Auteur Topic: opzegtermijn ontslag  (gelezen 9368 keer)

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
opzegtermijn ontslag
« Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 14:20 »
Goedemiddag,

Nu zitten wij met de volgende situatie. Wij hebben iemand in dienst voor onbepaalde tijd. Deze medewerker heeft zelf ontslag genomen. In het CAO en de arbeidsovereenkomst staat een opzegtermijn van 2 loonperioden.

Echter wordt niet duidelijk vanaf wanneer de loonperioden tellen. Telt de huidige (lopende) loonperiode mee als 1 loonperiode of gaan we pas tellen na afloop van deze loonperiode. Of moeten we vanaf vandaag gewoon 8 weken tellen en dat beschouwen als 2 loonperioden? (meest onlogische, maar je weet maar nooit)

Er zal vast wel iemand zijn die met dit bijltje gehakt heeft.

Ik lees het graag van de mensen met praktijkervaring, want het CAO is naar mijn mening hier niet heel duidelijk in.

mvg, Nadina

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: opzegtermijn ontslag
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 23:14 »
Ik lees het graag van de mensen met praktijkervaring, want het CAO is naar mijn mening hier niet heel duidelijk in.

De CAO is in veel gevallen niet duidelijk, maar in dit geval kan er geen enkel misverstand bestaan:

"Bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd geldt voor de werknemer en de werkgever een opzegtermijn van 2 loonperioden, tenzij bij schriftelijke overeenkomst voor beiden een gelijke langere opzegtermijn is overeengekomen. Opzegging kan geschieden tegen elke dag"

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: opzegtermijn ontslag
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2016, 23:30 »
Overigens is de CAO wel duidelijk, maar de regel die er staat is nietig. De standaard opzegtermijn is 1 maand. Wanneer in een (Collectieve) arbeidsovereenkomst een langere termijn wordt afgesproken, dan mag dat alleen wanneer voor de werkgever de opzegtermijn 2 x zo hoog is als die voor de werknemer. Aangezien in de CAO staat dat voor beide partijen een opzegtermijn van 2 loonperiodes staat, is dit een nietige bepaling, en geldt gewoon de wettelijke opzegtermijn van 1 (kalender)maand.

https://www.jurofoon.nl/blog/blogpost/opzegtermijn-bij-einde-arbeidsovereenkomst

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: opzegtermijn ontslag
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016, 23:52 »
Overigens is de CAO wel duidelijk, maar de regel die er staat is nietig.


Toch fijn dan, zo'n CAO met bepalingen die nietig zijn.

Opzegging kan tegen elke dag, snap ik. Lees ik ook. Maar ik vroeg me af op het dan twee volle loonperiodes betreft of de periode waarin opgezegd wordt als 1 loonperiode gezien wordt. Of dat er vanaf datum opzegging 8 weken bijgeteld moeten worden (gezien een loonperiode uit 4 weken bestaat). Dat werd me niet geheel duidelijk.

Nu blijkt dat de bepaling uit het CAO nietig zou zijn, ligt het anders en doet bovenstaande er dus niet toe en gaan we inderdaad over op de wettelijke bepaling uit het Burgerlijk Wetboek.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: opzegtermijn ontslag
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 20:50 »
en gaan we inderdaad over op de wettelijke bepaling uit het Burgerlijk Wetboek.

Kijk, dit is nu eens goed nieuws. Een werkgever die gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en daar waar de CAO partijen het af laten weten, gewoon de wet uitvoert.

Mag ik er dan ook nog even op wijzen dat de CAO partijen de ORT over de vakantiedagen uit de CAO hebben geschrapt, maar dat Europese wetgeving zegt dat werknemers tijdens de vakantie daar wel (met terugwerkende kracht) recht op hebben.

En dat zelfs het pensioenfonds aangeeft dat parttimers ten onrechte geen pensioen opbouwen over meeruren.

Gaan jullie dat dan ook meteen regelen voor jullie werknemers, of wachten jullie daar wel de nieuwe CAO af? En wat als blijkt dat in deze, of toekomstige CAO's ook bepalingen staan die tegen de wet ingaan, gaan jullie dat dan ook regelen?

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: opzegtermijn ontslag
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 26 augustus 2016, 07:17 »
Kijk, dit is nu eens goed nieuws. Een werkgever die gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en daar waar de CAO partijen het af laten weten, gewoon de wet uitvoert.

Mag ik er dan ook nog even op wijzen dat de CAO partijen de ORT over de vakantiedagen uit de CAO hebben geschrapt, maar dat Europese wetgeving zegt dat werknemers tijdens de vakantie daar wel (met terugwerkende kracht) recht op hebben.

En dat zelfs het pensioenfonds aangeeft dat parttimers ten onrechte geen pensioen opbouwen over meeruren.

Gaan jullie dat dan ook meteen regelen voor jullie werknemers, of wachten jullie daar wel de nieuwe CAO af? En wat als blijkt dat in deze, of toekomstige CAO's ook bepalingen staan die tegen de wet ingaan, gaan jullie dat dan ook regelen?

Haha, dat mag je hopen ja! Maarja, dat gaat geld kosten en daar zijn werkgevers niet happig op om het zacht uit te drukken ;)

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: opzegtermijn ontslag
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 augustus 2016, 14:17 »
Kijk, dit is nu eens goed nieuws. Een werkgever die gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid neemt en daar waar de CAO partijen het af laten weten, gewoon de wet uitvoert.

Mag ik er dan ook nog even op wijzen dat de CAO partijen de ORT over de vakantiedagen uit de CAO hebben geschrapt, maar dat Europese wetgeving zegt dat werknemers tijdens de vakantie daar wel (met terugwerkende kracht) recht op hebben.

En dat zelfs het pensioenfonds aangeeft dat parttimers ten onrechte geen pensioen opbouwen over meeruren.

Gaan jullie dat dan ook meteen regelen voor jullie werknemers, of wachten jullie daar wel de nieuwe CAO af? En wat als blijkt dat in deze, of toekomstige CAO's ook bepalingen staan die tegen de wet ingaan, gaan jullie dat dan ook regelen?

Pensioen opbouwen over meeruren doen de partimers al. Dus dat geld geven we al uit. ORT over vakantiedagen kregen ze ook al. Dus ook daar lopen we al keurig mee in de pas.

verder wachten we de CAO's af en bespreken we deze met de medewerkers. In principe hebben we er nooit discussies over, omdat we het CAO beiden zien als richtlijn waarbij je soms iets geeft en soms iets neemt.

Er is veel in het CAO onduidelijk, vooral voor werknemers, dus je zou mensen heel veel wijs kunnen maken. Dat proberen wij niet te doen en het zo netjes mogelijk in overleg met elkaar uit te voeren zodat we allemaar tevreden zijn.

We zijn geen goedkoop bedrijf en proberen het zo goed mogelijk te doen. Uiteraard lukt dat niet met alles omdat we het soms simpelweg niet weten, maar we doen ons best en vragen het dan na.