Auteur Topic: CAO PB - Stand van zaken?  (gelezen 26565 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
CAO PB - Stand van zaken?
« Gepost op: maandag 27 november 2017, 15:53 »
Hebben de bonden al iets gecommuniceerd over de stand van zaken omtrent de CAO PB? Deze was verlopen per 1 oktober. Ik heb niet gehoord dat deze door 1 van de partijen is opgezegd, dus is deze waarschijnlijk (stilzwijgend) verlengd met 9 maanden (de duur van de CAO) tot 1 juli 2018.

Eind september is de laatste keer dat de bonden (publiekelijk) iets hebben geroepen over de aanstaande CAO onderhandelingen, maar sindsdien is het angstvallig stil.

Martos

  • Gast
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 27 november 2017, 19:14 »
https://www.cnvvakmensen.nl/caos/beveiliging/nieuws/cao-overleg-bonden-doen-eindbod

Is waarschijnlijk stilzwijgend verlengd. Dit is ongeveer het laatste nieuws wat er te vinden is. Voorlopig geen nieuw cao?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 28 november 2017, 03:06 »
https://www.cnvvakmensen.nl/caos/beveiliging/nieuws/cao-overleg-bonden-doen-eindbod

Is waarschijnlijk stilzwijgend verlengd.

Niet waarschijnlijk, zeker dus. Want ze geven aan dat hij niet is opgezegd. Dus met andere woorden, hij is verlengd tot 1 juli 2018. Waarom de bonden dit weer eens niet bekend maken? Tja, een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen, de bonden maken keer op keer dezelfde fout door niet of veel te laat te communiceren.

Dit is ongeveer het laatste nieuws wat er te vinden is. Voorlopig geen nieuw cao?

Dat zit er dik in. En ik denk ook niet dat de werkgevers staan te springen om 1 juli 2018 wel iets toe te zeggen. Waarom zouden ze ook? De werknemers in deze branche komen toch niet voor zichzelf op....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 november 2017, 03:10 door Planner »

Martos

  • Gast
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 28 november 2017, 21:24 »
Vanuit de bond is er verder ook NIETS gecommuniceerd per mail of social media. Volgens het nieuwe kabinet gaan we er in koopkracht vooruit. Betekend wel dat ze rekening houden met een gemiddelde loonstijging van 3 procent per jaar. Dit is nooit geweest en zal nooit gebeuren. Met als klapper op de vuurpijl ook geen vrolijk gebaar meer met Sint en Kerst.

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 29 november 2017, 12:10 »

 Waarom zouden ze ook? De werknemers in deze branche komen toch niet voor zichzelf op....

Ik denk dat veel collega's niet afhankelijk zijn van dit (bij)baantje.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 30 november 2017, 01:36 »
Ik denk dat veel collega's niet afhankelijk zijn van dit (bij)baantje.

En waar baseer jij deze wijsheid op?

Martos

  • Gast
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 30 november 2017, 05:32 »
Typerend voor hoe er tegen het 'vak' beveiliging aan gekeken wordt. Er zijn beveiligers die hun werk serieus nemen en ook een serieuze waardering verdienen, maar die niet krijgen omdat je als beveiliger niet als volwaardig gezien wordt. Een (bij)baantje naast je andere (bij)baantje als advocaat, arts, verpleegkundige, vastgoedeigenaar, rentenier, of toch op tijd wat geld gepropt in bitcoins? De meeste beveiligers leven van dit inkomen en... je maakt zelfs mee dat ze na pensioenleeftijd doorgaan om het armoedige pensioeninkomen nog wat aan te vullen :P

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 1 december 2017, 14:06 »
En waar baseer jij deze wijsheid op?
Collega's die ik spreek op verschillende objecten hebben vaak partners die wel goed verdienen.
Ook zijn er veel jonge collega's die nog thuis wonen en het verder wel best vinden.
Deze mensen zijn vaak niet in dienst bij ons bedrijf.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 1 december 2017, 14:49 »
Collega's die ik spreek op verschillende objecten hebben vaak partners die wel goed verdienen.
Ook zijn er veel jonge collega's die nog thuis wonen en het verder wel best vinden.
Deze mensen zijn vaak niet in dienst bij ons bedrijf.

Ik herken het beeld wat jij schetst niet. Maar zelfs als dat voor veel beveiligers zou gelden, dan blijven er toch nog steeds vele duizenden beveiligers over waarvoor dit wel een belangrijke, zo niet de belangrijkste inkomstenbron is!

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 2 december 2017, 11:34 »
Ik herken het beeld wat jij schetst niet. Maar zelfs als dat voor veel beveiligers zou gelden, dan blijven er toch nog steeds vele duizenden beveiligers over waarvoor dit wel een belangrijke, zo niet de belangrijkste inkomstenbron is!

Maar is deze inkomstenbron belangrijk genoeg?
Persoonlijk ken ik niemand die uitsluitend rondkomt van dit salaris
Ik denk n.l. dat dat nauwelijks mogelijk is.


Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 2 december 2017, 19:27 »
Maar is deze inkomstenbron belangrijk genoeg?
Persoonlijk ken ik niemand die uitsluitend rondkomt van dit salaris
Ik denk n.l. dat dat nauwelijks mogelijk is.

ik kan er prima van leven.
ik stel geen moeilijk eisen zoals: LED tv, Audi RS6 voor de deur en geen hut van 2 miljoen.
een normaal rijtjeshuis doet t m ook. een tv van de Aldi is genoeg. en een gebruikte bijgehouden Bmw doet ook prima de dienst.
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #11 Gepost op: zondag 3 december 2017, 07:43 »
ik kan er prima van leven.
ik stel geen moeilijk eisen zoals: LED tv, Audi RS6 voor de deur en geen hut van 2 miljoen.
een normaal rijtjeshuis doet t m ook. een tv van de Aldi is genoeg. en een gebruikte bijgehouden Bmw doet ook prima de dienst.
Petje af.
Als alleenverdiener zonder andere bron van inkomsten met een gezin, een auto en een huis zal dat niet makkelijk zijn.
Maar ik zie dat je ook monteur bent dus misschien maak jij meer uren of heb je daar een hoger salaris.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 5 december 2017, 13:50 »
Hebben de bonden al iets gecommuniceerd over de stand van zaken omtrent de CAO PB? Deze was verlopen per 1 oktober. Ik heb niet gehoord dat deze door 1 van de partijen is opgezegd, dus is deze waarschijnlijk (stilzwijgend) verlengd met 9 maanden (de duur van de CAO) tot 1 juli 2018.

Eind september is de laatste keer dat de bonden (publiekelijk) iets hebben geroepen over de aanstaande CAO onderhandelingen, maar sindsdien is het angstvallig stil.

En jawel hoor! Hij blijkt inderdaad (stilzwijgend) verlengd te zijn tot 1 juli 2018, en zit een loonsverhoging er waarschijnlijk niet meer in voor 2018, laat staan andere aanpassingen.

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/1484936631584619

Maar nu is hij dus wel opgezegd door de Unie En dat betekend dus dat er, wanneer ze er niet uit gaan komen, GEEN CAO meer zal zijn op 1 juli 2018. Dat maakt op zich niet zo heel veel uit voor de dan reeds in dienst zijnde werknemers, maar toch....

Ik ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren? Gaan beveiligers nu voor de zoveelste keer kijken naar wat de bonden gaan doen, of gaan ze ook zelf iets doen?

Martos

  • Gast
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 6 december 2017, 04:50 »
Opnieuw geen loonsverhoging, geen vierweeks of jaarrooster, nog steeds opgescheept met het minurensysteem. Nee, de beveiligers blijven rustig afwachten. Nu en in 2018 ook. Het is wachten op 1 procent loonsverhoging op 1 jan 2019 en dan als ruil ORT van de vakantiedagen af  >:D Ook opvallend dat er weer maar 1 vakbond opzegt, waar blijven de CNV en FNV, iets met traagheid of vriendjespolitiek.. slaap lekker allemaal

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: CAO PB - Stand van zaken?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 6 december 2017, 15:21 »
Het is wachten op...

Of jij zou, samen met anderen, ook het voorbeeld kunnen geven? Wordt lid van een vakbond, en ga voorop in de strijd, in plaats van wachten en achteraf een oordeel geven over wat de fout is gegaan. Dat is geen enkele garantie op succes, maar niets doen, levert zeker geen betere CAO op.