Auteur Topic: Superlamp/TigerLight & X-Marker  (gelezen 14564 keer)

realfrank

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Gepost op: zondag 5 februari 2012, 06:04 »
Prikkers, collega\'s,
De media staat vol ( nou ja .... ) over de Superlamp, de TigerLight. Deze is tevens voorzien van pepperspray, oke .... dat is helder, dat mag niet maar hij schijnt ook verkocht te worden met \" Smurfenspray \"? Mogen wij de TigerLight gebruiken? Er staat niets over beschreven in de Wet; Wapens en Munitie.
Waarom deze vraag? ... Vandaag toch weer een akkefietje meegemaakt aan de deur, gelukkig ( zoals bijna altijd ) goed afgelopen!
Soms kun je jezelf best \"een beetje hulpeloos\" voelen toch? Dan ga je toch weer even denken!
Maar .... het blijft superleuk werk!
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 april 2012, 01:29 door WhizzKid »

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #1 Gepost op: maandag 20 februari 2012, 20:32 »
Je mag een lamp gebruiken, en smurfenspray is ook per wet niet verboden. Althans, niet dat ik weet. In de WWM is wel iets opgenomen over middelen die mensen in hun vrijheid beperken, en het beperken van het gezichtveld dmv een gekleurde substantie valt hier wellicht tóch onder. Misschien dat iemand wat wettelijke achtergronden weet betreffende dit middel?

Raymond

  • Gast
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #2 Gepost op: maandag 20 februari 2012, 21:53 »
X-marker aka smurfenspray is inderdaad legaal om bij je te hebben.
Het zichtbaar bij je dragen is volgensmij bij wet verboden, iets in de richting van bedreiging met.... Is mij ooit verteld door een agent.
En het gebruik ervan is alleen toegestaan bij noodweer.

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 21 februari 2012, 16:01 »
Ik hoor heel veel verschillende verhalen over smurfenspray maar de meeste agenten zijn het erover eens dat het verboden is. Voordat daar echt een duidelijk antwoord op is draag ik het alleen op locaties waar ik echt alleen zit zoals bouwputten en dergelijke. Op evenementen zou ik het nooit aan mijn koppel hebben hangen puur om problemen met de politie te voorkomen. Ik ben echter wel zeer geintresseerd in een Tigerlight icm smurfenspray, dus als TS weet waar je het vandaan kunt halen zou ik het graag willen weten.

Raymond

  • Gast
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 21 februari 2012, 17:46 »
Ik hoor heel veel verschillende verhalen over smurfenspray maar de meeste agenten zijn het erover eens dat het verboden is.

Het bedrijf achter x-marker claimt dat het legaal is...

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 21 februari 2012, 18:20 »
Ik heb persoonlijk navraag gedaan bij de wapenchef van politie korps Limburg Noord en die zegt dat de x-marker volkomen legaal is MAAR...als iemand die troep op zijn kleding krijgt kan je er zeker van zijn dat als diegene  naar de politie gaat dat je de kleding  moet vergoeden dus dan pak je uiteidelijk jezelf weer daarmee. De inkt van de x-marker blijft 3 dagen zichtbaar bij contact met de huid dus je kan wel nagaan dat het een agressief goedje is.
Verder heeft de wapenchef me uitdrukkelijk erbij verteld dat het alleen gebruikt mag worden uit absolute noodweer anders ben je weer wel strafbaar.
Voor wat betreft het openbaar dragen van de x-marker dat mag wel maar als de politie het ziet zal je natuurlijk tegengehouden worden door de agenten en tegen de tijd dat ze hebben uitgezocht of het legaal is ben je wel een tijdje verder aangezien de meeste agenten er nog nooit van hebben gehoord en het ziet er uit als pepperspray van een afstandje.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

brumak :angel:

realfrank

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 24 februari 2012, 02:31 »
Thanks voor de reacties collega's maaaaarrrrr ..... eigenlijk gaat mijn vraag NIET over de "smurfenspray" in welke bewoordingen dan ook, maar meer over het gebruik van de SuperLamp, The Tigerlight! (indien niets anders meer helpt) Mogelijk zelfs op termijn in gebruik genomen door de Politie! Ik kan tot op heden niets vinden over een verbod van het gebruik hiervan? Graag een discussie hierover! Mogen wij dit gebruiken en wanneer kunnen wij dit gebruiken? Lijkt mij een leerzame topic?
Grt.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 24 februari 2012, 12:03 »
Naar mijn mening zal veel afhangen van het soort vloistof wat in de lamp reservoir zit.
Doe je er water in heb je een soort waterpistool met verlichting.
Doe je er peperspray in dan heb je verbodenwapenbezit.

In het laatste zal iig de regel toepasbaar zijn uit WWM:
Cat 2 - voorwerpen, bestemd voor het treffen van personen met giftige, verstikkende, weerloos makende, traan verwekkende en soortgelijke stoffen, met uitzondering van medische hulpmiddelen en van vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers en pistolen, bestemd voor het afschieten van munitie met weerloos makende of traan verwekkende stof.

Strafbaar? ik vrees van wel. (of je moet er smurfenspray in doen dan misschien niet.)

realfrank

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 28 februari 2012, 00:24 »
Bedankt voor alle reacties!!!
Grt

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 1 maart 2012, 18:57 »
Het bedrijf achter x-marker claimt dat het legaal is...

Klopt maar zolang er geen duidelijk oordeel over bestaat bij zowel Politie als Justitie zou ik niet zomaar geloven op het woord van een bedrijf. Zo kan ik ook wel een website maken en daarop zetten dat justitie mij toestemming heeft gegeven voor een bepaald product.

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 11 april 2012, 14:29 »
Ik heb tijdens mijn diensten meerdere beveiligers gezien die dit aan hun koppel dragen. Volgens hun (en het internet) is het volledig legaal dit te dragen en te gebruiken conform de voorwaarden die op de website van X-Marker staan. Bij de politie en justitie is er echter weinig tot geen informatie of documentatie beschikbaar waarin daadwerkelijk de legaliteit van het product word bevestigd. Weten jullie hier meer over en kunnen jullie vertellen wat de ervaringen zijn hiermee?

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 11 april 2012, 18:16 »
Ik had dit in een ander topic ook al uitgelegd maar goed hier gaan we nog een keer...

De X-marker is volledig legaal!
Ik heb dit persoonlijk gevraagd aan de wapenchef van de politie Limburg-noord,MAAR dit middel dient alleen bij uiterste nood gebruikt te worden waarna dus een aangifte volgt EN als de betreffende peroon waarop je het middel gebruikt aangifte doet tegen jou voor de schade aan zijn kleding(smurfenspray gaat er niet meer uit) dan is de kans groot dat je de kleding moet vergoeden. Het middel dient er alleen voor om in nood weg te kunnen komen van een aanvaller,het vormt een schuimlaag als het in contact komt met de huid en de huid zal op de contact plekken 3 dagen blauw blijven zo ongeveer.

Kortom het is volledig legaal maar het is wel handig als je de kleine details ook kent.

Mvg

brumak

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 12 april 2012, 01:30 »
Commentaar van de beheerder Topics over X-Marker samengevoegd. WhizzKid
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 april 2012, 01:32 door WhizzKid »

CommSec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Ik ben Buitengewoon Opsporing Ambtenaar bij een vervoersbedrijf.
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 12 april 2012, 03:03 »
Het gebruik van een "Tactical Flashlight"is natuurlijk al langer bekend en zal nooit verboden zijn. Mocht het in een bepaald geval zover komen dat het nodig is een persoon of verdachte tijdelijk af te leiden/verblinden om jezelf een extra seconde te geven om jezelf in veiligheid te brengen  of eventueel andere acties te kunnen doen, dan is een krachtige zaklamp van een compact formaat natuurlijk handig. Extra training om effectief met een dergelijke lamp om te gaan is wel raadzaam. De TigerLight gebruiken met pepperspray of smurfenspray zal volgens mij eerder leiden tot juridische problemen voor jezelf.

Petrus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Superlamp/TigerLight & X-Marker
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 12 april 2012, 05:36 »
Ik heb tijdens mijn diensten meerdere beveiligers gezien die dit aan hun koppel dragen. Volgens hun (en het internet) is het volledig legaal dit te dragen en te gebruiken conform de voorwaarden die op de website van X-Marker staan. Bij de politie en justitie is er echter weinig tot geen informatie of documentatie beschikbaar waarin daadwerkelijk de legaliteit van het product word bevestigd. Weten jullie hier meer over en kunnen jullie vertellen wat de ervaringen zijn hiermee?

Het gebruik kan legaal zijn, maar is het ook wenselijk? En hebben de beveiligers ook toestemming om het aan hun uniform te hangen (of zijn daar in het bedrijf geen regels voor).
Je kan je natuurlijk altijd voorstellen dat het oneigenlijk gebruikt word, of dat het spuiten buitensporig word geacht. Heeft het nevenschade op kleding?