Auteur Topic: De Unie: Staken levert niks op  (gelezen 7724 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
De Unie: Staken levert niks op
« Gepost op: maandag 12 januari 2015, 15:27 »
http://www.unie.nl/actueelnieuws/articletype/articleview/articleid/38565/de-unie-staken-levert-niks-op

https://www.unie.nl/campagnebeleid

Een uitspraak die mij opvalt:

"Maar dan hebben we het wel over een verleden waar er nog een klassieke tegenstelling was tussen werkgevers en werknemers. In de huidige tijd voelen de meeste mensen die tegenstelling niet meer"

Ik denk dat deze tegenstelling er inderdaad niet zou moeten zijn. Maar wat mij nu steeds opvalt in de reacties hier, maar ook die op de facebookpagina van de Unie zelf, dat voor veel werknemers in deze sector deze tegenstelling nu juist heel diepgeworteld lijkt te zitten.

« Laatst bewerkt op: maandag 12 januari 2015, 15:31 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: De Unie: Staken levert niks op
« Reactie #2 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 16:07 »
https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/742470435831246:0

En geldt het dus niet voor de Unie Security, waar de mogelijkheid tot staken open wordt gehouden.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De Unie: Staken levert niks op
« Reactie #3 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 16:17 »
En geldt het dus niet voor de Unie Security, waar de mogelijkheid tot staken open wordt gehouden.

Inderdaad. Maar er ontstaat wel een heel vreemde situatie wanneer de Unie Security wel een keer zou gaan staken.

Begrijp me goed, ik ben echt geen voorstander van staken. Dat is dan ook de reden dat ik in het verleden geen lid van de FNV, maar wel van de Unie ben geweest. Alleen vind ik het wel een heel vreemde situatie dat een vakbond bij voorbaat al gaat zeggen dat ze nooit meer zullen oproepen tot een staking. Het genoemde voorbeeld van een staking op Schiphol waar er sprake van boventalligheid, en dat je daar dan een staking gaat uitroepen, dat is natuurlijk onzinnig. Maar wanneer CAO onderhandelingen muurvast zitten, dan is uiteindelijk staken het uiterste middel dat een vakbond heeft om werkgevers terug aan de onderhandelingstafel te dwingen. En als je dat middel bij voorbaat zegt niet in te zullen zetten, dan verzwak je alleen maar je eigen positie, net zoals je dat doet wanneer je dit middel te vaak in dreigt of zelfs gaat zetten.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: De Unie: Staken levert niks op
« Reactie #4 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 16:59 »
Inderdaad. Maar er ontstaat wel een heel vreemde situatie wanneer de Unie Security wel een keer zou gaan staken.

De Unie Security maakt zijn eigen afweging en de leden bepalen of er gestaakt wordt of niet. Neemt niet weg dat stakingen in de beveiliging tot een zeldzaamheid behoren omdat de actiebereidheid heel laag is.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: De Unie: Staken levert niks op
« Reactie #5 Gepost op: maandag 12 januari 2015, 18:01 »
Door de lage actiebereidheid is staken helemaal niet aan de orde, omdat andere acties die daaraan vooraf gaan al niet eens een serieuze optie zijn.

En nigmaals, ook al maskt de Unie Security een eigen afweging, wanneer het zover ooit komt en ze gaan toch over op staken dan ontstast er een rare situatie.

Overigens vaart ook de Unie Security steeds meer de koers van het overleg. "De kracht van het argunent" Alleen cinstateer ik dat de achterban daar nog in grote mate anders over denkt (ondanks dat ze niet bereid zijn om dat in daden om te zetten) en dat er een grote kloof overbrugd moet worden nasr de achterban, en dat lijkt mij niet goed te lukken. Behalve een groot wantrouwen naar werkgevers bespeur ik ook een groot wantrouwen naar vakbonden. En wnneer "het argument" , wat mij betreft terecht,  op de eerste of zelfs enige  plaats staat, dan is het ook belangrijk dat alle partijen bereid zijn om te luisteren naar argumenten van anderen. En niet hun argument(en) boven die van anderen plaatsen!