Auteur Topic: Gedwongen Nachtdiensten werken  (gelezen 22794 keer)

Hunter

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Gedwongen Nachtdiensten werken
« Gepost op: maandag 27 juli 2015, 22:21 »
Beste collega's,

Ik heb ruim 10 jaar geen nachtdiensten gewerkt. Omdat er minder uren zijn moet ik nachten gaan werken op een ander object. In kan gewoonweg niet tegen nachtdiensten. Dit heb ik bij mijn leidinggevende aangegeven maar moet toch de nachtdiensten doen omdat er anders te weinig uren voor mij zijn. Kan ik hier nog wat aan doen? Na mijn nachtdienst moet ik nog 5 kwartier naar huis rijden. Dit gaat mij slecht af.
Ondanks dat ik heel moe ben slaap ik super slecht. Als ik om 08:30 uur in bed lig slaap ik max tot 12:00 uur.  :(

Hartelijke groet

Guard Dog

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 92
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #1 Gepost op: maandag 3 augustus 2015, 13:27 »
Ik denk niet dat je deze kan weigeren.  Of je moet 60 plus zijn, dan kan je volgens cao de nachtdienst weigeren.
Of het kan om medische redenen, maar dan gaat het via de BA, ik zou zeggen,  ga daar eens langs en leg je probleem voor. Succes.

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 7 augustus 2015, 15:36 »
Beste collega's,

Ik heb ruim 10 jaar geen nachtdiensten gewerkt. Omdat er minder uren zijn moet ik nachten gaan werken op een ander object. In kan gewoonweg niet tegen nachtdiensten. Dit heb ik bij mijn leidinggevende aangegeven maar moet toch de nachtdiensten doen omdat er anders te weinig uren voor mij zijn. Kan ik hier nog wat aan doen? Na mijn nachtdienst moet ik nog 5 kwartier naar huis rijden. Dit gaat mij slecht af.
Ondanks dat ik heel moe ben slaap ik super slecht. Als ik om 08:30 uur in bed lig slaap ik max tot 12:00 uur.  :(

Hartelijke groet

Tsja, nachtdiensten zijn niet los te koppelen van de beveiliging. Geen trek in nachtdiensten, dan moet je iets anders gaan doen - is mijn persoonlijke mening. Je hebt ze nu ruim 10 jaar niet meer gedraaid zeg je, dan kan je stellen dat het nu ook niet meer in je gewenning zit. Wellicht moet je er toch gewoon even aan wennen voor het moment en zal het straks beter gaan.

5 kwartier van je werk wonen is best ver. Als je dat te zwaar valt dan moet je wellicht iets dichterbij huis zoeken. Het is niet het probleem van je baas dat jij niet tegen nachtdiensten kan, het is je eigen probleem. Daarbij kan het niet zo zijn dat andere collega's meer nachtdiensten moeten draaien omdat jij ze liever niet wil draaien. Bijna iedereen is 's nachts liever thuis bij z'n vrouwtje.

Ik denk dat je óf gewoon moet wennen, óf een andere baan zoeken, óf aan je slaapprobleem moet werken.


Tralala

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Mijn hobby
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 7 augustus 2015, 22:23 »


5 kwartier van je werk wonen is best ver.

Ik denk dat je óf gewoon moet wennen, óf een andere baan zoeken, óf aan je slaapprobleem moet werken.

En de bijstandswet stelt zoiets van 3 uur als norm. Dan maar wachten totdat je 60 bent geworden.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 8 augustus 2015, 06:31 »

5 kwartier van je werk wonen is best ver. Als je dat te zwaar valt dan moet je wellicht iets dichterbij huis zoeken. Het is niet het probleem van je baas dat jij niet tegen nachtdiensten kan, het is je eigen probleem.

Beetje krasse opmerking vind ik.
Het geval wil namelijk dat Hunter in dienst is van een werkgever, dus is het een gezamenlijk probleem van zowel Hunter als zijn werkgever. Ook weten we niet op welke voorwaarden Hunter is aangenomen. Verder is het zo dat ook wanneer je wél in het gewenningsproces zit, het slapen een probleem kan worden/zijn waardoor je ziek kunt worden en er mogelijk uitval ontstaat.
Ook is er nog zoiets als goed werkgeverschap. Dit houdt mijns inziens ook in dat je werkgever hoort te zorgen dat je niet ziek wordt van je werk, om wat voor reden dan ook.
Het lijkt mij dus verstandig wanneer Hunter dit probleem in gezamenlijk overleg probeert op te lossen met zijn werkgever. Lukt dit niet, dan kan de weg via de arbo arts misschien uitkomst bieden.

Ik denk dat je óf gewoon moet wennen, óf een andere baan zoeken, óf aan je slaapprobleem moet werken.
Hoewel ik het in sommige gevallen eens ben met de stelling dat je een andere baan moet zoeken wanneer je geen nachtdiensten wil draaien vind ik de stelling hier niet van toepassing.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.364
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 8 augustus 2015, 16:13 »
Beetje krasse opmerking vind ik.
Het geval wil namelijk dat Hunter in dienst is van een werkgever, dus is het een gezamenlijk probleem van zowel Hunter als zijn werkgever.

Ik ben het met je eens dat het iets te zwart-wit is neergezet

Ook weten we niet op welke voorwaarden Hunter is aangenomen.

En inderdaad weten we niet alle voorwaarden, maar aangezien dit zo'n probleem voor Hunter is en hij er iets aan wil doen, denk ik dat we aan kunnen nemen dat hij over het onderwerp nachtdiensten geen aanvullende afspraken heeft gemaakt, anders had hij dat denk ik wel benoemd.

Verder is het zo dat ook wanneer je wél in het gewenningsproces zit, het slapen een probleem kan worden/zijn waardoor je ziek kunt worden en er mogelijk uitval ontstaat.

Die kans bestaat, maar dat geld natuurlijk voor alle werknemers van de werkgever. Feit is dat de ene werknemer daar beter mee om kan gaan als de andere.

Ook is er nog zoiets als goed werkgeverschap. Dit houdt mijns inziens ook in dat je werkgever hoort te zorgen dat je niet ziek wordt van je werk, om wat voor reden dan ook.

Wat het jou of mij inziens inhoudt is niet zo relevant, het gaat er om wat het Burgerlijk Wetboek daar over zegt. En een werkgever kan niet voorkomen dat werknemers ziek worden, hij moet er alleen alles aan doen om dat te voorkomen.

Als het gaat om goed werkgeverschap, is één van de beginselen, dat je werknemers "gelijk moet behandelen". En dat betekend dus ook dat je lasten, waaronder bijvoorbeeld nachtdiensten, zo gelijk mogelijk moet verdelen over de werknemers.

Het lijkt mij dus verstandig wanneer Hunter dit probleem in gezamenlijk overleg probeert op te lossen met zijn werkgever.

Dat lijkt mij ook de beste manier. Maar dan moet Hunter niet alleen maar kunnen benoemen wat hij NIET wil, maar ook kunnen aangeven wat hij dat WEL zou willen. Want zoals gezegd, zijn werkgever moet zich namelijk niet alleen maar naar Hunter als een goed werkgever gedragen, maar ook naar zijn andere werknemers. En alle nachtdiensten die Hunter niet wil/kan/mag doen, die zal de werkgever dan moeten verdelen over andere werknemers, de nachtdiensten moeten immers wel gedraaid worden.

Lukt dit niet, dan kan de weg via de arbo arts misschien uitkomst bieden.

Dat is inderdaad ook een optie.

Hoewel ik het in sommige gevallen eens ben met de stelling dat je een andere baan moet zoeken wanneer je geen nachtdiensten wil draaien vind ik de stelling hier niet van toepassing.

Het is misschien wat kort door de bocht, maar op zich vind ik de stelling niet zo heel raar. Nachtdiensten, weekenddiensten, werken tijdens feestdagen,  onregelmatig werken is gewoon een belangrijk onderdeel van het werk van een beveiliger. Wanneer je in de beveiliging gaat werken, dan weet je dat dat er bij hoort. Net zoals dat je in de horeca gaat werken, en dan gaat roepen dat je moeite hebt met avonddiensten en weekenddiensten.

En natuurlijk, wanneer je in dienst bent en er veranderd wat je eigen persoonlijk omstandigheden of in de diensten die je moet lopen, omdat bijvoorbeeld bepaalde werkzaamheden wegvallen, dan kan het zijn dat je dagelijkse patroon opeens heel anders wordt. En dan is inderdaad de eerste stap die je moet doen het gesprek aangaan met je werkgever, want het is inderdaad een gezamenlijk probleem. Alleen kan er een moment komen, waarop de werkgever, je gewoon niet tegemoet kan komen, omdat dat ten koste gaat van zijn andere werknemers. En dan zal er ook een moment moeten zijn, waarop de werknemer eens moet na gaan denken of er nog wel een toekomst voor hem/haar is bij deze werkgever.

Hunter

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #6 Gepost op: maandag 10 augustus 2015, 02:28 »
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik geef het nog wat tijd voordat ik keuzes ga maken.

Hartelijke groet.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.364
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #7 Gepost op: maandag 10 augustus 2015, 04:51 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik geef het nog wat tijd voordat ik keuzes ga maken.

Was jij tijdens het schrijven van deze reactie aan het werk ??? Want anders is het, gezien het door jou aangegeven probleem, wel raar dat jij om 2:28 op internet bezig bent (en in je profiel zie ik dat je om 3:11 ook nog op het forum zat)  :-\
« Laatst bewerkt op: maandag 10 augustus 2015, 04:53 door Planner »

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 311
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #8 Gepost op: maandag 10 augustus 2015, 13:07 »
Ha ha ha, weer zo een die zich onzichtbaar acht op het grote internet...👀

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 11 augustus 2015, 13:18 »
Voor allen die dit lezen.
Het is heel gemakkelijk om iemand op deze manier af te schieten.
Misschien is iemand wel aangenomen voor werkzaamheden overdag of voor ochtend en avonddiensten, als dit wegvalt en je moet dan na 10 jaar weer nachtdiensten gaan draaien, ja dan kan ik me voorstellen dat iemand daar moeite mee heeft.
Laten we wel wezen het draaien van onregelmatige diensten is ongezond, dat is wetenschappelijk aangetoond.
Het is misschien nog niet zozeer het werken s'nachts maar meer het rusten daarna, dat is voor velen (waaronder ikzelf) een groot probleem, ik kon op t laatst ook niet meer slapen overdag, ik stond om 11 uur klaarwakker naast mijn bed (om ca 8 uur erin) en dat is echt heel moeilijk vol te houden want je gaat daar echt dood aan. Dus om dan meteen te gaan roepen dat iemand maar ander werk moet gaan zoeken slaat echt helemaal nergens op. Iemand kan prima functioneren maar alleen niet in de nachtdienst, is dat nou zo erg?

Kortom, ff nadenken voordat je onzin gaat lopen uitkramen!!

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 12 augustus 2015, 04:42 »
Voor allen die dit lezen.
Het is heel gemakkelijk om iemand op deze manier af te schieten.
Misschien is iemand wel aangenomen voor werkzaamheden overdag of voor ochtend en avonddiensten, als dit wegvalt en je moet dan na 10 jaar weer nachtdiensten gaan draaien, ja dan kan ik me voorstellen dat iemand daar moeite mee heeft.

Ik (wij) reageren slechts op de informatie die we krijgen. Mocht bovenstaande het geval zijn dan had de topicstarter dit er vast bij vermeld.

Citaat
Laten we wel wezen het draaien van onregelmatige diensten is ongezond, dat is wetenschappelijk aangetoond.

Dat kan zo zijn maar dat is in principe niet het probleem van een werkgever. De werkgever zal diensten moeten inplannen binnen de kaders van de cao. Wie dat niet trekt kan echt beters iets anders gaan doen. Simpelweg roepen dat je geen nachtdiensten wilt is natuurlijk geen oplossing.

Citaat
Het is misschien nog niet zozeer het werken s'nachts maar meer het rusten daarna, dat is voor velen (waaronder ikzelf) een groot probleem, ik kon op t laatst ook niet meer slapen overdag, ik stond om 11 uur klaarwakker naast mijn bed (om ca 8 uur erin) en dat is echt heel moeilijk vol te houden want je gaat daar echt dood aan.

Zo'n slaapprobleem is echt ontzettend vervelend. Je zal dan toch echt iets aan je slaapproblemen moeten doen of anders een andere baan zoeken. Die nachtdiensten zullen er tenslotte blijven dus als je slaapproblemen houdt is iets anders gaan doen echt de beste oplossing.

Citaat
Dus om dan meteen te gaan roepen dat iemand maar ander werk moet gaan zoeken slaat echt helemaal nergens op. Iemand kan prima functioneren maar alleen niet in de nachtdienst, is dat nou zo erg?

Ja, dat is best wel een probleem in een branche waarin onregelmatige diensten zeer normaal zijn. Beveiliging en nachtdiensten kun je gewoon niet van elkaar loskoppelen.

De nachtdienst zal hoe dan ook door iemand gedraaid moeten worden. Als persoon A ze niet draait dan houdt dat automatisch in dat andere personen er meer zullen moeten draaien. Dat lijkt me niet wenselijk. Zeker een reden als "ik kan niet zo goed tegen nachtdiensten" is wel erg gemakkelijk. Ik geef je op een briefje dat het gros van de beveiligers dan "niet zo goed tegen nachtdiensten kan" als dat de methode is om onder nachtdiensten uit te komen. Vrijwel iedereen is 's nacht liever thuis.

Wie het liever tussen 09.00 uur en 16.00 uur wil verdienen kan toch echt beter iets anders gaan doen. Dat mag jij onzin vinden, maar zo is het wel

Citaat
Kortom, ff nadenken voordat je onzin gaat lopen uitkramen!!

Mee eens!!

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 12 augustus 2015, 06:53 »

Dat kan zo zijn maar dat is in principe niet het probleem van een werkgever. De werkgever zal diensten moeten inplannen binnen de kaders van de cao.
En zoals we allemaal weten gaat dat inplannen binnen de kaders van de CAO nogal eens mis.

Wie dat niet trekt kan echt beters iets anders gaan doen. Simpelweg roepen dat je geen nachtdiensten wilt is natuurlijk geen oplossing.

Zo'n slaapprobleem is echt ontzettend vervelend. Je zal dan toch echt iets aan je slaapproblemen moeten doen of anders een andere baan zoeken. Die nachtdiensten zullen er tenslotte blijven dus als je slaapproblemen houdt is iets anders gaan doen echt de beste oplossing.

Maar niet de eerste oplossing HDRG, de oplossing van het probleem is in mijn optiek, in de eerste plaats, de verantwoording van beide partijen. Overleg dus!!!

Beveiliging en nachtdiensten kun je gewoon niet van elkaar loskoppelen.
Klopt

De nachtdienst zal hoe dan ook door iemand gedraaid moeten worden. Als persoon A ze niet draait dan houdt dat automatisch in dat andere personen er meer zullen moeten draaien. Dat lijkt me niet wenselijk. Zeker een reden als "ik kan niet zo goed tegen nachtdiensten" is wel erg gemakkelijk. Ik geef je op een briefje dat het gros van de beveiligers dan "niet zo goed tegen nachtdiensten kan" als dat de methode is om onder nachtdiensten uit te komen. Vrijwel iedereen is 's nacht liever thuis.
Ik vind je erg kort door de bocht HDRG Beveilging. Je zit echt op de stoel van de werkgever (niet zo gek overigens). Blijkbaar besef je niet dat zowel de werknemer als de omstandigheden aan veranderingen onderhavig zijn. Jammer daar de werknemers toch het grootste "kapitaal" van een onderneming zijn.
Ikzelf bijvoorbeeld heb altijd nachtdiensten gedraaid, wegens medische redenen ben ik nu vrijgesteld. (Medische redenen o.a. mede veroorzaakt door het lang draaien van nachtdiensten.) Dit in goed overleg met mijn werkgever. Op het object waar ik werk zijn genoeg liefhebbers voor nachtdiensten en avonddiensten, maar niet voor de ochtenden. (Die doe ik dus voornamelijk). Overal waar ik gewerkt heb in de beveiliging zijn er veel liefhebbers voor nachten (o.a.toeslagen) dus ik snap je redenering wel dat het niet wenselijk is als anderen er meer moeten draaien, maar de praktijk wijst uit dat de "anderen" dit vaak niet als probleem ervaren en 's nachts écht liever werken dan thuis zijn. En echt, HRDG beveiliging, onregelmatig werk is gewoon niet gezond !!! Lees het rapport Licht op de nacht maar eens
 https://www.fnv.nl/site/dossiers/dossier_arbeidstijden/Downloadblokken/Rapport_Licht_op_de_nacht.pdf

Ik snap best dat je aan de werkgeverskant staat. Is je goed recht. Ik snap ook dat het voor kleinere beveiligingsbedrijven onhandig is voor je bedrijfsvoering als je mensen in dienst hebt die geen nachten willen/kunnen draaien, maar dat geeft je niet het recht om iemand impliciet als een soort van "tweederangs beveiliger" weg te zetten. Misschien doe je dat niet, maar die indruk heb ik wel.
Zoals ik al zei ben ik zelf vrijgesteld van nachtdiensten. Ik had ze liever wel gedraaid geloof me. Verder draai ik alle diensten.
Nadat ik lange tijd voor mijn huidige werkgever werkte bleken nachtdiensten medisch niet meer haalbaar. Mijn werkgever (grote werkgever) en ik zijn hier in goed overleg, samen met de bedrijfsarts, uitgekomen.
Het resultaat hiervan is dat ik nagenoeg geen ziekte verzuim meer heb omdat ik na een (serie) nacht(en) niet dagenlang ziek ben. Een voordeel voor zowel de werkgever als voor mij.

Aan de andere kant snap ik heel goed dat ook de bedrijfsvoering geen constant gegeven is. Opdrachten vallen weg en komen er bij. Allemaal met hun eigen specifieke karakter. Dit neemt niet weg dat je in overleg er samen vaak toch uit kunt komen. Lukt dit niet dan kunnen er andere oplossingen gezocht worden (Outplacement, detachering bij een zusterbedrijf enz.) Met in de laatste plaats een zoektocht naar een andere baan voor je werknemer.

Kortom, ff nadenken voordat je onzin gaat lopen uitkramen!!
Zo sterk wil ik het niet stellen, maar denk in ieder geval na voordat je op verzenden drukt !!!

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 12 augustus 2015, 13:23 »
Zeer juist CP!!

Ik hoop echt voor meneer HDRG beveiliging dat hij nooit te maken krijgt met ziekte of ongeval, in dat geval moet hij zijn eigen woorden hier maar eens nalezen. Typisch een rechttoe rechtaan mentaliteit waar waarschijnlijk niet mee te praten valt. ( ook net als zijn woorden gebaseerd op veronderstelling).

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.364
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 12 augustus 2015, 15:39 »
En zoals we allemaal weten gaat dat inplannen binnen de kaders van de CAO nogal eens mis.

Hou dit even vast

Maar niet de eerste oplossing HDRG, de oplossing van het probleem is in mijn optiek, in de eerste plaats, de verantwoording van beide partijen. Overleg dus!!!

Inderdaad

Op het object waar ik werk zijn genoeg liefhebbers voor nachtdiensten en avonddiensten, maar niet voor de ochtenden. (Die doe ik dus voornamelijk).

Dat is dus wat ik bedoel met niet alleen maar aangeven wat je niet wilt, maar ook aangeven wat je wel wilt.

Ikzelf bijvoorbeeld heb altijd nachtdiensten gedraaid, wegens medische redenen ben ik nu vrijgesteld. (Medische redenen o.a. mede veroorzaakt door het lang draaien van nachtdiensten.)

En daar is het dus misgegaan...

Overal waar ik gewerkt heb in de beveiliging zijn er veel liefhebbers voor nachten (o.a.toeslagen)

Ja, die liefhebbers ken ik ook. En dan kom ik weer even terug op jou eerste opmerking, Want inderdaad gaat het vaak mis bij het plannen binnen de kaders van de CAO/ATW. En daarin staan niet voor niets allerlei regels m.b.t. het inplannen van nachtdiensten en rusttijden. Maar daar hebben die "liefhebbers" dan vaak geen boodschap aan. De ATW mag je als werknemer niet naast je neerleggen zelfs als het je dat goed uitkomt. En daar wringt dan ook vaak de schoen. Want als je als planner je gewoon aan de CAO/ATW wilt houden, dan komt het zeer regelmatig voor dat je verzoeken van werknemers af MOET wijzen, omdat het gewoon niet mag volgens de CAO/ATW. En dan is het ook weer niet goed

dus ik snap je redenering wel dat het niet wenselijk is als anderen er meer moeten draaien, maar de praktijk wijst uit dat de "anderen" dit vaak niet als probleem ervaren en 's nachts écht liever werken dan thuis zijn.

Zolang het mag volgens de CAO/ATW heb ik er geen probleem mee

En echt, HRDG beveiliging, onregelmatig werk is gewoon niet gezond !!! Lees het rapport Licht op de nacht maar eens
 https://www.fnv.nl/site/dossiers/dossier_arbeidstijden/Downloadblokken/Rapport_Licht_op_de_nacht.pdf

Precies, en dus dien je als werkgever/planner werknemers die willens en wetens de ATW regels m.b.t. nachtdiensten aan hun laars willen lappen tegen zichzelf in bescherming nemen, om te voorkomen dat er later (medische) problemen ontstaan. Om maar niet te spreken over de boetes/kosten die daarvan het gevolg zijn, die voor rekening van de werkgever komen!

Ik snap best dat je aan de werkgeverskant staat. Is je goed recht. Ik snap ook dat het voor kleinere beveiligingsbedrijven onhandig is voor je bedrijfsvoering als je mensen in dienst hebt die geen nachten willen/kunnen draaien, maar dat geeft je niet het recht om iemand impliciet als een soort van "tweederangs beveiliger" weg te zetten. Misschien doe je dat niet, maar die indruk heb ik wel.

Ik niet, hij zegt het wellicht wat ongenuanceerd hard.

Zoals ik al zei ben ik zelf vrijgesteld van nachtdiensten. Ik had ze liever wel gedraaid geloof me. Verder draai ik alle diensten.
Nadat ik lange tijd voor mijn huidige werkgever werkte bleken nachtdiensten medisch niet meer haalbaar. Mijn werkgever (grote werkgever) en ik zijn hier in goed overleg, samen met de bedrijfsarts, uitgekomen.
Het resultaat hiervan is dat ik nagenoeg geen ziekte verzuim meer heb omdat ik na een (serie) nacht(en) niet dagenlang ziek ben. Een voordeel voor zowel de werkgever als voor mij.

En zo hoort het dus te gaan. Maar dat wil niet zeggen dat je zelf ook niet eens in de spiegel kunt kijken, en niet per definitie al je problemen op het bordje van je werkgever en collega's moet leggen. Wellicht komt iemand dan tot de conclusie om een andere weg in te slaan.

Aan de andere kant snap ik heel goed dat ook de bedrijfsvoering geen constant gegeven is. Opdrachten vallen weg en komen er bij. Allemaal met hun eigen specifieke karakter.

Precies. En ook in de persoonlijke omstandigheden van werknemers veranderd er van alles. En dus moet je zeker als je in de beveiliging werkt er rekening mee houden dat er een moment komt dat werk en privé gaan wringen.

Dit neemt niet weg dat je in overleg er samen vaak toch uit kunt komen.

Dat is inderdaad een goed begin

Lukt dit niet dan kunnen er andere oplossingen gezocht worden (Outplacement, detachering bij een zusterbedrijf enz.) Met in de laatste plaats een zoektocht naar een andere baan voor je werknemer.

Daarbij ga jij er dus van uit dat de oplossing vanuit de werkgever moet komen. Ik denk dat ook de werknemer een (belangrijk) onderdeel van de oplossing is.

Zo sterk wil ik het niet stellen, maar denk in ieder geval na voordat je op verzenden drukt !!!

Zoals al eerder gezegd, hij zegt het wellicht wat hard en ongenuanceerd, maar er zit zeker een kern van waarheid in....
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 augustus 2015, 15:45 door Planner »

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Gedwongen Nachtdiensten werken
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 13 augustus 2015, 07:35 »
Dit neemt niet weg dat je in overleg er samen vaak toch uit kunt komen. Lukt dit niet dan kunnen er andere oplossingen gezocht worden (Outplacement, detachering bij een zusterbedrijf enz.) Met in de laatste plaats een zoektocht naar een andere baan voor je werknemer.
Daarbij ga jij er dus van uit dat de oplossing vanuit de werkgever moet komen. Ik denk dat ook de werknemer een (belangrijk) onderdeel van de oplossing is.
Dit nalezend wek ik misschien wel de indruk dat de oplossing van de wergever moet komen. (Ook ik moet nadenken voordat ik op verzenden druk)
Net als in de scheikunde heb je voor een oplossing 2 componenten nodig. Oplossen doe je dus samen.
Daar kunnen de aangedragen mogelijkheden deel van uitmaken. In de beveiligingswereld is het toch wel een beetje ons kent ons, zeker waar het de kleinere bedrijven aangaat. Dus de mogelijkheden om iemand, al of niet tijdelijk, bij een collega bedrijf onder te brengen lijkt me niet onmogelijk.

Zoals al eerder gezegd, hij zegt het wellicht wat hard en ongenuanceerd, maar er zit zeker een kern van waarheid in....
Klopt, de uitspraken zijn hard en ongenuanceerd (kwetsend voor sommigen misschien) en ik ontken ook niet dat er een kern van waarheid in zit. Ik wil alleen maar aangeven dat de mogelijkheden die er mogelijk zijn ook benut moeten worden voordat er besloten wordt dat werkgever en werknemer ieder een andere weg in slaan.
Ik hoop, en ga er vanuit, dat HDRG beveiliging, als goed werkgever, in de omgang met zijn eventuele werknemers zorgvuldiger is dan met zijn uitspraken. Zoals ik al eerder zei zijn in mijn ogen de werknemers het grootste kapitaal in onze tak van sport. Een tevreden werknemer levert tevreden klanten op en is makkelijker geneigd een stapje extra te zetten voor zowel de werkgever als de opdrachtgever, en dat, en daar gaat het tenslotte om, gaat de werkgever uiteindelijk merken in zijn bedrijfsresultaat denk ik zo.

Raken we nu off topic? ???

« Laatst bewerkt op: donderdag 13 augustus 2015, 07:41 door CP »