Auteur Topic: Vest voor evenementbeveiliging  (gelezen 24762 keer)

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Vest voor evenementbeveiliging
« Gepost op: zondag 27 april 2014, 19:01 »
Beste leden van dit forum.

Na gisteren een lange shift te hebben gedraaid tijdens Koningsdag, kwam ik in gesprek met diverse collega evenementbeveiligers. Ik bleek nog een van de weinigen te zijn die rondliep zonder vest. Ik heb dit nooit echt nodig gevonden, maar ik kreeg gisteren te horen dat er toch verschillende mensen nabij drukke uitgaansgebieden opgepakt waren met messen, en dat tijdens Koningsdag..  Ik heb nooit begrepen waarom iemand überhaupt met een mes op stap zou gaan, maar dat terzijde.

Ik lees al gedurende een lange tijd mee op dit forum, maar had tot op heden nog geen account aangemaakt. Ik heb de topics omtrent steek-/ kogelwerende vesten doorgelezen, maar vond het toch noodzakelijk om een nieuw topic aan te maken.

Graag hoor ik jullie (persoonlijke) mening over steek-/ kogelwerende vesten voor evenementbeveiligers. Vesten van vele kilo's is dus een no-go in mijn ogen.

Het vest moet in ieder geval voldoende steekwerend zijn. De details van sommige vesten (zoals bestemd tegen messen met een slag van 15 joule) zeggen mij persoonlijk niet veel. Hoeveel joule is een gemiddelde slag?

Wat betreft kogelwerendheid heb ik vernomen dat niveau IIIA aangeraden wordt, omdat vanaf niveau III het vest al veel minder flexibel wordt. Correct me if i'm wrong. 

Bescherming tegen naalden / priemen is voor mij geen must maar natuurlijk een pre. Een naald heeft een persoon net zo gemakkelijk in je arm gezet, en de schade zal dan helaas even erg kunnen zijn als een naald in bijvoorbeeld je buik. Ik heb echter vernomen dat er ook vesten zijn (van o.a. Kevlar) die sowieso ook naaldwerend zijn. In dat geval is dat natuurlijk mooi meegenomen.


Graag hoor ik jullie ervaringen en meningen. Als jullie specifieke vesten weten voor mijn wensen, dan hoor ik dat natuurlijk graag.


Oja, ik maak tegenwoordig zoveel mogelijk extra uren in de evenementbeveiliging omdat ik het geld goed kan gebruiken. Ik weet dat mijn leven niet in geld uit is te drukken, maar een vest van over de €1000,- kan ik nu niet betalen

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #1 Gepost op: zondag 27 april 2014, 21:08 »
Ik heb je een pb gestuurd.

Danac

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #2 Gepost op: zondag 27 april 2014, 23:38 »
Mogen wij de PB ook weten?  :D Ik ben namelijk ook hard op zoek naar een steek/kogelwerend vest en kan wel een tip gebruiken.

Wellicht heeft iemand er nog een over die ik kan overnemen?

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #3 Gepost op: zondag 27 april 2014, 23:40 »
Ik heb je PM gelezen. Bedankt voor je reactie!  Ik zal het in overweging nemen bij mijn uiteindelijke beslissing.

@danacy: Ze zal de PM vast ook naar jou willen sturen ;)

Zijn er nog nog meer leden die mij kunnen wijzen op een interessant vest? Of zijn er nog leden die mij verder advies kunnen geven bij deze aankoop? Ik hoor het graag!

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 29 april 2014, 18:04 »
Iemand?

Ik heb ook zitten kijken voor Engarde vesten. Het EnGarde DeLuxe Undergarment Vest om precies te zijn, en dan met MT pro panelen doordat deze (volgens de website van Engarde) ook goed steekwerend en naaldwerend is. Dit vest kost echter 600-700 euro op diverse websites.. Wat denken jullie van Engarde vesten?



Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 29 april 2014, 18:23 »
Engarde vesten zijn ook erg mooie vesten. Welke vest beter is ligt geheel aan jezelf en wat je zelf prettig vindt. Naast de vesten die wij in de webshop hebben staan kunnen we ook vesten van Elmon bestellen. De prijs van de Elmon vesten is vergelijkbaar met de Engarde en zijn ook klasse IIIA en naast kogel- ook snij- en steekwerend.
Even uit mijn hoofd zijn beide vesten gemaakt van Dyneema ipv Kevlar. Wat het verschil is tussen de twee materialen is dat de vezel van Dyneema een stuk sterker is dan dat van Kevlar waardoor je dus minder materiaal (lagen) nodig hebt om een gelijke weerbaarheid te verkrijgen of, bij gelijke dikte, een hogere klasse weerbaarheid.

Verder is het puur een eigen voorkeur en wat je zelf prettig vind. Als je een nieuw vest koopt zijn er eigenlijk geen slechte vesten. Of je moet natuurlijk een afgekeurde partij op de kop tikken. 

Ik hoop dat je een keuze kunt maken, want er is veel aanbod. Als je eens goed advies wilt adviseer ik je contact met me op te nemen.

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 30 april 2014, 20:56 »
Bedankt voor je reactie!

Ik kijk nog even aan wat ik doe. Ik heb van een collega vernomen dat het ook handig is dat je de verschillende vesten gewoon even past.

Heb jij enig idee hoeveel een messteek aan Joule is? Ik lees vaak dat sommige vesten bijvoorbeeld steekwerend zijn tot 15 Joule, maar ik heb eerlijk gezegd totaal geen idee of dat veel of weinig is. Als een gemiddelde messteek dus een hogere kracht heeft van 15 Joule, dan heeft zo'n vest dus waarschijnlijk weinig zin als er echt trammelant is. 15 Joule is volgens mij de laagste klasse van steekwerendheid. 

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 30 april 2014, 21:38 »
Passen is sowieso geen overbodige luxe, omdat de pasvorm overal wel een beetje verschilt, en je moet zelf uitvinden wat je prettig vindt.

KR1 en SP1 zijn de laagste klassen van mes- en priem steekwerendheid. Dit zou een kracht van 24 joule tegen moeten houden. Hoeveel kracht een gemiddelde steekbeweging heeft is mij niet bekend, ik kan het ook nergens terugvinden, maar wat ik wel weet is dat de kracht waarmee een steekbeweging aankomt afhankelijk is erg veel factoren. Als je zelf naar achteren stapt is de kracht al een stuk minder bijvoorbeeld. Meestal blijf je niet stilstaan. Daarbij is de kracht ook afhankelijk van het type mes.

Bij een vest met klasse KR1 en SP1 zou het vest een mes wat met een kracht van 24 joule binnenkomt tot 7 mm mag doordringen en met een kracht van 36 joule tot max 20 mm. Deze klasse is meer dan voldoende in een laag risico omgeving waar je niet met kruisbogen beschoten zal worden of geslacht zal worden met jachtmessen. De gemiddelde messen die we op straat en op evenementen/horeca tegenkomen (categorie vlindermes) zou geen tot zeer weinig schade moeten opleveren.

NIJ klasse is de kogelwerendheid.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen in je zoektocht naar het ideale vest.

amstaf3

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 1 mei 2014, 08:05 »
Engarde en BSST het top segment van vesten beide hebben hun voor en nadelen.
Persoonlijk vind ik het nadeel van Engarde dat het alleen de maat voering S, M, L . Xl enz. Gebruiken.
BSST worden de vesten op maat gemaakt en ook in lengte en naar je lichaamsbouw voordeel hiervan kan je eigenlijk wel raden zit toch iets lekkerder dan een standaard maat.
Nadeel je moet eerst een keer komen passen en opmeten en als hij klaar is een keer ophalen of oplaten sturen.
Engarde kan je zo bij een erkende dealer kopen zonder wachttijd.
Ze houden zelfs rekening met het feit of je bv. Portier bent veel staan dus een langer vest. Of bv. Veel in een auto moet rijden zoals Politie vest is dan wat korter. BSST P6 PLNL
Beide vesten zijn steekwerend joule maar dat is weer te verhogen door een losse insert plaat bij BSST heet dat turtleskin en dan is hij zelfs priemwerend ondanks dat komt het vest niet verder dan 2,3 kg zonder die plaat komen beide vesten niet boven de 1,8 kg
Voor de rest even tussen level IIA-II-IIIA deze veste zijn nog steeds zoals genoemd soft vesten en geschikt voor onder de kleding.
Daar boven level III-IV-V zijn harde vesten en zijn geschikt voor over de kleding en veels te zwaar.
Dat komt door de harde ballistische platen maar die houden dan ook een 7.62 NATO tegen.
Voor de rest moet je eigenlijk bedenken waarvoor je het vest wil voor gebruiken en dan kom je in dit land niet verder dan Level IIA en IIIA zwaarder kom je eigenlijk nooit tegen meest gebruikt caliber is 9MM
en beide houden dit met gemak tegen.
Tevens zijn ook andere die vesten te koop aan bieden voor €300,00 splinternieuw.
Nu over me zelf ik loop met een BSST P6 PLNL korte versie net gelijk met de navel tijdens het zitten kruipt hij hierdoor niet omhoog waardoor hij zeg maar onder je kin komt te zitten visitatie's en fouilleren heb ik er totaal geen last van ook met de koppel om geen enkelast heb hem zowel binnen als buiten aan en vaak 12 uur achtereen heb er wel een speciaal truitje eronder voor de vocht regulatie.
Wie meer wil weten kan een PM sturen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 1 mei 2014, 08:09 door amstaf3 »

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 1 mei 2014, 10:33 »


Citaat
Heb jij enig idee hoeveel een messteek aan Joule is? Ik lees vaak dat sommige vesten bijvoorbeeld steekwerend zijn tot 15 Joule

 klasse KR1 en SP1 met een inslag tot max 24 joules, is eigenlijk de impact die een mens max kan geven met een mes(je hebt oermensen dat zijn uitzonderingen) Daarnaast is het inderdaad ook het mes wat mee speelt. Je zal denken hoe groter het mes hoe meer impact, maar dit hoeft niet zo te zijn.

Buiten alle professionele messen, zoals professionele koksmessen, jachtmessen etc, houd het vest vrijwel alle messen tegen waarmee een persoon je zal willen steken.
Houd er wel rekening mee dat als je bijvoorbeeld dunne priem hebt, deze er wel door kan gaan.

Maar in de praktijk is een vest van KR1 en SP1 meer als voldoende. Ik kan je een vest verkopen van 1000 euro, waarbij er bijvoorbeeld met een M16 op kan worden geschoten, of ik kan je bijvoorbeeld een vest van 250 euro verkopen, die lichter is, dus beter en lekkerder zit, maar dan kan er niet met een M16 op worden geschoten..
Enige luxe die je wel kunt nemen is naald werend! Dan heb je eigenlijk alles wat je van een vest verwachten kunt.

Veel portiers hebben onnodig hoge klassering vesten aan. De kans dat er met een M16 of dergelijke op je geschoten word is vrij klein denk je niet..

Mijn advies is: Koop een vest wat flexibel is, een mooie pasvorm heeft en niet te zwaar is(Max 2,5 a 2,8 kg, dit gewicht zit nog redelijk)

Ik heb mijn vest besteld op www.ljsecurity.nl
Mooi vest, mooie pasvorm, snelle levering, en scherp geprijsd.

Succes met het vinden van het juiste vest!

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 1 mei 2014, 13:27 »
@ Nadina Jahangier: Wederom bedankt voor je reactie! Ik heb een hoop van jou geleerd. Ik zal je webshop bij het kopen van beveiligingsgerelateerde artikelen zeker in gedachte houden!


@ amstaf3: Bedankt voor je reactie! Ik heb een tijd rondgekeken op hun websites. Het valt me op dat je de daadwerkelijke producten alleen op hun .de website kunt vinden. Ik zie echter nergens prijzen, dien ik hiervoor te mailen? Ik zie ook nergens de HG / NIJ- levels, de KR levels en de SP levels op hun website. Ik heb inderdaad gelezen dat Turtleskin ook naaldwerend is, dat is wel handig om erbij te nemen dus. Al beschrijft BSST deze wel als 'heavy'.


@ johanappel: Bedankt voor je bericht! Ik verwacht inderdaad niet dat er met een M16 geschoten gaat worden, niveau IIA / II / IIIA lijkt mij dus inderdaad voldoende wat betreft kogelwerendheid. KR1 en SP1 (en indien mogelijk ook naaldwerendheid) zie ik wel als vereisten. Op dagen zoals afgelopen Koningsdag krijg je toch te maken met allerlei figuren.. Graag reactie als iemand een dergelijk vest heeft gevonden op het internet!

Wat betreft de door jou gestuurde website, dat vest zie ik nu regelmatig op internet. Dat vest is ook precies dezelfde als Nadina Jahangier in haar webshop aanbiedt; zelfs de tekst is identiek. Het vest biedt echter geen aangetoonde SP & naaldwerendheid resistentie aan, volgens de gegevens.






johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 1 mei 2014, 20:34 »
Citaat
Bedankt voor je bericht!

Graag gedaan!

Citaat
KR1 en SP1 (en indien mogelijk ook naaldwerendheid) zie ik wel als vereisten.
SP houd in dat het ook naaldwerend is. SP houd in dat dunne scherpe voorwerpen het vest niet kunnen doorprikken, hier vallen naalden ook onder.

Echter is het zo dat het vest wat ik boven aangaf die ik zelf ook draag, ook beperkt naaldwerend is.
Kevlar is geweven en een enkele laag mag geen sp notering hebben omdat het niet voor 100% werend is van naalden en priemen. Omdat het geweven is, heb je altijd minuscule openingen in de kevlar plaat. Wat inhoud dat als er toevallig met een naald in die openingetje geprikt word, deze er door gaat.

Echter heb ik zelf helaas al meegemaakt dat een junkie mij met een naald wou prikken, gelukkig had ik een vest aan en bleef deze er in zitten.

Kortom... een sp notering geeft 100% bescherming omdat dit een dubbele laag kevlar is. een normaal kevlar vest zonder de notering geeft als ik een schatting moet maken 60 tot 70% bescherming.
Daarnaast zijn de vesten met een sp notering aanzienlijk duurder..

Ik weet niet welke maat je hebt, maar waar ik mijn vest weg heb zoals eerder genoemd had vorige week nog een aantal vesten liggen met notering SP2, KR2 en HG2..
Prijs weet ik niet, dan moet je even contact met ze opnemen, hebben ze normaal niet in het assortiment, maar ze hebben er een klein partij van kunnen inkopen. Misschien is dit wat je zoekt..

Citaat
Wat betreft de door jou gestuurde website, dat vest zie ik nu regelmatig op internet. Dat vest is ook precies dezelfde als Nadina Jahangier in haar webshop aanbiedt; zelfs de tekst is identiek.

Wil wel even wat uit de wereld helpen, dit vest word alleen aangeboden door LJ Security en inderdaad sinds kort door Nadina, echter zijn er mensen/bedrijven die hetzelfde vest aanbieden volgens hen maar tegen een aanzienlijk laag bedrag. Dit zijn ongekeurde kevlar platen waarbij je dus niet weet of ze nog functioneren ja of nee.. De info over het vest, kopieren ze van de website van Nadina of LJ Security..


Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 1 mei 2014, 22:10 »
Wederom bedankt voor je reactie! Ik was zelf al aan het twijfelen of er een verschil zat tussen naaldwerendheid en SP-levels.  Ik dacht dat dit op o.a. ijspriemen en schroevendraaiers sloeg en niet op naalden (omdat deze een nog kleiner oppervlakte hebben qua impact). Maar dat is nu duidelijk.

Ik heb de mensen van LJ Security even een e-mail gestuurd.

amstaf3

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 2 mei 2014, 07:41 »
De SP/KR praat eigenlijk over de impact die een mes of naald heeft.
Een klein voorbeeld een persoon van 100kg staat voor je en steekt je (naald,mes of priem) het vest houd dit tegen zonder turtleskin
Nu komt dezelfde persoon op je afrennen en steekt je weer door de snelheid en gewicht is de impact vele malen hoger en zal hij wel door het vest heen gaan zonder turtleskin en met niet.
Alles heeft te maken met de kracht, snelheid, gewicht en waarmee je gestoken wordt. Dat bepaalt het aan tal Joules

http://www.engardekogelvrijekleding.nl/.  Engarde de Luxe
http://Http://www.bsst.nl won op www.bsst.de daar zie je meer uitleg klik op P6
Bij beide staan geen prijzen maar ze beginnen bij ongeveer €600,00 let wel op de prijzen zijn excl. btw. het beste kan je ze ff bellen.BSST wordt niet verkocht via winkels of webshops omdat deze op de persoon gemaakt worden bv. je hebt een  borstomvang van een bodybuilder maar een smal middel of smal borstomvang en een bierbuik. Daar houden hun als enige rekening mee.
Engarde heeft op de site een aantal winkels staan die ze voor hun verkopen je kan ze niet direct bij hun zelf aanschaffen gaat altijd via een wederverkoper niet alle staan op de site maar bel ze en vraag naar iemand bij jou in de buurt.

Tevens deze 2 merken leveren vesten die onder de kleding bijna niet zichtbaar zijn ook al zit er turtleskin in bij veel andere merken zie je vaak rare bobbels of aftekeningen van het vest door de kleding heen dit doet niks af van het vest alleen is het geen fraai gezicht

Tevens geef ik je de raad mee goedkoop is vaak duurkoop en bedenk het moet wel je leven beschermen.
Als je nog meer wil weten pm me maar en ik zal je zo eerlijk mogelijk antwoord geven op al je vragen

Meld je ook gelijk dat ik er geen enkel belang bij heb bij wie je ze ook koopt geef alleen eerlijk de voor en nadelen van een bepaalt vest en wat je ongeveer nodig mocht hebben.


Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Vest voor evenementbeveiliging
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 02:29 »
Ik had je bericht al wel (meerdere keren) gelezen amstaf3, maar ik was je vergeten te bedanken. Bij deze nog dan!

Een update, ik heb inmiddels nog geen geschikt vest gevonden. De vesten van Engarde en BSST hebben zich, volgens de vele reviews en filmpjes die ik heb gekeken, wel bewezen. Alleen kan ik nu geen €600,- / €700,- daarvoor neerleggen. Bovendien zie ik ook wel eens vesten voorbij komen met betere "stats" voor een lagere prijs.


Heeft iemand ervaring met vesten van het merk ARMA? Laatst kwam ik iemand tegen die een dergelijk vest te koop had, niveau 3A en steekvrij. Echter kan ik nergens informatie over deze vesten vinden. Is dit merk betrouwbaar? In het kaartje in het vest stond een website "protectiveclothing.nl " (nee, dit is geen reclame)   echter is deze niet (meer?) actief.. 


Mocht iemand ergens een leuk (en betaalbaar) bullet- & knife resistant vest tegen komen, let me know!