Auteur Topic: Modelovereenkomst voor de Beveiliging  (gelezen 10932 keer)

Roderick

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Modelovereenkomst voor de Beveiliging
« Gepost op: donderdag 14 juli 2016, 17:29 »
Beste mede Collega's/ZZp'ers

Met het verdwijnen van de VAR en dit lopende jaar het invoeren van de nieuwe modelovereenkomsten.
Is het toch wel duidelijk dat er bij de overheid makkelijk gedacht wordt, doen we gewoon een overeenkomst lekker makkelijk.
Alleen beroepen als beveiliging is het toch net wat anders, gezien je veel met ad-hoc te maken hebt.
Maar stel je hebt een aantal langdurige opdrachtgevers, waarbij je over een langere periode een klus/klussen kan doen.

Ik heb al een tijdje zitten kijken en de belastingdienst heeft wel leuk meerdere voorbeeld overeenkomsten voor verschillende branches, behalve beveiliging.
Dan zeggen ze wel je kan een algemeen overeenkomst gebruiken en desgewenst aanpassen.
Maar nu zou het toch wel handiger zijn als je gewoon een overeenkomst specifiek voor beveiliging zou hebben.
Is het ook mogelijk om een overeenkomst van opdracht te gebruiken, ook mbt tot andere zzp'ers die onder een pas van jou werken.
Nu weet ik dat het betalen via een pay-roll kan, scheelt ook weer een deel administratie bijhouden.
Maar dan heb je nog kans dat er gezegd wordt dat het personeel is en vraagt de belasting weer leuk geld.

Om het betalen aan de belasting zoveel mogelijk tegen te gaan ben ik dus aan het kijken wat het beste is, want ik heb een aantal mede ZZP'ers die ik wel een pasje wil geven.

Nu vroeg ik me ook af hoe andere ZZP'ers dit doen in dit wisseljaar (van VAR naar overeenkomst)?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Modelovereenkomst voor de Beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 14 juli 2016, 22:34 »
Nu weet ik dat het betalen via een pay-roll kan, scheelt ook weer een deel administratie bijhouden.
Maar dan heb je nog kans dat er gezegd wordt dat het personeel is en vraagt de belasting weer leuk geld.

Als er via pay-roll betaald wordt, dan is er geen kans dat er gezegd wordt dat het personeel is, maar dan is er per definitie sprake van personeel, waarbij de pay-roll organisatie de werkgever is. Van wie gaat de belasting dan weer geld vragen?

Falcon

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 26
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Loeffen Beveiliging
  • Bedrijf: Loeffen Beveiliging
  • Functie: ZZP Beveiliger
Re: Modelovereenkomst voor de Beveiliging
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 21 juli 2016, 16:10 »
Voor ons als ZZP'ers in de beveiliging is geen passende modelovereenkomst te maken. De aspecten waar de belastingdienst naar kijkt en dus in een overeenkomst moet worden opgenomen, werken bij ons niet. Met name op het puntje zelfstandig werken. We krijgen altijd van onze klanten door hoe we moeten werken en op welke tijden. Dit probleem had b.v. ook de thuiszorg ZZP'ers. Die werken ineens allemaal als werknemer aangeslagen door de belastingdienst. Datzelfde staat ons ook te wachten.

Werken via een payrolconstructie werkt aan de kant van de ZZP'er wel. Je bent dan werknemer van het payrolbedrijf en dat vindt de belastingdienst prima. Je moet dan net als iedere werknemer belasting afdragen en hebt geen belastingvoordeel meer. Echter de relatie tussen payrolbedrijf en jou klant voldoet niet aan de eisen van de belastingdienst. Jou opdrachtgever kan dan nog steeds door de belastingdienst aangeslagen worden als jou werkgever en krijgt flinke boetes en nabetalingen voor geschoteld. Belastingdienst beoordeeld namelijk jou (werk)relatie tot hem en niet naar de relatie opdrachtgever <> payrolbedrijf. Ze kijken hier ook weer hoe zelfstandig jij bent. Er zullen maar weinig opdrachtgevers zijn die op deze manier zaken met je willen doen. een BV starten? Zelfde probleem. Personeel in dienst nemen? Dat werkt als je je personeel inzet. Maar als jij een klus zelf doet.....

Ikzelf heb al twee maal bij de belastingdienst een model overeenkomst ingediend die voor ons na te leven zou zijn. In beide gevallen zijn ze afgewezen. De belastingdienst wil dat wij allemaal in loondienst gaan werken. Ik ben lid van het FNV Zelfstandigen. Ik hoop dat hun willen helpen met het opstellen van een overeenkomst / werkwijze voor ons.

Groet
Rene Loeffen

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Modelovereenkomst voor de Beveiliging
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 21 juli 2016, 23:47 »
Echter de relatie tussen payrolbedrijf en jou klant voldoet niet aan de eisen van de belastingdienst.

Wees eens concreet? Aan welke eisen wordt niet voldaan? Of is onderstaande waar jij op doelt? Wat is dan voor de belastingdienst het verschil tussen jezelf via een payroll bedrijf aan een beveiligingsbedrijf laten werken en elk willekeurig uitzendbureau dat uitzendkrachten levert aan een (beveiligings)bedrijf?

Jou opdrachtgever kan dan nog steeds door de belastingdienst aangeslagen worden als jou werkgever en krijgt flinke boetes en nabetalingen voor geschoteld.

En het payroll bedrijf krijgt dan alle sociale lasten die zij hebben afgedragen weer terug?

Belastingdienst beoordeeld namelijk jou (werk)relatie tot hem en niet naar de relatie opdrachtgever <> payrolbedrijf.

En die (werk)relatie is anders als bij een uitzendkracht?

Ze kijken hier ook weer hoe zelfstandig jij bent.

En die zelfstandigheid is bij uitzendkrachten geen issue?

Er zullen maar weinig opdrachtgevers zijn die op deze manier zaken met je willen doen.

Dat denk ik ook. Maar dat heeft volgens mij verder niets met de belastingdienst te maken, maar met de kosten die daar mee gepaard gaan. Want ook een payroll bedrijf zal zich aan de CAO moeten houden. En dan kan een bedrijf net zo goed met een uitzendorganisatie in zee gaan die meerdere beveiligers kan leveren.

Ikzelf heb al twee maal bij de belastingdienst een model overeenkomst ingediend die voor ons na te leven zou zijn. In beide gevallen zijn ze afgewezen. De belastingdienst wil dat wij allemaal in loondienst gaan werken.

Gezien de gezagsverhoudingen lijkt mij dat ook niet meer dan logisch, het heeft niets met zelfstandigheid te maken! Kijk wat voor misstanden dit in deze en andere branches heeft geleid!

Ik ben lid van het FNV Zelfstandigen. Ik hoop dat hun willen helpen met het opstellen van een overeenkomst / werkwijze voor ons.

Ik hoop dat zij jou en anderen gaan overtuigen dat dit de verkeerde oplossing is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 21 juli 2016, 23:48 door Planner »

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Modelovereenkomst voor de Beveiliging
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 16 augustus 2016, 05:14 »
Citaat
Met het verdwijnen van de VAR en dit lopende jaar het invoeren van de nieuwe modelovereenkomsten.
Is het toch wel duidelijk dat er bij de overheid makkelijk gedacht wordt, doen we gewoon een overeenkomst lekker makkelijk.
Er word niet makkelijk gedacht, een VAR is achterhaald en moest er een nieuwe oplossing komen. op zich is dit niet eens zo heel verkeerd. Het heeft alleen wat opstartproblemen.

Citaat
Alleen beroepen als beveiliging is het toch net wat anders, gezien je veel met ad-hoc te maken hebt
.

Dus? Bij adhoc diende je ook eerst je var te overhandigen bij je opdrachtgever, nu overhandig je een overeenkomst, wat is het probleem?


Citaat
Ik heb al een tijdje zitten kijken en de belastingdienst heeft wel leuk meerdere voorbeeld overeenkomsten voor verschillende branches, behalve beveiliging.
Dan zeggen ze wel je kan een algemeen overeenkomst gebruiken en desgewenst aanpassen.
Maar nu zou het toch wel handiger zijn als je gewoon een overeenkomst specifiek voor beveiliging zou hebben.

Wat wil je in je eigen overeenkomst zien, wat in de standaard model overeenkomsten niet is vermeld?


Citaat
Is het ook mogelijk om een overeenkomst van opdracht te gebruiken, ook mbt tot andere zzp'ers die onder een pas van jou werken.

Je moet een overeenkomst hebben die is goedgekeurd door de belastingdienst. Als je een eigen overeenkomst hebt, dan dien je deze in voor controle, en bij goedkeuring krijg je een nummer die er op komt te staan, en deze overeenkomst kun je blijven gebruiken.

Citaat
Nu weet ik dat het betalen via een pay-roll kan, scheelt ook weer een deel administratie bijhouden.
Maar dan heb je nog kans dat er gezegd wordt dat het personeel is en vraagt de belasting weer leuk geld.

payrol is geen vervanging van je var of modelovereenkomst voor zzp..... Deze modelovereenkomsten zijn enkel voor zzp die geen personeel in dienst hebben...

Heb je personeel in dienst, en het is een zzp, dan dient de zzp die jij inhuurt, te beschikken over een dergelijke overeenkomst. Mensen die jij op de payroll weg zet richting je klanten, ben je geen modelovereenkomst nodig van de belastingdienst.
Wel is een samenwerkingsovereenkomst makkelijk waarin je de verantwoordelijkheden in vast legt, evenals je gemaakte afspraken.

Citaat
Om het betalen aan de belasting zoveel mogelijk tegen te gaan ben ik dus aan het kijken wat het beste is, want ik heb een aantal mede ZZP'ers die ik wel een pasje wil geven.

maar wat wil je nu precies?
Je hebt het over je opdrachtgevers? en je hebt het over zzp die je in dienst wil nemen.
Beide verschillende vragen.

Als ik jou schrijven goed begrijp, heb jij een eigen vergunning met ND nummer. Als je puur als zzp werkt zonder personeel, dan kun je een modelovereenkomst gebruiken van de belastingdienst.

Heb je ook personeel in dienst, dan heb je niks aan deze overeenkomst. Dan moet je gaan werken met samenwerkingsovereenkomsten, welke je het beste kunt laten opstellen door een jurist.

De zzp die jij vervolgens in dienst neemt, dienen te beschikken over een genoemde overeenkomst.
Die overeenkomst staan enkel de verantwoordelijkheden voor de afdrachten van belasting dienst, en wie hiervoor de verantwoordelijkheid neemt.


MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Modelovereenkomst voor de Beveiliging
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 16 augustus 2016, 05:26 »
Citaat
Voor ons als ZZP'ers in de beveiliging is geen passende modelovereenkomst te maken. De aspecten waar de belastingdienst naar kijkt en dus in een overeenkomst moet worden opgenomen, werken bij ons niet.

jawel hoor. Dit is zeker wel werkzaam binnen de beveiliging.

Citaat
Met name op het puntje zelfstandig werken. We krijgen altijd van onze klanten door hoe we moeten werken en op welke tijden. Dit probleem had b.v. ook de thuiszorg ZZP'ers. Die werken ineens allemaal als werknemer aangeslagen door de belastingdienst. Datzelfde staat ons ook te wachten.

Dat is ook helemaal niet erg. Het word pas erg als je als zzp maar 1 opdrachtgever hebt, gewoon in het rooster mee werkt. Dus wat een normale werknemer ook heeft. Alleen je stuurt een factuur. Dan kan de belastingdienst gaan twijfelen.

Echter als je alles op papier goed hebt vastgelegd, kun je dit weerleggen bij de belastingdienst.

Citaat
Werken via een payrolconstructie werkt aan de kant van de ZZP'er wel. Je bent dan werknemer van het payrolbedrijf en dat vindt de belastingdienst prima. Je moet dan net als iedere werknemer belasting afdragen en hebt geen belastingvoordeel meer.

Als je enkel zzp bent, maakt het geen donder uit of je wel of niet via payrol word verloond. Het gaat erom waar de verantwoordelijkheden liggen tussen jou als zzp met het bedrijf welke je inhuurt. De belastingdienst wil weten wie de belastingen betaald, wat je rol  is binnen het bedrijf wie je inhuurt. Dus om eigenlijk verkapt dienstverband tegen te gaan, worden dergelijke overeenkomsten gesloten. Wanneer je dit goed doet, is er niks aan de hand.

 
Citaat
Echter de relatie tussen payrolbedrijf en jou klant voldoet niet aan de eisen van de belastingdienst. Jou opdrachtgever kan dan nog steeds door de belastingdienst aangeslagen worden als jou werkgever en krijgt flinke boetes en nabetalingen voor geschoteld.

Wat je zegt klopt, vandaar de overeenkomst welke je hebben moet. maar heb jij sluit een contract af met het payrol bedrijf, en daarin staat beschreven wie wat betaald. Dit kun je weer toevoegen aan je overeenkomst met je klant.

Citaat
Belastingdienst beoordeeld namelijk jou (werk)relatie tot hem en niet naar de relatie opdrachtgever <> payrolbedrijf. Ze kijken hier ook weer hoe zelfstandig jij bent. Er zullen maar weinig opdrachtgevers zijn die op deze manier zaken met je willen doen.

Waarom zou een inhuurpartij geen zaken met je willen doen omdat je vanuit payroll verloond? Dat is de grootste onzin. 9 van de 10 grotere bedrijven werken tegenwoordig met payroll..

Citaat
een BV starten? Zelfde probleem. Personeel in dienst nemen? Dat werkt als je je personeel inzet. Maar als jij een klus zelf doet.....

Een bv helemaal niet hetzelfde probleem. Met een bv open je een g rekening, daar laat je je klant 30% van je omzet op storten. Probleem opgelost. Echter heb je met een bv geen zzp voordeel zoals startersaftrek of dergelijke. Met een bv  ben je in de regel dus duurder uit.

Citaat
Ikzelf heb al twee maal bij de belastingdienst een model overeenkomst ingediend die voor ons na te leven zou zijn. In beide gevallen zijn ze afgewezen.

Wij hebben 2 verschillende overeenkomsten laten beoordelen. 1 die wij gebruiken voor onze zzp medewerkers en 1 voor onze klanten. Beide in 1 keer goedgekeurd. kwestie van goeie overeenkomsten laten opstellen door een jurist. zelf wat in elkaar flansen gaat niet werken nee...

Citaat
De belastingdienst wil dat wij allemaal in loondienst gaan werken.
Denk dat het voor de meeste zzp'ers ook niet verkeerd is. Veel weten totaal niet waar ze mee bezig zijn...

Citaat
Ik ben lid van het FNV Zelfstandigen. Ik hoop dat hun willen helpen met het opstellen van een overeenkomst / werkwijze voor ons.
je kunt ook een bedrijfsjurist vragen er 1 voor je op te stellen. ben je rond de 200 a 300 euro kwijt. Ben je wel verzekerd van een goede overeenkomst...


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Modelovereenkomst voor de Beveiliging
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 16 augustus 2016, 09:27 »
Kijk, dit is nu een voorbeeld van een echte zelfstandige, die weet waar hij mee bezig is, en zorgt dat hij alles goed voor elkaar heeft, investeert om alles goed te regelen, en ongetwijfeld ook tarieven hanteert waar hij alles op een nette manier mee kan betalen (belasting, verzekeringen, pensioen) en dan nog genoeg overhoudt om van te leven.

Helaas zijn er maar zeer weinigen die op deze manier werken!

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Modelovereenkomst voor de Beveiliging
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016, 03:42 »

Citaat
Kijk, dit is nu een voorbeeld van een echte zelfstandige, die weet waar hij mee bezig is
,
Ben gelukkig geen ondernemer meer! Mijn bedrijf verkocht en in een leidinggevende functie verder gegaan!


 
Citaat
en zorgt dat hij alles goed voor elkaar heeft, investeert om alles goed te regelen
Wij zorgen dat we over alles goede kennis hebben. Een CAO heeft veel informatie, en het vergt veel kennis om dit helemaal te kennen.
Aangezien we alles in eigen beheer hebben, is het belangrijk je goed in te lezen. Hier hebben we 2 vrouwen op kantoor zitten die de administratie doen en constant bezig zijn met het CAO, om ons personeel te geven waar ze recht op hebben.

Citaat
en ongetwijfeld ook tarieven hanteert waar hij alles op een nette manier mee kan betalen (belasting, verzekeringen, pensioen) en dan nog genoeg overhoudt om van te leven.

Inderdaad. Het was even een periode lastig, maar uiteindelijk hebben wij het met onze kwaliteit, gewonnen van kwantiteit.

Citaat
Helaas zijn er maar zeer weinigen die op deze manier werken!
Je ziet dit vaak inderdaad bij de grotere bedrijven. het word tijd dat er eens op word gecontroleerd op handhaving CAO. Hanteer je geen CAO, dan einde vergunning.

Dan hoeven de bedrijven die het netjes doen, minder te concurreren. Maar dit zal een sprookje zijn helaas!