerst
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: jeweetwel
  • Functie: Beveiliger met iets extra's.
Re: Structurele loonsverhoging
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 27 juli 2016, 11:20 »
Bedankt voor de heldere uitleg hier kan ik verder mee.