Auteur Topic: Tijdvakken korter dan 10 uur  (gelezen 5747 keer)

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Tijdvakken korter dan 10 uur
« Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 20:47 »
Ik ben eens heel benieuwd hoe bij jullie bedrijven met tijdvakken wordt omgegaan.

Ik heb een 120 uur contract vast-model. Ze mogen mij dus maximaal 160 uur in tijdvakken opzetten.
Tot vorig jaar maart leverde mij dit 16x10 uur aan tijdvakken op en daar draaide ik dan meestal 15x8 uur=120 uur van. Dus had ik bergen vrije tijd waar ik vrij over kon beschikken en ook de reden dat ik op een 120 uur vast-model wilde werken.

Maar sinds maart vorig jaar zetten ze mij steeds meer korte tijdvakken op. Soms zelfs 18 stuks, die samen wel nooit meer dan 160 uur zijn maar die wel een steeds grotere beslag op mijn vrije tijd leggen omdat ze 9 van de 10x midden op de dag vallen. Ik ben nu dus vaker op mijn werk dan ooit, draai 5,5 uursdiensten bij de vleet en houd nauwelijks echte vrije tijd over, aangezien zo'n 5,5 uursdienst je toch de hele dag om zeep helpt.

Nu is mijn vraag hoe worden bij jullie de tijdvakken ingepland en werken ze bij jullie ook met korte tijdvakken dan 10 uur?   

piwi64

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Tijdvakken korter dan 10 uur
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 16 april 2016, 23:03 »
Wij draaien via een week rooster van donderdag tot donderdag   op ze korts 6.30  tot  9.30  en uit schieters 12 tot 14  en 16 uur

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Tijdvakken korter dan 10 uur
« Reactie #2 Gepost op: zondag 17 april 2016, 08:46 »
en uit schieters 12 tot 14  en 16 uur

En het gegeven dat in de ATW (en CAO) een maximum diensttijd staat van 12 uur, dat doet verder niet ter zake?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Tijdvakken korter dan 10 uur
« Reactie #3 Gepost op: zondag 17 april 2016, 08:49 »
Ik heb een 120 uur contract vast-model. Ze mogen mij dus maximaal 160 uur in tijdvakken opzetten.

Ik kom uit op iets minder als 158 uur aan tijdvakken.

Maar sinds maart vorig jaar zetten ze mij steeds meer korte tijdvakken op. Soms zelfs 18 stuks, die samen wel nooit meer dan 160 uur zijn maar die wel een steeds grotere beslag op mijn vrije tijd leggen omdat ze 9 van de 10x midden op de dag vallen. Ik ben nu dus vaker op mijn werk dan ooit, draai 5,5 uursdiensten bij de vleet en houd nauwelijks echte vrije tijd over, aangezien zo'n 5,5 uursdienst je toch de hele dag om zeep helpt.

Nu is mijn vraag hoe worden bij jullie de tijdvakken ingepland en werken ze bij jullie ook met korte tijdvakken dan 10 uur?   

Volgens mij is het vooral een kwestie om goede afspraken met je werkgever te maken hoe de tijdvakken ingevuld worden. Ofwel minder tijdvakken, kortere tijdvakken of een combinatie van beiden.

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Tijdvakken korter dan 10 uur
« Reactie #4 Gepost op: zondag 17 april 2016, 14:09 »
Klopt het is een 78,95% parttime contract en naar boven afgerond zijn dat inderdaad 158 uur in tijdvakken.

Tja of overleg zin heeft weet ik nog niet, maar ik ga wel aan de bel trekken over deze manier van tijdvakken opzetten, want op deze manier is van echte vrije tijd is nauwelijks nog sprake.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Tijdvakken korter dan 10 uur
« Reactie #5 Gepost op: maandag 18 april 2016, 22:43 »
Tja of overleg zin heeft weet ik nog niet

Overleg lijkt mij altijd zin te hebben. Overigens moet een werkgever rekening houden met de persoonlijke omstandigheden van een werknemer, en mag een werkgever een korte(re) arbeidsduur niet zo maar mag spreiden over veel dagen, tenzij dat natuurlijk expliciet overeengekomen is:

http://www.arbeidsrechter.nl/vaststellen-wijzigen-veranderen-werktijden-pauze-dagen-rooster

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Tijdvakken korter dan 10 uur
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 20 april 2016, 15:39 »
Dat is zeker niet overeen gekomen, maar dat was de situatie voor 1 maart 2015 ook niet.
Maar links of rechtsom, ik persoonlijk vind de tijdvakken zeker geen verbetering en ik zou zelfs terug willen naar de oude situatie. Maar ik je link eens doorspitten want ik ben niet alleen die moeite heeft met hoe er met de tijdvakken omgegaan wordt binnen onze club.