Auteur Topic: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)  (gelezen 19160 keer)

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Gepost op: zondag 22 december 2013, 10:05 »
Hi,

Ik als beginnend installateur ben nieuwsgierig hoe jullie je centrales bedraden.
Dan bedoel ik niet met wat voor type bekabeling.

Maar meer hoe je met de aders om gaat in de centrale.
Waar je wat oprolt bijvoorbeeld, en hoe je het beste labelt.

Ik ben er nog niet achter en iedere keer als ik voor me centrale sta (Scantronic ion40) denk ik hoe doet de rest dat..?

Is het mogelijk om een paar foto's te posten om een idee te krijgen hoe jullie het doen?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt:)

sander1992

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: bouclier n.v.
  • Functie: Electricien
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 december 2013, 21:38 »
hallo
ik ben ook een beginnend installateur
ik ken het alarm scantronic niet maar ik plaats aritech systemen en ik zorg dat ik altijd enorm veel orde heb
omdat als je heel veel zones hebt begint het een echte warboel te worden
ik strip de kabeltjes altijd eerst maar niet volledig zodat ik nog plaats heb om op het kabeltje te schrijven
van waar het kabeltje komt
en de draadjes die tors ik allemaal behalve de draden die ik niet gebruik die knip ik af maar niet volledig voor moest ik ze ooit nog nodig hebben ik tors ze allemaal apart bv in een kabeltje gebruik ik zwart en rood voor + en - en deze tors ik samen en dan groen geel....
en ik weet niet of dat bij jouw systeem gaat maar na dat ik gedaan heb met bekabelen duw ik alle draddjes onder de printplaat en dan sluit ik de batterij aan en klaar is kees  :)

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 december 2013, 22:25 »
Kijk een reactie na 163 bekijkers :-\
Lastig voor een beginnend installateur om hier informatie in te winnen...
Maar dat is mijn mening:) ik kom net kijken in deze wereld en is het niet anders..?

Kijk dat zijn handige tips. Dankje!, Vooral dat twisten dat zie ik wel zitten..!

Ik had het merk erbij gezet, wellicht dat iemand een foto had of heeft die dit ook installeert.
Wat ik doe is de kabels nummeren met een printje. Daarna maak ik op de pc een kabellijst.

Waar ik vooral tegen aan loop is het volgende: De kabel die ik gebruik is een 6*0.22mm2 met een losse aarde. Ik heb voor mijn detectoren maar 4 aders nodig. dus altijd 2 over. De aardes van alle kabels draai ik altijd in elkaar, daar gaat weer een stuk kabel overheen ter bescherming dat het niks kan geleiden. Dit doe ik overigens maar aan 1 kant van de kabel!! Alleen vanuit de centrale, om aardlussen te voorkomen!


Ik had vandaag mijn leverancier aan de telefoon.
Die zei het volgende:

Alle adertjes die je over hebt per kabel, doe je in het een stuk gestript omhulsel van de kabel. En je schrijft nog eens op waar die kabel vandaan komt.
Het is wel veel werk en arbeidsintensief, maar als je andere aders nodig hebt, pik je de desbetreffende aders die je nodig hebt, er zo uit.

Wellicht dat je hier ook wat mee kan doen.

Al doe ik het fout of verkeerd, of het kan beter, hoor ik dat heel graag!:)

sander1992

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: bouclier n.v.
  • Functie: Electricien
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 10:58 »
ja de aarding sluit ik ook altijd aan ook al doen sommige van mijn collegas dat niet
je weet maar nooit dat er storing plaatvindt
en mss weet je dit wel maar er bestaat ook en 4*0.22 ook al gebruik ik die zelf ook niet omdat ik dikwijls klanten heb die later ineens nog iets bijwillen ofzo en dan kan ik aftakken van de dichtst bijzijnde zone.. want de + en- blijft toch hetzelfde en de 2 draden die overblijven gebruik ik dan voor de volgende zone

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 14:34 »
Ook ik zet de 2 draden van de zone in een schoefmachine en twist ze zo in elkaar, ik label met scotchrol een nummer op de laatste cm van de mantel.
Van de zone, galaxy 1001 wordt 1, 1021 wordt 21, ATS zone 15 wordt 15.
Uitgangen nummer ik met een 0 ervoor, galaxy uitgang 1034 wordt 034, ATS uitgang 4 wordt 04.
Dan de databus kabel zet ik 00 voor, bv kabel van ccs naar cbd wordt 001 van cbd naar di of rio dan 002.

Dan pak ik alle plussen en twist ze in elkaar en de minnen.
Waar er geen gebruik gemaakt wordt van de aders bv magneet contact twist ik de overgebleven adres in elkaar en zet wederom het nummer op het uiteinde van de aders.
De overgebleven aders lang zat laten dat ze alle aansluitklemmen van uitgangen en ingangen kunnen bereiken mochten ze in de toekomst toch nodig zijn.

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 24 december 2013, 18:46 »
En net als Atomic doe ik het ook met eigenlijk nagenoeg dezelfde nummering.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 26 december 2013, 23:22 »
Maar met alle plussen en minnen bij elkaar. Dit gaat toch niet.? Maximaal 3 toch. Maar dit is denk ik wat u bedoelde denk ik?

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 27 december 2013, 23:37 »
Stel ik zou 16 pirren hebben, dan twist ik 8 rode aders inelkaar per 12+ aansluitklem op de print.
Liefs dan ook van zone 1 tm 8 bij elkaar, mocht je dan ooit een pir definitief moeten ontkoppelen is het draadje wat makkelijker te vinden.
Sommige collega's draaien weleens alle rode aders bij elkaar 16+ en solderen de aders aanelkaar en gaan vanaf de soldeer las met 1 draad naar de voeding klem.....vind ik niet echt handig.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 28 december 2013, 21:51 »
Wauw, Meen je dat :o

Dat is toch een hele dikke dot aan draden.
In mijn geval is het steeds per 10 zones een uitbreidings module in kast buiten de centrale.
Dit geeft volgens mij veel meer overzicht.
Op de print zitten dan 3 klemmen 12+ en 0v. Ik heb er nog geen 1 helemaal vol gemaakt. Maar ik doe dan verdelen over die 3 klemmen. Dus ben nog nooit boven de 3 draden bij elkaar uitgekomen..

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 28 december 2013, 22:45 »
Net als Atomic doe ik het ook per 4 of 8 (afhankelijk van type centrale).

Om gelijk alle klemmen te gaan gebruiken vindt ik onzin, als je iets moet bijplaatsen moet je altijd een deel spanningsloos maken en dat is niet altijd even handig / wenselijk.

Overigens hangt eea ook wel af van het type centrale en de gebruikte kabel.
Bij een 6x0.22 kan je prima 16 aders onder een schroefje kwijt, heb je 2+4x0.8 dan zijn de voedingsaders veel dikker.

Heb je een NOX centrale dan kan je dat echt vergeten, zelfs een 0.8 ader past daar al met veel moeite onder dat minuscule schroefje.
Heb je daarin tegen een Networx centrale, daar krijg je met gemak 2x een 4mm onder.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 28 december 2013, 23:11 »
Oke, ik had meegekregen vanuit degene van wie ik het had geleerd, dat meer als 3 niet wenselijk is.
Als ik dit zo lees maakt het dus niks uit.

Dan vraag ik me dus weer af:
Wat is dan makkelijk?
Twist je ALLE roden aders en ALLE zwarte aders die uit de kabel komen bij elkaar?
Of is het dan makkelijker om de plus en min vanuit de kabel in elkaar te twisten en de laatste 10 cm alle rode te pakken en alle zwarten?

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #11 Gepost op: zondag 29 december 2013, 09:00 »
Ik twist de voedingsaders om elkaar heen en halverwege twist ik dan alle plussen en alle minnen bij elkaar.

michaelversteeg

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
    • Bekijk profiel
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #12 Gepost op: zondag 29 december 2013, 13:26 »
Ik gebruik ook vaak deze

http://onlinebeveiligingsshop.luondo.nl/Verdeler-12volt-DC-12-voudig

1 : je kan zonder alles los tehalen de voeding per zone loskoppelen
2 : Ook eenvoudig zone op 12 v aansluiten
3 : je hoeft dus niet de hele bundel 12 v en/of 0v  van de klem los tehalen

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #13 Gepost op: zondag 29 december 2013, 17:23 »
@ Digiguard

Dankje wel. Ik krijg nu een duidelijk beeld hoe je dit het handigst doet.

@ Atomic
Ook ik zet de 2 draden van de zone in een schoefmachine en twist ze zo in elkaar, ik label met scotchrol een nummer op de laatste cm van de mantel.
Van de zone, galaxy 1001 wordt 1, 1021 wordt 21, ATS zone 15 wordt 15.
Uitgangen nummer ik met een 0 ervoor, galaxy uitgang 1034 wordt 034, ATS uitgang 4 wordt 04.
Dan de databus kabel zet ik 00 voor, bv kabel van ccs naar cbd wordt 001 van cbd naar di of rio dan 002.

Hier kan ik nog geen beeld bij krijgen..
Heb je dan ook bij de centrale een kabellijst hangen om te zien wat de belettering van hierboven aangeeft?

Is het niet makkelijk om het te houden bij: pir kantoor, pir entree, pir magazijn etc te houden??

@ Michael Versteeg
Ik gebruik ook vaak deze

http://onlinebeveiligingsshop.luondo.nl/Verdeler-12volt-DC-12-voudig

1 : je kan zonder alles los tehalen de voeding per zone loskoppelen
2 : Ook eenvoudig zone op 12 v aansluiten
3 : je hoeft dus niet de hele bundel 12 v en/of 0v  van de klem los tehalen

hoe zet je deze vast in je centrale dan. Zit er een bevestigingsplaatje bij of iets??
Dit kan ook wel eens een uitkomst wezen.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Hoe het beste je centrale te bekabelen (Scantronic)
« Reactie #14 Gepost op: zondag 29 december 2013, 17:37 »
Bij het verdeelprintje zitten plakvoetjes. Kabellijst zou ik niet bij de centrale hangen, is borg technisch niet zo handig,  in je inbraakdossier doen. Bij kleine installatie's zou je het aan de binnenkant van de deksel kunnen schrijven.
Zone nummer als kabelnummer houden is het makkelijkst, geen lappen tekst op de kabel schrijven.