Auteur Topic: ziekte tijdens vakantie  (gelezen 11554 keer)

amando

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Groot beveiligingsbedrijf in brabant
ziekte tijdens vakantie
« Gepost op: maandag 3 september 2012, 13:17 »
Goededag allemaal,

Ik heb 1 vraagje waar ik het antwoord niet op kan vinden……….Ik heb afgelopen weken 3 weken vakantie gehad, ben niet op vakantie geweest (wonen toch in heerlijk zonnig land ) ;) en de laatste week van mijn vakantie ben ik betrokken geraakt bij ongeluk, en in het ziekenhuis beland met wat breuken. Ik ben fulltime werkzaam en zag op mijn laatste loonstrook tot men gewoon mijn vakantiedagen had afgetrokken. Ik heb hierover contact opgenomen met personeelszaken en deze vertelde mij tot er veel veranderd is en dit gewoon toegestaan is. Mijn vraag mag dit zomaar tijdens ziekte verlofdagen en ATV dagen aftrekken.

Met vriendelijke groet ,

Amando   

Marcel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
Re: ziekte tijdens vakantie
« Reactie #1 Gepost op: maandag 3 september 2012, 14:52 »
Hallo Amando,

Kijk even op de volgende site: http://www.arbeidsrechter.nl/ziekte-ziek-tijdens-vakantie-uitbetalen-ziektedagen
Kortom je verlofuren worden vervangen door ziekte uren, de werkgever mag dus géén verlof uren inhouden.

Bij ADV ligt dat anders, als de dag al staat ingepland komt deze te vervallen:
Art 20, 6  Indien een vastgestelde adv-dag wegens arbeidsongeschiktheid of bijzonder
verlof niet kan worden genoten, dan heeft de werknemer geen recht op
vervangende vrije tijd.

Groet,
Marcel

amando

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Groot beveiligingsbedrijf in brabant
Re: ziekte tijdens vakantie
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 4 september 2012, 18:43 »
Hoi Marcel,

Bedankt voor de snelle reactie..... ;D

Met vriendelijke groet,

Amando

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: ziekte tijdens vakantie
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 6 september 2012, 12:14 »
zie nieuwe cao afspraak tot 1 juli  onder kopje verlof.
Daarin staat dat verlof wat is aangevraagd en toegekent wordt afgeschreven
andwoord JA dit mag dus gewoon. wel moet het minimaal wettelijke aantal verlofuren kunnen worden genoten. kortom denk ik dat men dit uitlegt als heb je een verlof berg zijn ze foetsie. Heb je alleen je wettelijke uren en kon je door de breuken niet genieten van je vakantie aantoonbaar blijven ze staan
« Laatst bewerkt op: donderdag 6 september 2012, 12:17 door leeuw13 »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: ziekte tijdens vakantie
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 6 september 2012, 19:01 »
zie nieuwe cao afspraak tot 1 juli  onder kopje verlof.

Wat bedoel jij precies? Heb je misschien een link zodat we even mee kunnen lezen?

Daarin staat dat verlof wat is aangevraagd en toegekent wordt afgeschreven

En toen ben je gestopt met lezen?

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: ziekte tijdens vakantie
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 7 september 2012, 08:59 »

Tegenover deze volledige opbouw van vakantiedagen tijdens arbeidsongeschiktheid staat echter wel dat vakantiedagen ook kunnen worden afgeboekt bij de zieke werknemer in tegenstelling tot de huidige regelgeving. (wetgeving )


http://www.particulierebeveiliging.com/media/60648/principeakkoord.pdf

kopje vakantiedagen
« Laatst bewerkt op: vrijdag 7 september 2012, 09:07 door leeuw13 »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: ziekte tijdens vakantie
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 7 september 2012, 10:26 »
Tegenover deze volledige opbouw van vakantiedagen tijdens arbeidsongeschiktheid staat echter wel dat vakantiedagen ook kunnen worden afgeboekt bij de zieke werknemer in tegenstelling tot de huidige regelgeving. (wetgeving )


http://www.particulierebeveiliging.com/media/60648/principeakkoord.pdf

kopje vakantiedagen

Er staat:

"Indien de arbeidsongeschikte werknemer met vakantie gaat, worden de opgenomen vakantiedagen van zijn vakantietegoed afgeschreven"

We hebben her hier echter niet over een arbeidsongeschikte werknemer die tijdens zijn/haar arbeidsongeschiktheid, na overleg met een arts, toch op vakantie gaat, maar over een werknemer die tijdens zijn/haar vakantie ziek wordt.

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: ziekte tijdens vakantie
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 7 september 2012, 13:41 »
Ziektedagen als boven-wettelijke-vakantiedagen aanmerken

Voor de dagen dat de medewerker verhinderd is wegens ziekte, kan een schriftelijke (arbeids)overeenkomst bepalen dat deze dagen ten koste van zijn aanspraak op vakantie gaan. De overeenkomst kan (daarnaast) ook bepalen dat ziektedagen gedurende de vakantie van de medewerker, tevens als vakantiedagen aangemerkt worden. Voorgaande kan alleen overeengekomen worden, voor zover de medewerker minimaal recht blijft houden op het wettelijke minimum aan vakantiedagen. Dat minimum is 4 keer het (gemiddeld) aantal arbeidsuren per week. Afromen van het meerdere is dus mogelijk, als een overeenkomst dit bepaalt. In dat geval is zowel sprake van een ziekte- als een vakantiedag, waardoor de medewerker naast loon over de vakantiedag, ook loon krijgt over de ziektedag (tenzij hij normaal over ziektedagen geen loon doorbetaald krijgt). Voorgaande geldt dus alleen voor de bovenwettelijke vakantierechten, oftewel de vakantierechten waarop de medewerker recht heeft ingevolge een (collectieve) arbeidsovereenkomst. Er moet goed in de gaten gehouden worden of het afnemen van deze bovenwettelijke vakantierechten niet in strijd is met de cao (art 7:637 BW).

Voor andere dagen als ziektedagen moet de werkgever wel per keer de instemming van de medewerker vragen voordat deze dagen als vakantiedagen aangemerkt kunnen worden. Het is ook mogelijk dat de werkgever de medewerker om instemming vraagt om bepaalde ziektedagen als vakantiedagen aan te merken (4.2.2.2.).

In de beveiligings cao is er tot nu toe slechts een kleine notietie in een regel, die op verlerlei manieren kan worden uitgelegd wat nu dus ook gebeurt zoals je merkt. hoe deze uiteindelijk  uitgewerkt gaat worden is dus de vraag, blijft dus zaak de cao goed te lezen voor je ja of nee stemt
« Laatst bewerkt op: vrijdag 7 september 2012, 13:44 door leeuw13 »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: ziekte tijdens vakantie
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 7 september 2012, 15:36 »
Allemaal leuk en aardig, maar het heeft niets te maken met de vraag die gesteld wordt. Het gaat namelijk om een werknemer die zijn/haar vakantie moet afbreken ivm met ziekte, niet om een werknemer die tijdens een ziekteperiode vakantie op vakantie gaat