Auteur Topic: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012  (gelezen 18424 keer)

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 00:31 »
 En jawel hoor,



Zoals ik al voorspeld had, is men er niet in geslaagd om een geheel nieuwe CAO te maken voor 1 juli:



www.unie.nl



En hoewel de kaderleden hadden aangegeven dat een verlenging tot 1 januari 2012 alleen acceptabel was als er ook een loonsverhoging zou komen, gaat men daar maar weer aan voorbij.



www.unie.nl



Ook lees ik nergens dat men dit akkoord ter goedkeuring aan de leden voor gaat leggen. Maar wat maakt het ook uit, er is kennelijk geen beveiliger die zich er druk om maakt.



En ook nog een mooie:



\"De Unie en andere werknemersorganisaties leggen aan de achterbannen positief voor om de lonen met ingang van januari 2012 te verhogen conform de prijsontwikkeling 2011.\"



De prijsontwikkeling van 2010 is kennelijk al een gepasseerd station, die hebben de werknemers in de beveiliging dus kennelijk niet nodig. En hoewel men niet in staat is om een nieuwe CAO te maken, legt men wel vast mt een positief advies aan de leden voor om per januari de lonen te verhogen. Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan het allemaal niet echt serieus meer nemen....

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 10:22 »
 Deze 2 jaar stoppen de werkgevers dus maar mooi in hun zak, ben lid van de bond geworden om dit te voorkomen, nou je wordt mooi in de maling genomen.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 10:23 »
 Hoe bedoel je 2 jaar?

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 12:29 »
 Je hebt gelijk, laatste verhoging was jan 2010, dus ik rekende even 2 jaar, maar okee, het is 1 jaar.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 13:32 »
 Nog een vraag. Je zegt dat je lid bent geworden van de bond om dit te voorkomen. Maar nu ben je lid, maar heb jij al aan de bond gevraagd hoe dit nu toch allemaal kan, en of jij hen nu wel of niet serieus moet nemen?

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 15:13 »
 Zeker, een mail gestuurd aan mijn vakbondsvertegenwoordiger, ze waren er druk mee zeiden ze. 2e mail om een serieuze reactie gevraagd daar wacht ik nog op.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 17:17 »
 Erg vaag allemaal. Begin juni schreef de FNV nog dat wanneer er uitstel zou komen dat zij alles op alles gingen zetten voor een loonsverhoging van (minimaal) 0,5% in juli 2011. En nu wordt hier nergens meer over gesproken. Maar of we het allemaal maar wel even willen accepteren dat er weer (minimaal) 6 maanden uitstel is.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 17:52 »
 Zoiets is niet zo heel moeilijk te voorspellen, omdat er in zo\'n kort tijdsbestek niet even een nieuwe CAO gemaakt kan worden.

   Was dit wel het geval geweest, dan zou dit niet meer dan een snel en afgeraffeld vlugschrift zijn geworden. Daar zitten we ook

   niet op te wachten. Binnen de kortste keer zouden partijen weer met elkaar om de tafel zitten en dat wil men denk ik, \"mede  

   gelet op het feit dat er met behulp van  een externe adviesgroep toch betere resultaten uit deze onderhandelingen worden

   verwacht\" toch even voorkomen.

   Deze nIeuwe CAO voor de beveiliging zou dan op een geheel andere leest zijn geschoeid dan alle voorgaande CAO\'s.

   Voorlopig mag de beveiliger met een flexibele instelling  tot 1 januari 2012 nog even afwachten.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 17:54 »
 We hebben het maar te accepteren, wat wou je er anders aan doen. Ik dacht persoonlijk door lid te worden van een bond, hier een vuist te kunnen maken, maar dit was een illusie, de bonden laten het er ook bij zitten.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 18:19 »
 In je eentje bereik je niks Cor, en veel hulp zal je niet krijgen.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 1 juli 2011, 19:34 »
 Ik merk het dagelijks weer Dick

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 2 juli 2011, 00:25 »
 QuoteWillem van E
Zoiets is niet zo heel moeilijk te voorspellen



Inderdaad. Alleen daarom is het al belachelijk dat de vakbonden 3 maanden geleden \"goede hoop\" hadden, en \"wel van een uitdaging\" hielden. Ook beloofde men dat men \"binnenkort met nieuws zou komen\" en werd ook nog even gemeld dat wanneer het toch niet voor 1 julie zou lukken, het \"niet acceptabel was dat er geen loonsverhoging zou komen\". En daar waar men ruim een jaar lang rolllebollend over straat ging en er geen loonsverhoging is gekomen, wordt nu even tussen de regels door een loonsverhoging per 1 januari 2012 voorgesteld op basis van de prijsontwikkeling in 2011. Waarom kon dat verleden jaar dan niet geregeld wordn om een loonsverhoging per 1 januari 2011 te realiseren op basus van de prijsontwikkeling in 2010?



Ik snap werkelijk niet waarom werknemers in deze branche niet massaal de vakbonden gaan bellen waar zij toch in hemelsnaam mee bezig zijn?

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 2 juli 2011, 07:59 »
 Cao particuliere beveiliging verlengd tot 2012

Gepubliceerd: 1 juli 2011 in branchenieuws. Reageer



Partijen in de particuliere beveiliging hebben een akkoord voor de cao die ingaat op 1 juli 2011 en loopt tot 1 januari 2012. Deze cao is gebaseerd op de cao 2008 - 2010 en wordt algemeen verbindend verklaard.



Werkgeversorganisatie (Vereniging Particuliere Beveiligingsorganisaties) en werknemersorganisaties (FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond) leggen aan de achterbannen positief voor om de lonen met ingang van januari 2012 te verhogen conform de prijsontwikkeling 2011.



Van juli tot januari werken partijen gezamenlijk aan een nieuwe cao die past bij de hedendaagse wensen en behoeften van werkgevers en werknemers. Het moderniseren van de nieuwe cao, die moet ingaan op 1 januari 2012, heeft betrekking op het verder vorm en inhoud geven van afspraken over arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen. Belangrijke uitgangspunten voor de nieuwe cao zijn: waardering van het werk van de beveiliger, oog voor de menselijke maat en toewerken naar een gemeenschappelijke branchestrategie. Concreet staan vijf thema’s centraal: werkzekerheid, arbeidstijden en toeslagen, waardering, sociaal beleid en uitvoering van cao-afspraken. Partijen hebben nog niet voor alles een oplossing, maar onderschrijven het belang van (meer) rust in de roosters en minder complexe regels.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 2 juli 2011, 19:09 »
 Als ik het dus goed begrijp hebben ze er sowieso voor 2011 zèlf niets extra\'s uit weten te slepen.

Een ding is mij dus niet duidelijk:

Ondanks dat ze lonen per Jan. 2012 gaan verhogen conform de prijsontwikkeling van 2011, vraag ik me af of ze ons dat geld, wat we gedurende die prijsontwikkeling in 2011 gemist hebben, met terugwerkende kracht gaan geven. Mijn unitmanager beweerde van wel. Maar als ik het zo lees, dan ben ik daar nog niet helemaal zeker van.

Kan iemand daar uitsluitsel over geven?

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Cao particuliere beveiliging verlengd tot 1 januari 2012
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 2 juli 2011, 23:11 »
 QuoteACE
Ondanks dat ze lonen per Jan. 2012 gaan verhogen conform de prijsontwikkeling van 2011, vraag ik me af of ze ons dat geld, wat we gedurende die prijsontwikkeling in 2011 gemist hebben, met terugwerkende kracht gaan geven



\"conform de prijsontwikkeling van 2011\" betekend dat er gekeken wordt naar de prijsontwikkeling in 2011, en dat de lonen per loonperiode 1 verhoogd worden met het cijfer dat het CBS over 2011 heeft berekend. Dus nee, dat geld nier met terugwerkende kracht. Dit is overigens heel gebruikelijk, dus op zich is hier niet zo veel mis mee, ware het niet dat men \"vergeten\" is om met ingang van loonperiode 1 2011 de lonen te verjogen conform de prijsontwikkeling van 2010....



QuoteACE
Mijn unitmanager beweerde van wel



Laat het hem/haar even op papier zetten? Want niets houd hem/haar tegen om dat wel te doen, ondanks dat het niet volgens de CAO hoeft. Voor je het weet is hij/zij deze uitspraak vergeten....