Auteur Topic: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren  (gelezen 18331 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Gepost op: donderdag 14 december 2017, 19:57 »
 Heden ontving ik het rooster van volgende week.

Een aantal zaken vallen mij op, die ik nogal storend vind.

1. Op maandag een 12 uurs dienst van 19:00 - 07:00.
2. Op dinsdag Roostervrij.
3. Op woensdag een nachtdienst 00:00 uur tot 07:00 uur.

Punt 1 kan al gelijk naar de prullenbak, omdat 12 uursdiensten niet zij toegestaan volgens Art 28, en er is ook geen sprake van overwerk in Art 29. Dan komt erbij dat deze 12 uurs dienst zonder overleg heeft plaats gevonden. Het is de zoveelste overtreding die de planners maken tijdens het roosteren.

Punt 1 en 3 is helemaal van de gekke om in 3 dagen tijd 2 nacht diensten te geven met 1 dag daartussen geen dienst in te roosteren, waardoor je 2 keer moet omschakelen naar de nacht.

Dit lijkt mij totaal ongezond en niet noodzakelijk om met de gezondheid van het personeel te spelen.

Graag uw reacties hierop.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 14 december 2017, 20:33 »
Aan alle Planners: graag schoenmaker bij uwe leest houden. Jullie snappen er niks van, en de CAO is niet voor jullie te begrijpen.

Met vriendelijke groet,  gefrustreerde beveiligers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 14 december 2017, 23:51 »
Een aantal zaken vallen mij op, die ik nogal storend vind.

Ik vind de titel van dit topic storend, want daarmee schaar je alle planners, dus ook de goede, over 1 kam!

1. Op maandag een 12 uurs dienst van 19:00 - 07:00.
2. Op dinsdag Roostervrij.
3. Op woensdag een nachtdienst 00:00 uur tot 07:00 uur.

1 je geeft zelf al aan, een 12 uurs nachtdienst mag niet, maximaal 9 uur (of incidenteel, bij overwerk 10 uur)
2 Roostervrij is een term die niet (meer) bestaat. Ik zie gewoon een periode van 15 uur rust tussen 2 (nacht)diensten
3 Ik zie niet het probleem van het inroosteren van 2 nachtdiensten in 2 opeenvolgende nachten?

Het is de zoveelste overtreding die de planners maken tijdens het roosteren.

En wat doe jij dan? Ik zou eerst het gesprek (op een normale manier) met de planner aangaan en aangeven dat ik graag volgens de regels van de CAO ingeroosterd wil worden. Dan moet je natuurlijk niet gaan zeuren als er een rooster uitkomt waar je ook niet vrolijk van wordt maar wel voldoet aan alle regels! Als dat niet tot verbetering leidt, dan ga ik het gesprek aan met zijn/haar leidinggevende. Maar klagen hier, of meningen vragen hier, lost het probleem natuurlijk niet op.

Punt 1 en 3 is helemaal van de gekke om in 3 dagen tijd 2 nacht diensten te geven met 1 dag daartussen geen dienst in te roosteren, waardoor je 2 keer moet omschakelen naar de nacht.

Het zijn 3 dagen, maar wel 2 nachten. Dat de 2e nachtdienst toevallig om 00:00 begint, en daardoor dus op woensdag begint, en er op dinsdag dus geen dienst begint, maakt toch verder weinig verschil? Als je een uur eerder, om dinsdag 23:00 had moeten beginnen, dan had jij er geen probleem mee gehad? Door het extra uur rust, moet jij dan opeens 'omschakelen'?

Dit lijkt mij totaal ongezond en niet noodzakelijk om met de gezondheid van het personeel te spelen.

die 12 uurs nachtdienst mag niet van de CAO, maar het mag wel voor de ATW, dus om het 'totaal ongezond' te noemen gaat mij wat ver. Ik heb in het verleden vele nachtdiensten van 12 uur gewerkt en daar echt niets aan over gehouden. Maar goed, het mag niet, dus rooster ik dat niet in, tenzij er een hele goede reden is en ik weet dat de werknemer het niet erg vind (sommige werknemers draaien graag lange nachtdiensten) EN nadat ik het overlegd heb met die werknemer.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 00:36 »
Ik vind de titel van dit topic storend, want daarmee schaar je alle planners, dus ook de goede, over 1 kam!

1 je geeft zelf al aan, een 12 uurs nachtdienst mag niet, maximaal 9 uur (of incidenteel, bij overwerk 10 uur)
2 Roostervrij is een term die niet (meer) bestaat. Ik zie gewoon een periode van 15 uur rust tussen 2 (nacht)diensten
3 Ik zie niet het probleem van het inroosteren van 2 nachtdiensten in 2 opeenvolgende nachten?

Punt 3: Er is geen sprake van 2 opeenvolgende nachten, want tuassen de 1e nachtdient en de 2e nachtdient zit 1 dag vrije tussen.

En wat doe jij dan? Ik zou eerst het gesprek (op een normale manier) met de planner aangaan en aangeven dat ik graag volgens de regels van de CAO ingeroosterd wil worden. Dan moet je natuurlijk niet gaan zeuren als er een rooster uitkomt waar je ook niet vrolijk van wordt maar wel voldoet aan alle regels! Als dat niet tot verbetering leidt, dan ga ik het gesprek aan met zijn/haar leidinggevende. Maar klagen hier, of meningen vragen hier, lost het probleem natuurlijk niet op.

Het rooster voldoet niet aan de regels, dat heb ik duidelijk aan gegeven. En! Ja, ik heb de planners per email gewezen van de feiten, met CC naar hun manager.

Klagen levert wel een oplossing. Het is duidelijk dat het bedrijf waarvoor ik werk, behoort tot 1 van de grootste van Nederland, en je zou toch moeten verwachten dat de planners het CAO kennen, anders moeten zij geen planner worden.

Het zijn 3 dagen, maar wel 2 nachten. Dat de 2e nachtdienst toevallig om 00:00 begint, en daardoor dus op woensdag begint, en er op dinsdag dus geen dienst begint, maakt toch verder weinig verschil? Als je een uur eerder, om dinsdag 23:00 had moeten beginnen, dan had jij er geen probleem mee gehad? Door het extra uur rust, moet jij dan opeens 'omschakelen'?

Ja wel. Jij snapt mijn punt niet. Het is namelijk in korte tijd omschakelen naar nachtdienst. Als het 3 nachten aaneengesloten heb ik daar geen moeite mee. Punt is namelijk, dat 2 keer omschakelen niet gezond is voor de gezondheid.

die 12 uurs nachtdienst mag niet van de CAO, maar het mag wel voor de ATW, dus om het 'totaal ongezond' te noemen gaat mij wat ver. Ik heb in het verleden vele nachtdiensten van 12 uur gewerkt en daar echt niets aan over gehouden. Maar goed, het mag niet, dus rooster ik dat niet in, tenzij er een hele goede reden is en ik weet dat de werknemer het niet erg vind (sommige werknemers draaien graag lange nachtdiensten) EN nadat ik het overlegd heb met die werknemer.

Dat het voor jou te ver gaat, vind ik niet interessant, want dat is jouw mening.

Wat betekent ATW?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 december 2017, 00:38 door Beveiliger64 »

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 09:10 »
ATW betekent Arbeids Tijden Wet.

Verder ben ik het wel met planner eens dat je dit eerst binnen je eigen organisatie bespreekbaar moet maken alvorens hier meningen te vragen.
Verder wordt er door onze planners gekeken of het geen CAO overtreding is. Is het wel een CAO overtreding dan kijken ze of het een ATW overtreding is.
Een cao overtreding wordt als minder ernstig gezien dan een ATW overtreding.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 13:25 »
Punt 3: Er is geen sprake van 2 opeenvolgende nachten, want tuassen de 1e nachtdient en de 2e nachtdient zit 1 dag vrije tussen.

Jij schrijft:

1. Op maandag een 12 uurs dienst van 19:00 - 07:00.
2. Op dinsdag Roostervrij.
3. Op woensdag een nachtdienst 00:00 uur tot 07:00 uur.

dus
ma 19:00 - di 07:00 12 uur dienst
di 07:00 - wo 00:00 17 uur rust
wo 00:00 - wo 07:00 7 uur dienst

Ik zie toch echt gewoon 2 opvolgende nachtdiensten met daartussen 17 (geen 15) uur rust. Van mij mag iedereen daar wel 100x Roostervrij tussen zetten, dat veranderd niets aan wat ik zie.

Klagen levert wel een oplossing.

Hoe dan?

et is duidelijk dat het bedrijf waarvoor ik werk, behoort tot 1 van de grootste van Nederland, en je zou toch moeten verwachten dat de planners het CAO kennen, anders moeten zij geen planner worden.

Tja, dat planners DE CAO en de ATW zouden moeten kennen, dat lijkt mij ook. Maar de ervaring leert dat binnen en buiten de beveiliging, de kennis van CAO, ATW en andere regelgeving niet altijd voldoende is. Dat komt mede omdat veel planners er niet heel bewust voor gekozen hebben, maar vaak om andere redenen aan het plannen/roosteren zijn geslagen (medische of andere fysieke problemen, vanuit een leidinggevende rol er in gerold), en er niet echt goede opleidingen zijn.

En daar komt ook nog bij, dat de regelgeving (ATW) niet echt heel makkelijk kost is, en er in CAO vaak dubbelzinnige dingen staan, dus voor meerdere uitleg vatbaar, en er vaak regel op regel gestapeld wordt, die afzonderlijk nog wel logisch lijken, maar wanneer je ze in onderlinge samenhang gaat bekijken, in de praktijk soms tot onwerkbare situaties leiden, en al zeker niet tot ergonimische roosters. Want net zoals je van planner mag verwachten dat zij de ATW kennen en verstand hebben van plannen/roosteren, dan verwacht ik dat helemaal van degenen die namens de werkgevers en vakbonden aan de onderhandelingstafel zitten en de CAO bedenken. En dan blijkt dat daar die kennis er helemaal niet is, en dat leidt dan bijvoorbeeld tot de huidige roostersystematiek!!!

Ja wel. Jij snapt mijn punt niet. Het is namelijk in korte tijd omschakelen naar nachtdienst. Als het 3 nachten aaneengesloten heb ik daar geen moeite mee. Punt is namelijk, dat 2 keer omschakelen niet gezond is voor de gezondheid.

Dat snap ik wel, maar ik zie, zoals hierboven geschetst, niet waar jij in dit verbeeld 2x moet omschakelen? Ik zie gewoon 2 opeenvolgende nachten waarin jij een nachtdienst moet draaien. Het enige probleem is dus dat de eerste te vroeg begint en/of te laat eindigt. En geen probleem, maar verwarrend is als er op dag 2 'roostervrij' staat.


Dat het voor jou te ver gaat, vind ik niet interessant, want dat is jouw mening.

Inderdaad, daar mag jij van alles van vinden, net zoals dat ik dat over jouw mening hebt



« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 december 2017, 13:35 door Planner »

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 13:52 »
Ik meen te weten dat beveiliger64 bij hetzelfde bedrijf werkt als ik. Volgens mij geeft het plan programma zelf CAO en ATW overtredingen aan. Dan lijkt me heel veel kennis niet nodig op dat gebied. Wordt het alleen een kwestie van bekijken wat er zwaarder wordt aangerekend en de consequenties daarvan.
Misschien moet planner maar eens op de stoel van de planner gaan zitten een week zodat hij ziet wat de problemen van een planner zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 14:27 »
Ik meen te weten dat beveiliger64 bij hetzelfde bedrijf werkt als ik. Volgens mij geeft het plan programma zelf CAO en ATW overtredingen aan.

En dan ga jij (en je planner) er van uit dat dat programma alle CAO en ATW checks (correct) uitvoert. Ik kan je vertellen dat dat lang niet altijd het geval is. En In sommige programma's kan je die checks ook aan/uit zetten en/of zelf aanpassen, met alle gevolgen van dien!

Dan lijkt me heel veel kennis niet nodig op dat gebied. Wordt het alleen een kwestie van bekijken wat er zwaarder wordt aangerekend en de consequenties daarvan.

Als je geen kennis hebt van de CAO en/of ATW, dan moet je bij het constateren van een overtreding door een programma natuurlijk wel snappen wat er fout is, en wat je dan wel mag/moet doen om de overtreding(en) op te lossen. Anders is het een kwestie van trial en error, en daar wordt je ook niet vrolijk van.

Misschien moet planner maar eens op de stoel van de planner gaan zitten een week zodat hij ziet wat de problemen van een planner zijn.

Laat dat nu precies mijn werk zijn ;-) Ik hoef overigens echt geen week naast een planner te zitten hoor. Een paar uurtjes praten en meekijken en dan weet ik meestal wel genoeg. Het probleem is alleen dat niet alle planners en/of bedrijven willen horen wat ik te zeggen heb.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 december 2017, 14:32 door Planner »

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 15:31 »
Jij schrijft:

dus
ma 19:00 - di 07:00 12 uur dienst
di 07:00 - wo 00:00 17 uur rust
wo 00:00 - wo 07:00 7 uur dienst

Ik zie toch echt gewoon 2 opvolgende nachtdiensten met daartussen 17 (geen 15) uur rust. Van mij mag iedereen daar wel 100x Roostervrij tussen zetten, dat veranderd niets aan wat ik zie.

Hoe dan?

Planner voor de duidelijkheid. Mijn dienst begint op woensdag op donderdag, niet dinsdag op woensdag.

Het staat onduidelijk in het rooster vermeld.

Tja, dat planners DE CAO en de ATW zouden moeten kennen, dat lijkt mij ook. Maar de ervaring leert dat binnen en buiten de beveiliging, de kennis van CAO, ATW en andere regelgeving niet altijd voldoende is. Dat komt mede omdat veel planners er niet heel bewust voor gekozen hebben, maar vaak om andere redenen aan het plannen/roosteren zijn geslagen (medische of andere fysieke problemen, vanuit een leidinggevende rol er in gerold), en er niet echt goede opleidingen zijn.

En daar komt ook nog bij, dat de regelgeving (ATW) niet echt heel makkelijk kost is, en er in CAO vaak dubbelzinnige dingen staan, dus voor meerdere uitleg vatbaar, en er vaak regel op regel gestapeld wordt, die afzonderlijk nog wel logisch lijken, maar wanneer je ze in onderlinge samenhang gaat bekijken, in de praktijk soms tot onwerkbare situaties leiden, en al zeker niet tot ergonimische roosters. Want net zoals je van planner mag verwachten dat zij de ATW kennen en verstand hebben van plannen/roosteren, dan verwacht ik dat helemaal van degenen die namens de werkgevers en vakbonden aan de onderhandelingstafel zitten en de CAO bedenken. En dan blijkt dat daar die kennis er helemaal niet is, en dat leidt dan bijvoorbeeld tot de huidige roostersystematiek!!!

Dat snap ik wel, maar ik zie, zoals hierboven geschetst, niet waar jij in dit verbeeld 2x moet omschakelen? Ik zie gewoon 2 opeenvolgende nachten waarin jij een nachtdienst moet draaien. Het enige probleem is dus dat de eerste te vroeg begint en/of te laat eindigt. En geen probleem, maar verwarrend is als er op dag 2 'roostervrij' staat.


Inderdaad, daar mag jij van alles van vinden, net zoals dat ik dat over jouw mening hebt

IDD
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 december 2017, 15:32 door Beveiliger64 »

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 16:10 »
Ik bedoelde eigenlijk dat beveiliger64 maar eens op de stoel van een planner moet gaan zitten.
@planner
ik weet dat het je werk is. Sorry voor het misverstand.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 16:13 »
Planner voor de duidelijkheid. Mijn dienst begint op woensdag op donderdag, niet dinsdag op woensdag.

Het staat onduidelijk in het rooster vermeld.

Jij bent dan net zo onduidelijk. jij zegt dat jij op woensdag een nachtdienst hebt die om 00:00 begint. Desnoods zeg je woensdag 24:00, wat feitelijk ook onjuist is, want dat is gewoon donderdag 00:00), maar dat jij met woensdag 00:00 eigenlijk donderdag 00:00 bedoeld kan ik natuurlijk niet ruiken!

Het is weliswaar de nacht van woensdag op donderdag, maar de dienst begint toch echt op donderdag, en niet op woensdag.

Volgens deze 'logica' loopt een dag dus van

woensdag 23:58
woensdag 23:59
woensdag 00:00
donderdag 00:01

maar het is natuurlijk gewoon

woensdag 23:58
woensdag 23:59
donderdag 00:00
donderdag 00:01

Weet jij overigens zeker dat het raar op het rooster vermeld staat, of lees jij het wellicht verkeerd en wordt er wel degelijk woensdag 00:00 bedoeld als dat ook is wat er staat?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 december 2017, 16:15 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 16:20 »
Nog even een nabrander

Een cao overtreding wordt als minder ernstig gezien dan een ATW overtreding.

Bij CAO overtredingen heeft een beveiligingsorganisatie te maken met het controleorgaan.

Bij ATW overtredingen heb je als organisatie te maken met de inspectie SZW, die bestuurlijke boetes op kunnen leggen, en meestal ook het controleorgaan.

In beide gevallen kan een werknemer ook nog civielrechterlijke stappen ondernemen.

En dat controleorgaan is wat mij betreft een wassen neus. En de inspectie SZW staat nu ook niet echt bekend om de vele (ATW) controles en boetes die zij opleggen.

Ik heb al vaker gezegd dat het allemaal leuk en aardig is om allerlei regels met elkaar in een CAO vast te leggen, maar wanneer er geen effectieve handhaving is, het geen enkele waarde heeft. Een argument wat gebruikt werd door de vakbonden bij de tot stand koming van de huidige CAO, dat de oude CAO zo slecht nageleefd werd. Maar ja, dat los je natuurlijk niet op door de CAO aan te passen, want waarom zou de naleving dan opeens beter worden?

En wanneer je geen lid bent van een vakbond, en je werkgever geen lid van de werkgeversorganisatie, bij wie moet je dan aankloppen wanneer je werkgever de CAO niet naleefd, een CAO, die de bonden wel AVV hebben laten verklaren. Als je als vakbonden een CAO afsluit, zorg dan ook voor een goed handhanding voor alle werknemers bij alle bedrijven.



« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 december 2017, 16:27 door Planner »

Martos

  • Gast
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 16 december 2017, 09:30 »
Nood breekt wet is altijd een uitzondering op het CAO. De 'leverings'contracten tussen beveiligingsbedrijf en klant blijken vaak niet waterdicht, waar de beveiliger de dupe van is.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #13 Gepost op: zondag 17 december 2017, 02:23 »
Nood breekt wet is altijd een uitzondering op het CAO.

Oh ja, er zijn altijd wel eens omstandigheden dat DE CAO niet helemaal nageleefd kan worden, maar dat moet je wel nastreven vind ik. Ik zie echter dat er wel heel makkelijk allerlei 'redenen' aangevoerd worden om DE CAO/ATW niet na te leven.

De 'leverings'contracten tussen beveiligingsbedrijf en klant blijken vaak niet waterdicht, waar de beveiliger de dupe van is.

Contracten zijn meestal niet waterdicht, en omstandigheden veranderen. Het probleem is volgens mij niet dat ze niet waterdicht zijn, maar dat veel (beveiligings) bedrijven contracten afsluiten tegen (te) lage tarieven.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Wordt er moe van hoe planners in de Beveiliging inroosteren
« Reactie #14 Gepost op: maandag 18 december 2017, 04:46 »
Het is bij ons bedrijf vaker scheer en inslag, dat de regels in het CAO worden overtreden, en als je ze niet hierop wijst en aantoont welke regels zij (onze geweldige planners) hebben overtreden, gebeurd er niets.

Overtredingen van Arbeid- en Rusttijden wet bij voorbeeld.

Je zou mogen verwachten dat 1 van de vele planners bij ons kennis heeft van het CAO. Maar dat blijkt een wassen neus.