Auteur Topic: Voor en nadelen van het werk van/met honden.  (gelezen 56537 keer)

Raymond

  • Gast
Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Gepost op: dinsdag 5 april 2011, 12:44 »
Wat vinden jullie voordelen van het werken met honden en nadelen van het werk.

Ook ter discussie de bevoegdheden van het werken met honden, zoals dat een hond alleen gebruikt mag worden bij "noodweer".

Brand los!

amstaf3

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 8 april 2011, 20:10 »
In een ander bericht heben we het over moet beveiligers wel of niet geweldsmiddelen moeten krijgen
http://www.beveiligingsforum.nl/forum/index.php?topic=18.0
De Hond is ook een geweldsmiddel
Maar een Pakwerkhond vinden we eigenlijk normaal voor noodweer.
Tevens zou je deze groep moeten verdelen in verschillende soorten honden
A: de meest gebruikte in de beveiliging Pakwerk
B: De Speurhond (Menselijkegeuren dood of levend)   
C: De Narco hond
D: De Explo hond





Peerpandabeer

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 100
  • Alles op zijn tijd
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 9 april 2011, 11:03 »
de hond kan een prachtige aanvulling zijn op de ter beschikking staande hulpmiddelen maar om een hond (mijn eigen hond) in een situatie te sturen waarbij hij gewond of zelfs dood kan gaan zou ik niet over mijn hart kunnen krijgen. dus ik ben daar niet zo geschikt voor.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 9 april 2011, 15:59 »
In een ander bericht heben we het over moet beveiligers wel of niet geweldsmiddelen moeten krijgen
http://www.beveiligingsforum.nl/forum/index.php?topic=18.0
De Hond is ook een geweldsmiddel
Maar een Pakwerkhond vinden we eigenlijk normaal voor noodweer.
Tevens zou je deze groep moeten verdelen in verschillende soorten honden
A: de meest gebruikte in de beveiliging Pakwerk
B: De Speurhond (Menselijkegeuren dood of levend)   
C: De Narco hond
D: De Explo hond
In B C D is het geen geweldsmiddel Bij A kan het als geweldsmiddel worden toegepast maar daar zit wel een opleiding en (regelmatige) toetsing aan vast. Dus niet iedereen met z'n hond kan zomaar aan de slag.

Ik denk dat de inzet van honden (en zelfs paarden) op deze manier prima geregeld is en in veel situaties ook gewenst is.

Spongebobfan

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 9 april 2011, 18:45 »
een Pakwerkhond vinden we eigenlijk normaal voor noodweer.
Waarom vinden wij een hond als geweldsmiddel wel normaal en zijn handboeien, wapenstok, peperspray, stroomstootwapen, vuurwapen voor de beveiliger als onnodig, of onverstandig. Waarom zou een Hond als geweldsmiddel wel verstandig zijn en een automatisch vuurwapen onverstandig?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 9 april 2011, 23:43 »
Ik ben ook wel een voorstander om bepaalde 'geweldsmiddelen' in te zetten in bepaalde sectoren van de beveiliging maar een vuurwapen zou afhandig gemaakt kunnen worden met alle gevolgen van dien, een hond pakken ze niet zomaar af.

Spongebobfan

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #6 Gepost op: zondag 10 april 2011, 15:56 »
Ik ben ook wel een voorstander om bepaalde 'geweldsmiddelen' in te zetten in bepaalde sectoren van de beveiliging maar een vuurwapen zou afhandig gemaakt kunnen worden met alle gevolgen van dien, een hond pakken ze niet zomaar af.
Dat een vuurwapen afgepakt kan worden waardoor het in je nadeel gaat werken vind ik geen gegronde reden om de beveiliger niet op te leiden voor en het niet laten werken met een vuurwapen. Dat zelfde probleem kennen andere vuurwapen dragende disciplines ook. Als het risico dat het vuurwapen afgepakt word zo groot is dan moeten die disciplines het ook maar gaan inleveren? Het is immers veel te riskant om met een vuurwapen te dragen het kan namelijk ieder moment worden afgepakt?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #7 Gepost op: zondag 10 april 2011, 17:27 »
mee eens
maar het ging me even om het voordeel van de hond tov andere geweldsmiddelen

amstaf3

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #8 Gepost op: maandag 11 april 2011, 12:44 »
In een ander bericht heben we het over moet beveiligers wel of niet geweldsmiddelen moeten krijgen
http://www.beveiligingsforum.nl/forum/index.php?topic=18.0
De Hond is ook een geweldsmiddel
Maar een Pakwerkhond vinden we eigenlijk normaal voor noodweer.
Tevens zou je deze groep moeten verdelen in verschillende soorten honden
A: de meest gebruikte in de beveiliging Pakwerk
B: De Speurhond (Menselijkegeuren dood of levend)   
C: De Narco hond
D: De Explo hond
In B C D is het geen geweldsmiddel Bij A kan het als geweldsmiddel worden toegepast maar daar zit wel een opleiding en (regelmatige) toetsing aan vast. Dus niet iedereen met z'n hond kan zomaar aan de slag.

Ik denk dat de inzet van honden (en zelfs paarden) op deze manier prima geregeld is en in veel situaties ook gewenst is.
Bij A kan het als geweldsmiddel worden toegepast maar daar zit wel een opleiding en (regelmatige) toetsing aan vast.
Dit zou je dan ook voor de andere middelen kunnen regelen en dacht dat de toetsing eens per jaar is?

In B C D is het geen geweldsmiddel
Dat weet ik maar zijn wel een leuk onderdeel in het geheel.
vooral omdat het vanaf de buitenkant van het dier niet zichtbaar is.
Heb vaak meegemeekt dat je ze hoorde praten he daar staat een Narco hond maar het was een Explo hond bv. zag je van alles in eens op de grond gegooit worden :D :D :D

John1978

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Vigilabo pro vobis... Ik zal voor u waken;)
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 13 april 2011, 08:05 »
een Pakwerkhond vinden we eigenlijk normaal voor noodweer.
Waarom vinden wij een hond als geweldsmiddel wel normaal en zijn handboeien, wapenstok, peperspray, stroomstootwapen, vuurwapen voor de beveiliger als onnodig, of onverstandig. Waarom zou een Hond als geweldsmiddel wel verstandig zijn en een automatisch vuurwapen onverstandig?

Een hond hoeft niet perse als geweldsmiddel ingezet te worden. Denk daarbij aan het opsporen van een verdachte en of inbrekers goederen.
Een hond hoort en ruikt beter dan wij dat doen dus zal eerder een verdacht persoon opmerken en dan is hij nog steeds niet gebruikt als geweldsmiddel.

John1978

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Vigilabo pro vobis... Ik zal voor u waken;)
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 13 april 2011, 08:08 »
Citaat
Dit zou je dan ook voor de andere middelen kunnen regelen en dacht dat de toetsing eens per jaar is?

Toetsing voor de hond en geleider is 1x in de 2 jaar

amstaf3

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 13 april 2011, 14:58 »
Citaat
Dit zou je dan ook voor de andere middelen kunnen regelen en dacht dat de toetsing eens per jaar is?

Toetsing voor de hond en geleider is 1x in de 2 jaar

Dan zou je Geweldmiddelen voor de beveiligers ook maar 1x in de 2 jaar te hoeven toetsen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 april 2011, 16:01 door amstaf3 »

amstaf3

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 13 april 2011, 15:52 »
een Pakwerkhond vinden we eigenlijk normaal voor noodweer.
Waarom vinden wij een hond als geweldsmiddel wel normaal en zijn handboeien, wapenstok, peperspray, stroomstootwapen, vuurwapen voor de beveiliger als onnodig, of onverstandig. Waarom zou een Hond als geweldsmiddel wel verstandig zijn en een automatisch vuurwapen onverstandig?

Een hond hoeft niet perse als geweldsmiddel ingezet te worden. Denk daarbij aan het opsporen van een verdachte en of inbrekers goederen.
Een hond hoort en ruikt beter dan wij dat doen dus zal eerder een verdacht persoon opmerken en dan is hij nog steeds niet gebruikt als geweldsmiddel.
Die noem ik ook bij B,C en D en er zullen best nog wel meer verschillende honden zijn maar dat weet ik ook niet

amstaf3

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 47
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 13 april 2011, 16:00 »
Ik ben ook wel een voorstander om bepaalde 'geweldsmiddelen' in te zetten in bepaalde sectoren van de beveiliging maar een vuurwapen zou afhandig gemaakt kunnen worden met alle gevolgen van dien, een hond pakken ze niet zomaar af.
Dat een vuurwapen afgepakt kan worden waardoor het in je nadeel gaat werken vind ik geen gegronde reden om de beveiliger niet op te leiden voor en het niet laten werken met een vuurwapen. Dat zelfde probleem kennen andere vuurwapen dragende disciplines ook. Als het risico dat het vuurwapen afgepakt word zo groot is dan moeten die disciplines het ook maar gaan inleveren? Het is immers veel te riskant om met een vuurwapen te dragen het kan namelijk ieder moment worden afgepakt?
100% uitsluiten kan je dit ook niet laatst is hij ook afgepakt van een Politieagent dus dat kan altijd
Vraag 2 is een VW een niet te zwaar middel voor beveiligers
Vraag 3 Moet je Transportboeien en Peperspray nu als gewedsmiddelen zien of als verdediging middelen
het is voor een beveiliger beter om iemand even te boeien dan om hem met losse handen naast je te hebben staan wachtende op een OA of het brengen naar een PP met het gevaar dat hij bv. gaat slaan

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 13 april 2011, 16:15 »
De buitengewoon opsporingsambtenaar beschikt, tenzij deze op grond van de Circulaire functielijst buitengewoon opsporingsambtenaar kunnen worden toegekend of op grond van een categoriale beschikking zijn toegekend, in beginsel niet over geweldsmiddelen.
Aan de buitengewoon opsporingsambtenaar kunnen de volgende geweldsmiddelen worden toegekend: de handboeien, de wapenstok, de pepperspray, het vuurwapen en de surveillancehond. Handboeien zijn volgens de Bewapeningsregeling politie en de Wet wapens en munitie (WWM) geen geweldsmiddel, maar worden in de Regelement Toetsing Geweldsmiddelen Boa's wel als geweldsmiddel beschouwd.

bron:http://mijnwetten.nl/toekenning-politiebevoegdheden-en-geweldsmiddelen-aan-buitengewoon-opsporingsambtenaren/artikel4/onderdeeld