Auteur Topic: CAO PB - Stand van zaken?  (gelezen 26555 keer)

Martos

  • Gast
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 6 december 2017, 16:43 »
Lid zijn al helemaal niet, waarom is het negatieve advies aangaande een cao verlenging met 2 procent verhoging per 1 januari 2018 afgedaan met dat het allemaal negatief was, zonder met tegenvoorstellen of duidelijkheid te komen, of het überhaupt voor te leggen aan de leden. In het verleden was dat toch de standaard, een mierenverhoging en andere zaken uitruilen. Gaan we nu ineens voor de hoofdprijs? De enige die hier de dupe van is de beveiliger. De werkgevers verdienen goudgeld en de reactie dat het niet door te rekenen is naar de klant, betekent dat andere kosten in het bedrijf te hoog zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 7 december 2017, 02:30 »
Lid zijn al helemaal niet,

Prima....

waarom is het negatieve advies aangaande een cao verlenging met 2 procent verhoging per 1 januari 2018 afgedaan met dat het allemaal negatief was, zonder met tegenvoorstellen of duidelijkheid te komen, of het überhaupt voor te leggen aan de leden. In het verleden was dat toch de standaard, een mierenverhoging en andere zaken uitruilen. Gaan we nu ineens voor de hoofdprijs? De enige die hier de dupe van is de beveiliger.

....Maar dan heb jij hier dus verder geen invloed op

De werkgevers verdienen goudgeld

Jij hebt inzage in de winsten van de werkgevers?

en de reactie dat het niet door te rekenen is naar de klant, betekent dat andere kosten in het bedrijf te hoog zijn.

Waarom begin je zelf geen beveiligingsbedrijf als het zo'n gouden business is, en jij ook nog precies weet hoe en waar je kosten kunt besparen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 7 december 2017, 12:55 »
Maar nu is hij dus wel opgezegd door de Unie

En jawel hoor. De Unie zegt de CAO op, maar als er dan gevraagd wordt of ze dat hebben overlegd met hun achterban (lees hun leden), dan blijkt dat die van niets wisten en het nu pas horen, en toch zegt de Unie dat zij hun achterban hebben geraadpleegd.

Dat de kloof tussen de bonden en hun achterban en zeker de achterban die al lang is afgehaakt steeds groter wordt, dat wordt met de dag steeds pijnlijker duidelijker. De vraag is alleen, wanneer die achterban nu eens voor zichzelf op gaat komen, in plaats van zich nog steeds te laten vertegenwoordigen door vakbondsbestuurders die geen enkel vertrouwen meer genieten, behalve dan nog door een steeds kleiner groepje ingewijden, die zich steeds dieper en dieper ingraven, en aan de andere kant een steeds grotere groep afvalligen, die steeds hogere muren om zich heen bouwen.

Ik sta er nu al vele jaren met ongeloof naar te kijken en begrijp er inmiddels helemaal niets meer van.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 8 december 2017, 22:02 »

Dat de kloof tussen de bonden en hun achterban en zeker de achterban die al lang is afgehaakt steeds groter wordt, dat wordt met de dag steeds pijnlijker duidelijker.

Ik sta er nu al vele jaren met ongeloof naar te kijken en begrijp er inmiddels helemaal niets meer van.

Als oud-lid van de Unie kan ik dit alleen maar onderschrijven. De vakbondsbestuurder is volledig vervreemd van zijn achterban. Luisteren naar hun leden doen zij allang niet meer en treden slechts sturend op naar hun (kader)leden.

Elke vakbond verliest leden, maar in plaats van voor hun leden op te komen doen zij het tegengestelde. De nog actieve kaderleden kunnen hun vakbond niet meer aan hun collega’s aanbevelen met als gevolg dat het ledenverlies door zet en niet meer te stoppen is.

Een vakbond is een ouderwets instituut en ze zijn er alleen nog om zichzelf in stand te houden. Ik heb nog steeds niet begrepen waarom een vakbond de Cao opzegt die ze een jaar eerder positief aan de leden heeft voorgelegd en met hand en tand verdedigd hebben.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #19 Gepost op: zondag 10 december 2017, 00:26 »
Ik heb nog steeds niet begrepen waarom een vakbond de Cao opzegt die ze een jaar eerder positief aan de leden heeft voorgelegd en met hand en tand verdedigd hebben.

Wanneer een CAO niet opgezegd wordt, wordt hij steeds stilzwijgend verlengd, en daar zit volgens mij ook niemand op te wachten. Door op te zeggen 'dwing' je in principe de werkgevers naar de onderhandelingstafel. Maar ja, een vakbond die zelf aangeeft geen (harde) actie te willen voeren, maakt weinig indruk op werkgevers. Niet dat de andere 2 bonden in de beveiliging wel indruk maken, want hun leden willen/durven zelf geen actie (zacht, laat staan hard) te voeren.

Het landelijk bestuur is het nu wel unaniem eens dat er volgend jaar een nieuwe CAO moet komen. Kennelijk waren ze de afgelopen maanden het niet unaniem eens, en dus hebben ze hem nu wel gewoon stilzwijgend verlengd. En het is wel leuk en aardig dat het landelijk bestuur het unaniem eens is, de leden zijn dat, als ik het zo lees, helemaal niet. Communicatie is en blijft bij de vakbonden een 'zwak' punt, en dan druk ik mij voorzichtig uit.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #20 Gepost op: zondag 10 december 2017, 22:15 »
Communicatie is en blijft bij de vakbonden een 'zwak' punt, en dan druk ik mij voorzichtig uit.

Communiceren betekent voor 90% luisteren en daar ontbreekt het aan bij de bonden. Sterker nog, ze communiceren liever helemaal niet naar hun leden toe uit angst dat deze hun lidmaatschap opzeggen! Dat is geen uitspraak van mij maar van iemand die hoog in de organisatie van een vakbond zit.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #21 Gepost op: maandag 11 december 2017, 10:03 »
probleem voor vakbonden is natuurlijk, naar wie luister je? Zoveel (niet) leden, zoveel meningen. En als je kijkt wat velen aan onrealistische wensen hebben, probeer daar als bonden dan nog maar een consistent verhaal van te maken. Maar dan begint het pas, want tijdens het onderhandelingsproces laat 99% van de achterban het afweten. Het enige wat ze willen is een goede CAO, en leggen die verantwoordelijkheid volledig bij de vakbonden neer, en willen niet inzien dat zij degenen zijn die de vakbonden zijn en vooral ook macht geven. Je kunt dan ook niet verwachten dat de bonden terugkomdn met een resultaat waar de handen massaal voor op elkaar gaan. Vervolgens haken er dan weer een hoop leden teleurgesteld af en zie daar de vicieuze cirkel.

Dus om alleen de vakbonden de schuld in de schoenen te schuiven is veel te makkelijk. De enige manier om deze impasse te doorbreken is het verleden te laten voor wat her is en er samen de schouders onder te zetten. Maar ik zie nog geen enkel signaal dat daar op wijst, integendeel zelfs. Het lijkt alsof beveiligend Nederland in een diepe slaap is gesukkeld....

Martos

  • Gast
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 16 december 2017, 09:27 »
Vakbonden zijn er voor de werkgevers.... :P

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #23 Gepost op: maandag 18 december 2017, 05:04 »
probleem voor vakbonden is natuurlijk, naar wie luister je? Zoveel (niet) leden, zoveel meningen. En als je kijkt wat velen aan onrealistische wensen hebben, probeer daar als bonden dan nog maar een consistent verhaal van te maken. Maar dan begint het pas, want tijdens het onderhandelingsproces laat 99% van de achterban het afweten. Het enige wat ze willen is een goede CAO, en leggen die verantwoordelijkheid volledig bij de vakbonden neer, en willen niet inzien dat zij degenen zijn die de vakbonden zijn en vooral ook macht geven. Je kunt dan ook niet verwachten dat de bonden terugkomdn met een resultaat waar de handen massaal voor op elkaar gaan. Vervolgens haken er dan weer een hoop leden teleurgesteld af en zie daar de vicieuze cirkel.

Dus om alleen de vakbonden de schuld in de schoenen te schuiven is veel te makkelijk. De enige manier om deze impasse te doorbreken is het verleden te laten voor wat her is en er samen de schouders onder te zetten. Maar ik zie nog geen enkel signaal dat daar op wijst, integendeel zelfs. Het lijkt alsof beveiligend Nederland in een diepe slaap is gesukkeld....

Niet alleen de Beveiliging slaapt, andere sectoren ook.

Jouw topic dat het onderwijs hun eigen vakbond opricht, spreken zij ook van het grote wantrouwen in de bestaande vakbonden. Dus het is niet alleen bij de beveiliging dat er geen beweging in te krijgen is.

Het grote punt blijft het grote wantrouwen, het niet serieus genomen te worden en dat heeft gevolgen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #24 Gepost op: maandag 18 december 2017, 10:35 »
Niet alleen de Beveiliging slaapt, andere sectoren ook.

Er zijn vast nog wel meer sectoren waar geslapen wordt. Maar er zijn genoeg voorbeelden van sectoren waar werknemer wel wakker zijn (geworden) en voor hun rechten op willen komen.

Jouw topic dat het onderwijs hun eigen vakbond opricht, spreken zij ook van het grote wantrouwen in de bestaande vakbonden.

Inderdaad ......


Dus het is niet alleen bij de beveiliging dat er geen beweging in te krijgen is.

.... en vandaar een grote groep leerkrachten de handen ineen slaat op te proberen er wel beweging in te krijgen. Of dat lukt is maar de vraag, maar door blijven slapen, zoals in de beveiliging (en wellicht ook andere sectoren) levert zeker niets op.

Het grote punt blijft het grote wantrouwen, het niet serieus genomen te worden en dat heeft gevolgen.

Dus omdat je niet serieus genomen wordt ga je zitten mokken. Raar he, dat je niet serieus genomen wordt!?

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 30 december 2017, 06:22 »
Ik denk dat veel collega's niet afhankelijk zijn van dit (bij)baantje.

= = = = =
Dat veel "collega's" in de branche het als een "bijbaantje" zien is steeds vaker te zien in de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden.
Het wordt best wel vaak vergeleken als "een baantje als een uitzendkracht:  na mij de zondvloed en het kan mij aan mijn reet roesten OF en HOE het verkeerd gaat"
Helaas maar waar.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 30 december 2017, 11:40 »
= = = = =
Dat veel "collega's" in de branche het als een "bijbaantje" zien is steeds vaker te zien in de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden.

Of iemand het nu als bijbaan ziet of heeft, of dat het de enige baan is, ik zie niet in wat dat te maken heeft met de uitvoering van de werkzaamheden?

Het wordt best wel vaak vergeleken als "een baantje als een uitzendkracht:  na mij de zondvloed en het kan mij aan mijn reet roesten OF en HOE het verkeerd gaat"
Helaas maar waar.

Ook bij vaste medewerkers zie je steeds meer en meer ik, ik, ik. Het besef, dat je SAMEN met je collega's, zowel op de werkvloer maar ook op kantoor, verantwoordelijk bent om de klanten, die uiteindelijk jouw salaris en dat van al je collega's betalen, tevreden te houden is er helaas vaak niet meer bij.

Martos

  • Gast
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 07:39 »
Het gaat goed met de economie en van alle kanten wordt geroepen dat meer mensen daarvan moeten profiteren. Toch blijven tot nu toe grote loonstijgingen uit.

Vorig jaar stegen de contractlonen gemiddeld maar 1,5 procent, ongeveer zoveel als de inflatie. In 2016 was dat nog gemiddeld 1,8 procent, terwijl de economie met 2,2 procent duidelijk minder snel groeide dan in 2017 (3,3 procent).

Dit jaar moet de grote inhaalslag komen, want voor 2,4 miljoen werkende mensen moet een nieuwe cao worden afgesproken. Daarin staan afspraken over werktijden, pensioen en salaris. De vakbonden verwachten er veel van: FNV zet in op een gemiddelde loonstijging van 3,5 procent. Bron; RTL

web

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #28 Gepost op: maandag 15 januari 2018, 04:16 »
FNV heeft het gesprek opgeschort, omdat de werkgevers een bod van 0.8 % loon verbetering en 1.2% vanuit pensioenfonds hadden geboden.
In het kort 2.0% loonsverhoging waar jezelf 1.2% uit je pensioenopbouw haalt

Het opzeggen van het cao door een enkele vakbond is voldoende, hierdoor is er een nawerking van het cao voor de medewerkers tot 1 juli 2018 dit is geen verlegging. Bedrijven hoeven de cao afspraken anders dan met de medewerkers niet na te komen zoals verplichte overnamen van personeel bij object wisseling b.v.

FNV heeft centraal voor alle sectoren een eis van 3.5% vandaar dat 2018 wel eens een actie jaar kan worden. CNV heeft een veel lagere eis en de Unie is onbekend.

Bron FNV

Martos

  • Gast
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #29 Gepost op: maandag 15 januari 2018, 21:19 »
0,8 % is te weinig. Dit jaar zijn energie, zorgkosten, boodschappen e.d. duurder geworden. Zware kluif voor de onderhandelaars. Goed dat de CAO opgezegd is en er moeten duidelijke en overzichtelijke afspraken gemaakt worden.