Auteur Topic: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten  (gelezen 10997 keer)

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Gepost op: maandag 17 december 2018, 08:38 »
In de voorschriften voor het uitvoeren van onderhoud wordt aangegeven dat je moet bepalen/testen of de apparatuur aan de nominale staat voldoet. Hoe bepalen jullie dit?
Van de fabrikant zijn vaak geen gegevens te vinden waar de apparatuur aan moet voldoen. Of is dit een inschatting op basis van inzicht/kennis?

gompie.org

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Parnassia Beveiliging
  • Functie: Functioneel Beheerder
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #1 Gepost op: maandag 17 december 2018, 10:29 »
De nominale situatie is de situatie na oplevering van de BMI.

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #2 Gepost op: maandag 17 december 2018, 13:58 »
Dit betreft geen BMI maar inbraak.
Maar hoe bepaal je of de installatie nog in deze staat is?

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #3 Gepost op: maandag 17 december 2018, 23:56 »
Voor inbraaksignaleringsinstallaties geldt in principe hetzelfde als voor BMI
Bij oplevering (eerste aanleg) worden (meet) gegevens (en afwijkingen) in de systeemdocumentatie vastgelegd.
zie de kaartenbak Installatierichtlijn voor alarmapparatuur en Richtlijn Onderhoud en Storingen opheffen.
https://dehaanadviseur.nl/?item=kaartenbak_login
Bij onderhoud dient men deze gegevens te verifiëren en waar nodig de systeemdocumentatie te valideren.

AlarmcoSecurity

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Alarmco Security
  • Bedrijf: Fireline Security Group BV
  • Functie: CEO
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 19 december 2018, 23:13 »
De nominale staat van een beveiligingsinstallatie zou je moeten bepalen door de ervaring die je heb verkregen in de loop der jaren.
En als je hem toevallig zelf geïnstalleerd heb, weet je ook hoe je hem heb achtergelaten.
Het makkelijkste is dat je altijd met het zelfde merk centrale werkt, door de jaren ken je alle klachten van zo'n systeem, tot een moment dat je het systeem nog beter kent als de fabrikant.
Ik ben in 1978 begonnen in de beveiliging, goed voor duizenden installaties en meer dan 150,000 onderhoud controles aan installaties.
Ik werk al die jaren al met een voorgedrukt inspectierapport, hierin heb ik alles op volgorde staan wat ik ga doen (kan ik dromen).
Je begint met de installatie in test te zetten bij de meldkamer, ik zet hem voor maximaal 1 uur in de test.
Observeer de meterkast of andere plaats waar de centrale hangt op vrij toegankelijkheid van de centrale, en let goed op dat er geen zaken aan de gesloten centrale zijn veranderd.
Na het openen meet eerst de laadspanning van de accu, die is nu nog het meest recent.
Heb je een voeding die regelbaar is, stel de laadspanning opnieuw in op 13,80 volt.
Koppel je accu los, en zet je meetpennen op de laadkabels die aangesloten zaten op de accu.
Het meest verstandige meten is met een universeel meter met grafische display met tijdmeting (datalogger).
Ik gebruik hiervoor Peaktech grafische True rms Profi-multimeter type P 3440, deze laat ik een minuut of tien loggen of de voeding geen kuren heeft, bij schakelende voedingen kan het zijn dat na verloop van tijd een elko defect raakt. Dan krijg je pulserende voeding, niet zo gezond voor je installatie.
Als de meter staat te loggen, kan je andere dingen doen.
De accu meten, ik gebruik hiervoor een ACT Gold Plus meter. De meter werkt automatisch in de volgorde spanningsmeting en hierna het vermogen wat de accu nog kan leveren in ampère uur.
Hierop ga ik aan de wandel, alle detectiepunten bekijken. Kijken of ze nog goed vast zitten en bekijken of een detector niet vies of aangeslagen is. Is een detector vies dan maak ik hem schoon met een nat baby billendoekje (van de Lidle) om niet de lens of het kunststof van de detector aan te tasten, en met een stuk keukenrol droog maken.
Ook goed kijken of er geen reclameborden of andere zaken voor een detector zijn gehangen.
Eventuele rookmelders ook schoon blazen en kluiscontacten testen.
Een goede kijk op het inschakelslot, meestal een codepaneel waarop de schakelcode is af te lezen.
Goed schoonmaken, of anders het nummer matje vervangen of code wijzigen.
Hierna nog wat overvalknoppen en geldklemmen bedienen en weer terug naar de centrale.
Ondertussen heeft de meter genoeg gelogd om een duidelijk beeld van de voeding weer te geven.
Ik haal nu ook de 230 volt kant los, een minuutje wachten en weer opstarten en accu weer aansluiten.
Ik overbrug de sabotage van de kast en laat de centrale weer geheel opstarten.
Hierop eerst goed kijken of alles weer naar behoren werkt, als er een loop functie in het systeem zit zet deze aan en ga door elke groep en deur.
Heb je te maken met een wat oudere centrale zonder EOL, meet dan elke groep of deze niet boven de 500 Ohm komt. Komt hij hoger krijg je vals alarm.
Uiteindelijk het alarm inschakelen en af laten gaan, hiermee is ook gelijk hoorbaar en zichtbaar of alle toeters en bellen nog werken. Tip, heb je te maken met een zelf-activerende buitensirene vervang standaard elke 4 jaar de accu van de sirene.
Sluit de centrale, zorg dat de sabotage weer werkt en dat op zeker de accu en 230 volt weer werkt.
Bel de meldkamer of log bij ze in, controleer de meldingen op binnenkomst zoals je ze gemaakt heb.
Laat het systeem weer uit test gaan.
Vergeet niet de datum en tijd weer in te stellen op het codepaneel.
Werk je rapport af en teken hiervoor, laat ook je klant tekenen en geef een duplicaat van je rapport.
Binnen een uur kan je weer weg zijn bij je klant, mits het formaat van de installatie normaal is en de koffie niet al te lekker is.
In je bedrijf kan je de rapporten verwerken, let wel op dat een spanningsafwijking niet desastreus is.
Een meting varieert altijd bij jaargetijde en temperatuur.
En verder, is alles ervaring in ons vakgebied.

Mario


Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 18:09 »
Ha ha ha, meer dan 150.000 onderhoud controles!

Even rekenen. Sinds 1978, dus 40 jaar. Gemiddeld zijn er zo'n 228 werkdagen per jaar, dus praten we over 9120 dagen.

150.000 : 9120 = 16,44 onderhoud controles per werkdag!

En die 16,44 zal nog veel hoger uitvallen als we de installatiedagen niet meetellen, dat zijn er ook nog duizenden...

Lichtelijk overdreven is zacht uitgedrukt...

LMAO.

MHo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 448
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service Engineer
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 19:22 »
Ha ha ha, meer dan 150.000 onderhoud controles!

Even rekenen. Sinds 1978, dus 40 jaar. Gemiddeld zijn er zo'n 228 werkdagen per jaar, dus praten we over 9120 dagen.

150.000 : 9120 = 16,44 onderhoud controles per werkdag!

En die 16,44 zal nog veel hoger uitvallen als we de installatiedagen niet meetellen, dat zijn er ook nog duizenden...

Lichtelijk overdreven is zacht uitgedrukt...

LMAO.

Hahahaha!!
Mooi gesproken :P!

erikj

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 210
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: security / mbv / tbv
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 20:53 »
Ha ha ha, meer dan 150.000 onderhoud controles!

Even rekenen. Sinds 1978, dus 40 jaar. Gemiddeld zijn er zo'n 228 werkdagen per jaar, dus praten we over 9120 dagen.

150.000 : 9120 = 16,44 onderhoud controles per werkdag!

En die 16,44 zal nog veel hoger uitvallen als we de installatiedagen niet meetellen, dat zijn er ook nog duizenden...


hij zegt ceo dus als zijn bedrijf groot genoeg is bv 20 man dan gaat het snel
Lichtelijk overdreven is zacht uitgedrukt...

LMAO.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 20 december 2018, 21:27 »


Citaat van: erikj hij zegt ceo dus als zijn bedrijf groot genoeg is bv 20 man dan gaat het snel
[/quote

Dat staat nergens, hij spreekt alsof hij al die controles en installaties zelf heeft uitgevoerd. En dan zijn die aantallen toch echt zwaar overdreven.


AlarmcoSecurity

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Alarmco Security
  • Bedrijf: Fireline Security Group BV
  • Functie: CEO
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 21 december 2018, 13:47 »
Citaat
at staat nergens, hij spreekt alsof hij al die controles en installaties zelf heeft uitgevoerd. En dan zijn die aantallen toch echt zwaar overdreven.
Mijn bedrijf staat voor meer dan 7500 installaties, zijn er onder de lachers ook van die aantallen Geplaatst??
 

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 21 december 2018, 17:35 »
Mijn bedrijf staat voor meer dan 7500 installaties, zijn er onder de lachers ook van die aantallen Geplaatst??
Ja hoor, en daar komen er dagelijks nog bij...

AlarmcoSecurity

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Alarmco Security
  • Bedrijf: Fireline Security Group BV
  • Functie: CEO
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 21 december 2018, 19:27 »
Citaat
Ja hoor, en daar komen er dagelijks nog bij...
Sjakie, het lijkt er op dat je zit met een bepaalde frustratie.
Gaat het wel goed met je, heb je nog wel een baan.
Als je nog een baan heb, gaat het wel goed daar?
Aan de honderden reacties te zien die je inmiddels heb geschreven heb je tijd zat.
Kijk eens je ziektekostenverzekering na of er psychische hulp  hulp in het pakket zit, je kan anders deze maand nog overstappen. Mogelijk kan je wel wat hulp gebruiken.
Ik hoop je eens in het veld tegen te komen, misschien bij een beurs of we speken gewoon ergens af.
Maar verder wens ik je fijne kerstdagen, en een wat beter en gezonder 2019.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 21 december 2018, 21:59 »
Sjakie, het lijkt er op dat je zit met een bepaalde frustratie.
Gaat het wel goed met je, heb je nog wel een baan.
Als je nog een baan heb, gaat het wel goed daar?
Aan de honderden reacties te zien die je inmiddels heb geschreven heb je tijd zat.
Kijk eens je ziektekostenverzekering na of er psychische hulp  hulp in het pakket zit, je kan anders deze maand nog overstappen. Mogelijk kan je wel wat hulp gebruiken.
Ik hoop je eens in het veld tegen te komen, misschien bij een beurs of we speken gewoon ergens af.
Maar verder wens ik je fijne kerstdagen, en een wat beter en gezonder 2019.
Aangezien je in het werk om komt, en ik toch thuis zit, waarom biedt je me dan geen baan aan? Is gelijk mijn werkeloosheid opgelost, en dan kan ik een betere ziektekostenverzekering afsluiten...

Je stelt dat een nominale staat wordt bepaald door ervaring. M.a.w. je hebt geen idee van de betekenis van "nominaal". Daarna strooi je met aantallen, en belangrijker, het woordje "ik", en dan is gelijk de geloofwaardigheid van je hele verhaal ver te zoeken.

Prettige kerst, en werk niet te hard volgend jaar. Zou vervelend zijn als we elkaar bij dezelfde psychiater gaan tegenkomen...

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Hoe bepalen jullie de nominale staat van een installatie of componenten
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 21 december 2018, 22:06 »


Aan de honderden reacties te zien die je inmiddels heb geschreven heb je tijd zat.


Ook maar even een kleine berekening.

Ben zo'n ruim 4 jaar lid van dit forum, pakweg 1500 dagen. 236 reacties in al die tijd, dus gemiddeld 0,15 per dag.

Joh, je hebt gelijk! Waar haal ik de tijd toch vandaan?