Auteur Topic: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )  (gelezen 25071 keer)

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 10:42 »
Parttimer contract vast model

Hoe kan ik mijn maximale beschikbare uren (MBU) uitrekenen?

-   Vermenigvuldig je contracturen met 1,31579 en noteer de uitkomst.
-   De uitkomst is je contractuele maximale beschikbaarheid in uren naar rato van een fulltimer.(*200)
-   Deze uren mogen in maximaal 20 tijdvakken worden verdeeld over de periode.
-   Binnen deze maximale beschikbare uren moet je minimaal aan je contracturen komen.
-   Minder contracturen werken binnen je MBU betekent minuren.
-   Minuren kunnen niet ingehaald worden buiten je MBU of in dezelfde periode als er  minuren zijn ontstaan.
-   Boven je MBU werken in een periode is werken in je vrije tijd ongeacht je niet aan je
contracturen komt.
-   Maximaal 24 minuren per periode tot een maximum van 80, daarboven zijn ouderwetse leegloopuren.
-   Minuren inhalen alleen in overleg.

Hoe controleer je de maximale beschikbare uren (MBU) in mijn rooster?

-   Pak je rooster met de tijdvakken en tel de uren van de tijdvakken van begin periode tot het eind bij elkaar op en noteer dit.
-   De uitkomst van de beschikbare uren en tijdvakken in je rooster vergelijk je met je MBU.

Tel je nu minder MBU in je rooster of dit is gelijk en kom je later gewoon aan je contracturen of zijn dit er minder in maximaal 20 tijdvakken dan is dat geen probleem. Dit valt binnen de arbeidsvoorwaarden.

Tel je meer uren aan tijdvakken en uren als je MBU en je bent niet benaderd om meer te werken? Dan betekend dit dat er te veel uren van je vrije tijd zijn gereserveerd om je contracturen te halen. Je contracturen moeten binnen de MBU blijven, alles daarboven is vrije tijd ongeacht minuren!
Je contracturen werk je binnen de MBU en niet daarbuiten, dit zijn je arbeidsvoorwaarden.

Als een beveiliger bijvoorbeeld een contract heeft van 133 uur parttime vast model dan zijn de MBU 175.
Dit betekent dat er maximaal 175 uur aan vrije tijd van deze beveiliger gereserveerd kunnen worden om in 20 dagen de 133 contracturen te halen.

Dit kunnen bijvoorbeeld 17 tijdvakken van 10 uur en een tijdvak van 5 uur zijn, of anders ingedeeld zo lang er maar binnen de 175 MBU  de 133 contracturen gehaald worden in maximaal 20 dagen. 

Als er bijvoorbeeld  zonder overleg 19 tijdvakken van 10 uur zijn gepubliceerd in het rooster van die beveiliger met 133
contracturen en 175 MBU,  dan betekend dit dat er 15 uur  te veel van zijn vrije tijd is gereserveerd om zijn 133 contracturen te gaan werken. Deze beveiliger neemt contact op met zijn werkgever voor uitleg, want de werkgever heeft een cao overtreding begaan en ook zo gepubliceerd.

-Nu zegt de werkgever dat deze beveiliger anders niet aan zijn contracturen komt in die periode.

Dit is niet waar, want op maximaal 175 MBU moet de beveiliger 133 contracturen hebben gewerkt, anders worden er minuren uitbetaald tot aanvulling van zijn contracturen. Dit is conform cao, dus zijn arbeidsvoorwaarden. Minuren kunnen niet in vrije tijd worden ingehaald en gaat altijd in overleg.

-De werkgever vraagt of deze beveiliger extra wil werken.

Deze beveiliger wil niet extra werken, want hij is een echte parttimer en geeft aan bij zijn planner dat er te veel beschikbare uren in tijdvakken zijn ingeroosterd. In overleg zullen er dus 15 uur aan tijdvakken en beschikbare uren weggehaald moeten worden. Ook vraagt deze beveiliger of hij voortaan correct ingeroosterd gaat worden conform cao.

-Deze beveiliger gaat extra werken

Gaat deze beveiliger akkoord met extra werken dan zal hij alle uren die hij werkt boven zijn 175 MBU ook altijd terug moeten zien als meeruren, ondanks dat er misschien wel minuren zijn ontstaan, want hij had immers in 175 MBU al 133 uur gewerkt moeten hebben die binnen de arbeidsvoorwaarden vallen.
Dus als deze beveiliger op 175 MBU 123 contracturen werkt dan betekent dit een aanvulling van 10 minuren = 133 contracturen.
Boven zijn MBU werkt hij bijvoorbeeld 12 uur, dan zijn dit 12 meeruren.
Dan ziet deze beveiliger op zijn loonstrookje dat hij 145 uur uitbetaald heeft gekregen over die periode, waarvan 12 meeruren en 10 minuren zijn uitbetaald. Die minuren worden dus uitbetaald en in overleg kunnen die in de komende periodes binnen zijn MBU ingehaald worden.

Als dit namelijk niet zo berekend wordt met minuren betekent dit dat, deze beveiliger minuren aan het inhalen is in zijn vrije tijd in dezelfde periode als dat ze zijn ontstaan.
De 10 minuren die hij tot 133 uur werkt boven zijn MBU werkt hij anders alleen voor vergoedingen dus zonder uurloon en krijgt pas meeruren als zijn 133 contracturen zijn bereikt. In het voorbeeld zou deze beveiliger anders maar 2 meeruren voor 12 uur aan extra werken in vrije tijd krijgen. Dus 135 uur hebben gewerkt, anders 145.
Dit kan met een dure term wederrechtelijke arbeidskorting voor werkgever genoemd worden, want deze houdt zich niet aan de arbeidsvoorwaarden en wijkt ook niet positief af van de cao ten gunste van de werknemer.

Als deze beveiliger er toch niet uitkomt met de werkgever dan wordt het tijd om de vakbond in te schakelen.

Maak dan ook altijd een screenshot of foto van je roosters met tijdvakken en diensten als er digitaal gepubliceerd wordt van elke publicatie en bewaar dit goed!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 12:04 »
Heb je dit verhaal zelf bedacht, of heb je dit ergens vandaan gekopieerd? In het laatste geval, waar heb je dit verhaal gevonden, en mocht je dat zo maar kopiëren?

BeterCAO

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 12:42 »
Duidelijk verhaal lekker kort!

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 12:43 »
Nee het was in een samenwerkingsverband met een kade lid van de unie
 

BeterCAO

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 12:47 »
Ik krijg altijd 20 tijdvakken van 10 uur en heb een contract van 144 uur. pt vast
Als ik het goed begrijp zijn is dit een tijdvak van 10 te veel? mijn planner loopt altijd te zeuren dat ik anders niet aan mijn uren kom door die korte diennsten

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 13:26 »
Duidelijk verhaal

Duidelijk? Het begint al met een term "Maximaal Beschikbare Uren (MBU)" die niet in de CAO voorkomt!




Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 13:28 »
Nee het was in een samenwerkingsverband met een kade lid van de unie

Ah, en dan gaan we er hier zeker inhoudelijk weer eens niet over discussiëren? Want alles wat de Unie beweerd moet je maar gewoon voor zoete koek aannemen. Net zoals die onzin over Goede Vrijdag! Ik ben benieuwd naar het aantal beveiligers wat inmiddels al zijn/haar werknemer heeft te overtuigen dat het verhaal van de Unie, dat dit toch echt als feestdag uitbetaald moet worden? En wat de Unie hier verder mee heeft gedaan?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 augustus 2014, 13:30 door Planner »

BeterCAO

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 13:46 »
Beste Planner,

Volgens mij hoort dit in een ander topic!!

Het gaat hier om wat anders

BeterCAO

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 13:54 »
Waar wil je een discussie over dan?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 15:10 »
Zoals gezegd, er wordt een term uit de dikke duim gezogen. Vervolgens worden daar ook nog een aantal andere zaken aan opgehangen.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 15:25 »
Zoals gezegd, er wordt een term uit de dikke duim gezogen. Vervolgens worden daar ook nog een aantal andere zaken aan opgehangen.

Een hele hoop planners hebben ook een dikke duim, daar komen ook termen uit die niet in het CAO staan.

BeterCAO

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 16:10 »
Een hele hoop planners hebben ook een dikke duim, daar komen ook termen uit die niet in het CAO staan.

Hoe heet het dan als je meer uren telt over tijdvakken als mag in je rooster?

Boven maximale beschikbaarheid werken?

Je gaat toch over het maximum aantal uren waarin je beschikbaar bent om contracturen te halen?

En inderdaad de cao vermeld hier niets over omdat het niet mag, niet bestaat, maar wel gebeurd.

Om jouw een plezier te doen gaat het om,

Buiten de cao ingeroosterde wederrechtelijke reservering aan beschikbaarheid in uren en tijdvakken waarmee de arbeidsduur eenzijdig wordt verlengd door de werkgever om later een dienst te kunnen invullen waarbij geen rekening wordt gehouden met de maximale arbeidsduur en contracturen van een parttimer contract vast model en overschreden wordt ten gunste van de werkgever.

Tevreden?

Jij zult het snappen, maar menig andere beveiliger gaat hier zijn hoofd over breken.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 17:09 »
Wederrechterlijk??? Nu ben ik geen jurist maar volgens mij is dat een term uit het strafrecht, en dat is hier niet van toepassing. Verder heb jij het over "buiten beschikbaarheid werken", maar het gaat vooralsnog helemaal niet om "werken", maar om "teveel uren beschikbaarheid ingeroosterd krijgen".

Weet je wat mij nu zo verbaast. vele beveiligers roepen dat de CAO aan alle kanten overtreden wordt. De bonden hebben een meldpunt, en zeggen dat daar ook veel klachten op binnen. Kennelijk komt men er niet uit en blijven de overtredingen maar bestaan. We zijn nu inmiddels een jaar verder, maar waarom hebben de bonden niet een paar duidelijk voorbeelden gepakt en deze voorgelegd aan de Sociale Commissie, die dan vervolgens een bindende uitspraak doet?

Want iedereen kan wel blijven roepen, maar mij lijkt dat je er dan iets aan moet gaan doen. Net zoals het door mij genoemde voorbeeld van Goede Vrijdag. Een hoop bla bla, op (tegen)argumenten gaat men niet in, het hangt boven de markt, maar niemand doet er wat mee. Een ander voorbeeld is de werkweek van zondag - zaterdag. Ook daar is een hoop poeha over gemaakt, maar ik heb nog geen bedrijf gehoord die onder "druk" van de bonden de werkweek heeft aangepast.

En ook nu wordt er weer wat geroepen. Afgezien van het gegeven of het nu wel of niet (helemaal) klopt wat er gezegd wordt, wordt er gezegd dat ja wanneer je er niet met je werkgever uitkomt, dan maar naar de bonden moet stappen. Ik vraag mij dan hardop af, wat de bonden vervolgens op dit punt gaan doen? En dan is de eerste vraag, "is dit het officiële standpunt van de bond(en)), of slechts van 1 kaderlid die voor zijn beurt spreekt?". In het laatste geval lijkt mij dat eerste het standpunt van de bonden helder moet zijn.

BeterCAO

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 15 augustus 2014, 17:41 »
Wederrechterlijk??? Nu ben ik geen jurist maar volgens mij is dat een term uit het strafrecht, en dat is hier niet van toepassing. Verder heb jij het over "buiten beschikbaarheid werken", maar het gaat vooralsnog helemaal niet om "werken", maar om "teveel uren beschikbaarheid ingeroosterd krijgen".

Weet je wat mij nu zo verbaast. vele beveiligers roepen dat de CAO aan alle kanten overtreden wordt. De bonden hebben een meldpunt, en zeggen dat daar ook veel klachten op binnen. Kennelijk komt men er niet uit en blijven de overtredingen maar bestaan. We zijn nu inmiddels een jaar verder, maar waarom hebben de bonden niet een paar duidelijk voorbeelden gepakt en deze voorgelegd aan de Sociale Commissie, die dan vervolgens een bindende uitspraak doet?

Want iedereen kan wel blijven roepen, maar mij lijkt dat je er dan iets aan moet gaan doen. Net zoals het door mij genoemde voorbeeld van Goede Vrijdag. Een hoop bla bla, op (tegen)argumenten gaat men niet in, het hangt boven de markt, maar niemand doet er wat mee. Een ander voorbeeld is de werkweek van zondag - zaterdag. Ook daar is een hoop poeha over gemaakt, maar ik heb nog geen bedrijf gehoord die onder "druk" van de bonden de werkweek heeft aangepast.

En ook nu wordt er weer wat geroepen. Afgezien van het gegeven of het nu wel of niet (helemaal) klopt wat er gezegd wordt, wordt er gezegd dat ja wanneer je er niet met je werkgever uitkomt, dan maar naar de bonden moet stappen. Ik vraag mij dan hardop af, wat de bonden vervolgens op dit punt gaan doen? En dan is de eerste vraag, "is dit het officiële standpunt van de bond(en)), of slechts van 1 kaderlid die voor zijn beurt spreekt?". In het laatste geval lijkt mij dat eerste het standpunt van de bonden helder moet zijn.

Maar als wederrechtelijk een term is uit strafrecht en je kent het strafrecht, wat is er dan gaande als een medewerker zoals het voorbeeld ongevraagd boven zijn maximale beschikbare uren wordt ingeroosterd om zijn contracturen te halen?

Wat is het voordeel van een werkgever in die situatie?

En ik denk dat dit geen uitspraak is van de Unie, want ik denk dat het anders wel op hun eigen site gemeld wordt.

Het is natuurlijk prettig om in een suggestieve sfeer uitlatingen te doen, maar inhoudelijk heb ik je nog niet zien reageren.

Ik begrijp het nu tenminste wel als ik dit zo lees.

Ik heb 144 uur en telkens 20 tijdvakken van 10 uur in mijn rooster. Dit moeten dan eigenlijk 19 tijdvakken zijn van 10 uur als er niet anders gepland kan worden als met tijdvakken van 10 uur.

Als ik dus niet aan de bel trek sta ik dus meer te werken als hoeft en misschien word ik wel onderbetaald en mijn baas heeft wel lekker een paar kortere diensten bij kunnen inroosteren omdat hij mij ingeroosterd heeft als een fulltimer dus meer spreiding van mijn flexibiliteit heeft, maar die fulltimer krijgt wel lekker 152 uur uitbetaald!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Maximale beschikbare uren ( contract uren Uitgelicht )
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 16 augustus 2014, 00:22 »
Maar als wederrechtelijk een term is uit strafrecht en je kent het strafrecht, wat is er dan gaande als een medewerker zoals het voorbeeld ongevraagd boven zijn maximale beschikbare uren wordt ingeroosterd om zijn contracturen te halen?

Dan heb je het NIET over het STRAFrecht, maar over het Arbeidsrecht en dat is toch echt heel wat anders!

En ik denk dat dit geen uitspraak is van de Unie, want ik denk dat het anders wel op hun eigen site gemeld wordt.

Sterker nog, als je even leest dan zie je dat het een uitspraak is van een kaderlid.

Het is natuurlijk prettig om in een suggestieve sfeer uitlatingen te doen, maar inhoudelijk heb ik je nog niet zien reageren.

Of je wilt het niet zien!

Ik begrijp het nu tenminste wel als ik dit zo lees.

Mooi, alleen is de vraag of wat je leest ook klopt! En of jij wellicht niet leest wat je zelf graag zou willen lezen....

Ik heb 144 uur en telkens 20 tijdvakken van 10 uur in mijn rooster. Dit moeten dan eigenlijk 19 tijdvakken zijn van 10 uur als er niet anders gepland kan worden als met tijdvakken van 10 uur.

.... zoals dit bijvoorbeeld. Met een contract van 144 uur mag er maximaal 189,47 uur in maximaal 20 tijdvakken ingepland worden. Dat kunnen dus ook 16 tijdvakken van 10 uur, en 4 tijdvakken van 7 uur (in totaal 188 uur) zijn, om maar even een voorbeeld te noemen.

Als ik dus niet aan de bel trek sta ik dus meer te werken als hoeft en misschien word ik wel onderbetaald en mijn baas heeft wel lekker een paar kortere diensten bij kunnen inroosteren omdat hij mij ingeroosterd heeft als een fulltimer dus meer spreiding van mijn flexibiliteit heeft, maar die fulltimer krijgt wel lekker 152 uur uitbetaald!

Of je krijgt bijvoorbeeld 16 tijdvakken van 9 uur (144 uur), met daarin een dienst van 8 uur (128 arbeidsuren) , en 4 tijdvakken van 10 uur (40 uur), waarin je uiteindelijk 4 diensten van 4 uur krijgt (16 uur). In totaal dus 20 tijdvakken van in totaal 184 uur, met daarin 144 uur werk, geheel volgens de CAO  En het kan ook nog zijn dat je nog meer korte densten ingeroosterd krijgt, waardoor je 20 diensten werkt, maar niet aan je contracturen komt en minuren oploopt.

En zo zijn er bij jou "lekker" een paar kortere diensten ingeroosterd omdat wanneer de planner korte diensten bij een fulltimer in gaat plannen, deze ook een aantal langere diensten moet krijgen (of minuren oploopt). Dat is nu precies een reden waarom er parttimers zijn!!!!! Dat heeft dus helemaal NIETS met "lekker" te maken, maar gewoon een planning zo optimaal mogelijk maken....
« Laatst bewerkt op: zaterdag 16 augustus 2014, 00:33 door Planner »