Auteur Topic: Herwaardering verlof  (gelezen 7272 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Herwaardering verlof
« Gepost op: dinsdag 9 mei 2017, 00:19 »
 In loonperiode 1, 2017 blijkt dat mijn werkgever een herwaardering verlof hebben berekend.

Ik mis 67,52 verlofuren van mijn totale verlofsaldo.
Ook mis ik de gemiddelde ORT op mijn opgenomen verlof in Januari/februari 2017, terwijl dit is afgesproken met het nieuwe CAO. De ORT over deze uren wordt berekend over de laatste 52 weken.

Ik heb nergens vernomen dat mijn werkgever dit plan heeft opgenomen om zonder het personeel hierover in kennis te stellen.

Ik wil hiervan het fijne van weten, wie kan hierover duidelijkheid bieden, en dat dit rechtmatig is, want volgens mij klopt hier geen moer van.

De afgesproken loonsverhoging dit jaar is dus geen moer waard als werkgevers verlofuren stelen.

Ik kom op de website beveiligingsbranche niets tegen over dit voornemen door de beveiligingsbedrijven.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 9 mei 2017, 00:28 door Beveiliger64 »

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 9 mei 2017, 03:40 »

Citaat
Ik wil hiervan het fijne van weten, wie kan hierover duidelijkheid bieden, en dat dit rechtmatig is, want volgens mij klopt hier geen moer van.

Je wilt duidelijkheid, en dat dit rechtsmatig is... Nu kunnen we ons advies gaan geven door te kijken naar wat de CAO zegt. Planner is hier uitstekende kennis over, dus zal vast het eea kunnen weerleggen(ik zelf heb niet alle kennis betreffende CAO)

Maar wil je iets "Rechtsgeldig" hebben, dan zul je je informatie bij een jurist moeten gaan inwinnen. Als je lid bent van de bond, kun je hier het verhaal neer leggen, en vanuit daar kun je actie ondernemen tegenover je werkgever.

Maar heb je wel eens gewoon contact met je werkgever hier over gehad?


Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 9 mei 2017, 05:47 »
Beste Martin,

Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar hoofd P&O, en deze vraag voorgelegd, dus ik wacht hierover nog op een reactie.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 9 mei 2017, 21:00 »
Mail van de salaris administratie: Ontvangen op 9-5-2017:

Zoals je weet is per loonperiode 1 van dit jaar de nieuwe cao Particuliere Beveiliging (cao PB) in werking getreden. Deze cao brengt een aantal wijzigingen met zich mee. In deze brief lees je meer over de wijziging van de betaling van reguliere vakantie uren.
 
Het verlofsaldo
Met ingang van loonperiode 1-2017,  heb jij tijdens vakantie of bij het opnemen van een losse vakantiedag, recht op doorbetaling van je basissalaris inclusief een gemiddelde van de door jou gewerkte ORT (onregelmatigheidstoeslag)  over de voorafgaande 52 weken.
Dit betekent dat je verlofsaldo is her gewaardeerd, wat een verandering geeft in het saldo ten opzichte van periode 13-2016.  Voor jou betekent dit het volgende:

Tot en met periode 13-2016
Vanaf periode 01-2017
Verschil
Saldo vakantie uren
424,92
357,41
67,51
Bruto uurloon
14,46
14,82
 
 
Op 2 januari 2017 hebben wij de ORT factor automatisch gegenereerd over de voorafgaande 52 weken die gebruikt is voor de berekening van het voor jouw geldende vakantie saldo.
Deze factor is vastgesteld op 1,16
Deze factor wijzigt periodiek omdat de factor berekend blijft worden over de voorafgaande 52 weken  en jij gedurende die weken mogelijk steeds verschillende onregelmatige diensten hebt gewerkt.
 
Let op:  als je het zelf narekent zal je zien dat er decimalen verschillen kunnen optreden in verband met afrondingen.
 
De waarde van je opgebouwde vakantie-uren groeit niet mee met de loonontwikkeling. Dit betekent dat je bij een loonstijging zoals bedoeld in artikel 42 en bij de periodieke verhoging het aantal vakantie-uren naar evenredigheid zal dalen, omdat je een hoger uurloon krijgt.
Dit kan je nalezen in artikel 66 en 66A van de cao Particuliere Beveiliging geldig van 1 januari 2017 tot 30 september 2017.
 
Zichtbaarheid salarisspecificatie
De verandering aangaande de betaling van ORT over genoten vakantie-uren is alleen van toepassing op de reguliere vakantie tegoeden. Op je salarisstrook is naar aanleiding van deze wijziging een verschil zichtbaar geworden tussen reguliere opbouw volgens artikel 64,
extra vakantie tegoed feestdag volgens artikel 67 en eventueel verlofopbouw naar leeftijd volgens artikel 80 van de cao PB.
 
Tot slot
In deze brief heb je kunnen lezen hoe de herberekening van je verlofsaldo tot stand is gekomen. Belangrijk is dat het duidelijk is dat de het aantal opgebouwde vakantie uren veranderd is doordat het uurloon waarmee gerekend is, mogelijk is gestegen. Heb je nog vragen na het lezen van deze brief______________________________________________

Planner graag uw expertise


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 10 mei 2017, 01:26 »
Volgens mij klopt het hele verhaal. Wat alleen niet goed beschreven staat is dat er 2 x geïndexeerd is.

Eerst is het aantal vakantieuren geindexeerd met de ORT factor, de 1,16 die men noemt. Dat betekend dat jouw gemiddelde ORT over de afgelopen 52 weken dus 16% was (Kennelijk werk jij volgens een soort full continu rooster?). Het aantal vakantieuren wordt daardoor verlaagd naar 424,92 / 1,16 = 366,3103

Vervolgens is ook jouw uurloon verhoogd met 36 cent, een factor 14,82 / 14,46 = 1.024896. Het aantal vakantieuren wordt daardoor verlaagd naar 366,3103 / 1.024896 = 357,4121

Dus ja, rekenkundig klopt het allemaal, maar ik kan mij goed voorstellen dat jij hier een nare smaak van in de mond krijgt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 10 mei 2017, 01:44 »
Overigens ben ik benieuwd wat men bedoeld met 'reguliere vakantie tegoeden'?:

De verandering aangaande de betaling van ORT over genoten vakantie-uren is alleen van toepassing op de reguliere vakantie tegoeden.

Welke vakantie tegoeden zijn dan "niet regulier"?

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 10 mei 2017, 02:10 »
Beste Planner,

Tja dat vraag ik mij ook af met reguliere vakantie uren. Ik zal dit moeten navragen op het kantoor.

Een collega vertelde mij gisteravond, toen in 2013 de ORT op verlof uren werd afgeschaft, kregen wij ineens meer verlof uren bijgeschreven, en nu met de loonsverhoging dit jaar wordt ook de gemiddelde ORT herberekend.
En nartuurlijk kreeg ik een nare smaak in de mond, maar als het allemaal klopt, dat valt er weinig aan te doen.

Ik zal zeker hierop terugkomen met jouw vragen.

Martos

  • Gast
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 12:08 »
'Niet reguliere uren' zijn de opbouw van feestdaguren en ouwe lullen uren

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 14:21 »
'Niet reguliere uren' zijn de opbouw van feestdaguren

Artikel 67 lid 1 zegt dat deze uren worden toegevoegd aan het vakantietegoed. en daar wordt verder geen voorbehoud gemaakt voor de ORT

en ouwe lullen uren

Als je het hebt over de uren uit artikel 80 lid 5, dan klopt dat. Want dit zijn geen vakantiedagen maar arbeidsduurverkorting.

Verder zijn er ook nog extra vakantiedagen voor het werken in de branche (lid 64 lid 5). Ook hier staat dat deze aan het vakantietegoed toegevoegd worden, en daar wordt verder ook geen voorbehoud gemaakt voor de ORT

Martos

  • Gast
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 16 mei 2017, 20:13 »
Oke, toch lijkt uit dit verhaal dat feestdagverlof en "ouwelullen uren "tegen basisuurloon is zonder ORT, dat klopt dus niet volgens jou reactie? Waarom zouden ze dit anders afsplitsen van de 'reguliere opgebouwde uren'?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 mei 2017, 20:18 door Martos »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 16 mei 2017, 23:36 »
Oke, toch lijkt uit dit verhaal dat feestdagverlof en "ouwelullen uren "tegen basisuurloon is zonder ORT, dat klopt dus niet volgens jou reactie? Waarom zouden ze dit anders afsplitsen van de 'reguliere opgebouwde uren'?

Waarom "ze" iets doen, dat kan ik natuurlijk niet raden. De voor de hand liggende reden is natuurlijk dat "ze" zo goedkoop mogelijk uit willen zijn

Ik lees gewoon zo neutraal mogelijk wat in de CAO staat, en ik lees voor de door mij genoemde dagen geen verschil t.o.v. de andere vakantiedagen. Maar ik heb al eerder gezegd, wat jij, ik of een werkgever vind is niet zo interessant. Als er verschil van interpretatie bestaat, leg het voor aan de Sociale Commissie, die is daar voor.

Martos

  • Gast
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 02:15 »
De werkgever wil altijd goedkoop uit zijn, terecht ook, winst is het bestaan van het bedrijf. Het zal mij netjes gezegd boeien of een uur met of zonder ort is als de waarde van de uren maar gelijk blijft.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Herwaardering verlof
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 10:55 »
De werkgever wil altijd goedkoop uit zijn, terecht ook, winst is het bestaan van het bedrijf.

Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat deze de CAO op een verkeerde manier interpreteren?

Het zal mij netjes gezegd boeien of een uur met of zonder ort is als de waarde van de uren maar gelijk blijft.

Dat is dan een beetje dom. Want als je maar een beetje onregelmatig werkt dan is het effect van het mislopen van de ort groter als van het indexeren.