Auteur Topic: cao vragen  (gelezen 3926 keer)

daratio

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
cao vragen
« Gepost op: zaterdag 31 maart 2018, 23:51 »
Goedeavond beste mede beveiligers,

Ik heb eigenlijk 2 vragen, hopelijk kunnen jullie me helpen.
Ik ben 5 jr werkzaam bij een bedrijf maar loop tegen wat loonprikkelen op het volgende:

Vraag 1) Sinds ik in dienst ben 2013 heb ik nog nooit gemiddelde ORT toeslag gekregen over ziekte uren nu is mijn vraag klopt het dat ik hier met TWK recht op heb? ik kan het artikel namelijk niet vinden?

Vraag 2) Wederom sinds mijn in dienst  2013 heb ik ook nooit volledige toeslagen gehad op feestdagen in het weekend en nacht zoals in artikel 45 van de cao staat ( als voorbeeld: feestdag in het weekend geeft mijn werkgever alleen de 50% toeslag ipv de 85%).

Klopt het dat ik volledig in mijn recht sta?

Alvast bedankt voor jullie feedback.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: cao vragen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 1 april 2018, 02:15 »
1 - Je hebt hier inderdaad recht op met terugwerkende kracht tot maximaal 5 jaar terug (volgens het Burgerlijk Wetboek). Het staat gewoon in artikel 1 van de CAO, bij de definitie van ziektegeld.

2 - Ook hier heb je gewoon recht op met terugwerkende kracht (tot 5 jaar).


Overigens heb jij ook recht op de gemiddelde ORT toeslag over vakantiedagen. In ieder geval tot 1-10-2014, en weer vanaf loonperiode 1 van 2017. In de tussentijd was dit uit de CAO gehaald, maar er is voldoende jurisprudentie waaruit blijkt dat ook in de tussenliggende periode dit gewoon uitbetaald had moeten worden.

En als dit soort dingen fout gaan, zou het zo maar kunnen zijn dat jij nog meer dingen mist.

Aangezien het inmiddels al 5 jaar duurt, is het belangrijk dat je de verjaring zo snel mogelijk stuit door een (aangetekende) brief te sturen met daarin de looncomponenten waarop jij nog meent recht te hebben (er hoeft geen berekening bij te zitten, dat komt wel).

Maar goed, gelijk hebben en krijgen zijn 2 verschillende zaken. Succes....

daratio

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: cao vragen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 1 april 2018, 12:51 »
Dank je wel Planner voor je toevoeging!

Top.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: cao vragen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 5 december 2019, 20:16 »
Ik zie in de CAO 2018-2023 de regels betreffende ORT over ziekte niet staan, is dit weer afgeschaft?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: cao vragen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 6 december 2019, 01:25 »
Je hebt gelijk, dat er ook (de gemiddelde) ORT over ziekteuren uitbetaald moet worden staat niet meer expliciet in de CAO. Het stond altijd heel duidelijk beschreven in de definitie van ziektegeld in artikel 1. Maar het gegeven dat dit er niet meer expliciet staat wil niet zeggen dat het is afgeschaft. De hoogste Europese rechter heeft immers bepaald dat ORT onderdeel uitmaakt van het loon en dus bij ziekte en verlof doorbetaald moet worden, vandaar dat het ook weer terug is bij verlofuren.

Waarom CAO partijen er voor gekozen hebben om dit uit de CAO te halen zullen we waarschijnlijk nooit weten, hun gedachten zijn namelijk niet te bevatten!

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: cao vragen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 6 december 2019, 19:22 »
Bedankt Planner voor deze verduidelijking.

Waarom CAO partijen er voor gekozen hebben om dit uit de CAO te halen zullen we waarschijnlijk nooit weten, hun gedachten zijn namelijk niet te bevatten!

Tja, wat niet weet maakt meer winst  :P