Auteur Topic: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?  (gelezen 30529 keer)

andrep.nl

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: centralist
wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 12:06 »
Hallo,
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig wat de beveiligers van de huidige CAO vinden?
Bij ons in de groep is veel gemopper en  ongenoegen (ook bij mijzelf)
De bonden hebben echt een CAO voor de werkgevers geschreven snap niet hoe ze hier ooit mee akkoord hebben kunnen gaan.
Als je een vrije dag opneemt kom je tegenwoordig schijnbaar tijd te kort die op een door werkgever te bepalen moment moet worden ingehaald.
Het plannen van iets privé valt niet mee want de vaste roosters bestaan niet meer, een week van te voren krijg je de tijden door dat je moet werken.
Kortom geen wonder dat steeds meer leden de bond opzeggen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 12:32 »
Bij ons in de groep is veel gemopper en  ongenoegen (ook bij mijzelf)
De bonden hebben echt een CAO voor de werkgevers geschreven snap niet hoe ze hier ooit mee akkoord hebben kunnen gaan.

Dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Het zijn niet de bonden, maar de (meerderheid van  de) leden van de vakbonden die er uiteindelijk mee akkoord zijn gegaan! Ik ben erg benieuwd in hoeverre jij, en 'je collega's die nu mopperen en hun ongenoegen uiten, zichzelf ook iets verwijten? Hoeveel van jullie hebben er uberhaupt gestemd? In plaats van achteraf te mopperen, hadden jullie niet beter VOORAF jullie stem kunnen laten horen?

Als je een vrije dag opneemt kom je tegenwoordig schijnbaar tijd te kort die op een door werkgever te bepalen moment moet worden ingehaald.

Inderdaad, en dat is een punt wat ik al vooraf aan heb zien komen, en waarover ik nog steeds regelmatig bij de unie aan de bel trek, Maar helaas zijn beveiligers vooral erg goed om onderling over anderen te mopperen, maar wanneer het moment daar is om invloed uit te oefenen geeft men niet thuis. Overigens worden die uren die je later in moet halen dus niet betaald, per saldo werk je dus meer uren voor hetzelfde geld.

Het plannen van iets privé valt niet mee want de vaste roosters bestaan niet meer, een week van te voren krijg je de tijden door dat je moet werken.
Kortom geen wonder dat steeds meer leden de bond opzeggen.

Voor de zoveelste keer wil ik het nog wel een keer uitleggen. Het zijn de LEDEN van de vakbond die in MEERDERHEID de koers van de bonden bepalen en wel of niet akkoord gaan met een CAO. Om invloed uit te oefenen moet je dus van BINNENUIT de meerderheid gaan overtuigen. De enige invloed die je uitoefent wanneer je het lidmaatschap opzegt is dat de meerderheid die voor deze CAO gestemd heeft volgende keer alleen nog maar groter is. Je moet dus precies het omgekeerde doen, namelijk degenen die nu mopperen en geen lid zijn overhalen en in plaats van achteraf te mopperen, vooraf hun stem uit te brengen. Als enkele tientalleen van die mopperaars dat bij de laatste stemming haden gedaan was er geen meerderheid geweest, want het verschil was heel klein.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig wat de beveiligers van de huidige CAO vinden?

Resumerend, het is leuk en aardig om het hier over de CAO te hebben, maar in plaats van dat langs de kantlijn te roepen, kan je beter deze discussie binnen een vakbond gaan voeren.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 december 2013, 12:38 door Planner »

Carlo

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: security
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 28 december 2013, 13:12 »
Sinds de start van onze nieuwe CAO heb ik op mijn nieuwe roosters altijd minuren, voorheen had ik altijd 160 uur. Geregeld kwam hier via overwerk en / of Geen Pauze altijd een paar uur bij tot ca. 176 uur. Nu loont overwerk enz. niet meer omdat je hiermee dan alleen maar je minuren invult. Voor werkgever een mooie kans om kosten te besparen, voor werknemer vervalt de mogelijkheid om iets extra te verdienen voor extra werk / inzet. De motivatie om kort voor einde dienst nog iets nieuws te starten waardoor mogelijk overwerk in het spel komt is door deze  maatregel geheel verdwenen. Dat werkgevers hiermee in hun eigen vlees snijden is hun schijnbaar niet duidelijk of deert hen niet.

Carlo

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: security
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 28 december 2013, 13:25 »
Dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Het zijn niet de bonden, maar de (meerderheid van  de) leden van de vakbonden die er uiteindelijk mee akkoord zijn gegaan! Ik ben erg benieuwd in hoeverre jij, en 'je collega's die nu mopperen en hun ongenoegen uiten, zichzelf ook iets verwijten? Hoeveel van jullie hebben er uberhaupt gestemd? In plaats van achteraf te mopperen, hadden jullie niet beter VOORAF jullie stem kunnen laten horen?

Inderdaad, en dat is een punt wat ik al vooraf aan heb zien komen, en waarover ik nog steeds regelmatig bij de unie aan de bel trek, Maar helaas zijn beveiligers vooral erg goed om onderling over anderen te mopperen, maar wanneer het moment daar is om invloed uit te oefenen geeft men niet thuis. Overigens worden die uren die je later in moet halen dus niet betaald, per saldo werk je dus meer uren voor hetzelfde geld.

Voor de zoveelste keer wil ik het nog wel een keer uitleggen. Het zijn de LEDEN van de vakbond die in MEERDERHEID de koers van de bonden bepalen en wel of niet akkoord gaan met een CAO. Om invloed uit te oefenen moet je dus van BINNENUIT de meerderheid gaan overtuigen. De enige invloed die je uitoefent wanneer je het lidmaatschap opzegt is dat de meerderheid die voor deze CAO gestemd heeft volgende keer alleen nog maar groter is. Je moet dus precies het omgekeerde doen, namelijk degenen die nu mopperen en geen lid zijn overhalen en in plaats van achteraf te mopperen, vooraf hun stem uit te brengen. Als enkele tientalleen van die mopperaars dat bij de laatste stemming haden gedaan was er geen meerderheid geweest, want het verschil was heel klein.

Resumerend, het is leuk en aardig om het hier over de CAO te hebben, maar in plaats van dat langs de kantlijn te roepen, kan je beter deze discussie binnen een vakbond gaan voeren.


19 werkdagen x 8 uur netto = 152 uur.
1 verlofdag ( 7,6 uur) en 18 werkdagen `a 8 uur = 151,6 uur.
dit betekent 0,4 uur ( 24 minuten) gratis werk inhalen per verlofdag.
bij vakantie van 3 weken = 15 verlofdagen = 6 uur inhalen zonder betaling.
Is dit nog eerlijk of leuk ??

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 28 december 2013, 14:06 »
citaat: 1 verlofdag ( 7,6 uur) en 18 werkdagen `a 8 uur = 151,6 uur.
dit betekent 0,4 uur ( 24 minuten) gratis werk inhalen per verlofdag.
bij vakantie van 3 weken = 15 verlofdagen = 6 uur inhalen zonder betaling.
Is dit nog eerlijk of leuk ??


Wel nee, als je altijd in een vast rooster hebt gewerkt veranderd er weinig.Immers je diensten zijn al bekend,je werkt altijd 8 uur dus is een vakantie dag ook 8 uur volgens e CAO en de werkgever  en heb je geen min uren. Wel 2 vakantie dagen minder. Maar ja daar in tegen wel altijd volle 8 uurs diensten en weten hoe je werkt immers je roosterblijft zichzelf herhalen. O ja mocht je een keer langer moeten blijven en je hebt inzelfde periode een verlof dag staan duurt die nu wel 7,6 uur  i.p.v 8 uur

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 28 december 2013, 15:32 »
Wel nee, als je altijd in een vast rooster hebt gewerkt veranderd er weinig.

Waarbij je er van uit gaat dat men nu nog steeds in een vast rooster loopt.

Immers je diensten zijn al bekend,je werkt altijd 8 uur dus is een vakantie dag ook 8 uur volgens e CAO en de werkgever  en heb je geen min uren. Wel 2 vakantie dagen minder.

En dat schaar jij onder de noemer "er veranderd weinig"? Het zijn overigens geen 2 hele dagen, maar inderdaad, je bent dus vakantieuren kwijt. En of je nu elke vekantiedag 24 minuten later in moet halen, of je hebt een paar vakantiedagen minder, het betekend in ALLE gevallen dat je dus gewoon MEER uren moet werken voor HETZELFDE geld.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 28 december 2013, 15:34 »
Is dit nog eerlijk of leuk ??

Tja, maar is het niet een beetje laat om je dat NU af te vragen? Heb je dit jezelf ook gevraagd toen het moment daar was om voor of tegen de CAO te stemmen, en wat heb jij toen gestemd?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 28 december 2013, 15:37 »
Sinds de start van onze nieuwe CAO heb ik op mijn nieuwe roosters altijd minuren, voorheen had ik altijd 160 uur. Geregeld kwam hier via overwerk en / of Geen Pauze altijd een paar uur bij tot ca. 176 uur.

De nieuwe CAO heeft er niet voor gezorgd dat er minder werk is of dat jij nu opeens wel altijd pauze hebt.

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 30 december 2013, 10:12 »
citaat planner: En dat schaar jij onder de noemer "er veranderd weinig"? Het zijn overigens geen 2 hele dagen, maar inderdaad, je bent dus vakantieuren kwijt. En of je nu elke vekantiedag 24 minuten later in moet halen, of je hebt een paar vakantiedagen minder, het betekend in ALLE gevallen dat je dus gewoon MEER uren moet werken voor HETZELFDE geld.


Wel niet helemaal  planner want ik werk nog steeds (als je nog in een vast rooster werkt ) 19 x 8 uur in een vast rooster.
dus heb jik 13 dagen extra vrije dagen  . Ik heb dus standaad 9 vrije dagen waarin geen tijdvak gepland zit. tegen over de 18 die andere hebben.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 30 december 2013, 12:28 »
want ik werk nog steeds (als je nog in een vast rooster werkt ) 19 x 8 uur in een vast rooster.
dus heb jik 13 dagen extra vrije dagen  .

Extra ten opzichte van WIE/WAT ?

Ik heb dus standaad 9 vrije dagen waarin geen tijdvak gepland zit. tegen over de 18 die andere hebben.

Je bedoeld 8 ipv 18?

Volgens mij snap jij niet wat ik zeg/bedoel? Ook wanneer jij in een vast rooster (19 x 8) uur werkt, feit is dat het aantal VAKANTIEUREN naar beneden is gegaan. En dat betekend per saldo dat ook jij dus minder VAKANTIEDAGEN op kunt nemen, en ook jij dus MEER uren per jaar moet werken voor hetzelfde geld.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 00:09 »
Voor de zoveelste keer wil ik het nog wel een keer uitleggen. Het zijn de LEDEN van de vakbond die in MEERDERHEID de koers van de bonden bepalen en wel of niet akkoord gaan met een CAO. Om invloed uit te oefenen moet je dus van BINNENUIT de meerderheid gaan overtuigen. De enige invloed die je uitoefent wanneer je het lidmaatschap opzegt is dat de meerderheid die voor deze CAO gestemd heeft volgende keer alleen nog maar groter is. Je moet dus precies het omgekeerde doen, namelijk degenen die nu mopperen en geen lid zijn overhalen en in plaats van achteraf te mopperen, vooraf hun stem uit te brengen. Als enkele tientalleen van die mopperaars dat bij de laatste stemming haden gedaan was er geen meerderheid geweest, want het verschil was heel klein.

Je gaat hier voorbij aan het feit dat het bestuur van de bonden een verkeerde voorstelling van zaken heeft gegeven, dat begon met de 5,25% opslag die er niet was, op het forum kun je lezen hoeveel leden dachten dat ze er op vooruit zouden gaan en dan was er nog het deel wat bang is gemaakt met het feit dat er anders helemaal geen CAO zou komen, oh jee wat dan.
Ook met kritiek van leden is niet gedaan, het bestuur heeft de kaderleden overtuigd en met een campagne de leden overtuigd. Het liefst hadden ze nog tijdens de vergaderingen gestemd ook, zodat ze de leden hadden kunnen intimideren dan had 100% voor gestemd!!!
Dit kun je toch geen beleid noemen dat door de leden wordt bepaald.
Natuurlijk hebben de leden voor gestemd(met hoeveel kaderleden) dat is een feit, maar je moet kijken naar het hele proces.
Ik heb zelf ook mijn lidmaatschap opgezegd. Het zou ongekend zijn als je het met een bond niet eens bent, maar je lidmaatschap niet kunt opzeggen. Dan zou je lid blijven van iets waar je niet achter staat en er nog voor betalen ook. 


 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 00:58 »
Je gaat hier voorbij aan het feit dat het bestuur van de bonden een verkeerde voorstelling van zaken heeft gegeven, dat begon met de 5,25% opslag die er niet was, op het forum kun je lezen hoeveel leden dachten dat ze er op vooruit zouden gaan en dan was er nog het deel wat bang is gemaakt met het feit dat er anders helemaal geen CAO zou komen, oh jee wat dan.
Ook met kritiek van leden is niet gedaan, het bestuur heeft de kaderleden overtuigd en met een campagne de leden overtuigd. Het liefst hadden ze nog tijdens de vergaderingen gestemd ook, zodat ze de leden hadden kunnen intimideren dan had 100% voor gestemd!!!
Dit kun je toch geen beleid noemen dat door de leden wordt bepaald.
Natuurlijk hebben de leden voor gestemd(met hoeveel kaderleden) dat is een feit, maar je moet kijken naar het hele proces.

Je zal mij zeker niet horen beweren dat het hele proces de schoonheidsprijs verdiend, integendeel, ik heb daar regelmatig over aan de bel getrokken, maar.....

quote author=Pieter Baan link=topic=14301221.msg14309544#msg14309544 date=1388444972]
JIk heb zelf ook mijn lidmaatschap opgezegd. Het zou ongekend zijn als je het met een bond niet eens bent, maar je lidmaatschap niet kunt opzeggen. Dan zou je lid blijven van iets waar je niet achter staat en er nog voor betalen ook.
[/quote]

.... door je lidmaatschap op te zeggen heb jij, samen met vele anderen, jezelf buitenspel gezet. Jij bent nu vanaf de zijlijn aan het roepen, maar hebt geen invloed meer. En op deze manier gaat er dus niets veranderen, want als alleen de Ja-knikkers lid blijven en de tegenstanders opzeggen, dan staat het resultaat van een volgende ledenraadpleging al bij voorbaat vast. Maar goed, je moet het vooral zelf weten. Ik constateer alleen dat er heel veel onvrede is, maar dat er maar heel weinig mensen bereid zijn er iets aan te gaan doen. En de eerste stap daarbij is dat de tegenstanders dus wel massaal lid worden!

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 02:22 »
Je zal mij zeker niet horen beweren dat het hele proces de schoonheidsprijs verdiend, integendeel, ik heb daar regelmatig over aan de bel getrokken, maar.....

quote author=Pieter Baan link=topic=14301221.msg14309544#msg14309544 date=1388444972]
JIk heb zelf ook mijn lidmaatschap opgezegd. Het zou ongekend zijn als je het met een bond niet eens bent, maar je lidmaatschap niet kunt opzeggen. Dan zou je lid blijven van iets waar je niet achter staat en er nog voor betalen ook.


.... door je lidmaatschap op te zeggen heb jij, samen met vele anderen, jezelf buitenspel gezet. Jij bent nu vanaf de zijlijn aan het roepen, maar hebt geen invloed meer. En op deze manier gaat er dus niets veranderen, want als alleen de Ja-knikkers lid blijven en de tegenstanders opzeggen, dan staat het resultaat van een volgende ledenraadpleging al bij voorbaat vast. Maar goed, je moet het vooral zelf weten. Ik constateer alleen dat er heel veel onvrede is, maar dat er maar heel weinig mensen bereid zijn er iets aan te gaan doen. En de eerste stap daarbij is dat de tegenstanders dus wel massaal lid worden!

Ik denk dat er met de nieuwe CAO ook veel kritiek is geuit door de leden en dat de bonden zich daardoor nu ook harder opstellen en feller opkomen voor de rechten  leden.

Ook denk ik dat het goed is dat leden af en toe opzeggen(en de reden hiervoor opsturen) om een signaal af te geven, anders krijg je JA-knikkers die altijd lid blijven, wat het bestuur ook doet.


chiel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
  • Functie: Beveiliging
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 31 december 2013, 10:52 »
Waarom doen ze dat nu, de bond en de werkgevers zijn akkoord wat een gedoe waarom lid zijn van een bond geef ons de oude CAO terug en je hoort ons niet meer, zou een mooi kado wezen in het nieuwe jaar voor alle beveiligers.
Chiel regio Amsterdam

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: wat vinden beveiligers van de huidige CAO?
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 7 januari 2014, 23:33 »
Waarom doen ze dat nu, de bond en de werkgevers zijn akkoord wat een gedoe waarom lid zijn van een bond geef ons de oude CAO terug en je hoort ons niet meer, zou een mooi kado wezen in het nieuwe jaar voor alle beveiligers.
Chiel regio Amsterdam

Hoi Chiel, hier een mooi cadeau voor het nieuwe jaar van je werkgever:

Geen CAO!


PS Je mag het alleen nog niet uitpakken, over een half jaar pas.