Auteur Topic: Alarmverlichting surveillance auto's  (gelezen 39832 keer)

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Alarmverlichting surveillance auto's
« Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 00:47 »
Heb het topic even gesplitst, hier verder discusseren over alarmverlichting op surveillance voertuigen.
Raymond

Verder hebben we een lichtbalk op het dak en flitsers achter de achterruit (beide rood), Zoeklichten links en rechts in de lichtbalk en een transparant met Security.

Verder wil ik er niet teveel over uitwijden, maar zolang je je aan de Wegenverkeerswet houdt is er een hoop mogelijk.
 

Het lijkt mij interessant dat jij hier wel verder over uitwijdt? Jij zegt "zoalng je je aan de Wegenverkeerswet houdt", dan ben ik erg benieuwd wat volgens jou de regels m.b.t. tot het voeren van rode zwaailichten zijn?
« Laatst bewerkt op: donderdag 27 januari 2011, 13:49 door Raymond »

Raymond

  • Gast
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 08:38 »
@scorpio. Volgens de wegenverkeerswet mag je geen blauwe lichten voeren.
Voor zover ik weet word er niks gezegd over rode lichten.
Rode lichten staan volgensmij gelijk aan oranje lichten, het is alleen voor het opvallen het geeft geen ontheffing ergens op.
Er zijn trouwens wel meer bedrijven die rode flitsers op de surveillance auto's plaatsen.

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 09:35 »
In het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV1990) http://lexius.nl/reglement-verkeersregels-en-verkeerstekens-1990-rvv-1990/hoofdstuk2/paragraaf12 staat omschreven welke lichten zijn toegestaan. Rode zwaailichten worden hier niet in vermeld en zijn dus verboden op de openbare weg lijkt mij.
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 21:01 »
Omdat er niets over rode lichten wordt gezegd denk jij dat jij deze mag voeren? Of denk jij dat een rechter onder de indruk zal zijn van het argument dat ook anderen rode lichten plaatsen?

En gele (oranje) lichten mag je ook niet zo maar voeren. Ten eerste dien je ontheffing te hebben, en ze alleen te voeren in gevallen waarin dat is toegestaan.

Dus wellicht is het handig, als jij vind dat jij je aan de wet moet houden (en dat lijkt mij voor een beveiliger een goed uitgangspunt), dat jij je eerst verdiept in de wet.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 20 januari 2011, 23:42 »
De lichten worden niet genoemd in de wet, zowel niet bij de reguliere voertuigen en ook niet bij de voertuigen die optische en geluidssignalen voeren.
Er bestaan er geen andere kleuren voor de wet, dus mogen deze ook niet gevoerd worden.

CMKMaat

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 46
  • Typmiep (Centralist) ... op militaire lijnen.
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 8 februari 2011, 09:21 »
Wettelijk gezien mag het helemaal niet.

In het Voertuigreglement staat omschreven welke verlichting MOET en welke verlichting MAG.Buiten dat kun je nog wat info halen uit het RVV1990 en de regeling optische en geluidssignalen.

Overige verlichting mag niet.

En zeker niet rode verlichting naar voren uitstralend.

Er zijn in Nederland maar een paar plaatsen waar rode zwaailampen/LED's gebruikt worden. Dat is niet de openbare weg maar dat is op start/landingsbanen in gebruik bij internationale vliegvelden t.b.v. kortstondig onderhoud. (vegen, sneeuwruimen e.d.)   
 

Luchtmacht86

  • Gast
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #6 Gepost op: maandag 14 februari 2011, 07:16 »
Amber mag je volgens onderstaande regels gebruiken.

Artikel 6

    *

      1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:
          o

            a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;
          o

            b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;
          o

            c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;
          o

            d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;
          o

            e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;
          o

            f. het begeleiden van militaire colonnes;
          o

            g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

Bron: wetten.overheid.nl

Daarnaast mag je gewoon een Amber zwaailicht/lichtbalk op je auto hebben en je kan het natuurlijk ook gebruiken in diverse andere situatie, alleen dat is dan niet volgens de regels.
Onze bewakingsvoertuig is ook voorzien van een Amber lichtbalk en al regelmatig gebruikt, bijvoorbeeld voor wegafzetting en markeringspunt voor hulpdiensten.
Zelf heb ik ook een Amber Led zwaailicht in mijn auto en die heb ik ook al eens gebruikt, bijvoorbeeld toen ik als 1e bij een ongeval was en toen zei de politie er niks van, dus het is maar net hoe je zo iets gebruikt.

Verder heeft het bewakingsvoertuig van vliegbasis Volkel ook rood in zijn lichtbalk zitten en ook hier is ,zoals CMKmaat zegt, de luchtvaart weer van toepassing.
Er zijn in NL maar een paar andere voertuigen met rood in de lichtbalk, bijvoorbeeld sommige reddingsbrigade voertuigen en een paar brandweervoertuigen. (dacht die van Hoorn)
Verder is rood van toepassing zoals CMKmaat zegt.

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #7 Gepost op: maandag 14 februari 2011, 12:04 »
Graag ontopic blijven
Offtopic; @luchtmacht86,

Ik heb een vraagje aan jou. Heeft wel niks te maken met deze topic maar mogelijk dat jij het antwoord weet.

Hoe is de naam van het "prikkeldraad" (met die scherpe mesjes) wat in het leger wordt gebruikt? Vanuit mijn dienstplicht dacht ik geleerd te hebben dat het concertina (of iets dergelijks) heet althans die naam zit al jaren in mijn geheugen...

Is dat ook de naam van dat draad of loop ik al jaren met een woordje in mn geheugen wat nergens op slaat? :D

Zo nee hoe heet dat dan en weet jij waarvan ik dat woordje van ken?
« Laatst bewerkt op: maandag 14 februari 2011, 12:36 door Raymond »
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

SanderA

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 147
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #8 Gepost op: maandag 14 februari 2011, 13:09 »
Graag ontopic blijven
Offtopic; @luchtmacht86,

Ik heb een vraagje aan jou. Heeft wel niks te maken met deze topic maar mogelijk dat jij het antwoord weet.

Hoe is de naam van het "prikkeldraad" (met die scherpe mesjes) wat in het leger wordt gebruikt? Vanuit mijn dienstplicht dacht ik geleerd te hebben dat het concertina (of iets dergelijks) heet althans die naam zit al jaren in mijn geheugen...

Is dat ook de naam van dat draad of loop ik al jaren met een woordje in mn geheugen wat nergens op slaat? :D

Zo nee hoe heet dat dan en weet jij waarvan ik dat woordje van ken?



http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/EN/prikkeldraad

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #9 Gepost op: maandag 14 februari 2011, 13:23 »
Dank je Sander!! Is er toch nog iets blijven hangen van die tijd (1985)  ;)
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

SanderA

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 147
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #10 Gepost op: maandag 14 februari 2011, 13:27 »
Graag gedaan ;)

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #11 Gepost op: maandag 14 februari 2011, 20:12 »
Hoe is de naam van het "prikkeldraad" (met die scherpe mesjes) wat in het leger wordt gebruikt? Vanuit mijn dienstplicht dacht ik geleerd te hebben dat het concertina (of iets dergelijks) heet althans die naam zit al jaren in mijn geheugen...

Je bedoelt scheermesprikkeldraad:

http://nl.made-in-china.com/co_aprsxc/product_Concertina-Razor-Barbed-Wire-RS-DPCS_hnrroeorg.html

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #12 Gepost op: maandag 14 februari 2011, 23:12 »
Klopt Scorpio, dat bedoelde ik... :)
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 15 februari 2011, 09:49 »
Waarom blijft men altijd totaal verkeerde dingen onthouden uit dienst(plicht)   Hmm....

En nu ontopic  Yep? 

A. Nonimus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
  • He who fails to prepare, prepares to fail.
    • Bekijk profiel
Re: Alarmverlichting surveillance auto's
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 16 februari 2011, 14:11 »
Graag ontopic blijven
Offtopic; @luchtmacht86,

Ik heb een vraagje aan jou. Heeft wel niks te maken met deze topic maar mogelijk dat jij het antwoord weet.

Hoe is de naam van het "prikkeldraad" (met die scherpe mesjes) wat in het leger wordt gebruikt? Vanuit mijn dienstplicht dacht ik geleerd te hebben dat het concertina (of iets dergelijks) heet althans die naam zit al jaren in mijn geheugen...

Is dat ook de naam van dat draad of loop ik al jaren met een woordje in mn geheugen wat nergens op slaat? :D

Zo nee hoe heet dat dan en weet jij waarvan ik dat woordje van ken?


Dat heet prikkelband, prikkelbandconcertina of ook wel NATO band.

Gevaarlijk spul, vooral als je het door knipt  ;)

En back on topic....

M.v.g.
A
Space is a dangerous place...especially if it's between your ears!